'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door VIRM »

ProRail en BAM hebben een contract ondertekend voor de verbouwing van station Schiphol. Start van de werkzaamheden is voorzien voor het voorjaar van 2023.

Bron en meer: ProRail
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door dennistd »

En als de NoordZuid-lijn doorgetrokken wordt naar Schiphol gaat alles weer op de schop zeker?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door TffpaA »

Dit gaat om de aanpassing van het treinstation. Als (áls) de Noord/Zuidlijn wordt verlengd naar Schiphol (en Hoofddorp), hebben we het over een nieuw metrostation.

Het ligt voor de hand dat dat ook enig effect gaat hebben op het treinstation, maar de aanpassingen die de komende jaren daaraan gedaan gaan worden, zullen bij de bouw van het nieuwe metrostation niet opnieuw uitgevoerd hoeven te worden.

Tl;dr: nee, niet alles.
🗣
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Ardan »

De hellingbanen gaan weg en worden een vaste trap, en er komen stijgpunten bij het busstation.

Ik had meer spektakel verwacht, eigenlijk. Maar goed, die stijgpunten bij het busstation zijn wel erg handig.
Ik doe ook maar wat
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door diederickx »

Een half miljard voor het verbouwen en opknappen van 15 trappen en drie liften lijkt mij ook wel ruim begroot.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door TffpaA »

Wat mij bijstaat, en wat ik ook wat verder terug in dit draadje lees, is het eveneens de bedoeling dat Plaza wordt aangepakt - in ieder geval waar dat het stationsgedeelte betreft. Daar moet meer scheiding tussen treinreizigers en overige loopstromen gemaakt worden.

En ongetwijfeld zal men aan het busstation zelf ook nog wel het nodige vertimmeren, en het ondergrondse station qua aankleding ook wel moderniseren.

Dan vind ik een half miljard in deze tijden nog niet eens zo'n gek bedrag.
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Meltrain »

Worden met "hellingbanen" de diagonale loopbanden bedoeld? Het lijkt me niet zo handig om die te verwijderen, aangezien er veel reizigers met koffers zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Bemined »

Hellingbanen nemen door de lage hellingshoek echter meer ruimte in, en die ruimte is de beperkende factor bij station Schiphol.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Meltrain »

Maar waar willen ze die ruimte dan voor gaan gebruiken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Daniel »

Wachtende reizigers als ik de tekst zo lees. En die reizigers met koffers zijn natuurlijk op hun vertrekstation ook zonder hellingbanen op het perron beland, dus dat moet op Schiphol dan ook wel lukken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hensepens
Berichten: 110
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Hensepens »

henrivanderweijden schreef: wo 13 nov 2019, 00:01 Waarom worden de perrons op Schiphol niet net zo als bij de DB verdeeld in A, B, C, D, E en F?
Kan je precies aangeven waar een trein stopt, ruim van te voren natuurlijk zodat reizigers zich spreiden.
En dan natuurlijk verdelen hè? Zeg maar de sprinter van 10.00 uur op spoor 1 AB , de IC van 10.05 uur op 1 DEF enz.
Lijkt me een relatief goedkope oplossing om de reizigers te verdelen over de perrons
De letters hangen op 4 van de 6 perrons. Maar zijn m.i. alleen bij internationale treinen in gebruik.

Daarbij.. je kunt wel degelijk plannen. Wanneer op het bord wordt aangegeven dat er een 6 baks trein aankomt kijk je aan het plafond boven het spoor naar de blauwe ruit met een 6. Dat zou de machinist moeten halteren. Zo ook bij de 4, 8, 10 en 12.

Tegenwoordig wordt op Schiphol de lengte van de trein op het electronisch bord aangegeven. Dus dat is makkelijk interpreteren
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Casper »

De LED-balken die aangeven waar de trein stopt en waar de deuren uitkomen hangen alleen boven perron 1-2, dus bij de treinen richting Amsterdam CS. Bakborden zijn leuk voor ons maar niet iets waar de gemiddelde reiziger veel aan heeft, die zullen meer op gevoel langs het perron staan. Wat eigenlijk nog ontbreekt is een voor de reiziger duidelijke link tussen de treinlengte op de CTA's en de positie langs het perron, zoals ze wel in bijv. Duitsland hebben.

Meer on-topic: de loopbanden zijn natuurlijk wel een van de grootste knelpunten op de perrons nu, een groot blok nutteloze ruimte net waar je altijd goed staat voor de trein. Ik denk dat de standaardsituatie ruimer/veiliger/beter maken toch wel de voorkeur heeft, boven het uitvinden van een nieuw systeem waarbij je toeristen op speurtocht stuurt naar perron 2QRS.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Jultar »

De LED balk is al een tijdje geleden uitgezet en komt niet meer terug. De effectiviteit was zo ongeveer nul omdat mensen er gewoon niet naar keken. In plaats daarvan gaan de ABCD-etc fasebordjes weer gebruikt worden en komen die bij de actuele treinsamenstelling op de TBP/CTA te staan.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door TffpaA »

Ik ben wel benieuwd naar de concrete aanpassingen aan trappen en roltrappen. En in hoeverre die extra opgangen bij het busstation nu voor betere spreiding gaan zorgen.

Aan de restcapaciteit van die perrons heeft het volgens mij nooit gelegen - de diverse keren dat ik er op een trein stond te wachten, viel me toch altijd op hoe mensen extreem leken samen te klonteren rond de stijgpunten, maar de perrons ten zuidwesten daarvan vrijwel leeg waren...

(maar nu ligt dat waarschijnlijk ook wel aan waar de treinen aan het perron stoppen...)
🗣
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Daniel »

Jultar schreef: di 22 feb 2022, 12:16 De LED balk is al een tijdje geleden uitgezet en komt niet meer terug. De effectiviteit was zo ongeveer nul omdat mensen er gewoon niet naar keken
Dat de treinen ze af en toe totaal anders met de deuren stonden als de LED balk aangaf zal ook niet geholpen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Lijn 45 »

TffpaA schreef: ma 21 feb 2022, 16:32
En ongetwijfeld zal men aan het busstation zelf ook nog wel het nodige vertimmeren.
Ze wilden het busstation verplaatsen en/of de indeling overhoop halen.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door VIRM »

Een paar jaar geleden hebben ze de rolbanen aan de zuidwestkant van spoor 1/2 vervangen door een onhandige trap.
Beul van de blindegeleidelijn
Hensepens
Berichten: 110
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Hensepens »

Daniel schreef: di 22 feb 2022, 16:07
Jultar schreef: di 22 feb 2022, 12:16 De LED balk is al een tijdje geleden uitgezet en komt niet meer terug. De effectiviteit was zo ongeveer nul omdat mensen er gewoon niet naar keken
Dat de treinen ze af en toe totaal anders met de deuren stonden als de LED balk aangaf zal ook niet geholpen hebben.

Dat laatste kan ik wel beamen. De led balk ging ervan uit dat de machinisten dan ook wel op de juist plek Halteerden....dat was niet altijd het geval...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 189 gasten