'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
ProRail en BAM hebben een contract ondertekend voor de verbouwing van station Schiphol. Start van de werkzaamheden is voorzien voor het voorjaar van 2023.
Bron en meer: ProRail
Bron en meer: ProRail
Beul van de blindegeleidelijn
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
En als de NoordZuid-lijn doorgetrokken wordt naar Schiphol gaat alles weer op de schop zeker?
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Dit gaat om de aanpassing van het treinstation. Als (áls) de Noord/Zuidlijn wordt verlengd naar Schiphol (en Hoofddorp), hebben we het over een nieuw metrostation.
Het ligt voor de hand dat dat ook enig effect gaat hebben op het treinstation, maar de aanpassingen die de komende jaren daaraan gedaan gaan worden, zullen bij de bouw van het nieuwe metrostation niet opnieuw uitgevoerd hoeven te worden.
Tl;dr: nee, niet alles.
Het ligt voor de hand dat dat ook enig effect gaat hebben op het treinstation, maar de aanpassingen die de komende jaren daaraan gedaan gaan worden, zullen bij de bouw van het nieuwe metrostation niet opnieuw uitgevoerd hoeven te worden.
Tl;dr: nee, niet alles.
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
De hellingbanen gaan weg en worden een vaste trap, en er komen stijgpunten bij het busstation.
Ik had meer spektakel verwacht, eigenlijk. Maar goed, die stijgpunten bij het busstation zijn wel erg handig.
Ik had meer spektakel verwacht, eigenlijk. Maar goed, die stijgpunten bij het busstation zijn wel erg handig.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Een half miljard voor het verbouwen en opknappen van 15 trappen en drie liften lijkt mij ook wel ruim begroot.
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Wat mij bijstaat, en wat ik ook wat verder terug in dit draadje lees, is het eveneens de bedoeling dat Plaza wordt aangepakt - in ieder geval waar dat het stationsgedeelte betreft. Daar moet meer scheiding tussen treinreizigers en overige loopstromen gemaakt worden.
En ongetwijfeld zal men aan het busstation zelf ook nog wel het nodige vertimmeren, en het ondergrondse station qua aankleding ook wel moderniseren.
Dan vind ik een half miljard in deze tijden nog niet eens zo'n gek bedrag.
En ongetwijfeld zal men aan het busstation zelf ook nog wel het nodige vertimmeren, en het ondergrondse station qua aankleding ook wel moderniseren.
Dan vind ik een half miljard in deze tijden nog niet eens zo'n gek bedrag.
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Worden met "hellingbanen" de diagonale loopbanden bedoeld? Het lijkt me niet zo handig om die te verwijderen, aangezien er veel reizigers met koffers zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Hellingbanen nemen door de lage hellingshoek echter meer ruimte in, en die ruimte is de beperkende factor bij station Schiphol.
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Maar waar willen ze die ruimte dan voor gaan gebruiken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39216
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Wachtende reizigers als ik de tekst zo lees. En die reizigers met koffers zijn natuurlijk op hun vertrekstation ook zonder hellingbanen op het perron beland, dus dat moet op Schiphol dan ook wel lukken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
De letters hangen op 4 van de 6 perrons. Maar zijn m.i. alleen bij internationale treinen in gebruik.henrivanderweijden schreef: ↑wo 13 nov 2019, 00:01 Waarom worden de perrons op Schiphol niet net zo als bij de DB verdeeld in A, B, C, D, E en F?
Kan je precies aangeven waar een trein stopt, ruim van te voren natuurlijk zodat reizigers zich spreiden.
En dan natuurlijk verdelen hè? Zeg maar de sprinter van 10.00 uur op spoor 1 AB , de IC van 10.05 uur op 1 DEF enz.
Lijkt me een relatief goedkope oplossing om de reizigers te verdelen over de perrons
Daarbij.. je kunt wel degelijk plannen. Wanneer op het bord wordt aangegeven dat er een 6 baks trein aankomt kijk je aan het plafond boven het spoor naar de blauwe ruit met een 6. Dat zou de machinist moeten halteren. Zo ook bij de 4, 8, 10 en 12.
Tegenwoordig wordt op Schiphol de lengte van de trein op het electronisch bord aangegeven. Dus dat is makkelijk interpreteren
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
De LED-balken die aangeven waar de trein stopt en waar de deuren uitkomen hangen alleen boven perron 1-2, dus bij de treinen richting Amsterdam CS. Bakborden zijn leuk voor ons maar niet iets waar de gemiddelde reiziger veel aan heeft, die zullen meer op gevoel langs het perron staan. Wat eigenlijk nog ontbreekt is een voor de reiziger duidelijke link tussen de treinlengte op de CTA's en de positie langs het perron, zoals ze wel in bijv. Duitsland hebben.
Meer on-topic: de loopbanden zijn natuurlijk wel een van de grootste knelpunten op de perrons nu, een groot blok nutteloze ruimte net waar je altijd goed staat voor de trein. Ik denk dat de standaardsituatie ruimer/veiliger/beter maken toch wel de voorkeur heeft, boven het uitvinden van een nieuw systeem waarbij je toeristen op speurtocht stuurt naar perron 2QRS.
Meer on-topic: de loopbanden zijn natuurlijk wel een van de grootste knelpunten op de perrons nu, een groot blok nutteloze ruimte net waar je altijd goed staat voor de trein. Ik denk dat de standaardsituatie ruimer/veiliger/beter maken toch wel de voorkeur heeft, boven het uitvinden van een nieuw systeem waarbij je toeristen op speurtocht stuurt naar perron 2QRS.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
De LED balk is al een tijdje geleden uitgezet en komt niet meer terug. De effectiviteit was zo ongeveer nul omdat mensen er gewoon niet naar keken. In plaats daarvan gaan de ABCD-etc fasebordjes weer gebruikt worden en komen die bij de actuele treinsamenstelling op de TBP/CTA te staan.
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Ik ben wel benieuwd naar de concrete aanpassingen aan trappen en roltrappen. En in hoeverre die extra opgangen bij het busstation nu voor betere spreiding gaan zorgen.
Aan de restcapaciteit van die perrons heeft het volgens mij nooit gelegen - de diverse keren dat ik er op een trein stond te wachten, viel me toch altijd op hoe mensen extreem leken samen te klonteren rond de stijgpunten, maar de perrons ten zuidwesten daarvan vrijwel leeg waren...
(maar nu ligt dat waarschijnlijk ook wel aan waar de treinen aan het perron stoppen...)
Aan de restcapaciteit van die perrons heeft het volgens mij nooit gelegen - de diverse keren dat ik er op een trein stond te wachten, viel me toch altijd op hoe mensen extreem leken samen te klonteren rond de stijgpunten, maar de perrons ten zuidwesten daarvan vrijwel leeg waren...
(maar nu ligt dat waarschijnlijk ook wel aan waar de treinen aan het perron stoppen...)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39216
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Dat de treinen ze af en toe totaal anders met de deuren stonden als de LED balk aangaf zal ook niet geholpen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Een paar jaar geleden hebben ze de rolbanen aan de zuidwestkant van spoor 1/2 vervangen door een onhandige trap.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop
Dat laatste kan ik wel beamen. De led balk ging ervan uit dat de machinisten dan ook wel op de juist plek Halteerden....dat was niet altijd het geval...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten