'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Ik vind twee treinen per uur voor de relatie Sloterdijk - Schiphol toch wel... weinig?
Er komt ook nog een HOV-as tussen Amsterdam-Nieuw West en Schiphol. Als je bijvoorbeeld de metrolijn doortrekt naar Hoofddorp of zelfs Nieuw Vennep dan kun je in feite buslijn 310 en de Noord-zuidlijn vervangen door een nieuwe metrolijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Bemined »

Western Soldier schreef:Met de Noord-Zuidlijn heb je daar minder sprinters nodig en komt er ruimte vrij om meer buitenlandse treinen te laten rijden. Met de Noord-Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol Airport heb je bovendien minder sprinters tussen Weesp en Schiphol nodig.
Met de Noord-Zuidlijn heb je vooral enkele miljarden euro's meer nodig. Geld wat we beter kunnen gebruiken voor projecten die wel echt nodig zijn en niet moeten verspillen aan een station waar het voornaamste knelpunt is dat reizigers zich niet willen spreiden over de perrons.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door VIRM »

SuperGhost schreef:Sloterdijk kun je oplossen door de ICD's er ook te laten stoppen. Sloterdijk is wel belangrijk genoeg voor een ICD-stop lijkt me, ook vanwege de overstapmogelijkheden naar Alkmaar en Enkhuizen.

Maar voor Lelylaan is 2x p/u en het verliezen van de verbinding naar Amsterdam Centraal wel een enorm nadeel. Ik denk dat je voordat je dat doet eerst de metroring zou moeten sluiten en wellicht een extra trein vanuit Zaandam naar Schiphol moet laten rijden ter compensatie. Persoonlijk denk ik dat een intercity Alkmaar - Zaandam - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Hoofddorp een optie zou kunnen zijn, zeker als je die in Zaandam een goede overstap geeft op de intercity Enkhuizen - Heerlen, waardoor ook op Alkmaar - Amsterdam/Utrecht ETMET kan ontstaan (weliswaar wel 2x met overstap).
Lelylaan had in 2018 15/836 in- en uitstappers per dag. Ik vraag mij af of je de relatie Schiphol – Lelylaan wel met vier treinen per uur kunt bedienen. Vanaf Lelylaan zullen ongetwijfeld veel mensen richting binnenstad gaan, maar ik denk ook de nodige buiten Amsterdam. Lijkt mij dat met eventuele toekomstige bouwplannen in Nieuw West dat de komende jaren alleen maar gaat toenemen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Meltrain »

Oplossing: de ICD op zowel Lelylaan als Sloterdijk laten stoppen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door trolly »

:pos:

En op Hoofddorp en Nieuw-Vennep.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Aking »

Doe dan ook meteen Hoogeveen! :Y
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door JordiBrabant »

En Breda-Prinssenbeek en Rotterdam Lombardijen en Lansingerland-Zoetermeer oost. Maar dan moeten we natuurlijk wel met liefde 50% meer toeslag betalen, ik ben helemaal voor.
/S als dat nog niet duidelijk was.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Meltrain »

JordiBrabant schreef:en Rotterdam Lombardijen
Dat wordt lastig, tenzij je extra perrons wilt aanleggen. ;) Rotterdam Zuid kan natuurlijk wel. *trein*
Maar serieus: er hebben in het verleden wel vaker Intercity's op Lelylaan gestopt. Als je inderdaad minder Sprinters wilt laten rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal én Lelylaan toch nog een acceptabele bediening wilt geven, is een extra stop van de ICD de makkelijkste optie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door JordiBrabant »

De Intercities stopten op Lelylaan voorzover ik kan indenken omdat er geen ruimte was voor en een snelle IC op de westtak én een extra sprinter, dus dan maar de IC er laten stoppen.
Meltrain schreef: Dat wordt lastig, tenzij je extra perrons wilt aanleggen. ;)

Moet toch al voor Lansingerland-Zoetermeer Oost, dus waarom niet nog meer. :Y
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door DDietzen »

Waarom niet alternerend? [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] op Lelylaan, [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] op Sloterdijk en de [serie=Internationale Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] mag dan wat mij betreft doorknallen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door SuperGhost »

Omdat je dan voor 1 van de 2 samen met de sprinter van/naar Hoorn een redelijke kwartiersdienst kan geven, terwijl de ander dan opgescheept zit met elk half uur 2 treinen direct achter elkaar.

En je kunt je ook afvragen of die 2 minuutjes nu echt een probleem zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Wubbo »

Het wordt wel heel erg een ideeëntopic zo, maar het idee is dat die treinen van de HSL na Schiphol gaan afbuigen naar Amsterdam Zuid. Ik neem aan dat dat dan zonder stop op Lelylaan is ;-).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door SuperGhost »

Maar in dat plan gingen er iets van 12x per uur sprinters rijden tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.

Als je dat plan dan niet doorzet, omdat je de NoordZuidLijn al verlengd naar Schiphol, dan blijven er (op de Hoornse sprinter na) geen treinen meer over op de Westtak. Het lijkt me dat in zo'n opzet de HSL-treinen wel van/naar Amsterdam Centraal blijven rijden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Milco »

Maar waarom zouden de HSL-treinen per se naar Amsterdam Centraal moeten rijden terwijl je vanaf Amsterdam Zuid net zulke goede verbindingen met het centrum van Amsterdam hebt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Z2N »

De vraag is natuurlijk: is het voor de ICD echt een issue om aan het einde van de route meermaals te stoppen? Ik denk namelijk van niet, het wordt daarmee een zonetrein. Het internationale verkeer kan dan natuurlijk wel zonder halte doorrijden, maar het voordeel is natuurlijk wel dat de gehele kop van Noord-Holland een kwartier reistijdwinst heeft richting Rotterdam doordat op Sloterdijk in plaats van op Centraal overgestapt kan worden. Eventueel kan je, in het kader van de groei op de HSL, ervoor kiezen om 4x per uur naar Zuid én 4x per uur naar Centraal te rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door JordiBrabant »

Dat zit wel een bezwaar aan, ICR is heel veel langzamer met passagiers uit en in laten stappen dan SLT, daarnaast gaat het optrekken ook niet heel snel, dus daar wordt alles alleen maar trager van. Daarom ben ik fan van meer sprinters over de hemboog, die in Schiphol net voor de ICDirect zouden aankomen, waardoor de Noord-Holland ook beter naar Schiphol en verder komt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door trolly »

Ik ben een enorm voorstander van een ICD naar Den Helder. Met alternerende stops in Wormerveer en Anna Pauwlona.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Suus »

Zijn we vergeten waar de D in ICD voor staat???

Natuurlijk moet die trein niet overal stoppen. Het is een ICD, geen IC! Bovendien kan de ICD die extra reizigers in de spitsuren helemaal niet aan en wil je met treinen met smalle deuren niet zo vaak stoppen (Ook ICNG heeft relatief smalle deuren).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Z2N »

Persoonlijk denk ik niet graag in treincategorieën maar in reizigersstromen, de treinen moeten stoppen waar de reizigers willen dat ze stoppen. En als de frequentie tussen Schiphol en Rotterdam verdubbelt wordt haal je al een hoop druk van de ketel af.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Milco »

Op de huidige route van de ICD zou ik een stop op Amsterdam Sloterdijk zeker toejuichen, reizigers vanaf Noord-Holland krijgen zo een snellere verbinding met Rotterdam en hoeven niet meer per se via Amsterdam Centraal te reizen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door trolly »

Suus schreef:Zijn we vergeten waar de D in ICD voor staat???

Natuurlijk moet die trein niet overal stoppen. Het is een ICD, geen IC!
Owja :@

Bijna vergeten...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door DDietzen »

Z2N schreef:En als de frequentie tussen Schiphol en Rotterdam verdubbelt wordt haal je al een hoop druk van de ketel af.
Frequentie verdubbelen vind ik wel wat te veel van het goede, met 6x/u ICNG-8+8 in de spitsrichting kan je al een reizigersgroei van liefst 100% slikken ten opzichte van nu (Beneluxtrein buiten beschouwing gelaten). Hoe snel de ICd ook mag groeien, een verdubbeling zie ik nog niet erg gauw gebeuren.

Vergeet niet dat ook de Oude Lijn naar 6x/u moet gaan binnen afzienbare tijd, dat is directe 'concurrentie' voor de HSL. En de ICd-toeslag zal daarnaast eerder omhoog gaan dan omlaag zodra snelheid en comfort een upgrade krijgen met de instroom van ICNG, dat drukt de groei ook wellicht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Persoonlijk denk ik niet graag in treincategorieën maar in reizigersstromen, de treinen moeten stoppen waar de reizigers willen dat ze stoppen. En als de frequentie tussen Schiphol en Rotterdam verdubbelt wordt haal je al een hoop druk van de ketel af.
De ICD en haar illustere naamgenoot Fyra begonnen op 7 september 2009 met één trein per uur, alleen op werkdagen. Ondertussen is de dienst met 500% meer treinen per uur gegroeid en dus een succes te noemen. Dat succes moet niet ondermijnd worden met Sloterdijk of *sidder* Lelylaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Bericht door Z2N »

Daar ben ik dus niet zo zeker van. Een stop op Sloterdijk kan ingepast worden met de rijtijdwinst die ICNG gaat brengen, en de stop op Lelylaan schept de ruimte op Schiphol om Amsterdam Zuid 4x per uur via de HSL met Rotterdam te verbinden. Voor reizigers tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal neemt de rijtijd daardoor met twee hele minuten toe tegenover vandaag, een kwaad dat, verrekend met de reistijdwinst voor reizigers naar de Zuidas of de rest van Noord-Holland, mij prima te verantwoorden lijkt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten