Pagina 1 van 4

'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: do 07 nov 2019, 20:56
door Milco
Station Schiphol piept en kraakt onder het grote aantal reizigers. Omdat de reizigersstroom alleen maar verder zal groeien, gaat het station vanaf 2022 op de schop. Die verbouwing zal ongeveer een half miljard euro kosten.

Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, na berichtgeving in het AD. Volgens hem heeft het project 'topprioriteit', aangezien het aantal treinreizigers op Schiphol de komende tien jaar naar verwachting groeit van 95.000 per dag naar 130.000 per dag.

Nu al moeten de roltrappen naar de perrons op drukke momenten worden stilgelegd, omdat er daar al veel mensen staan te wachten op de trein. Als er nog meer mensen naar de perrons zouden gaan, kunnen er onveilige situaties ontstaan.

Lees verder op:
https://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland ... -reizigers

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: do 07 nov 2019, 21:20
door dennistd
Ik denk dat het doortrekken van de NZ-lijn meer zoden aan de dijk zet, door het lagere aantal treinreizigers. Dit klinkt allemaal als een paar lapmaatregelen, niet als een echte oplossing.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: do 07 nov 2019, 21:28
door trolly
Een metro naar Schiphol gaat er ongetwijfeld van komen, maar ook in het gunstigste geval duurt dat zeker nog tien jaar. De voorgenomen maatregelen zijn sowieso nodig voor de voorziene passagiersgroei, en bovendien op kortere termijn te realiseren. Geen of-of dus, maar en-en.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: do 07 nov 2019, 21:29
door VIRM
Het zou ook helpen als het perron van spoor 1 wordt verbreed, de treinen richting Amsterdam Centraal m.u.v. Thalys een vast perron krijgen en NS ook goed zou nadenken over de materieelinzet (geen losse SLT’s in de zomervakantie naar Amsterdam Centraal, en ga eindelijk eens een keuze maken over de lijnvoering op de Westtak). Niks mis om bovengronds meer ruimte te maken, maar da tis niet het enige probleem.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 00:13
door Durashift
Denk dat er eerst een paar elektrische vliegtuigen van- en naar Schiphol moeten vertrekken.. zodat de stikstofuitstoot daar iets daalt zodat de verbouwing plaats kan vinden.. :wink:

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 00:35
door Z2N
Alhoewel ik prima in discussie kan gaan over stikstof en het recht om CO₂ uit te stoten, is dat in dit geval off-topic.

On-topic: het voorstel om het busstation directe toegang te geven tot de treinperrons krijgt mijn absolute steun. Daarmee verspreid je de reizigersstromen al beter over het perron, waardoor treinen gelijker gevuld zijn. Bij losse SLT-4'tjes gaat dat natuurlijk weinig uitmaken, maar langeafstandstreinen die op Schiphol beginnen worden zo wel gelijkmatig gevuld. Dat helpt een hoop, waardoor voor de rolkoffers meer ruimte ontstaat.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 09:13
door Lijn 45
Hier staat nog wat meer informatie over de aanpassingen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 12:14
door VIRM
Interessant dat in het artikel van het NHD expliciet wordt aangegeven dat de Noord/Zuidlijn bovengronds naar Schiphol wordt doorgetrokken. Kan dat, en is daar dan ook plaats voor bij het OV-knooppunt?
Z2N schreef:Alhoewel ik prima in discussie kan gaan over stikstof en het recht om CO₂ uit te stoten, is dat in dit geval off-topic.

On-topic: het voorstel om het busstation directe toegang te geven tot de treinperrons krijgt mijn absolute steun. Daarmee verspreid je de reizigersstromen al beter over het perron, waardoor treinen gelijker gevuld zijn. Bij losse SLT-4'tjes gaat dat natuurlijk weinig uitmaken, maar langeafstandstreinen die op Schiphol beginnen worden zo wel gelijkmatig gevuld. Dat helpt een hoop, waardoor voor de rolkoffers meer ruimte ontstaat.
Vergeet niet dat je voor de Thalys gewoon een reservering nodig hebt. Maar qua treinlengte stopt er op Schiphol van een dubbele Thalys tot een eenzame SNG3. Dus duidelijk aangeven waar de trein stopt is dan noodzakelijk, als de lengte van de perrons verder wordt benut.
Daarnaast zou het voor Schiphol ook helpen als reizigers die uitstappen beter over de trein zijn verspreid (denk bijvoorbeeld aan de ICD uit Amsterdam Centraal, die vaak met de achterkant van de trein bij de westtunnel staat).

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 12:36
door dennistd
Het lijkt mij juist handiger om ondergronds te gaan, en dan ook flink diep zodat je onder het treinstation en de bagagekelders uitkomt.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 12:38
door Z2N
Daar zal door zaken als bagagebanden niet veel ruimte over zijn om naar boven te komen vanaf die diepte. Een metrostation kan je echter prima boven het huidige busstation neerzetten, een oplossing zoals ook op Den Haag Centraal toegepast is.
VIRM schreef:Interessant dat in het artikel van het NHD expliciet wordt aangegeven dat de Noord/Zuidlijn bovengronds naar Schiphol wordt doorgetrokken. Kan dat, en is daar dan ook plaats voor bij het OV-knooppunt?

Vergeet niet dat je voor de Thalys gewoon een reservering nodig hebt. Maar qua treinlengte stopt er op Schiphol van een dubbele Thalys tot een eenzame SNG3. Dus duidelijk aangeven waar de trein stopt is dan noodzakelijk, als de lengte van de perrons verder wordt benut.
Daarnaast zou het voor Schiphol ook helpen als reizigers die uitstappen beter over de trein zijn verspreid (denk bijvoorbeeld aan de ICD uit Amsterdam Centraal, die vaak met de achterkant van de trein bij de westtunnel staat).
Qua tijd ben ik vanaf Schiphol langer onderweg naar Venlo of Leeuwarden dan naar Brussel, dus dat kan je dan ook als langeafstandstrein zien. Voor de duidelijkheid had ik ook IC/ICD/THA/EST kunnen zeggen, of eigenlijk elke trein die met 8 bakken of meer rijdt. (A)

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 15:05
door Western Soldier
Z2N schreef:Daar zal door zaken als bagagebanden niet veel ruimte over zijn om naar boven te komen vanaf die diepte. Een metrostation kan je echter prima boven het huidige busstation neerzetten, een oplossing zoals ook op Den Haag Centraal toegepast is.
Denk je echt dat het kan? Is dat niet vragen om problemen met betrekking tot de vliegtuigen die opstijgen en landen? Op Schiphol kan beter alles ondergronds zitten lijkt mij, ook al moet je dan heel diep. Is het overigens niet ook gewoon mogelijk om het treinstation 2 extra sporen te geven en dan de metrosporen laten aansluiten op de huidige sporen 3 en 4? Dan hoef je enkel de metrosporen extra diep aan te leggen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 15:09
door Z2N
Als je precies boven het busstation bouwt is er natuurlijk niets aan de hand. Onder de grond zit de boel al goed en wel vol (er zitten letterlijk honderden kilometers aan tunnels met leidingen onder de luchthaven), dus is het verbouwen van het voorplein geen gek idee. Een optie is om het busstation op Plaza op +1 te brengen, net als het metrostation. Het plein zelf kan dan vrij blijven voor voetgangerszones en de extra toegangen naar de treinperrons.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 17:41
door Lijn 45
Het metrostation op +1 aanleggen kan, maar dan moet je wel een route hebben voor een metrolijn die bovengronds zit. De enige mogelijkheid die ik daarvoor zie is een route parallel aan de A4 die bij afrit 2 afbuigt richting Plaza.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 18:02
door VIRM
Western Soldier schreef:
Z2N schreef:Daar zal door zaken als bagagebanden niet veel ruimte over zijn om naar boven te komen vanaf die diepte. Een metrostation kan je echter prima boven het huidige busstation neerzetten, een oplossing zoals ook op Den Haag Centraal toegepast is.
Denk je echt dat het kan? Is dat niet vragen om problemen met betrekking tot de vliegtuigen die opstijgen en landen? Op Schiphol kan beter alles ondergronds zitten lijkt mij, ook al moet je dan heel diep. Is het overigens niet ook gewoon mogelijk om het treinstation 2 extra sporen te geven en dan de metrosporen laten aansluiten op de huidige sporen 3 en 4? Dan hoef je enkel de metrosporen extra diep aan te leggen.
Enig denkbaar scenario dat je een vliegtuig tegenkomt boven Plaza, is misschien bij een doorstart. Reguliere start- en landingsroutes komen daar niet bovenlangs. Ik denk dus dat je gewoon veilig iets op +1 kunt bouwen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 19:31
door Mikos
Er staan parkeergarages van 6 verdiepingen, er is een verkeerstoren van 100 meter hoog, het terminalgebouw heeft kantoortorens van 8 verdiepingen, wat zou precies het probleem zijn met een metrostation van 2 verdiepingen hoog?

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 19:45
door Alargule
Er kan op een forum een probleem over gemaakt worden?

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 20:31
door ibodejoode
VIRM schreef:Het zou ook helpen als het perron van spoor 1 wordt verbreed, de treinen richting Amsterdam Centraal m.u.v. Thalys een vast perron krijgen en NS ook goed zou nadenken over de materieelinzet (geen losse SLT’s in de zomervakantie naar Amsterdam Centraal, en ga eindelijk eens een keuze maken over de lijnvoering op de Westtak). Niks mis om bovengronds meer ruimte te maken, maar da tis niet het enige probleem.
Probleem van station Schiphol is niet alleen die ene toegang, vandaar mooi dat er ook stijgpunten komen aan de ZW zijde, maar meer nog het niet hebben van een 4e perron met dus 2 sporen extra.

Onder optimale omstandigheden kun je in NL 14-16 treinen per uur per spoor laten rijden. Met de huidige 4 sporen is dat voor Schiphol 4x16 is 64 treinen per uur. Dat is ca. 20 per uur per perron.

En dat is m.i. het grote probleem. De perroncapaciteit. Weliswaar ook de breedte van de perrons maar vooral het aantal perronsporen. Ik vind het nu al knap dat er op Schiphol 4x12=48 treinen van Thalys tot SGM afgewikkeld worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 22:15
door Z2N
Het idee van de metro is dat daarmee de groei wordt opgevangen. In theorie kan je alle sprinters tussen Centraal en Hoofddorp na opening van de metro opdoeken. Lelylaan kan dan bediend worden door de sprinters naar Hoorn, en verder is de westtak dan vrij voor de treinen die de HSL op gaan. Dat maakt de inpassing dan een stuk gemakkelijker.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 22:31
door Suus
Ik vind twee treinen per uur voor de relatie Sloterdijk - Schiphol toch wel... weinig?

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 22:43
door SuperGhost
Sloterdijk kun je oplossen door de ICD's er ook te laten stoppen. Sloterdijk is wel belangrijk genoeg voor een ICD-stop lijkt me, ook vanwege de overstapmogelijkheden naar Alkmaar en Enkhuizen.

Maar voor Lelylaan is 2x p/u en het verliezen van de verbinding naar Amsterdam Centraal wel een enorm nadeel. Ik denk dat je voordat je dat doet eerst de metroring zou moeten sluiten en wellicht een extra trein vanuit Zaandam naar Schiphol moet laten rijden ter compensatie. Persoonlijk denk ik dat een intercity Alkmaar - Zaandam - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Hoofddorp een optie zou kunnen zijn, zeker als je die in Zaandam een goede overstap geeft op de intercity Enkhuizen - Heerlen, waardoor ook op Alkmaar - Amsterdam/Utrecht ETMET kan ontstaan (weliswaar wel 2x met overstap).

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 23:01
door Ardan
Lijn 45 schreef:Het metrostation op +1 aanleggen kan, maar dan moet je wel een route hebben voor een metrolijn die bovengronds zit. De enige mogelijkheid die ik daarvoor zie is een route parallel aan de A4 die bij afrit 2 afbuigt richting Plaza.
Dat is inderdaad ook het plan zoals het er nu ligt in de studies, dat de metro uit Amsterdam uit zuidwestelijke richting aankomt (route van de busbaan zeg maar). Doortrekken naar Hoofddorp kan dan ook nog met kopmaken.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: za 09 nov 2019, 09:02
door Alargule
Er ligt ook nog een variant met een tunnel en een ondergronds station op tafel. Doortrekken naar Hoofddorp is dan een kwestie van verlengen zonder kopmaken.

Maar goed, ik zie nog steeds liever dat de NS-infra wordt uitgebreid, zodat ook daar knelpunten kunnen worden opgelost. Overstappen op de NZL kan dan op Zuid.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: za 09 nov 2019, 09:53
door Bemined
Als het station aangepakt kan worden is dat natuurlijk wel de goedkoopste oplossing. Infrastructuur uitbreiden is enorm duur en zelfs met de huidige strenge plannormen wordt de infrastructuur slechts voor 75% benut. Met de automatische treinen technologie waar ProRail zo opgewonden van wordt kan het aantal treinen per uur door de Schipholtunnel verdubbeld worden. De knelpunten zijn dus vooral de perrons, als treinen kort achter elkaar rijden moeten reizigers ook vlot het perron kunnen verlaten, en wachtende reizigers moeten niet allemaal op een kluitje bij de roltrappen blijven staan. Kortom, tunnel voldoet prima, station niet.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: za 09 nov 2019, 11:18
door Western Soldier
Dus NS-infra in plaats van de metro? Daarmee zorg je er niet voor dat er meer snelle treinen kunnen blijven rijden, want in dat geval zul je de huidige sprinters die tussen Amsterdam Centraal/Zaandam en Schiphol allemaal nodig blijven houden. De Westtak kan niet meer treinen aan zonder ook daar aanpassingen aan te doen. Met de Noord-Zuidlijn heb je daar minder sprinters nodig en komt er ruimte vrij om meer buitenlandse treinen te laten rijden. Met de Noord-Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol Airport heb je bovendien minder sprinters tussen Weesp en Schiphol nodig.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: za 09 nov 2019, 11:19
door ODRAIL
Alargule schreef:Maar goed, ik zie nog steeds liever dat de NS-infra wordt uitgebreid, zodat ook daar knelpunten kunnen worden opgelost. Overstappen op de NZL kan dan op Zuid.
NS-infra?

Je zult ProRail-infra bedoelen. De NS heeft geen spoorrails meer, alleen treinen.