Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
PHS schreef:Omdat een metro- of trein naar Almere een impact heeft buiten de regio Amsterdam (Almere is niet alleen een behoorlijk eindje van de Dam, het is ook een andere provincie) zou het niet zo vreemd zijn om de Rijksoverheid ermee te belasten. Die kan dan meteen ook een nieuwe verbinding naar Almere laten samenvallen met verbeteringen voor de rest van Nederland. Zo kan een duurdere spoorverbinding toch de voorkeur krijgen als er ooit een Zuiderzeelijn, Lelylijn o.i.d. aangelegd zou worden, omdat er dan veel meer mensen van kunnen profiteren.
En aan die duurdere spoorlijn komt dan om de 800 meter een halte, zodat veel meer mensen veel langer van het uitzicht op het prachtige Almere Pampus en IJburg kunnen genieten? Wat een nobele gedachte. Of het qua vervoerswaarde ook optimaal is vraag ik me af.
Wievank schreef:
trolly schreef:Vergis ik me, of refereer je aan de plannen in de openingspost van dit draadje?
Ja, ware het niet dat dit een veel verdere uitwerking was dan de initiële versies die al langer circuleren.
Je had het over "iets voorbij zien komen", maar kennelijk heb je een heel specifiek document in gedachten. Dan lijkt me een titel of wellicht zelfs een linkje wel handig.
PHS schreef:Omdat een metro- of trein naar Almere een impact heeft buiten de regio Amsterdam (Almere is niet alleen een behoorlijk eindje van de Dam, het is ook een andere provincie) zou het niet zo vreemd zijn om de Rijksoverheid ermee te belasten. Die kan dan meteen ook een nieuwe verbinding naar Almere laten samenvallen met verbeteringen voor de rest van Nederland. Zo kan een duurdere spoorverbinding toch de voorkeur krijgen als er ooit een Zuiderzeelijn, Lelylijn o.i.d. aangelegd zou worden, omdat er dan veel meer mensen van kunnen profiteren.
En aan die duurdere spoorlijn komt dan om de 800 meter een halte, zodat veel meer mensen veel langer van het uitzicht op het prachtige Almere Pampus en IJburg kunnen genieten? Wat een nobele gedachte. Of het qua vervoerswaarde ook optimaal is vraag ik me af.
Flauw hoor. Het gaat erom dat als je investeert in een nieuwe spoor/metro-verbinding dit ook gevolgen kan hebben voor het bestaande treinverkeer. Almere ligt op een eiland, maar het is geen eiland. Daar kun je je voordeel mee doen. Als je een gloednieuwe metro/spoorlijn aanlegt tussen Amsterdam en Almere, kun je waarschijnlijk de sprinters schrappen (bij een metrolijn) of eigen sporen geven (bij een spoorlijn), zodat er over de bestaande sporen ruim baan komt voor (snellere?) intercity's naar het noorden (en in de toekomst misschien ook het oosten) van het land.
Het gaat dus om keuzes maken. Leg je een spoorlijn aan om de huidige spoorlijn te ontlasten, dan is de route door het IJmeer en IJburg op z'n minst gezegd ongelukkig, bijvoorbeeld omdat je door de sprinters weg te halen van de bestaande lijn de stations Almere Poort en wellicht Almere Muziekwijk onbediend laat. Een metrolijn is er niet op gericht de bestaande lijn te ontlasten (hoewel dat een neveneffect kan zijn) maar een nieuwe wijk en een bestaande nieuwbouwwijk te ontsluiten.
Snelle intercity's zijn echt een ander onderwerp. Ik begrijp dat je graag een schaap met zoveel mogelijk poten wil, maar over het algemeen vallen zulke beestjes in de praktijk niet mee.
Je had het over "iets voorbij zien komen", maar kennelijk heb je een heel specifiek document in gedachten. Dan lijkt me een titel of wellicht zelfs een linkje wel handig.
Gelukkig heb ik een bureau met diepe laden. Ik heb even lopen grasduinen in de Noordvleugel documentatie uit november 2005. Er staat een kaartje in met te ontwikkelen railprojecten: de brug over het IJmeer was onderdeel van de Zuiderzeelijn (en zou dus door HSL-railvoertuigen moeten worden bereden), maar er staat ook in dat er een onderzoek loopt naar een andere IJmeer verbinding tussen Amsterdam en Almere (via Pampus) specifiek voor regionaal verkeer. Maar dat zou nog onderzocht moeten worden. Er is in ieder geval 15 jaar geleden geen keuze voor een modaliteit gemaakt. Al denk ik dat trams en HSL-treinen niet hetzelfde spoor kunnen delen. Sprinters en HSL-treinen kunnen natuurlijk wel, dat gebeurt ook op de huidige spoorlijn tussen Schiphol en Amsterdam. Alleen rijden de laatstgenoemde treinen dan niet op volle snelheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
We zijn vijftien jaar verder, Vinny, dus inmiddels zou er een keuze gemaakt kunnen zijn. Wievank heeft het overigens over een uitwerking van recente plannen.
trolly schreef:We zijn vijftien jaar verder, Vinny, dus inmiddels zou er een keuze gemaakt kunnen zijn. Wievank heeft het overigens over een uitwerking van recente plannen.
Ja, en de door de regio gemaakte keuze is: parallel aan de 4-sporige Schipholtunnel, de NZ-lijn doortrekken naar Schiphol. En om dat plan niet te hinderen, worden mogelijke metro-uitbreidingen aan de zuid- en oostkant van de regio (Amstelveen, IJmeer) nauwelijks serieus bekeken.
Het is je misschien ontgaan, maar de Amstelveenlijn wordt verbouwd tot tramlijn. Die (domme) beslissing is genomen ver voordat er gesproken werd over verlenging van de NZL naar Schiphol. Dat is jammer, maar wordt waarschijnlijk niet volgende week teruggedraaid. De helft van dit draadje gaat ondertussen over de recent weer opgekookte plannen voor een verbinding door het IJmeer.
trolly schreef:Die (domme) beslissing is genomen ver voordat er gesproken werd over verlenging van de NZL naar Schiphol.
Hmmmmm...daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. Of de besprekingen destijds enigszins de keuze voor de domme Amstelveenlijnbeslissing hebben beïnvloed, zoals kwade tongen beweren, zal ook wel weer niet zo zijn. De werkelijke beweegredenen zijn eerder al op diverse plekken toegelicht. Maar dat plannetje voor een NZL naar Schiphol stamt toch ook al uit de tijd ver vóór OVinNL - en misschien zelfs de oprichters ervan - het levenslicht zagen.
Rond 2011 zijn een aantal onderzoeken gedaan om de kosten en vervoerwaarde te optimaliseren door drie marktpartijen. De uitkomst was dat een metro goedkoper zou zijn en dat daarmee makkelijker de vervoerwaarde te optimaliseren viel. Bijvoorbeeld met de eerder genoemde boog vanaf Diemen Zuid naar Bijlmer Arena voor metro's. Metro's inclusief deze opties waren destijds circa twee miljard goedkoper dan de spooralternnatieven uit eerdere studies.
Schiphol heeft samen met Volker Wessels een stuk grond gekocht tussen het vliegveld en Badhoevedorp in, waar onder andere een doorgetrokken Noord/Zuidlijn overheen kan gaan rijden.
Het lijkt me niet dat het schappen van een IC samenhangt met het verbeteren van de dienstregeling. Erg goedkope oplossing om de NoordZuidlijn op te waarderen. Ik riep het elders ook al: "het uitbouwen van Amsterdam Zuid gaat ten korste van Noord-Holland terwijl Amsterdam CS veel meer vraag heeft"
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Volgens mij zijn de SAAL-bedieningsplannen de afgelopen 15 jaar al minstens 5 keer gewijzigd, dus de kans is groot dat die tot 2029 nog wel een paar keer zullen wijzigen.
Tja, ik geloof iets als het in de dienstregeling staat of als er een contract is getekend met een aannemer. Maar kan mij voorstellen dat amersfoort zich nu al zorgen maakt. Dat er meer op Amsterdam Zuid wordt ingezet om de drukte te spreiden is prima, maar niet de hele wereld wil via Amsterdam Zuid, of het is niet altijd sneller afhankelijk van de bestemming.
Het zal vast nog wel veranderen ja, maar als men hierdoor kiest om de spooruitbreiding in Weesp niet uit te voeren dan zijn de mogelijkheden wel beperkter.
De Vervoerregio heeft onderzoek gedaan naar knelpunten in het busvervoer tussen Amsterdam en Zaanstad/Purmerend. Ben benieuwd met welk alternatief ze komen voor de ZaanIj-corridor.