Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door teun »

Is daar een reden voor? En komt er wat anders ter vervanging?
IIVQ
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door IIVQ »

Reden van niet-bestellen Midcities weet ik niet. Ik weet niet eens of dat ooit een serieus plan is geweest of een forumgerucht dat zijn eigen leven is gaan leiden.

De vervangers rijden er al, 10-meter Citea LLE's uit NHN.

Persoonlijk (als dienstenmaker, sinds kort a.i. ook van G&V) ben ik er niet rouwig om, die Midcities zijn operationeel ... niet de handigste bussen. Ze laden enorm langzaam, en bezetten dan wel een lader voor een grote bus. Ik geloof dat niemand er blij mee is behalve de financiële afdeling (en omwonenden op de slappe veengrond in Hoorn). Er mogen overigens, anders dan elders vermeld, wel mensen in staan, maar max 1 (19 stoelen) of 4 (16 stoelen), anders ga je over het max gewicht heen. Ja, er mogen er ook 20 staan maar dan mag niemand zitten.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5258
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Lijn 45 »

De MidCity's waren een serieus plan, als ik de link in onderstaand bericht moet geloven.
BrengMe schreef: wo 15 jul 2020, 17:54 Per toeval kwam ik deze presentatie tegen over de plannen van Transdev voor de nieuwe concessie. Onder andere het vervoerplan voor fase 2 en het materieel zijn erin te vinden. Erg interessant.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Hans »

IIVQ schreef: di 02 mei 2023, 22:22 Reden van niet-bestellen Midcities weet ik niet. Ik weet niet eens of dat ooit een serieus plan is geweest of een forumgerucht dat zijn eigen leven is gaan leiden.

De vervangers rijden er al, 10-meter Citea LLE's uit NHN.

Persoonlijk (als dienstenmaker, sinds kort a.i. ook van G&V) ben ik er niet rouwig om, die Midcities zijn operationeel ... niet de handigste bussen. Ze laden enorm langzaam, en bezetten dan wel een lader voor een grote bus. Ik geloof dat niemand er blij mee is behalve de financiële afdeling (en omwonenden op de slappe veengrond in Hoorn). Er mogen overigens, anders dan elders vermeld, wel mensen in staan, maar max 1 (19 stoelen) of 4 (16 stoelen), anders ga je over het max gewicht heen. Ja, er mogen er ook 20 staan maar dan mag niemand zitten.
Dat wordt dan lastig rijden voor de chauffeur als niemand mag zitten :D *bus*
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door teun »

Kom je dan met slechts 28 reguliere streekbussen tot een sluitende dienstregeling voor heel Gooi en Vecht?
TreinenFreak
Berichten: 233
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door TreinenFreak »

teun schreef: wo 03 mei 2023, 11:36 Kom je dan met slechts 28 reguliere streekbussen tot een sluitende dienstregeling voor heel Gooi en Vecht?
Anders schralen ze de dienstregeling nog verder af om het sluitend te maken :')
IIVQ
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door IIVQ »

In de huidige drgl is streek gepland met 28 omlopen, dat zijn 10 10m VDL's, 15 11.5m VDL's en 3 12m Ebusco's in Transdevkleuren (die er nog niet zijn, hier rijden nu dus diesels op).
Ik weet niet of en zoja hoeveel de drgl afgeschaald is t.o.v. geoffreerd.

Over Milco's laatste vraag weet ik wél meer, maar daarvoor mogen jullie de bedrijfscommunicatie over het vervoerplan afwachten ;-)
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Roeland »

Het zou mij niet verbazen wanneer Connexxion in het Gooi de overige (streek)lijnen nog wat gaat minderen ten gunste van R-net 320/321...
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Zonnig »

Je zou bijna denken, verleng de 320 van Hilversum station naar de Kerkelanden, dan kan je bijna met 1 a 2 lijnen toe de 320 + 321.
De rest rijdt bijna leeg rond (tenminste op de tijden dat ik het zie en dat is niet in de spits.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht dat de uursdiensten geen extra klanten gaan werven. Die R-NET zal wel druk blijven qua bezetting.

Kan er niet een 209 worden gemaakt in de spitsuren als Eemnes - Hilversum via de busbaan in halfuursdienst met de 109?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Meltrain »

Is daar vraag naar?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Zonnig »

Zodra de 320 bij Eemnes gaat stoppen is de 209 ook niet meer noodzakelijk lijkt mij.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Milco »

Getuige een foto op Facebook staan Ebusco’s 2183 en 2184 op het garageterrein in Huizen!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TreinenFreak
Berichten: 233
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door TreinenFreak »

Zonnig schreef: do 04 mei 2023, 11:27 Je zou bijna denken, verleng de 320 van Hilversum station naar de Kerkelanden, dan kan je bijna met 1 a 2 lijnen toe de 320 + 321.
De rest rijdt bijna leeg rond (tenminste op de tijden dat ik het zie en dat is niet in de spits.
Je zou bijna denken dat ze deze kaalslag ten faveure van het R-NET als doel hebben. Vermoed iemand een reizigersgroei op lijn 320 sinds deze over de busbaan in Hilversum gaat?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb op meer plekken het idee dat er een kaalslag is om R-net te laten slagen. Dat is niet puur hier.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Citea »

Ik dacht zelf voor de lijnen 320, 321 en 1 aan:
[1] Lijn 321 tussen Amsterdam Zuid en Bussum Station
laten rijden, en koppelen aan lijn 100:
Amsterdam Zuid - Muiden P+R - Bussum Station - Huizen - Blaricum Carpoolplaats (-Hilversum Sportpark).
Tussen Bussum en Blaricum zou deze de route van lijn 100 volgen.
Frequentie 321: in de spits 4x p/u, 2x p/u daarbuiten.
Frequentie 320: huidige frequentie

[2] Lijn 1 zou je kunnen koppelen aan lijn 320:
wanneer lijn 1 bijv. in Hilversum Station aankomt rijdt deze als 320 door naar Amsterdam, en andersom. In dit geval zou lijn 1 met R-net materieel rijden.

Je zou lijn 1 kunnen upgraden naar R-net, hoewel het concept R-net bedoeld is voor streekdiensten en niet stadsdiensten.
Het komt wel vaker voor dat R-net lijnen meer een soort stadsdiensten zijn, bijv. in Amstelveen (347/348, 357/358).

Mensen die tussen de Zuidas en Crailo of Gooimeer P+R reizen zullen moeten overstappen op Muiden P+R of op Amstelstation.
Hiermee breid je het R-netwerk uit, en gebruik je minder bussen terwijl je evenveel mensen vervoert.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Milco »

Met de huidige lijn 321 zorg je dat de grote plaats Huizen, dat geen treinstation kent, een snelle verbinding heeft met de Zuidas waar veel mensen werken. Die snelle verbinding neem je juist weg door de lijn via Bussum te laten rijden wat traag is (smalle straatjes) en zo jaag je dus mensen weer de auto in. Ook het koppelen van de lijnen 1 en 320 zie ik niet zitten: de frequenties zijn nu nog verschillend, lijn 1 zou dan vaker moeten gaan rijden en je creëert een erg lange lijn waarbij een vertraging in het centrum van Hilversum doorwerkt tot in Amsterdam.

Het enige wat ik zou veranderen is juist de lusroute van lijn 321 in Amsterdam. In plaats van terugkeren over De Boelelaan zou ik na station Zuid juist onder het VU doorrijden en dan rechtsaf terug de A10 op. Dan zou ik wel de buswissels eruit halen die nu nog (heel onlogisch naar mijn mening) op station Amsterdam Zuid lijken plaats te vinden tijdens frequentiewisselingen zodat je één doorgaande ringlijn hebt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Meltrain »

Ik zou graag zien dat lijn 321 een deel van de route van de oude 202 overneemt, zodat een deel van Naarden een snellere verbinding krijgt met Muiden en Amsterdam.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
April064
Berichten: 694
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door April064 »

Je zou de 321 in Naarden best over de Amersfoortsestraatweg, Godelindeweg, en Rijksweg kunnen sturen. Dan bedien je Naarden maar heb je nog wel een relatief snelle route tussen Huizen en de Zuidas.

Edit: In principe dus wat Meltrain zei.
zij/haar/hen/hun
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Citea »

Lijn 321 leiden via Naarden-Bussum zou niet echt tot een veel langere route leiden:
15 min tussen Huizen en Bussum + 15 min tussen Bussum en Muiden P+R = 30 min. De huidige route doet er 20 min over, dat is dus maar 10 min extra reistijd, wellicht zelfs een paar minuten minder.
Ik ga ervan uit dat lijn 321 via de Rijksweg en Brinklaan naar Bussum station zou rijden. Je zou ook een 221 toevoegen, die de huidige route van 321 rijdt.
IIVQ
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door IIVQ »

"Niet echt tot een langere route", 10mn erbij is op een reis van 50 minuten nu toch 20% extra reistijd.

Daarnaast: wie help je hiermee? De reizigers uit Huizen kunnen nu al de 100 pakken naar Naarden-Bussum. Vanuit Bussum gaat echt niemand de bus pakken naar Zuid, de trein is sneller en net zo frequent.

Het centrum van Naarden bedien je niet, en de wijken rond de Rijksweg zitten binnen fietsafstand van of station Ndb, of Gooimeer P&R.
IIVQ
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door IIVQ »

Vanwege de verhuizing van het Tergooi Ziekenhuis Hilversum is de halte Tergooi Ziekenhuis sinds 21 mei komen te vervallen.
De nieuwe halte Tergooi Ziekenhuis Hoofdingang is er voor in de plaats gekomen, lijn 3 rijdt het lusje over het ziekenhuis tegen de klok in zodat je bij het in- en uitstappen de weg niet meer over hoeft te steken: Link Transdev

Om van de halte Linschotenlaan (aan de HOV-baan, lijn 320) naar de hoofdingang te gaan heeft het ziekenhuis een "pendeldienst" (golfkar door vrijwilligers) ingezet. De site van Tergooi meldt in het plaatje dat lijn 2 er ook komt. Dat klopt, als je maar lang genoeg in lijn 2 blijft zitten zodat het een 3 wordt -0-
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Roeland »

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Milco »

Het lijkt erop dat er twee Ebusco actief zijn op lijn 320. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Daan! »

2183 en 2184
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten