Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Meltrain »

Bij RAI kun je ook overstappen op een trein naar Schiphol en de wachttijd die je bespaart, raak je mogelijk weer kwijt in het Amsterdamse verkeer. ;) Maar een verbinding richting de Zuidas is sowieso wel een goed idee.

Zou lijn 320 trouwens veel trager worden als die in Naarden via de route van lijn 202 zou rijden? Ik denk dat je daarmee namelijk wel meer reizigers kan trekken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Milco »

Bij de RAI zou je dan weer een keervoorziening voor de bus moeten creëren want die is er nu niet. Verder heb je dan alsnog een extra overstap voor reizigers verder dan Schiphol (Leiden, Den Haag). Ik weet niet hoe er naar Zuid gereden gaat worden, maar een route via het VUmc lijkt mij niet verkeerd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door sirvinniei »

Meltrain schreef:
sirvinniei schreef:
Suus schreef:Vraag mij nu wel af waarom 108 en 109 niet worden omgenummerd in respectievelijk lijn 8 en 9.
En 106 naar 6
Ik vermoed dat het lijnnummer 6 gebruikt wordt voor de korte ritten tot Kortenhoef en het lijnnummer 106 voor de doorgaande ritten naar Nederhorst den Berg en Weesp.
Precies, en dat compliceert de dienstregeling alleen maar meer. Nu heb je twee lijnen die op precies dezelfde route rijden.
sirvinniei schreef: Ik vind de stadsdienst van Hilversum wel erg mager. Zeker omdat een groot deel ook nog eens servicenet wordt (wat in Doetinchem tot steeds grotere afbraak heeft geleid)
Ten opzichte van de huidige situatie zijn er geen verslechteringen in het lijnennet (maar misschien wel qua frequenties). Volgens mij heeft Transdev ook een iets andere definitie van Servicenet dan Arriva.
Ik had het inderdaad vooral over frequenties. 1x per uur is erg onaantrekkelijk op korte afstanden.
Wat betreft de servicelijn: hij krijgt een omslachtige route en er wordt "gewacht voor het instappen". Eigenlijk dus WMO vervoer op OV budget. De voormalige OV-reizigers, die een snelle route zoeken, zullen afhaken en omdat het budget niet veranderd zal er als eerste in deze lijnen gesneden worden. In Doetinchem is daardoor de stadsdienst in de loop van de tijd gedegradeerd van een volledig net dat de hele dag 2x per uur rijdt naar een belbus die alleen in de spits rijdt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Meltrain »

Ik vind het juist wel handig als lijnen die verschillende eindpunten hebben, een verschillend lijnnummer hebben. Dat maakt het in mijn ogen juist duidelijker.
Daarnaast was me niet helemaal duidelijk of lijn 106 nog wel het stukje in Kortenhoef aandoet, of direct rechtsaf naar 's-Graveland gaat. Zeker als dat laatste het geval is, is het handig om de ritten naar Kortenhoef een ander lijnnummer te geven dan de ritten naar Weesp.

Lijn 2 is in het zuiden van Hilversum wel trager dan de huidige lijn 104, maar in het noorden van Hilversum behoudt de bus zijn huidige route en komt er zelfs een rechtstreekse verbinding met het ziekenhuis bij!
Lijn 3 lijkt vanaf het ziekenhuis naar het station ook een snellere route te krijgen.
Milco schreef:Bij de RAI zou je dan weer een keervoorziening voor de bus moeten creëren want die is er nu niet.
In theorie is dat niet nodig omdat de bus de trambaan kan gebruiken en de bus gelijk door kan rijden. In de praktijk zal de chauffeur op zijn eindpunt waarschijnlijk wel pauze hebben, dus is mijn voorstel niet goed uitvoerbaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Vistaus »

@Meltrain Daarentegen krijgt Zuid wél weer, net als voorheen, een betere bediening. Servicenet of niet, het gaat om hoe veel straten er profijt van hebben. Het stuk waar lijn 2 in Zuid gaat rijden is een stuk met veel straten en woningen en wordt sinds lijn 104 via de Kerkbrink rijdt niet meer bediend.

En w.b.t. RAI: je hebt gelijk dat de 321 via de trambaan kan keren, maar vergeet niet dat óók de 321 volledig elektrisch wordt, dus je zult alsnog een stelplaats met laadpalen moeten aanleggen bij RAI.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Abus »

Mooi vervoerplan. Heldere lijnvoering. Dat vooral naar verbindingen naar Amsterdam en Utrecht gekeken wordt, is logisch. Daar zit de potentiële groei. Ook de 106 naar Weesp is logisch gezien de goede aansluitingen in Weesp.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door MdJ »

Ben benieuwd hoelang lijn 5 het gaat volhouden in deze vorm. Grotendeels langs het spoor, heeft eigenlijk alleen toegevoegde waarde voor Hilversumse Meent...
Bij twijfel: gebruik beton.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Littlebusdriver »

Opvallend dat de lijn naar de Uithof/ Science Park niet hanteert bij de carpoolplaats in Blaricum. Anders zouden de mensen uit Almere er ook nog iets aan hebben met een overstap uit de 356, of de mensen uit Zeewolde die dan met de auto naar de carpoolplaats kunnen rijden. Maar ja, andere vervoerder he. De vroegere lijn naar de Uithof halteerde daar wel.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Littlebusdriver »

Meltrain schreef: Een ander nadeel vind ik het opheffen van lijn 107, vooral omdat een deel van Bussum daarmee zijn busverbinding naar het Tergooi Ziekenhuis verliest.
Wat wellicht meespeelt is dat het ziekenhuis in Hilversum de hoofdlocatie gaat worden de locatie in Blaricum meer een polikliniek. In de nabije toekomst zullen er veel meer patiënten, bezoekers en medewerkers naar de locatie Hilversum reizen in plaats van naar Blaricum.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Vistaus »

Bovendien was de bezettingsgraad van lijn 107 vóór de crisis al belachelijk laag, en op zondag zelfs bijna niet-bestaand, dus Bussumers gebruikten de lijn toch al nauwelijks.

Ben het overigens helemaal met je eens dat de bus naar De Uithof op Carpoolplaats zou moeten stoppen, net als lijn 150 toentertijd.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Jurre »

Meltrain schreef:Daarnaast was me niet helemaal duidelijk of lijn 106 nog wel het stukje in Kortenhoef aandoet, of direct rechtsaf naar 's-Graveland gaat.
Lijn 106 rijdt ook via Kortenhoef Veenstaete, dus komt op één rit twee maal over de Kerklaan.
MdJ schreef:Ben benieuwd hoelang lijn 5 het gaat volhouden in deze vorm. Grotendeels langs het spoor, heeft eigenlijk alleen toegevoegde waarde voor Hilversumse Meent...
Lijn 5 vervangt lijn 107 binnen Hilversum en binnen Bussum en zorgt daarnaast voor een veel snellere verbinding tussen de Hilversumse Meent en Hilversum.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Milco »

Het valt mij trouwens wel op dat er ook laadlocsgies komen (en dus mogelijk ook bussen gestald gaan worden) in Diemen aan de.Verrijn Stuartweg 52.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Frank93 »

Volgens Google Maps zit Oostenrijk daar. Misschien dat dat de nieuwe onderaannemer gaat worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Milco »

Klopt het trouwens dat er in het eerder gelinkte plan niet wordt gerept over de nachtbus (N32) of zie ik nu iets over het hoofd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Frank93 »

In het vervoersplan wat intern te vinden is wordt deze wel nog genoemd:
Nieuwe halte R-net lijn 320 en nachtlijn N32 (Eemnes)
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Frank93 »

De stalling in Hilversum blijft voorlopig aan de Larenseweg volgens dit artikel (helaas achter betaalmuur). Ze gaan het terrein verbouwen zodat er elektrische bussen geladen kunnen worden.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Vistaus »

Gelukkig wel, ja :)

Overigens: dit is uitzonderlijk genoeg een gratis artikel. Ik kan het in elk geval volledig lezen zonder abonnee te zijn. Misschiet dat het op de site wat beperkt is, maar in de app in ieder geval niet.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Vistaus »

Het laatste woord is er blijkbaar toch nog niet over gezegd: https://www.gooieneembode.nl/extra/1872 ... -aan-de-ge
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door TreinenFreak »

Onbegrijpelijk dat Transdev daar wil blijven zitten. Nu al een onhandige locatie, helemaal als binnenkort de kleine spoorbomen dicht gaan voor gemotoriseerd vervoer.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Frank93 »

Ja die wordt nu nog gebruikt met MAT-ritten. Als die gaat sluiten is het een flink stuk omrijden naar het station.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Vistaus »

TreinenFreak schreef: wo 30 sep 2020, 15:36 Onbegrijpelijk dat Transdev daar wil blijven zitten. Nu al een onhandige locatie, helemaal als binnenkort de kleine spoorbomen dicht gaan voor gemotoriseerd vervoer.

Ik vind het niet onhandig - ik vind het een mooie, praktische locatie die ook nog mooi uit het zicht ligt. Bovendien is het nog het grootste overblijfsel uit de Gooische Stoomtramtijd. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er sprake is/was van sloop...

Trouwens, aardig wat chauffeurs rijden al MAT-ritten rijden via de Beatrixtunnel, dus die vermijden de Kleine Spoorbomen al.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Roeland »

Als ik via google maps op de Swammerdamstraat kijk, roept de uitstraling van de stalling bij mij meer associaties op met een stukje Berlijnse historie dan met de historie van de Gooische Stoomtram.
En een wijk met smalle eenrichtings-woonstraten lijkt mij nou niet echt de optimale lokatie voor bussen?
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Vistaus »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gooische_Stoomtram

"Het pand is nu eigendom van Connexxion dat tevens een deel van de voormalige remise nog als busstalling in gebruik heeft."

Dus niks Berlijnse historie, alleen Gooische Stoomtram-historie :) Je moet het niet alleen van bovenaf bekijken maar ook als je daar staat - dat geeft een heel andere indruk.

En welk eenrichtingsverkeer doel je op? Het pand ligt aan de Larenseweg en dat is gewoon tweerichtingsverkeer voor een aardig deel. En zoals ik al zei zijn er ook chauffeurs die MAT-ritten via de andere kant rijden, dus langs Seinhorst, over de Jan van der Heijdenstraat, de Kleine Drift op en door de Beatrixtunnel, of via de Kleine Drift, en al die straten zijn eveneens tweerichtingsverkeer.
En allemaal breed genoeg voor bussen. De smalle stukken zijn vooral te vinden in en rond het centrum en in Zuid (m.u.v. Kerkelanden), niet in Noord en Oost waar de MAT-ritten van/naar de stalling rijden. Ja, wat zijstraatjes en zo, maar de bussen rijden niet door die zijstraatjes.


Ik vind het een prettige locatie en dat mag ik vinden, net zoals jij een andere mening daarover mag hebben :) Maar zoals ik al zei maakt het wel uit of je het op een kaart bekijkt of in het echt meemaakt.

Edit: Bovendien snap ik niet helemaal wat er dan "optimaal" aan een nieuwe stalling zou zijn, want volgens het plan zou die bij Huizen komen, dus voor MAT-ritten is Hilversum dan ineens een stuk verder weg, ook als de HOV-baan opengaat. En Hilversum Station blijft ook in het 2050-plan van de gemeente het beginpunt van de meeste lijnen, dus de bussen moeten daar hoe dan ook naartoe worden gebracht, en dan is Huizen gewoon niet praktisch. Een nieuwe stalling in Hilversum is natuurlijk een ander verhaal, maar dat plan ligt niet op tafel - daar is zelfs totaal geen sprake van.
Laatst gewijzigd door Vistaus op do 01 okt 2020, 15:40, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Frank93 »

Ik heb er maar kort gereden dus misschien heb ik het mis, maar je zit wel degelijk met het eenrichtingsverkeer. Ook in de stalling zelf is het eenrichtingsverkeer. De ingang is op de Larenseweg ter hoogte van het Zuivelpad en de uitang aan de stationskant. Dus als je de stalling verlaat moet je wel rechtsaf richting de kleine spoorbomen.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Vistaus »

Nee hoor, je kunt ook linksaf bij het verlaten en dan via de Kleine Drift of Eemnesserweg, wat dus sommige chauffeurs ook doen, zeker nu het daar bij het Oosterspoorplein breder is geworden na de recentste wegwerkzaamheden.
De stalling zelf is inderdaad wel eenrichtingsverkeer - daar heb je gelijk in.

Bovendien snap ik niet helemaal wat het voordeel van een nieuwe stalling zou zijn, want volgens het plan zou die bij Huizen komen, dus voor MAT-ritten is Hilversum dan ineens een stuk verder weg, ook als de HOV-baan opengaat. En Hilversum Station blijft ook in het 2050-plan van de gemeente het beginpunt van de meeste lijnen, dus de bussen moeten daar hoe dan ook naartoe worden gebracht, en dan is Huizen gewoon niet praktisch. Een nieuwe stalling in Hilversum is natuurlijk een ander verhaal, maar dat plan ligt niet op tafel - daar is zelfs totaal géén sprake van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten