Pagina 2 van 25

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: di 10 dec 2019, 19:08
door TLP
isadora schreef:Je doelt op "onze" wiki?
Ja inderdaad, al stond overigens een soortgelijk artikel op Wikipedia. Echter is op beide sites de info over de toekomstplannen van R-NET in Gooi- en Vechtstreek inmiddels weggehaald.
Milco schreef:Wat is er zo 'rommel' aan producten uit China?
Ik ga mijn vingers niet branden aan stereotyperingen over producten uit China, maar ik vind de BYD-bussen voor zover ik daar ervaring mee heb niet echt comfortabel, zowel qua geluid als rijgedrag. Dan zit ik liever in een bus van VDL of Ebusco.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: di 10 dec 2019, 19:25
door isadora
TLP schreef:
isadora schreef:Je doelt op "onze" wiki?
.....inmiddels weggehaald......
Ah, op die manier.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: di 10 dec 2019, 19:46
door Post
TLP schreef:Ik ga mijn vingers niet branden aan stereotyperingen over producten uit China, maar ik vind de BYD-bussen voor zover ik daar ervaring mee heb niet echt comfortabel, zowel qua geluid als rijgedrag. Dan zit ik liever in een bus van VDL of Ebusco.
Want ebusco wordt niet in China gemaakt?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: di 10 dec 2019, 20:08
door TLP
Op dit moment is dat waar, al weet ik niet welke onderdelen in Nederland geassembleerd worden en of deze cruciaal zijn voor de geluids- en/of rijbeleving. Keolis heeft op dit moment echter alleen bussen van BYD in bezit en voor zover bekend ook voor deze concessie besteld waardoor ik vermoed dat The Greyhound de term "Chinese troep" dan ook op de bussen van BYD heeft gebaseerd.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: di 10 dec 2019, 20:19
door bartjemestrom
We hebben allemaal onze voorkeuren, ik ook. Maar iedere vervoerder heeft ook weer zijn/haar contracten bij diverse fabrikanten. Even wachten tot de uitslag bekend wordt

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: di 10 dec 2019, 20:25
door ArrivaBas
Post schreef:
TLP schreef:Ik ga mijn vingers niet branden aan stereotyperingen over producten uit China, maar ik vind de BYD-bussen voor zover ik daar ervaring mee heb niet echt comfortabel, zowel qua geluid als rijgedrag. Dan zit ik liever in een bus van VDL of Ebusco.
Want ebusco wordt niet in China gemaakt?
De Ebusco 2.2 wordt grotendeels in China gemaakt. Alleen afbouw en rijklaar maken vindt in Deurne plaats. Zodra deze concessie ingaat, is de 3.0 ook al in productie, een composietbus die voor 100% in Deurne gefabriceerd wordt.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: di 10 dec 2019, 23:53
door TLP
bartjemestrom schreef:We hebben allemaal onze voorkeuren, ik ook. Maar iedere vervoerder heeft ook weer zijn/haar contracten bij diverse fabrikanten. Even wachten tot de uitslag bekend wordt
Hè hè, ik was even met mijn gedachten bij de concessie IJsselmond toen ik mijn laatste bericht schreef. :@

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: wo 11 dec 2019, 10:39
door htm_tram
nog nooit in een BYD gezeten of als buschauffeur er in gereden?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: wo 11 dec 2019, 14:31
door TLP
Vanwaar deze vraag?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: wo 11 dec 2019, 15:05
door isadora
Die BYD-discussie lijkt een geheel eigen leven te gaan leiden in dit topic.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: do 12 dec 2019, 00:32
door visgraat
Ja, we waren gebleven bij de constatering dat drie partijen een gooi doen naar de concessie en twee partijen er niet voor willen vechten.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: do 27 feb 2020, 16:48
door teun
bartjemestrom schreef:De offertes zijn ingediend en is bekend geworden dat Arriva, Connexxion en EBS meedoen. De gunningsdatum staat op 27 februari.
Is dit nog geldig?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 27 feb 2020, 17:07
door Frank93
De provincie en Connexxion hebben zo te zien nog geen bericht hierover naar buiten gebracht dus misschien is de bekendmaking wel uitgesteld.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 27 feb 2020, 21:25
door diederickx
Volgens de website van de provincie staat het gunningsbesluit "in het voorjaar 2020" op de rol.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 09:36
door Frank93
10 maart hoor ik net van collega's uit Hilversum.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 12:26
door Vistaus
10 maart wat?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 12:57
door Lijn 45
Op 10 maart wordt de nieuwe concessie gegund.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 13:11
door Vistaus
Ah, oké, bedankt voor het verduidelijken! Ik ben heel benieuwd wie de nieuwe concessie in handen krijgt (en wie zich überhaupt hebben ingeschreven) :)

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 14:25
door Vistaus
TLP schreef:Dat klopt, Connexxion had zich inderdaad als enige ingeschreven voor de huidige concessie.
Ik hoop trouwens dat de winnende vervoerder klein materieel aanbiedt in combinatie met hogere frequenties. Ik weet dat veel mensen hier er niet dol op zijn, maar een MidCity die 2x/uur rijdt lijkt mij perfect voor de meeste lijnen in deze concessie. Ik kom tegenwoordig wekelijks door Kortenhoef en de grote bussen op lijn 105 en 106 vind ik geen gezicht daar; bovendien zonde van het geld want ze rijden altijd laag bezet rond. Mocht door een eventuele frequentieverhoging op enkele lijnen een sterke groei verwacht worden kan misschien een spitsfrequentie van 4x/uur op deze lijnen gehateerd worden.
Ik weet van het artikel over R-net op de wiki dat lijn 100 misschien R-net zou worden, maar uit mijn hoofd stond in het PvE dat andere R-netlijnen dan lijn 320 pas na de oplevering van de nieuwe busbaan uitgerold mogen worden.
Weet niet wanneer jij de 106 tegenkomt, maar vooral in de (brede) spits zitten diverse ritten bijna volledig vol. Dat wil zeggen: bijna alleen nog maar staplaatsen. Dan moet je wel meerdere MidCity's achter elkaar gaan laten rijden of de spitsfrequentie flink verhogen...

105 ben ik met je eens: die is ver onderbezet. 100 mag van mij helemaal worden geschrapt op het traject Blaricum-Hilversum, want hij rijdt op dat traject altijd (nagenoeg) leeg en de 320 heeft nog capaciteit genoeg om die paar reizigers van lijn 100 op te vangen.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 14:59
door TLP
Doorgaans kom ik de ritten van de 106 rond 13:15 en 15:15 tegen. Laatstgenoemde rit zit wat dat betreft nog wel aardig gevuld ter hoogte van Kortenhoef, dat kan ik van de rit rond 13:15 alleen niet echt zeggen.

Wat zou er overigens mis zijn met een spitsfrequentie van 4x/uur voor lijn 106 als dat zo uitkomt? In Noord-Holland Noord hebben met ingang van de nieuwe concessie diverse lijnen deze spitsfrequentie gekregen. Mocht een MidCity al gauw te klein zijn zijn voor de te verwachten vervoersvraag dan kunnen in plaats daarvan 10-meterbussen zoals de Citea besteld worden.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 16:34
door Meltrain
In NHN wilde Connexxion met elektrische MidCity's rijden, maar deze bleken niet zo geschikt om als elektrische bus ingezet te worden, dus kreeg Connexxion voor dezelfde prijs elektrische Citea's LLE-99. Grote winnaars: de reizigers.
Ik denk alleen niet dat vervoerders die gok nu nog eens willen/durven maken, dus hopelijk wordt nu meteen de (elektrische) Citea LLE-99 (of iets gelijkwaardigs) besteld.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 17:44
door Vistaus
TLP schreef: Wat zou er overigens mis zijn met een spitsfrequentie van 4x/uur voor lijn 106 als dat zo uitkomt? In Noord-Holland Noord hebben met ingang van de nieuwe concessie diverse lijnen deze spitsfrequentie gekregen. Mocht een MidCity al gauw te klein zijn zijn voor de te verwachten vervoersvraag dan kunnen in plaats daarvan 10-meterbussen zoals de Citea besteld worden.
Ik zeg niet dat daar wat mis mee is, ik vertel alleen waarom simpelweg een MidCity ter vervanging met dezelfde frequentie niet zou werken. Maar hoe zinnig is het? Want volgens mij is 4 chaffeurs plus de kosten van het laten rijden van meerdere busjes per uur niet echt goedkoper dan 1x per uur een grote bus inzetten... Die 10-meterbussen zijn dan een beter idee.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 17:46
door Vistaus
Meltrain schreef:In NHN wilde Connexxion met elektrische MidCity's rijden, maar deze bleken niet zo geschikt om als elektrische bus ingezet te worden, dus kreeg Connexxion voor dezelfde prijs elektrische Citea's LLE-99. Grote winnaars: de reizigers.
Ik denk alleen niet dat vervoerders die gok nu nog eens willen/durven maken, dus hopelijk wordt nu meteen de (elektrische) Citea LLE-99 (of iets gelijkwaardigs) besteld.
Ik weet ook niet of een elektrische MidCity wel haalbaar zou zijn op de hierboven genoemde lijnen. Op de 105 zou het denk ik net kunnen, maar op de 106 red je het denk ik niet op 1 lading. Doe inderdaad maar gewoon een LLE-99 (of iets gelijkwaardigs).

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 18:48
door Milco
Ik ben heel erg benieuwd waar het straks naartoe gaat met de lijnvoering, gezien er maar een handjevol drukke routes zijn in de hele concessie, zeker buiten de spitsuren om. Het zou mij niet verbazen als je straks "losse lijntjes" krijgt die naar de stations rijden, ik denk dat er met aansluitingen bij kleinere stations als Bussum Zuid en Hilversum Media Park op de trein best wel wat te winnen valt.

Ik ben ook erg benieuwd wie uiteindelijk deze concessie gaat winnen. Eerlijk gezegd hoop ik op EBS. Niet dat ik het Connexxion of Arriva niet gun, maar EBS is een vrij nieuwe speler in de markt en heeft wellicht nieuwe inzichten en heeft bovendien al ervaring in concessies van ongeveer dezelfde grootte. Ik heb het idee - puur speculeren dus - dat een andere vervoerder meer nieuwigheden kan bieden dan Connexxion die al sinds het bestaan ervan (en daarvoor de voorgangers) in deze concessie rijdt. Op een gegeven moment kan ik mij voorstellen dat zij wel aardig uitgekeken zijn op nieuwe ideeën, terwijl een "nieuwe" vervoerder juist met bijvoorbeeld een totaal andere lijnvoering hogere ogen gooit.

Of het allemaal kan kloppen weet ik niet en ik ga zeker niet zeggen dat Connexxion van mij weg moet, maar een nieuwe speler komt soms het totaal andere ideeën die negatief maar ook positief kunnen uitpakken.

Kortom: ik ben erg benieuwd welke kant het straks opgaat met de vervoerder en de lijnvoeringen. :)

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 20:10
door TLP
Vistaus schreef:Ik zeg niet dat daar wat mis mee is, ik vertel alleen waarom simpelweg een MidCity ter vervanging met dezelfde frequentie niet zou werken. Maar hoe zinnig is het? Want volgens mij is 4 chaffeurs plus de kosten van het laten rijden van meerdere busjes per uur niet echt goedkoper dan 1x per uur een grote bus inzetten... Die 10-meterbussen zijn dan een beter idee.
Gelet op dat (elektrische) MidCity's geen staanplaatsen mogen hebben is een 10-meterbus inderdaad beter. Maar hoewel het zuiver financieel misschien goedkoper is om 1x/uur een grote bus te laten rijden, is het niet bepaald reizigersvriendelijk. 2 of 4x/uur met klein materieel maakt al een hoop verschil en kan makkelijker voor groei zorgen, waardoor het financiële model ook weer gunstiger wordt.