Pagina 23 van 26

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 08:42
door Roeland
Is het aantal reizigers in de Bijvanck dan zo fors, dat er meer busbediening nodig is? Met de haltes 't Merk en P&R is de Bijvanck toch al redelijk bediend?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 10:48
door TreinenFreak
In een groot deel van het Gooi is het aantal reizigers zo minimaal dat je met hetzelfde argument meer delen van buslijnen kan opheffen. Ik geloof dat alleen in deze concessie zulke stukken van ontsluitende lijnen worden opgeheven ten kosten van een buslijn die buiten het concessiegebied rijdt, zoals lijn 321.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 23 nov 2023, 20:20
door IIVQ
De wijzigingen in G&V staan nu online.

Nieuwe dienstregeling 2024
Vanaf 10 december 2023 gaat de nieuwe dienstregeling in voor de regio Gooi en Vechtstreek. We wijzigen de dienstregeling zodat de buslijnen weer goed aansluiten op de treinen of ander openbaar vervoer, maar ook de wensen van reizigers. Zo willen we voorkomen dat er lege bussen door de straten rijden of dat je niet kunt zitten, omdat de bus te vol is.

Bekijk hier de wijzigingen per buslijn in Gooi en Vechtstreek. Indien een lijnnummer niet genoemd wordt, dan zijn er geen grote wijzigingen. Vertrek-aankomsttijden van deze lijnen kunnen wel afwijken. Plan je reis met de reisplanner.

Lijn 3 Hilversum Station – Ziekenhuis Tergooi
Lijn 3 gaat in beide richtingen weer rijden via Station Sportpark. Dat betekent dat er niet meer wordt gereden via de haltes Leeuwerikstraat, Minckelersstraat en Bordetstraat. De halte Leeuwerikstraat komt geheel te vervallen en de haltes Minckelersstraat en Bordetstraat zijn voortaan alleen via de lijnen 2, 108 en 109 bereikbaar.

Lijn 6 Kortenhoef – Hilversum
Lijn 106 Weesp – Nederhorst den Berg – Hilversum

Van Hilversum naar Kortenhoef krijgen lijnen 6 en 106 een extra halte op het Melkpad in Hilversum. De nieuwe halte krijgt de naam “Raadhuis” en ligt ter hoogte van de Oude Enghweg.

Lijn 100 Bussum – Huizen – Blaricum P+R – Hilversum Sportpark
Lijn 200 Huizen – Blaricum P+R – Utrecht Science Park
Lijn 320 Amsterdam – Muiden P+R – Huizen - Blaricum P+R – Hilversum
Lijn 326 Almere Stad - Blaricum P+R – Huizen (Keolis)
Lijn N32 Hilversum - Blaricum P+R – Huizen

De huidige halte “Blaricum Carpoolplaats” vervalt met ingang van 10 december en wordt vervangen door de nieuwe halte “Blaricum P+R”. De nieuwe halte ligt ook aan de Stichtsweg (ca. 200 meter in noordelijke richting).

Lijn 110 Bussum – Muiden P+R – Weesp
Lijn 110 gaat in Muiden via de Amsterdamsestraatweg rijden. De huidige halte “Centrum” verschuift naar het begin. Er worden ook twee nieuwe haltes toegevoegd: “Brediusbrug” en “Donkerbrug”.
Tussen Muiden P+R en Weesp gaat lijn 110 via de Waterlinie rijden. De halte “Nijverheidslaan” vervalt. Het alternatief is de nieuwe halte “Leeuwenveldseweg/Station”. We adviseren ook overstappers in Weesp - tussen lijn 110 en de trein (en omgekeerd) - om de halte “Leeuwenveldseweg/Station” te gebruiken in plaats van “Station”.

Lijn 200 Huizen – Blaricum P+R – Utrecht Science Park
De eerste rit van Huizen Busstation (vertrek 06:25 uur) naar Utrecht komt te vervallen. Hiervoor in de plaats rijdt de lijn om 09:25 uur een rit van Huizen Busstation naar Utrecht WKZ / Maxima (aankomst 10:08 uur). De laatste rit van Huizen Busstation (vertrek 17:24) uur via Utrecht Rijnsweerd-Noord (vertrek 17:53 uur) komt te vervallen. Hiervoor in de plaats rijdt de lijn in de middag van Utrecht Rijnsweerd-Noord (vertrek 14:52 uur) naar Huizen Busstation (aankomst 15:40 uur).
De "verrassings"wijziging die nog niet genoemd was, is dat lijn 110 ook via de Waterlinieweg zou gaan rijden. Oorspronkelijk zou dit pas rond de zomer gebeuren, als de Korte Muiderweg langdurig (ik dacht anderhalf jaar) dichtgaat vanwege complete herinrichting (inclusief een nieuwe brug over een nieuwe watergang tussen de wijk Weespersluis en de Vecht). Door al het bouwverkeer is de toestand van de Korte Muiderweg zó veel slechter geworden, in de afgelopen weken besloten is de route nu al om te leggen. Gelukkig hadden we de diensten daar al op voorbereid.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 23 nov 2023, 21:03
door Meltrain
Komen er ook al nieuwe haltes langs de Waterlinieweg of pas als de nieuwe wijk verder uitbreidt richting het westen?
Roeland schreef: wo 22 nov 2023, 08:42 Is het aantal reizigers in de Bijvanck dan zo fors, dat er meer busbediening nodig is? Met de haltes 't Merk en P&R is de Bijvanck toch al redelijk bediend?

Het is ongeveer 10 minuten lopen, maar ik vraag me vooral af of die inkorting van lijn 100 nou echt zo veel bespaart. :s
Je zou desnoods nog als ringlijn kunnen rijden: in de en richting via Bijvanck en in de andere richting via Randweg Oost of (na afronding van de werkzaamheden) via Stroomzijde.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 23 nov 2023, 21:20
door Milco
Je bespaart wel degelijk voor zover ik kan zien: nu kan lijn 100 immers direct van/naar de garage rijden (bijladen, chauffeurswissel), als er via Carpoolplaats/P+R gereden zou worden kost dat toch extra kilometers bij al die ritten bij elkaar. Keren bij Carpoolplaats zonder naar de garage rijden kan natuurlijk ook, maar bijladen of een chauffeurswissel is dan lastiger.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 23 nov 2023, 22:18
door IIVQ
Ik weet de reden waarom die lijn 100 zo verzonnen is niet, maar met de huidige rijtijden (en ook niet als de stroomzijde af is) is een luslijn via het nieuwe Blaricum P+R nét niet te doen, dan sta je daar 28 minuten stil, zonder mogelijkheid tot pauze of laden. Schuiven met de rijtijden is eigenlijk niet mogelijk, je zit vast in de knoop van de de treinaansluitingen in Naarden-Bussum. Dit is wel iets waar we bij een volgende drgl mee willen gaan puzzelen.


De Waterlinie is in het geheel niet voorbereid op haltes. Áls er nog haltes bijkomen, is dat hooguit bij Over Holland en de Hogeweyselaan, verder westwaarts zéker niet (er zijn daar ook geen inprikkers de wijk in). Maar op beide plekken is geen ruimte voor een haltekom vrijgehouden.

Maar over eventuele haltes gaat de Gemeente Amsterdam, en die is niet gewend aan andere vervoerders op zijn grondgebied die niet een VRA-concessiehouder zijn.
In deze concessie is namelijk bepaald dat het grondgebied van Weesp, ook bij samenvoeging met Amsterdam, bij de concessie Gooi en Vechtstreek blijft horen (voor de duur van de huidige concessie) - ja, lijn 49 is "te gast" in Weesp. De gemeente Amsterdam als wegbeheerder moet dus onderhandelen met concessieverlener Provincie Noord-Holland (en voor de eventuele nieuwe lijn Weesp-IJburg zijn de verhoudingen nog leuker).

(De concessie Utrecht doet uiteraard ook haltes aan in Zuidoost waar geen GVB komt, maar dat zijn alleen haltes die er al een kwarteeuw op dezelfde plek liggen, of hooguit opgeschoven zijn op initiatief van de wegbeheerder)

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 23 nov 2023, 22:58
door tsov
Haarlem-IJmond is toch ook geen VRA-concessie?
Hoe is de samenwerking over die lijnen?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 23 nov 2023, 23:03
door IIVQ
Ja, die ook. Maar zowel Haarlem-IJmond als Utrecht zijn "te gast" in de gemeente Amsterdam, terwijl Transdev dus de hoofdbeheerder is in Weesp (ook gemeente Amsterdam). Al de plannen voor de waterlinie zijn gemaakt toen Weesp nog een eigen gemeente was.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 24 nov 2023, 09:49
door Roeland
Waarom rijdt lijn 100 trouwens niet wat rechtstreekser naar de P&R A27 (vanaf de halte Pythagorasdreef rechtstreeks via de Floris V Dreef naar de P&R)?
Dan kun je eventueel lijn 200 via de Bijvanck laten rijden. En met de op lijn 100 bespaarde DRU's kun je lijn 200 wellicht een paar extra ritten geven?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 24 nov 2023, 15:39
door IIVQ
Lijn 200 is maar een paar ritten on de spits, en zó vertragingsgevoelig dat je die niet als wijkontsluiting wil gebruiken. Die lijn is regelmatig 20mn te vroeg óf te laat, reden waarom zowel bus als chauffeur na afloop einde omloopdeel/dienstdeel heeft.

Het waarom van de routes weet ik niet en ga ik niet over.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 25 nov 2023, 00:00
door Durashift
IIVQ schreef: do 23 nov 2023, 23:03 (..) Al de plannen voor de waterlinie zijn gemaakt toen Weesp nog een eigen gemeente was.
Dus zou men eigenlijk de voormalige, zelfstandige, gemeente Weesp op de kop moeten geven voor het niet inpassen / reserveren van ruimte voor haltekommen in de nabijheid van de Waterlinie weg. ;)

Van wat ik een paar weken geleden zo zag, wordt dat nieuwe busstation op Blaricum P+R vooral dat: een busstation met mooi R-net haltes maar ik zag eigenlijk niks van een nieuwe P(arkeerplaats). Mag men nu ook 200 meter terug naar de auto lopen, zo langs Bergnet?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 25 nov 2023, 00:25
door Meltrain
Als ik me de tekeningen goed herinner, komen er daadwerkelijk parkeerplaatsen ten noorden van het busstation.
Dat moet ook wel, want het Transferium verdwijnt volledig.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 25 nov 2023, 08:49
door IIVQ
Op https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... n_Blaricum is rechts de tekening van de Halte Stichtseweg te downloaden. Er komen 96 parkeervakken + 4 invalidenplaatsen. Wel zag ik in een latere tekening dat de meest noordelijke vakken nu niet ingevuld worden en pas aangelegd worden als de P+R zijn nut bewezen heeft.

De 110 gaat helemaal niet definitief over de Waterlinieweg, het is de bedoeling dat deze terugkomt op een gerenoveerde Korte Muiderweg.
Een nieuwe buslijn van IJburg naar Weesp (Voor de duidelijkheid: van GVB) gaat de nieuwe woonwijk ontsluiten via Over Holland / Fort Nieuwersluis- en -Veldhuissingel.

Tenminste, dat waren de plannen. Niets zo permanent als een tijdelijke omlegging. :p

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 25 nov 2023, 19:58
door TreinenFreak
IIVQ schreef: vr 24 nov 2023, 15:39 Lijn 200 is maar een paar ritten on de spits, en zó vertragingsgevoelig dat je die niet als wijkontsluiting wil gebruiken.
Misschien een suggestie om lijn 200 niet via Rijnsweerd en Science Park naar Huizen te laten rijden, maar andersom. Ik geloof dat de oprit bij de A28 een groot deel van die vertraging veroorzaakt.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 25 nov 2023, 20:20
door rooddolfijn
Een paar weken geleden zag ik een bus van lijn 200 bij afslag 30 - De Bilt de A27 op draaien. De files rondom knooppunt Rijnsweerd beginnen vaak rond deze afslag, dus lijkt mij het handiger om standaard bij afslag 30 de A27 af te gaan. Vervolgens via de Sartreweg naar Rijnsweerd Noord en De Uithof Science Park. Om de files helemaal te vermijden zou eigenlijk de lusroute moeten vervallen en zou lijn 200 heen-en-weer moeten rijden naar het WKZ.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 14:19
door IIVQ
De route terug wordt vanaf WKZ Universiteitsweg - Utrechtseweg - Sartreweg - Biltse Rading en dan de A27 op, behalve voor de eerste rit van de dag. De kosten worden zo wel via de korte route berekend.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 16:39
door sirvinniei
Vandaag voor het eerst lijn 109 genomen en sjonge wat een drukke lijn. Ik stond letterlijk naast de chauffeur. Ook terug was de lijn zitvol. Het ontgaat me volledig waarom ze van die lijn ooit omgezet hebben naar een uursdienst, zeker aangezien het de enige lijn is die Eemnes aandoet.
Mijn collega's geven zelfs de voorkeur aan een ov fiets huren.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 17:22
door Daniel
Eemnes is een andere provincie he, drukte daar krijgt toch vaak wat minder aandacht. Overigens wordt Eemnes ook vanaf Baarn ontsloten, maar dat is een buurtbus.

Die uurdienst zal wel vooruitlopend op de vertraagde nieuwe halte langs de A27 zijn ingevoerd. Daarmee wordt Eemnes een stuk frequenter bereikbaar.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 21:18
door TheAgedGamerYt
sirvinniei schreef: ma 27 nov 2023, 16:39 Vandaag voor het eerst lijn 109 genomen en sjonge wat een drukke lijn. Ik stond letterlijk naast de chauffeur. Ook terug was de lijn zitvol. Het ontgaat me volledig waarom ze van die lijn ooit omgezet hebben naar een uursdienst, zeker aangezien het de enige lijn is die Eemnes aandoet.
Mijn collega's geven zelfs de voorkeur aan een ov fiets huren.
Zo druk heb ik de 109 gelukkig nog nooit gezien.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 21:38
door sirvinniei
Apart, heb het nu eigenlijk wel elke keer in de ochtend. Veel (voornamelijk Oekraïense) scholieren richting Laren

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 21:46
door IIVQ
Vanuit Hilversum of vanuit Naarden/Bussum?

Waarschijnlijk begin zomer gaat de halte P+R Eemnes (fictieve naam) langs de A27 open, voor lijn 320. Voor veel mensen vanuit die van Eemnes naar Hilversum gaan (of vv) zal dat een betere route geven. Wellicht dat dan Hilversum-Eemnes opgeheven kan worden en Eemnes-Naarden Bussum weer naar een halfuursdienst.
Aan de andere kant: Scholieren zitten alleen in de spits (rond 8:30 en rond 15:00) in grote getale in een lijn en dit is nou niet een gebied waar de afstand te fiets onoverbrugbaar is. Het hele Gooi is binnen drie kwartier door te fietsen (of fatbiken). Veel van mijn klasgenoten fietsten ruim een uur naar de middelbare school (ik had geluk, 25 minuten voor de dichtstbijzijnde, 40 minuten - 35 als ik me verslapen had, dus altijd - voor de verste)

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 02 dec 2023, 00:26
door sirvinniei
Vanuit Bussum, of eigenlijk vooral Crailo.
Het is natuurlijk wel van de zotte om een lijn te verlagen voordat een vervangende bushalte is gekomen. 2x per uur de hele dag is waarschijnlijk te veel van het goede, maar 2x per uur in de spits of op zijn minst een paar scholierenritten is geen overbodige luxe.
Heeft transdev eigenlijk nog iets aan deelmobiliteit in zijn biedingen aangeboden voor de last mile? Kernen als Blaricum, Laren en Eemnes hebben misschien relatief weinig inwoners, maar zijn relatief gespreid door de grootte.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 02 dec 2023, 08:51
door IIVQ
Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar volgens mij is de frequentieverlaging van 109 (net als 320) een coronaterugschaling.

In de spits een extra rit inzetten is natuurlijk bovengemiddeld duur, je hebt dan een extra bus en chauffeur nodig voor een kort stukje tijd.

Ik weet niet hoe vol het is, maar de normen van de provincie zijn buiten de spits moet iedereen een zitplaats heben, binnen de spits mogen staanplaatsen, maar max 20 minuten.

Voor zover ik me herinner stond lijn 109 niet op het lijstje met ritten waar een 10m niet zou voldoen.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 02 dec 2023, 09:10
door ArrivaBas
In 2021 reed lijn 109 doordeweeks in de spits nog elk half uur, plus een extra rit iets na het middaguur.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 02 dec 2023, 09:24
door Meltrain
Bij de start van de vorige concessie (in 2011) werd lijn 109 ook verlaagd naar een uurdienst, maar toen ging tijdens de spitsuren en op zaterdagmiddag een lijn 209 rijden tussen Hilversum en Eemnes.
Die is later weer opgeheven ten gunste van een frequentieverhoging op lijn 109.