Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Met het fijnmazige busnet in Purmerend ligt er altijd wel een halte in de buurt van een voordeur. Die vermeende tijdswinst lijkt mij dan ook nihil.
In de spits zal het zeker personeelskosten schelen en misschien ook wel energiekosten - in dat laatste ben ik onvoldoende thuis om die aanname cijfermatig te kunnen toetsen - maar buiten de spits is een metroverbinding tussen Amsterdam en Purmerend wat onzinnig. Dan is het inperken van het aantal busritten een stuk flexibeler en waarschijnlijk ook energiezuiniger (maar opnieuw: onvoldoende kennis van zaken voor een cijfermatige onderbouwing).
Die cijfers kan ik ook niet produceren. En ondanks dat ik me realiseer dat de genoemde voordelen hoogstwaarschijnlijk niet in verhouding staan tot de investering vind ik dat ze toch niet onbenoemd mogen blijven.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Het zou ook als voordeel hebben dat wijnjeminee weer enig bestaansrecht terugkrijgt en Jan. daarmee ook.

Mag ook niet onbenoemd blijven.

Oh, en Purmerend is de geboortegrond van mijn ex.

Maar ik weet niet of/hoe dat een voordeel is.

Toch wou ik het niet onbenoemd laten mogen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Met het fijnmazige busnet in Purmerend ligt er altijd wel een halte in de buurt van een voordeur. Die vermeende tijdswinst lijkt mij dan ook nihil.
In de spits zal het zeker personeelskosten schelen en misschien ook wel energiekosten - in dat laatste ben ik onvoldoende thuis om die aanname cijfermatig te kunnen toetsen - maar buiten de spits is een metroverbinding tussen Amsterdam en Purmerend wat onzinnig. Dan is het inperken van het aantal busritten een stuk flexibeler en waarschijnlijk ook energiezuiniger (maar opnieuw: onvoldoende kennis van zaken voor een cijfermatige onderbouwing).
Purmerend is eigenlijk een buitenwijk van Amsterdam. Als het net zo dichtbij de stad had gelegen als Amstelveen of Diemen had niemand vreemd opgekeken van een metro- of tramlijn. Het probleem is inderdaad het Waterland: dit veenweidegebied zorgt er voor dat bouwen van woningen, wegen of spoorlijnen niet alleen erg duur is, maar ook politiek gevoelig: het is ook iets met natuur en uitzicht en dat soort dingen. Momenteel ligt er een busbaan tussen Purmerend en Amsterdam en die voldoet eigenlijk prima. Ten zuiden van Amsterdam biedt het openbaar vervoer minder kwaliteit; deels door de grotere verkeersdruk, grotere woningbouwlocaties, verkeerstrekkers als Schiphol en de Zuidas en minder goede infrastructuur. Hier komen investeringen wel beter tot hun recht, als ze tenminste goed worden aangepakt en niet (zoals bij de Uithoorntram) met halfbakken oplossingen komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Het zou ook als voordeel hebben dat wijnjeminee weer enig bestaansrecht terugkrijgt en Jan. daarmee ook.

Mag ook niet onbenoemd blijven.

Oh, en Purmerend is de geboortegrond van mijn ex.

Maar ik weet niet of/hoe dat een voordeel is.

Toch wou ik het niet onbenoemd laten mogen.
Hoewel een paar miljard uitgeven om Jan. een doel in het leven te geven me wat overdreven lijkt, gun ik v/h je schoonfamilie best fatsoenlijk OV. Toch denk ik dat die argumenten uiteindelijk niet al te zwaar gewogen zullen worden in een MKBA, terwijl exploitatiekosten en reissnelheid mogelijk wat steviger meetellen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Sam.h »

Betekent dit dat het sluiten van de kleine ring een lagere prioriteit heeft gekregen? Persoonlijk heb ik het altijd een vreemd gat in de infrastructuur gevonden.

Edit: Woord vervangen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Suus »

Het dichten van de ring heeft alleen nut als HavenStad gebouwd wordt. Daarvan is de planning nog niet duidelijk in verband met het uitkopen van gevestigde industrieën.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Voor de ontwikkeling van Haven-Stad is de sluiting van de metroring randvoorwaardelijk. Maar ja, iets met kip of ei.

Ik zou zelf wel wat zien in een combideal: trek de Noord/Zuidlijn door naar Schiphol, zodat er geen treinen meer over de Westtak naar Centraal hoeven. Gebruik de vrijgekomen sporen om de ringlijn over naar Centraal te verlengen. Een no-regretoptie zou zijn dat je de lijn in het bestaande station laat eindigen. Een aansluiting op de Oostlijn is dan later te overwegen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door trolly »

Sam.h schreef:Betekent dit dat het sluiten van de kleine ring een lagere prioriteit heeft gekregen? Persoonlijk heb ik het altijd een vreemd gat in de infrastructuur gevonden.
Uit zeker niet onbetrouwbare bron heb ik onlangs vernomen dat dat plan nog steeds hoogst actueel zou zijn. De reden waarom het minder in de schijnwerpers staat lijkt te liggen in het feit dat er minder verschillende partijen bij betrokken zijn. En uiteraard omdat de site die iets zou kunnen melden over Amsterdamse infrastructuurplannen zwijgt als het graf.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 189 gasten