Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10614
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door trolly »

SuperGhost schreef:Maar zo'n hoge frequentie als ze die airportsprinter willen geven is dan volgens mij niet rendabel meer dan.

Ik denk dat men dan wellicht meer kunnen inzetten op meer sprinters naar Zaandam (en dan naar of Hoorn of Uitgeest/Alkmaar)
Mogelijk. De airportsprinter is een oplossing die op korte termijn te realiseren is. Tegen de tijd dat er een metrolijn naar Schiphol is zal er ongetwijfeld opnieuw naar het gebruik van de treinsporen gekeken worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13669
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Vinny »

Er rijdt al treinmeuk van Schiphol naar Amsterdam. Het heet alleen nog geen 'airportsprinter'. Dat is gewoon een kwestie van materieel overspuiten en zorgen dat het niet in Limburg wordt ingezet :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Karl »

Eigenlijk kan je er vandaag nog Air-Net van maken... :X
Het is een spectrum.
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Nee, want zo heet R-Net al in 't Gooi en Amsterdam-Zuid.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door SuperGhost »

Alargule schreef:Nee, want zo heet R-Net al in 't Gooi en Amsterdam-Zuid.
:') :') :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13669
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Vinny »

Soairy voair de veairwairring

Dan maar op zijn Purmerends omroepen?

"Damons en heron, welkom in Ornet naar Schiphol Orport" :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door VIRM »

trolly schreef:
SuperGhost schreef:Maar zo'n hoge frequentie als ze die airportsprinter willen geven is dan volgens mij niet rendabel meer dan.

Ik denk dat men dan wellicht meer kunnen inzetten op meer sprinters naar Zaandam (en dan naar of Hoorn of Uitgeest/Alkmaar)
Mogelijk. De airportsprinter is een oplossing die op korte termijn te realiseren is. Tegen de tijd dat er een metrolijn naar Schiphol is zal er ongetwijfeld opnieuw naar het gebruik van de treinsporen gekeken worden.
Nu heb je tussen Amsterdam Centraal en Schiphol vier Sprinters (Sprinters Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal en Amersfoort - Hoofddorp), vier ICD’s en één Benelux waar zonder reservering kan worden ingestapt. Die vier ICD’s gaan naar Amsterdam Zuid en er komen vier Sprinters voor ‘terug’. Er zal ongetwijfeld wat gaan verschuiven in de reizigersstromen wanneer de ICD naar Amsterdam Zuid gaat rijden, en als de Noord/Zuidlijn eventueel naar Schiphol wordt doorgetrokken. Ik neem aan dat NS tegen die tijd ook goed naar de reizigersstromen zal gaan kijken.
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door SuperGhost »

Was de bedoeling niet dat de Airportsprinter 12-16x per uur ging rijden?
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Ha ha.
DDietzen
Berichten: 1330
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door DDietzen »

Je kan lachen wat je wilt, maar @SuperGhost heeft wel gelijk. 12x naar Asd en 4x naar Zd (samen 16x) was wel degelijk de planning. :6
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

_O- :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13669
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Vinny »

DDietzen schreef:Je kan lachen wat je wilt, maar @SuperGhost heeft wel gelijk. 12x naar Asd en 4x naar Zd (samen 16x) was wel degelijk de planning. :6
Even voor de duidelijkheid: Van de bestaande 9 treinen per uur tussen Schiphol en Amsterdam Centraal zouden het er 12 worden, en naar Zaandam zou de groei van 2 tot 4 komen. Alle internationale treinen zouden dan afgebogen worden naar Amsterdam Zuid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Ik weet niet precies uit welke scifiromans jullie dit halen, maar in het een paar maanden terug verschenen Aanbod van Prorail 2030 wordt gesproken over 2 treinen per uur naar Zaandam en 8 naar CS. Vergelijkbare aantallen worden genoemd in dit artikel van 22 november jl.

Dat zijn alsnog een hele nette 10 treinen per uur in totaal. Als je in de buurt van station Lelylaan woont en op Schiphol werkt (of andersom, maar dat kan ik me minder goed voorstellen), zit je gebakken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12836
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Hainje »

Genoeg asielzoekers die op Schiphol wonen anders hoor.....






Oh wacht, die mogen natuurlijk niet onze banen afpakken en hebben derhalve geen toestemming om te werken.
🍉
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Het is al erg genoeg dat ze onze portemonnees afpakken!!1! :evil:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12836
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Hainje »

Ja nogal wiedes, de schoorsteen moet wel roken hé!?
🍉
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Je bedoelt mijn buuf, juffrouw Schorrie?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13042
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Ardan »

Heren.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door reisthijs »

Alargule schreef:Ik weet niet precies uit welke scifiromans jullie dit halen, maar in het een paar maanden terug verschenen Aanbod van Prorail 2030 wordt gesproken over 2 treinen per uur naar Zaandam en 8 naar CS.
Tja, dat heb je met dit soort vage plannen, die zijn nogal aan verandering onderhevig.

De aantallen die jij nu noemt lijken nu mogelijk te zijn in 2023, later kunnen het er mogelijk meer worden.

Een jaar eerder was dit dus wel het idee voor 2028:
In het maximale model is het de bedoeling dat er twaalf sprinters per uur rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol en vier sprinters tussen Zaandam en Schiphol.
https://wijnemenjemee.nl/toekomst/nieuw ... en-wanneer
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7130
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Klaasje »

Bedenk wel dat de belangen van ProRail niet hetzelfde zijn als van de gemeente/vervoerregio. ProRail moet voldoende paden in de Schipholtunnel af kunnen geven en dat is met 10 treinen per uur vanaf de westtak al spannend genoeg gezien de treinaantallen vanaf de zuidas in het model van het aanbod 2030. De gemeente en vervoerregio hebben natuurlijk veel meer aan meer sprinters.
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Het wordt ook niet voor niets het 'maximale model' genoemd. Een beetje zoals de Noord/Zuidlijn in de jaren '90 nog tot aan Schiphol en Purmerend werd geprojecteerd. Hoewel die eerste verlenging inmiddels eerder wel dan niet gerealiseerd lijkt te gaan worden, is die laatste waarschijnlijk tot in lengte van dagen een wensdroom.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13669
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Vinny »

Vanuit de regio ontbreekt ook het draagvlak voor zo'n metrolijn. Purmerend wil liever haar IC status terug met goede verbindingen naar Utrecht en voor Amsterdam voldoet het huidige fijnmazige busnet ook wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Waar ik het op zich ook mee eens ben. Zolang er een moratorium rust op bebouwing van het Waterland, heeft zo'n metro ook geen toegevoegde waarde. Het verplaatst hooguit de overstap tussen bus en metro van Noord naar een nieuwe eindhalte bij Purmerend.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10614
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door trolly »

...wat op zichzelf voordelen kan hebben zoals ontlasting van het wegennet, exploitatiekosten en lager energieverbruik, terwijl Purmerenders wellicht eerder geneigd zullen zijn de fiets naar de metro te nemen, en hun totale reistijd waarschijnlijk afneemt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Met het fijnmazige busnet in Purmerend ligt er altijd wel een halte in de buurt van een voordeur. Die vermeende tijdswinst lijkt mij dan ook nihil.
In de spits zal het zeker personeelskosten schelen en misschien ook wel energiekosten - in dat laatste ben ik onvoldoende thuis om die aanname cijfermatig te kunnen toetsen - maar buiten de spits is een metroverbinding tussen Amsterdam en Purmerend wat onzinnig. Dan is het inperken van het aantal busritten een stuk flexibeler en waarschijnlijk ook energiezuiniger (maar opnieuw: onvoldoende kennis van zaken voor een cijfermatige onderbouwing).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten