Pagina 1 van 1

Nieuwe metro onder Maas

Geplaatst: za 25 okt 2008, 12:18
door Wubbo
zaterdag 25 oktober 2008
Nieuwe metro onder Maas
Door GERT ONNINK / MARCEL POTTERS

ROTTERDAM - Rotterdam krijgt waarschijnlijk een nieuwe metrolijn van het noorden naar het zuiden van de stad. In dat geval komt er een metroverbinding tussen station Zuidplein en Kralingse Zoom. Die gaat in een tunnel onder de Nieuwe Maas door en krijgt een halte in het gebied Stadionpark, waar voor 2018 het nieuwe Feyenoord-stadion moet komen te staan. Ook de metrolijn moet dan af zijn.

De aanleg van die verbinding is een belangrijke voorwaarde om het gebied in Rotterdam-Zuid te ontwikkelen en het nieuwe mega-stadion te bouwen, vertelt projectleider Jan Geuskens van de gemeente.

"Dat plan kan alleen doorgaan als er goed openbaar vervoer is van en naar de nieuwe Kuip,'' zegt hij. "Er wordt nu een openbaar vervoerstudie verricht. De lijn tussen Zuidplein en Kralingse Zoom in een tunnel onder de Nieuwe Maas is kansrijk.''

Behalve een metro wil de gemeente ook een intercitystation van de NS bij de nieuwe Kuip. "Openbaar vervoer is de aanjager van de stadionplannen.''

Over de plaats van de nieuwe Kuip bestaat nog geen duidelijkheid. In september presenteerden de plannenmakers drie modellen. Lezers van deze krant lieten massaal weten grote voorkeur te hebben voor een plek aan de Nieuwe Maas.

Gesprekken met ondernemers, bewoners, sportclubs, scholen en politiek hebben de afgelopen weken duidelijk gemaakt dat de optie waarbij de stadsdelen Feijenoord en IJsselmonde met elkaar worden verbonden ook hoog scoort. In die variant komt het stadion op sportcomplex Varkenoord, niet ver van de bestaande Kuip.

Feyenoord en de gemeente Rotterdam willen uiterlijk in 2017 een nieuw stadion dat ruimte biedt aan 80.000 toeschouwers. Dat moet een rol spelen bij het binnenhalen van het WK voetbal en de Olympische Spelen.

Verder moet in de omgeving plaats worden ingeruimd voor een ijsbaan, sport- en onderwijsvoorzieningen. Met de opknapbeurt van een groot deel van Rotterdam-Zuid zijn enkele miljarden euro's gemoeid.

Bron: Algemeen Dagblad

Re: Nieuwe metro onder Maas

Geplaatst: za 25 okt 2008, 12:43
door Karl
Een IC-station bij de Kuip, zodat de IC straks boemelt van Dordrecht - Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Stadion - Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal - Schiedam Centrum - Delft - Den Haag HS. Wat een jankplan.

Verder ben ik benieuwd hoe deze metro wordt ingepast in zowel de ruimtelijke structuur en het lijnennet.

Re: Nieuwe metro onder Maas

Geplaatst: za 25 okt 2008, 12:49
door deadlock
Zo vaak stopt dat ding nu toch niet? Dordrecht, R'dam C, Delft en HS en sommigen slaan Delft zelfs over zie ik in de reisplanner (en niet alleen de Benelux)

Re: Nieuwe metro onder Maas

Geplaatst: za 25 okt 2008, 12:50
door tsov
Ja, maar na de ingebruikname van de HSL en de daarmee samenhangende reconstructie van de Oude Lijn wordt dat vaker (Grofweg de stops van de huidige s2200) :wink:

Re: Nieuwe metro onder Maas

Geplaatst: za 25 okt 2008, 12:52
door Daniel
Als de HSL een keer in gebruik genomen is gaat dat ding ook op Rotterdam Blaak stoppen (@Karl: hij stopt dan niet op Lombardijen)
Verder komen er tussen Rotterdam en Den Haag inderdaad stops in Schiedam en Delft bij, waarbij de s1900 waarschijnlijk niet in Schiedam gaat stoppen omdat dat niet past.

Re: Nieuwe metro onder Maas

Geplaatst: zo 26 okt 2008, 04:04
door STF
Ah ze gaan een Noord Zuidlijn bouwen? In Amsterdam kunnen ze alvast kijken, hoe het NIET moet ;)

Re: Nieuwe metro onder Maas

Geplaatst: zo 26 okt 2008, 09:40
door Ruben
Waarschijnlijk gaat het in Rotterdam in één keer goed, en dan heeft Rotterdam weer een succesvol metroverhaal; Amsterdam voor de komende 20 jaar een metrotrauma. Déjà vu.

Re: Nieuwe metro onder Maas

Geplaatst: zo 26 okt 2008, 11:14
door Vinny
Karl schreef:Een IC-station bij de Kuip, zodat de IC straks boemelt van Dordrecht - Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Stadion - Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal - Schiedam Centrum - Delft - Den Haag HS. Wat een jankplan.

Verder ben ik benieuwd hoe deze metro wordt ingepast in zowel de ruimtelijke structuur en het lijnennet.
Dat valt wel mee, deze IC stop zal waarschijnlijk in de plaats komen van 1 of misschien zelfs 2 andere IC stations (Blaak en/of Lombardijen)