Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Roeland »

Vinny schreef:
Maar volgens mij kunnen een aantal van de gegeven problemen ook worden opgelost door de treinen simpelweg beter over het uur te verdelen.[/quote]
Wanneer je de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] naar Enkhuizen en de [serie=Intercity|2020|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] naar Alkmaar zou laten rijden, krijg je bij een versnelde [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] keurig een '11-'19 frequentie op Amsterdam - Alkmaar: de langzame IC vertrekt (zowel in Alkmaar als in Amsterdam) 11 minuten na de snelle IC en komt (zowel in Alkmaar als in Amsterdam) 19 minuten aan na de snelle IC (of wederom 11 minuten voor de volgende snelle IC).
Met dit model kom je ook op de Hoornlijn goed uit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Suus »

Op de site van het Locov is een brief verschenen over de herontwerp Noord-Holland in dienstregeling 2022: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... locov.aspx
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door VIRM »

Interessant dat er per dienstregeling 2022 mogelijk vier Sprinters per uur op de Zaanlijn gaan rijden; qua capaciteit zou het met twee Sprinters per uur ook kunnen, maar dan niet met een enkel treinstel. Overigens ook opvallend dat LOCOV al pleit voor de vijfde en zesde Sprinter per uur over de Zaanlijn, maar gaat dat niet krap worden wanneer Amsterdam Centraal wordt verbouwd?

Overigens, wat is het 'geleid vertrekproces'?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door trolly »

Volgens mij bedoel je "techniek-geleid-vertrekproces":
Gezien de beperkingen op de infrastructuur en de drukte in de spits stellen wij u voor invoering van een techniek-geleid-vertrekproces in heel Noord-Holland te onderzoeken. Het gaat hierbij om een proces zoals u ook voornemens bent in te voeren voor de Airport Sprinter in 2023.
Ik stel me iets conducteurluw-metroachtigs voor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Abus »

Ik denk zoiets:
https://www.destentor.nl/flevoland/mach ... ~a35a732c/

Wel handig voor dienstregelingen die per kwartminuut gebouwd kunnen gaan worden.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Abus »

Suus schreef:Op de site van het Locov is een brief verschenen over de herontwerp Noord-Holland in dienstregeling 2022: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... locov.aspx
De stations Hoorn Kersenboogerd t/m Enkhuizen hebben bijna 13.000 reizigers per dag, van wie er veel naar Amsterdam reizen. Niet echt logisch om daar een deel van de spitstreinen te schrappen. Met halfuurdiensten die ook nog eens traag zijn (de reistijd tussen Hoorn en Enkhuizen per trein is relatief lang gezien de korte afstand) krijg je mensen nooit uit de auto.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Wubbo »

Abus schreef:Ik denk zoiets:
https://www.destentor.nl/flevoland/mach ... ~a35a732c/

Wel handig voor dienstregelingen die per kwartminuut gebouwd kunnen gaan worden.
Dienstregelingen worden al op tienden van minuten gepland.
Abus schreef:De stations Hoorn Kersenboogerd t/m Enkhuizen hebben bijna 13.000 reizigers per dag, van wie er veel naar Amsterdam reizen. Niet echt logisch om daar een deel van de spitstreinen te schrappen. Met halfuurdiensten die ook nog eens traag zijn (de reistijd tussen Hoorn en Enkhuizen per trein is relatief lang gezien de korte afstand) krijg je mensen nooit uit de auto.
Gezien de huidige treinlengtes (tussen 08.00 en 09.00 vertrekken er nog 2 spitstreinen uit Hoogkarspel, maar alle treinen in dat uur zijn losse VIRM-viertjes) kan ik me de wens van NS heel goed voorstellen. Ze rijden al een tijdje, maar voorzien kennelijk nog niet in een vraag.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Staatslijn K »

Noordhollands Dagblad 15-7:

Supersnelle trein gesneuveld

Een snellere treinverbinding van de kop van Noord-Holland met Amsterdam is een langgekoesterde wens in de regio. Maar een voorstel van NS voor een supersnelle spitstrein is gesneuveld, juist door inspraak van de regiogemeenten.

Het ging om een trein van Den Helder naar Amsterdam, die tussen Alkmaar en Sloterdijk op geen enkel station zou stoppen. Daarmee zou deze zogenoemde IC+ zeven minuten sneller zijn dan de gewone intercity’s.

[...]
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 15 jul 2020, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ingekort vanwege copyright
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Roeland »

Staatslijn K schreef:Maar een voorstel van NS voor een supersnelle spitstrein is gesneuveld, juist door inspraak van de regiogemeenten.
Da's nogal logisch. Doorgaande treinen worden langzamer door tussenliggende stops. Snellere IC's betekent een paar haltes overslaan.
Maar als je dat laat afhangen van de instemming van tussenliggende gemeenten, dan krijg je nooit een snellere trein.
Als het van de gemeente Zoetermeer afhangt, had Den Haag nooit een snelle IC gekregen.
Als het van de gemeente Hoogeveen afhangt, had Groningen nooit een snelle IC gekregen.
Als het van de gemeente Reimerswaal afhangt, zou Middelburg nooit een snellere IC krijgen.
Als het van de gemeente Meppel afhangt, zal Leeuwarden nooit een snellere IC krijgen.
Als het van de gemeente Weert afhangt, zal Maastricht nooit een snellere IC krijgen.
Enzovoorts.

Deels is het ook de schuld van NS zelf. Van 2004 t/m 2006 reed er wel een snelle Noord-Hollandse IC. In 2007 koos NS ervoor om die IC te vertragen met extra stops. En nu is het voor Castricum natuurlijk een wetmatigheid geworden dat alle IC's op Castricum moeten stoppen...
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Staatslijn K »

In de toekomstplannen worden vaak 6 IC's per uur Alkmaar-Amsterdam genoemd. In zo'n senario kunnen best de treinen naar de Noordkop non-stop Sloterdijk-Alkmaar rijden. Castricum behoudt zijn huidige bediening en Heiloo gaat er een trein op vooruit. In theorie zou één van de "stop IC's" zelfs nog door kunnen rijden in de spits naar Schagen/Den Helder
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 15 jul 2020, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Roeland »

Dat er 6x/uur in langetermijn toekomstplannen genoemd wordt, betekent nog niet dat ze daadwerkelijk 6x/uur gaan rijden.
Zeker nu niet, nu de vervoerders voor de komende jaren minder reizigers verwachten. En nu NS in de correspondentie met Locov aangeeft, dat de bezetting en de kostendekkingsgraad in Noord-Holland lager is dan elders in het land.

Tot 2007 noemden ze een trein die echt alleen de grote steden aandeed, een IC. En een trein die ook stopt in dorpen als Heiloo, een sneltrein.
Eigenlijk is het huidige NH-model 4x/uur sneltrein, die 2x/uur doorrijdt naar Den Helder.
Van 2004-2006 was het model: 2x/uur een echte IC en 2x/uur een sneltrein. Dat was voor de meeste Noord-Hollanders zo'n 5 minuten sneller, alleen hadden Castricum en Zaandam toen een lagere frequentie (en geen rechtstreekse verbinding met Den Helder).

Volgens mij is het niet realistisch dat er binnen 10 jaar significant meer IC's op de Zaanlijn komen. Dan heb je grosso modo twee modellen:
A. 2x/uur IC en 2x/uur Sneltrein, net zoals van 2004-2006
B. 4x/uur sneltrein, waarvan 2x/uur doorrijdt naar Den Helder
Model A heeft als nadeel: lagere frequentie voor Castricum (en mogelijk ook voor Zaandam) dan in B.
Model B heeft als nadeel: ca. 5 min. langere reistijden voor Noord-Holland noord (en NS is meer DRU's en personeel kwijt, omdat de Den Helder-IC significant langzamer is dan in model A).
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Staatslijn K »

Roeland schreef:Model B heeft als nadeel: ca. 5 min. langere reistijden voor Noord-Holland noord (en NS is meer DRU's en personeel kwijt, omdat de Den Helder-IC significant langzamer is dan in model A).
Daar heb je gelijk in. Als je de huidige IC 7 minuten zou versnellen zou je in een minuut of 20 kunnen keren in Den Helder, daarmee bespaar je een treinstel. Kwa kosten ben ik wel benieuwd wat het meeste kost en oplevert.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door SuperGhost »

Misschien mis ik iets, maar waarom als er meer snelle treinen komen op Alkmaar-Amsterdam presenteert Roeland alleen 2 scenario's met de huidige aantallen snelle treinen?
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Misschien mis ik iets, maar waarom als er meer snelle treinen komen op Alkmaar-Amsterdam presenteert Roeland alleen 2 scenario's met de huidige aantallen snelle treinen?
Omdat die 5e en 6e IC en voorlopig niet komen. Zie bijv. viewtopic.php?f=32&t=15652
Leuk om nu na te denken over wat er mogelijk rond 2040 kan verbeteren als er dan misschien ooit wel 6x/uur gereden gaat worden, maar ik kijk liever naar verbeteringen voor de periode 2022-2030. En dan is toch echt de keuze: of 4 langzame sneltreinen (die IC genoemd worden) of 2x IC en 2x sneltrein (die ze van mij dan ook best "IC, stopt ook in Castricum en Heiloo" mogen noemen).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door SuperGhost »

Ik vraag me af of het wel zo lang gaat duren voordat de reizigers weer normaal terugkeren, maar dat zal de toekomst uitwijzen uiteraard.

Maar eigenlijk heb je op Alkmaar-Amsterdam al min of meer 2 IC's en 2 sneltreinen, aangezien Heiloo maar door 2 van de 4 IC's wordt aangedaan. Echter wel juist door de IC van/naar Den Helder i.p.v. degene die in Alkmaar eindigt. Je zou dat overdag natuurlijk al om kunnen draaien, al heeft dat wel enkele nadelen, namelijk dat de stop van de 3000 op Amsterdam Centraal dan 3 minuten langer wordt en de verdelingen in Alkmaar en Amsterdam C draaien dan om (Alkmaar wordt dan 10-20 i.p.v. huidige 13-17 en in Amsterdam dan 13-17 i.p.v. de huidige 10-20), waardoor Sloterdijk dan geen perfecte ETMET meer heeft van/naar Utrecht.

Andere optie is om de juist de IC's van/naar Maastricht door te sturen naar Den Helder i.p.v. die naar Nijmegen. Dan heb je alleen daardoor al 3-4 minuten winst voor Den Helder t/m Alkmaar Noord.
Nadeel is dan wel dat op de avonduitdunning dan:
- of op Alkmaar-Den Helder 's avonds de dienst een kwartier verschuift als de IC naar Maastricht niet rijdt op Alkmaar-Amsterdam.
- of zowel de IC's uit Nijmegen als uit Enkhuizen 's avonds moeten eindigen op Amsterdam Centraal en je de IC Maastricht-Den Helder dan de extra stop op Heiloo moet inpassen (of Heiloo moet dan allemaal gaan overstappen op Castricum).
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Bemined »

Staatslijn K schreef:Daar heb je gelijk in. Als je de huidige IC 7 minuten zou versnellen zou je in een minuut of 20 kunnen keren in Den Helder, daarmee bespaar je een treinstel. Kwa kosten ben ik wel benieuwd wat het meeste kost en oplevert.
Dat lange keren doet men alleen in de daluren, en daarbij gebruikt men de stellen die in de spits gekoppeld ingezet worden. Het kost dus geen extra materieel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door reisthijs »

Roeland schreef:Dat er 6x/uur in langetermijn toekomstplannen genoemd wordt,
Het staat in de planning voor 2025-2028 zo'n lange termijn is dat niet. NS was maar een paar jaar te vroeg met het voorstellen van die extra snelle IC.
Roeland schreef:Omdat die 5e en 6e IC en voorlopig niet komen. Zie bijv. viewtopic.php?f=32&t=15652
Daar lees ik nog niet de alle PHS-plannen in de ijskast zijn gezet, en al helemaal niet tot 2040. Dat zou ook een beetje voorbarig zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Vinny »

En nu NS in de correspondentie met Locov aangeeft, dat de bezetting en de kostendekkingsgraad in Noord-Holland lager is dan elders in het land.
Dat is erg flauw van de NS: de provincie heeft nog veel spoorlijnen en sprinterdiensten die in andere provincies/regio's zijn gedecentraliseerd en door andere vervoerders worden geëxploiteerd. De IC verbindingen in Noord-Holland lopen juist heel goed: een station als Hoorn is veel populairder onder reizigers, dan een vergelijkbare stad in Limburg: Venlo ofzo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Suus »

Leuk die hoge statistieken, maar Noord-Holland heeft wel enorm veel last van piekmomenten in één richting. Een intercity in de ochtendspits kan propvol vanuit Utrecht naar Amsterdam rijden, om vervolgens met dezelfde capaciteit bijna leeg naar Alkmaar door te moeten. Veel andere lijnen in de randstad hebben piekmomenten in twee richtingen tegelijkertijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Vinny »

Noord-Holland is (op Amsterdam en de randgemeenten na) niet ín de Randstad natuurlijk. Voor Almere en Lelystad geldt grotendeels hetzelfde, maar is inmiddels door de komst van de Hanzelijn mooi uit de statistieken gemasseerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Staatslijn K »

Suus schreef:Leuk die hoge statistieken, maar Noord-Holland heeft wel enorm veel last van piekmomenten in één richting. Een intercity in de ochtendspits kan propvol vanuit Utrecht naar Amsterdam rijden, om vervolgens met dezelfde capaciteit bijna leeg naar Alkmaar door te moeten. Veel andere lijnen in de randstad hebben piekmomenten in twee richtingen tegelijkertijd.
Dat komt juist weer omdat Noord-Holland niets te bieden heeft wat de regio's Haarlem en Amsterdam wel hebben. Anders dan eindpunten als Groningen, Maastricht en Enschede zijn Alkmaar, Hoorn en Den Helder slechts lokale centra zonder universiteit of groot ziekenhuis. Dan ontstaat een vrij eenduidig reispatroon. Bovendien is "Den Helder verder van Amsterdam als Amsterdam vanaf Den Helder" als je begrijpt wat ik bedoel.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Leuk die hoge statistieken, maar Noord-Holland heeft wel enorm veel last van piekmomenten in één richting. Een intercity in de ochtendspits kan propvol vanuit Utrecht naar Amsterdam rijden, om vervolgens met dezelfde capaciteit bijna leeg naar Alkmaar door te moeten. Veel andere lijnen in de randstad hebben piekmomenten in twee richtingen tegelijkertijd.
Dat is in de Randstad net zo goed als erbuiten. Er is weliswaar grote drukte in beide richtingen binnen de Randstad, maar die piekdrukte is dusdanig kort dat treinen zelden een heen en terugrit hebben binnen die piek. Neem bijvoorbeeld Amsterdam Zuid - Utrecht, piek vanuit Utrecht ligt tussen 7:41 en 8:25. Die trein van 7:41 is pas om 8:20 op Hoofddorp Opstel en staat daar zo'n 20 minuten stil voor de terugrit. Tegen die tijd is de piek al lang en breed voorbij en het derde treinstel blijft daar dan ook achter tot de middagspits. Kortom ook op drukke trajecten maken veel treinstellen slechts één drukke rit mee in de ochtendspits en één drukke rit in de middagspits.
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 17 jul 2020, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Abus »

Suus schreef:Leuk die hoge statistieken, maar Noord-Holland heeft wel enorm veel last van piekmomenten in één richting. Een intercity in de ochtendspits kan propvol vanuit Utrecht naar Amsterdam rijden, om vervolgens met dezelfde capaciteit bijna leeg naar Alkmaar door te moeten. Veel andere lijnen in de randstad hebben piekmomenten in twee richtingen tegelijkertijd.
Dan komen de voorstellen van Arriva en partners weer om de hoek kijken om de spoorlijnen ten noorden van Amsterdam en Haarlem en Haarlem-Zandvoort uit de hoofdrailconcessie te halen. Dan kan het materieel gerichter ingezet worden. Maar dat betekent wel dat heel veel treinen een keermogelijkheid moeten krijgen op Amsterdam CS en Haarlem.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Abus »

Vinny schreef:Noord-Holland is (op Amsterdam en de randgemeenten na) niet ín de Randstad natuurlijk. Voor Almere en Lelystad geldt grotendeels hetzelfde, maar is inmiddels door de komst van de Hanzelijn mooi uit de statistieken gemasseerd.
De treinen zijn ter hoogte van de Hollandse Brug nog altijd veel drukker dan ter hoogte van de Drontermeertunnel. En de spitspiek rond 8 uur is er ook nog steeds.
Laatst gewijzigd door Abus op vr 17 jul 2020, 23:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Bericht door Wubbo »

Bemined schreef:
Suus schreef:Leuk die hoge statistieken, maar Noord-Holland heeft wel enorm veel last van piekmomenten in één richting. Een intercity in de ochtendspits kan propvol vanuit Utrecht naar Amsterdam rijden, om vervolgens met dezelfde capaciteit bijna leeg naar Alkmaar door te moeten. Veel andere lijnen in de randstad hebben piekmomenten in twee richtingen tegelijkertijd.
Dat is in de Randstad net zo goed als erbuiten. Er is weliswaar grote drukte in beide richtingen binnen de Randstad, maar die piekdrukte is dusdanig kort dat treinen zelden een heen en terugrit hebben binnen die piek. Neem bijvoorbeeld Amsterdam Zuid - Utrecht, piek vanuit Utrecht ligt tussen 7:41 en 8:25. Die trein van 7:41 is pas om 8:20 op Hoofddorp Opstel en staat daar zo'n 20 minuten stil voor de terugrit. Tegen die tijd is de piek al lang en breed voorbij en het derde treinstel blijft daar dan ook achter tot de middagspits. Kortom ook op drukke trajecten maken veel treinstellen slechts één drukke rit mee in de ochtendspits en één drukke rit in de middagspits.
Maar vanuit Hoofddorp gaan er dan in ieder geval nog twee treinstellen terug. Die spitstreinen uit Enkhuizen gaan helemaal niet terug. En er wordt heel wat heen en weer gesleept om de spitstreinen in ieder geval te kunnen rijden met genoeg capaciteit, ook al voor de drukke spits.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten