Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Bericht door fred1954 »

Doortrekking NZL naar Schiphol/Hoofddorp en sluiting Ringlijn stap dichterbij:

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/279190/d ... ardenfonds
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Bijzonder. Ben benieuwd hoeveel stappen er nog gezet moeten worden tot realisatie :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Volgens treinreiziger.nl is één van de voorwaarden om in aanmerking voor financiering te komen dat de maatschappelijke opbrengsten hoger zijn dan de kosten. Is dat voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn echt het geval? Heb je zoveel reistijdwinst naar Schiphol/Hoofddorp dat het de moeite waard is om aan te leggen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Voor heel wat reisbewegingen wordt de reis sneller en makkelijker (niet meer overstappen) ja. Het is volgens mij de bedoeling dat die metro ook Schiphol Noord gaat bedienen, vanuit Amsterdam-Centrum of -Noord is dat dan echt significant sneller dan nu. Bovendien: er ontstaat heel wat extra capaciteit op het NS-spoornet, capaciteit die beter benut kan worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Nou ja, als de N/Z-lijn naar Schiphol er ligt kan je weer meer doen met de Westtak, die wordt nu geslachtofferd om maar voldoende capaciteit naar de luchthaven te bieden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

VIRM schreef: zo 17 jan 2021, 10:33 Volgens treinreiziger.nl is één van de voorwaarden om in aanmerking voor financiering te komen dat de maatschappelijke opbrengsten hoger zijn dan de kosten. Is dat voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn echt het geval? Heb je zoveel reistijdwinst naar Schiphol/Hoofddorp dat het de moeite waard is om aan te leggen?
De MKBA is negatief, dus: nee. Maar voor zover ik weet is bij die berekening niet de door Z2N genoemde ontlasting van het hoofdrailnet meegewogen, wat de balans wel eens gunstig zou kunnen doen omslaan. Het is sowieso de vraag of je met de (pré-corona) verwachte groeicijfers ontkomt aan dure spoortunnelbouw, waarbij het voor de bouwkosten amper uitmaakt welke railmodaliteit nou uiteindelijk door die tunnels heenjakkert.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Mooie complottheorie hoor, PHS.

Voor wie een beetje meer inzicht wil in hoe de metro- en treinennetten in en rond Amsterdam elkaar kunnen versterken met een naar Schiphol en Hoofddorp verlengde Noord/Zuidlijn, alsmede een gesloten Ringlijn, dit plaatje uit het Onderzoeksrapport MASH:

Afbeelding

De lijnenloop is zoals altijd weer indicatief, en geen definitief ontwerp met daarachter liggende volledig uitgewerkte dienstregeling. Ik denk: ik zeg het maar even, want ik weet hoe het er op dit forum aan toe kan gaan.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Z2N schreef: zo 17 jan 2021, 11:07 Nou ja, als de N/Z-lijn naar Schiphol er ligt kan je weer meer doen met de Westtak, die wordt nu geslachtofferd om maar voldoende capaciteit naar de luchthaven te bieden.
Kan, maar vraag is of men dat ook wil, want ik heb ook varianten langs zien komen waarin die Westtak dicht ging tussen Sloterdijk en Centraal ten bate van het sluiten van de metroring. Dan zou je alleen nog maar de Westtak overhouden richting de Hemboog en het lijkt me niet echt dat je daar elke paar minuten een trein gaat laten rijden.

Theoretische capaciteit van de Schipholtunnel is volgens mij 20 intercity's via de buitensporen en 16 sprinters via de binnensporen. Dit onderscheid tussen IC en SPR is nodig omdat je op de binnensporen kort moet halteren om deze capaciteit te halen en dus materieel nodig hebt voor eenmansbediening en met veel deuren. Die sprinters zouden echter op zich ook deels als sneltrein kunnen rijden, zolang het materieel maar aan deze normen voldoet. Met dit aantal treinpaden zou je 8x per uur een IC Utrecht, 4x IC Almere, 4x IC Hilversum en 4x HSL kunnen laten rijden op de buitensporen en 8x Airportsprinter, 4x SPR/Sneltrein Weesp en 4x SPR/Sneltrein Zaandam op de binnensporen.

Dan heb je het dus over bijna 40% meer treinen dan er nu rijden, die ook deels nog langer zullen zijn en door de doorkoppelingen efficiënter benut zullen worden (de spitstreinen uit Utrecht stromen nu in Amsterdam Zuid al grotendeels leeg volgens mij en vervoeren op dat laatste stuk nog maar een handjevol reizigers). En dat terwijl de luchtvaart in onzekere tijden verkeerd. Moet je dan echt nu al miljarden gaan uitgeven om nog meer treinen mogelijk te maken hier? Of kan je beter eerst investeren in de tweesporigheid op Weesp - Duivendrecht en Weesp - Muiderpoort waar nu een acuut probleem dreigt te ontstaan met de PHS dienstregeling (onvoldoende capaciteit voor zowel sprinter als snelle intercity's) en Schiphol over enkele jaren opnieuw beoordelen?
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Het grote issue van Schiphol is niet de spoorcapaciteit maar de capaciteit tussen de trein en Schiphol Plaza. De perrons en trappen zijn te klein om de groeiende hoeveelheden reizigers goed en veilig te kunnen blijven faciliteren. De Airportsprinter is een tijdelijke oplossing om de grote overstapstroom Asdz-Rtd van het station te halen en door de hogere frequenties spreiden de stromen Rotterdam/Schiphol-Centraal beter over het uur met minder hoge druktepieken als gevolg.

Een extra tunnel met perron kan het lokale verkeer uit het bestaande station Schiphol halen waardoor het treinverkeer weer kan groeien met de focus op regionaal en landelijk verkeer. Er zit niet zo'n groot verschil in kosten tussen een metro- of treintunnel maar een paar extra haltes zij in een metrosysteem makkelijker in te bouwen.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Voor dat zogenaamde grote probleem is toch al een oplossing bedacht? Ik heb plannen langs zien komen voor een grootschalige verbouwing van het Plaza met extra stijgpunten van/naar het treinstation en toevoegen van toegangspoortjes waardoor het Plaza zich niet ophoopt met mensen die niet van of naar de trein onderweg zijn.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het is ook én-én en niet óf-óf. Het verschil van die maatregelen zit hem vooral in de termijn: de uitbouw van het huidige station zal op middellange termijn (vóór 2030) moeten geschieden, terwijl realisatie van de extra spoorlijn/metro op zijn vroegst ná 2030 valt te verwachten. De meest optimistische schatting in dat MASH-rapport gaat uit van 2032. Maar we weten allemaal hoe dat in de praktijk gaat met megaprojecten.
PHS schreef: zo 17 jan 2021, 11:24[...]Het is in mijn ogen vooral een politieke keuze van de NS om alle Intercity Direct treinen via Amsterdam Zuid te laten rijden, vooral om maar zoveel mogelijk reizigers langs de toeslagpaal te krijgen.
Mijn benoeming van deze zinssnede als 'complottheorie' was vooral bedoeld om te prikkelen (wat zo te zien gelukt is). Maar om het dan maar inhoudelijk te houden: waar baseer je deze gedachtegang op? Want hoe zou een Intercity direct via Zuid nou tot 'zoveel mogelijk' reizigers langs de toeslagpaal leiden? En bij welke scenario's zouden dat er minder zijn (want je lijkt te impliceren dat het aantal reizigers langs de toeslagpaal wordt gemaximaliseerd vanwege de omlegging naar Zuid)?
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: zo 17 jan 2021, 14:01Het is ook én-én en niet óf-óf.
En dat maakt het juist zo twijfelachtig. Twee grote projecten om de capaciteit van Schiphol flink te vergroten, juist nu de discussie over vliegen meer dan ooit gevoerd wordt, en nul projecten om het spoornet rondom Amsterdam uit te breiden en robuuster te maken, terwijl men juist meer wil inzetten op (snelle) treinen. Dan lijkt me dit niet het juiste moment voor een metro naar Schiphol, maar juist het moment voor verbetering van het spoornet waardoor je straks met de situatie zit dat er minder intercity's naar Amsterdam Centraal kunnen rijden vanwege een overbelast OV-SAAL. Ik zeg niet dat de metro er nooit moet komen, alleen dat dit niet het juiste moment is. Reserveer waar nodig de ruimte maar wacht nog even tot bijvoorbeeld 2025 met de verdere plannen en zet eerst vol in op OV-SAAL.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

PHS schreef: zo 17 jan 2021, 14:13Het politieke besluit is dat de NS zoveel mogelijk intercity's via Amsterdam Zuid wil laten rijden, ten koste van Amsterdam Centraal. Het hoofdstation van Amsterdam heeft in de toekomst misschien alleen nog de intercity's tussen Alkmaar en Utrecht en verder. Ik zie de logica daar niet van in; je brengt reizigers naar een station waar ze niet moeten zijn, en wat voorlopig ook niet de capaciteit heeft om al die reizigers hun overstap op verder vervoer te bieden.

De toeslagpaal is daar maar één aspect van, dat ik het benoem komt voort uit mijn tegenwoordig noordelijke perspectief: met de verlegging naar Amsterdam Zuid rijdt de Intercity direct in de toekomst door naar Leeuwarden/Groningen. Reizigers tussen het noorden en Rotterdam betalen straks tot € 2,60 voor reis, zodat ze maar liefst een paar minuten sneller zijn op een reis van een paar uur...
Je reageert inderdaad als provinciaal, die de weg in Amsterdam niet zo goed kent en dus graag bij Centraal uitstapt, daarbij voorbijgaand aan de vraag of dat nou echt de snelste weg is om op zijn bestemming te komen. Vanuit zuid-west Nederland is dat (met het geboemel over de westelijke ringbaan) zeker niet het geval, vanuit andere windstreken — afgezien van west en noord-west — maakt het voor de meeste Amsterdamse bestemmingen weinig verschil of je op Centraal of Zuid uit de trein stapt, terwijl het voor de snelheid van de totale reis van doorgaande reizigers wel een slok op een borrel scheelt als ze niet om half Amsterdam heen moeten. Ook dàt is een belang vanuit het noordelijk perspectief.

Die toeslagpaal is vanuit infrastructureel perspectief uiteraard een kul-argument, want niks anders dan een tariefkwestie, en daarmee in een oogwenk te verwijderen als de noordelijke spoorgebruikers met hun hooivorken Amsterdam Zuid bestormen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Precies, trolly. Verder: storm, glas water.
Bemined schreef: zo 17 jan 2021, 14:14 En dat maakt het juist zo twijfelachtig. Twee grote projecten om de capaciteit van Schiphol flink te vergroten, juist nu de discussie over vliegen meer dan ooit gevoerd wordt, en nul projecten om het spoornet rondom Amsterdam uit te breiden en robuuster te maken, terwijl men juist meer wil inzetten op (snelle) treinen. Dan lijkt me dit niet het juiste moment voor een metro naar Schiphol, maar juist het moment voor verbetering van het spoornet waardoor je straks met de situatie zit dat er minder intercity's naar Amsterdam Centraal kunnen rijden vanwege een overbelast OV-SAAL. Ik zeg niet dat de metro er nooit moet komen, alleen dat dit niet het juiste moment is. Reserveer waar nodig de ruimte maar wacht nog even tot bijvoorbeeld 2025 met de verdere plannen en zet eerst vol in op OV-SAAL.
Naar mijn beste weten speelt de discussie over de groei van Schiphol al decennia. En al decennia met hetzelfde resultaat: Schiphol groeit. Zelf zie ik niet zo goed in waarom dat in de toekomst ineens heel anders zou gaan zijn. Corona zorgt voor een stevige dip in de reizigersaantallen, maar ik verwacht dat die weer zullen opveren zodra we de crisis achter ons hebben gelaten (daarbij is de vraag vooral: wanneer). Wellicht dat de huidige discussie er ooit toe leidt dat de groei wat af zal vlakken, maar hoe dan ook zal die groei er nog wel even blijven. En daarmee ook de noodzaak om de aan- en afvoerroutes naar en van Schiphol te verbeteren.

Los daarvan is dit project ook niet alleen bedoeld voor de reiziger tussen trein en vliegtuig. Schiphol ligt ook op de belangrijkste treinroute tussen de noordelijke en zuidelijke Randstad. En op de route tussen Amsterdam, Brussel en Londen/Parijs. De Noord/Zuidlijn biedt de mogelijkheid om zowat alle reizigers tussen Schiphol en Amsterdam de metro in te krijgen, waarmee je veel meer ruimte op het spoor krijgt voor doorgaande reizigers. Waaronder internationale reizigers.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

En juist dat laatste wordt dus meermaals ontkracht, Schiphol is niet het grootste knelpunt op het spoor om de doorgaande treinverbindingen te verbeteren.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wat is dan wel het grootste knelpunt?
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

trolly schreef: zo 17 jan 2021, 14:36Je reageert inderdaad als provinciaal, die de weg in Amsterdam niet zo goed kent en dus graag bij Centraal uitstapt, daarbij voorbijgaand aan de vraag of dat nou echt de snelste weg is om op zijn bestemming te komen.
Misschien willen die provincialen helemaal niet in Amsterdam zijn maar stappen ze over richting Zaandam en/of Haarlem. Zolang die bestemmingen niet vanaf Zuid bereikbaar zijn zou het toch fijn zijn als je naar Centraal kan.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door waldo79 »

Wie de illusie heeft dat het vliegverkeer decimeert na de corona, leeft naar mijn idee in een parallelle wereld. Dat komt weer terug, al is de vraag in welke aantallen. Of er veel geld gestoken moet worden in weinig vervoerswaarde mag je wel vraagtekens bij stellen.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Amsterdam Zuid wordt gesloten? Je zult dat andere Zuid-station aan de Zuidtak bedoelen. Overigens is ook dat nog niet helemaal zeker.

Maar welke investeringen zouden er dan wel gedaan moeten worden, volgens de heren Bemined en PHS?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

PHS schreef: zo 17 jan 2021, 16:47Deze vergelijking tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid slaat echter nergens op, omdat je in de dienstregeling geen afweging moet maken of je nu het ene of het andere station bedient. Je kunt prima - net zoals nu - een deel van de treinen via Centraal laten rijden en ander deel via Zuid.
Het is voor een deel van de reizigers namelijk sneller om via Amsterdam Centraal te reizen, en voor een ander deel sneller om via Amsterdam Zuid te reizen. Amsterdam is groot genoeg om zowel Amsterdam Centraal als Amsterdam Zuid te bedienen; het corridordenken past veel beter bij lokaal/regionaal verkeer met hoge volumes, maar niet bij interregionaal/landelijk en internationaal verkeer.
Lief dat je opkomt voor de vermeende belangen van reizigers vanuit Schiphol naar Zaandam en Haarlem, maar die kunnen uiteraard beter via Sloterdijk reizen. Vandaar de acht sprinters per uur (indicatief inderdaad, Alargule) die via de ring naar Zaandam e.v. gaan. Voor Amsterdamse bestemmingen is Zuid bijna altijd even snel. Overtuig jezelf vooral even met ome Google of de ov-app van je keuze.
PHS schreef: zo 17 jan 2021, 16:47 Het dubbelspoor op de as Leiden - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere.
Een doorgetrokken NZL ontlast toevallig net één van de drukste stukkies van dat traject, dus dat boft alweer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten