Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

En laat overbelasting nou net niet het probleem zijn ;) Het probleem is het verschil in rijtijd tussen sprinter en intercity en het daardoor niet kunnen bieden van een hoge frequentie waarbij zowel snelle intercity's rijden als de tussengelegen stations bediend kunnen worden.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Maar dat beoogt men op te lossen door die twee treinsoorten te scheiden. Behalve wat vaker overstappen en een wat langere reistijd voor een kleine minderheid aan reizigers, zie ik het probleem daarvan niet zo in. De frequenties kunnen omhoog, de dienstregeling wordt robuuster en het lange stilstaan op Weesp behoort tot het verleden.

De enige betonnen investeringen die ik op termijn nog zou doen zijn een volledig viersporige baan door Almere, en de IJmeerlijn (als metro).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

PHS schreef: zo 17 jan 2021, 16:47Het dubbelspoor op de as Leiden - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere.
Wat is het probleem op Leiden - Schiphol?

De IC doet dat in 15 minuten, de Sprinter in 21 minuten. Een tienminutendienst is dan maakbaar met 2 minuten opvolgtijd aan beide kanten, of door de Sprinter in Hoofddorp de binnensporen naar Schiphol op te sturen en de IC op de buitensporen. Het hier eerder aangehaalde 4/4/4 past zelfs zonder dat je de binnensporen hoeft te gebruiken.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: zo 17 jan 2021, 17:30Maar dat beoogt men op te lossen door die twee treinsoorten te scheiden.
Het is alleen niet scheiden wat men voorstelt maar schrappen, en daarom is er ook de nodige kritiek op dat plan. En dat plan staat overigens ook los van een een metro naar Schiphol.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Men ontvlecht inderdaad door directe relaties te schrappen. Hoe had jij het dan voor je gezien?
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Je draait er mooi omheen met je 'scheiden' en 'ontvlechten', maar laten we het door jou geplaatst kaartje er eens bijpakken:
Alargule schreef: zo 17 jan 2021, 11:32 Afbeelding
Hierop zijn twee stations gesloten (Diemen Zuid en Amsterdam RAI) en daarnaast zijn de sprinters geschrapt op
Zaandam - Centraal - Bijlmer en de intercity's geschrapt op Haarlem - Centraal - Almere / Hilversum. Dat zijn toch flinke ingrepen waar veel reizigers niet op zitten te wachten. En de Gooilijn lijkt hier ook niet echt van te profiteren, nog altijd maar 4 intercity's vanuit Hilversum die ook nog eens met ICNG moeten gaan rijden vanwege de doorkoppeling HSL, wat weinig ruimte overlaat voor reizigersgroei. Vanuit Almere Poort krijg je zo ook een onregelmatige 15/7/8 interval richting Weesp en Centraal, richting Zuid moet je overstappen op Weesp maar niet alle 6 de sprinters gaan een aansluiting bieden. En ruimte voor een IC Almere - Utrecht is er ook niet.

Dat is niet wat ik verwacht bij een hoogwaardig spoornet. Ik zou toch graag willen weten wat er nodig is om wel hierin te voorzien. Dus met intercity's volgens ten minste de huidige frequenties en sprinters die of 6x per uur rijden met een gelijkmatige interval van 10 minuten of anders 8x per uur. Viersporigheid Almere Centrum - Weesp zou een zoekrichting kunnen zijn, maar ook op Weesp - Amsterdam Centraal en Amsterdam Centraal - Haarlem zullen maatregelen nodig zijn verwacht ik.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

En ik had het nog zo gezegd...
Alargule schreef: zo 17 jan 2021, 11:32 [...]

De lijnenloop is zoals altijd weer indicatief, en geen definitief ontwerp met daarachter liggende volledig uitgewerkte dienstregeling. Ik denk: ik zeg het maar even, want ik weet hoe het er op dit forum aan toe kan gaan.
En ik draai nergens omheen, integendeel: ik vind het te prefereren als Organisation en Elektronik voor Beton komen. Precies dat beoogt men met PHS: reorganiseer het spoor en pas ERTMS toe, zodat op bestaande baanvakken meer capaciteit ontstaat. Pas als dat niet meer werkt, ga je bouwen. De Noord/Zuidlijn naar Schiphol, sluiting Ringlijn en uitbreiding van Zuid naar zes sporen, zijn daar voorbeelden van.

Ondertussen heb ik van Bemined nog niks concreets over alternatieven gehoord. Hooguit vaagheden als dat er 'maatregelen nodig zijn'. Joh.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ja je moet ergens van uitgaan om te discussiëren op een forum :roll:

Het kaartje dat in het Mash-rapport staat zou inzicht moeten bieden in de door de overheid of andere stakeholders gewenste oplossing. Daar kun je dan wat van vinden :')
Alargule schreef:Wat is dan wel het grootste knelpunt?
Er is niet één 'grootste' knelpunt. Het gaat vooral om het faciliteren van treinverbindingen die momenteel nog helemaal niet geboden worden :idea:

De bestaande infrastructuur zit gewoon aan de rand van zijn fysieke capaciteit. Station Schiphol en Amsterdam Zuid hebben te weinig perrons, en die er zijn zijn te smal om grote overstapstromen aan te kunnen. Hoofddorp is te weinig flexibel ingedeeld. Veel kruisende treinbewegingen remmen ook de capaciteit.

Wil ik daarmee zeggen dat er "dus" een doorgetrokken metrolijn moet komen? Nee; maar het is wel een vrij logische ontwikkeling. In veel andere landen is het vliegveld ook bereikbaar per metro. Daarmee kun je reizigers ook preciezer brengen in de stad waar ze moeten zijn.

Als er behoorlijk veel meer treinen (internationale treinen, intercity's of sprinters of desnoods OVINNL-expressen) van de Schipholtunnel gebruik gaan maken, dan ontkomt men echt niet aan het verbouwen van zowel Amsterdam Zuid (er liggen plannen voor, maar die zijn m.i. niet genoeg), Amsterdam Centraal en een uitbreiding van Hoofddorp (station en/of opstel).
Ook dàt is een belang vanuit het noordelijk perspectief.
Vanuit Noord-Holland is Schiphol en Amsterdam-Zuid relatief moeilijk bereikbaar. Het vereist vaak een overstap: bijvoorbeeld op Amsterdam Sloterdijk of station Duivendrecht. Er zijn ook reizigers van/naar Haarlem, Alkmaar, Den Helder en Enkhuizen die momenteel te Amsterdam Centraal makkelijk kunnen overstappen richting een ander deel van het land. Belang van deze reizigers afdoen als 'provinciaal' vind ik ook erg Amsterdam-centrisch geredeneerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: zo 17 jan 2021, 19:28 En ik had het nog zo gezegd...
Lees het nou nog eens na voor je weer eens niet inhoudelijk reageert. Jouw disclaimer gaat over lijnvoering, mijn reactie over frequenties. Waar de lijnvoering indicatief is, zijn de frequenties dat niet. Die frequenties zijn namelijk één op één terug te leiden tot de infrastructuur: tussen Almere Centrum en Weesp liggen twee stations, hier haal je maximaal een 7/8 minuut patroon met een IC die kort gevolgd wordt door een SPR. Omdat twee sprinters naar Hilversum en Utrecht afbuigen hou je 15/7/8 over richting Weesp.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Het 'knelpunt van Schiphol' (in werkelijkheid: knelpunt Amsterdam) bestaat uit een paar onderdelen:

Beschikbare capaciteit langs de perrons van Schiphol
- Vrijwel iedere trein heeft nu 2 minuten aan het perron nodig.
- De opvolgtijd aan het perron is 4 minuten (+ bovengenoemde 2 minuten = 6 minuten)
- Op de vrije baan is het minimum 3 minuten opvolgtijd
- Er zijn 4 sporen op de vrije baan voor en na Schiphol, maar slechts 6 perronsporen, waardoor de vrije baan niet optimaal gebruikt kan worden
Dit probleem probeert men op te lossen door (airport)sprinters in te gaan zetten die zo kort mogelijk het perron bezet houden, waardoor de minimale opvolgtijd aan het perron met een korte stop naar 3,75 minuut kan i.p.v. 4. Onderdeel daarbij is een gewijzigd vertrekproces, waarbij de machinist de deuren sluit i.p.v. de HC.
Dit probleem geldt overigens net zo hard voor de westtak, welke nu propvol zit, ook doordat de verschillende treinen een ander stoppatroon en andere rijkarakteristieken hebben. Hierdoor nemen de huidige treinen veel meer capaciteit in beslag dan voor de aantallen treinen noodzakelijk.

Aantallen richtingen & vervoersvraag
- aan de zuidwestzijde van Schiphol zijn 2 hoofdrichtingen te vinden
- Leiden en verder
- via de HSL naar Rotterdam en verder
- aan de oostzijde van Schiphol zijn 4 hoofdrichtingen te vinden
- Zaandam/Amsterdam Centraal
- Almere en verder
- Hilversum en verder
- Utrecht en verder
Op praktisch alle richtingen wordt een capaciteitsprobleem verwacht, terwijl er maar weinig mogelijkheden zijn om (grote hoeveelheden) treinen te keren, of om grootschalig aan spooruitbreiding te doen. Ondertussen wordt de huidige capaciteit op Schiphol-Amsterdam Zuid niet optimaal benut, doordat treinen in de buurt van hun eindpunt deels leeg rondrijden, maar wel spoorcapaciteit in beslag nemen. Door de verschillende richtingen anders aan elkaar te verknopen kan je dit punt grotendeels verhelpen.

Amsterdam Centraal
Op Amsterdam Centraal is er vooral een probleem om de hoeveelheid reizigers snel genoeg van en op de perrons te krijgen (transfercapaciteit). Om dit probleem op te lossen moeten de perrons verbreed worden, wat te koste gaat van de doorgaande sporen in het station. Hierdoor is het niet langer mogelijk om deze sporen te gebruiken om de verschillende perronfases effectief te gebruiken voor doorgaande treinen. Tegelijkertijd vraagt vooral de richting Haarlem om meer perronsporen, om de toenemende vervoersvraag en daarmee toenemend aantal treinen, te kunnen faciliteren. Effectief komt het erop neer dat er slechts 2 perronsporen voor de Westtak over blijven op Amsterdam Centraal. Dit kan alleen met treinen die snel kunnen keren en redelijk gespreid binnen komen en vertrekken. Ook hiervoor is de AIrportsprinter dus een noodzakelijke oplossing en al helemaal tijdens de ombouw van Amsterdam Centraal.

ICNG
ICNG wordt geschikt voor 200 km/u, en dit wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten. De Hanzelijn is aangelegd voor 200 km/u, maar kan nu niet als zodanig gebruikt worden door gebrek aan geschikt materieel. Tegelijkertijd zal er voorlopig slechts een beperkte hoeveelheid beschikbaar zijn, waardoor je niet idioot lange uitlopers wilt hebben waar dit materieel niet tot zijn recht komt. De huidige treinseries 700, 900, 1000, 1100, 1800 en 9200 ga je niet allemaal kunnen vullen met wat er nu in de pijplijn zit. Daarom is er de wens om de HSL aan de Hanzelijn te koppelen, om op beide traject(del)en een kortere reistijd te kunnen realiseren.
Anderzijds heeft ICNG niet voldoende capaciteit om ingezet te worden tussen Den Haag en Amsterdam Zuid, of tussen Schiphol en Utrecht. Daarom worden deze twee assen aan elkaar geknoopt, zodat hier met VIRM gereden kan worden.

Reistijden
Als je naar reistijden met de huidige dienstregeling kijkt, valt te zien dat je vanaf Schiphol nu 14 tot 19 minuten onderweg bent naar Amsterdam Centraal. Tegelijkertijd ben je al binnen 6 minuten op Amsterdam Zuid. Hierdoor zijn de meeste (dus niet alle) bestemmingen in de stad net zo snel, of zelfs sneller bereikbaar via Amsterdam Zuid en de Noord/Zuidlijn. Voor de bestemmingen ten noordwesten van Amsterdam is reizen via Amsterdam Centraal vanaf Schiphol en verder minstens 10 minuten 'om', ten opzichte van overstappen op Sloterdijk of Zaandam. Voor deze bestemmingen heeft het dus eerder de voorkeur om de frequentie naar deze stations te verhogen. Op korte termijn wordt dit gedaan d.m.v. de Airportsprinter, en op langere termijn door meer treinen via de Hemboog te laten rijden.
Overigens zal met de Airportsprinter de rijtijd net wat korter worden t.o.v. de huidige sprinters. Dit door kortere halteringen, maar ook doordat enkele sprinters nu een langere stop op Sloterdijk hebben om kruisingsconflicten op Amsterdam Centraal op te lossen.
De relatie Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Centraal wordt overgenomen door het sluiten van de metroring tussen Isolatorweg en Amsterdam Centraal. Om de overstaptijd op Amsterdam Zuid tussen de Noord/Zuidlijn en de trein weg te nemen, en capaciteit op de Westtak vrij te spelen, is het plan vastgesteld om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol (en mogelijk Hoofddorp). Een verlenging naar Hoofddorp moet dan weer vooral ook de bussen verlichten (300, 341 en 397), welke aan de grenzen van hun capaciteit zaten.

Weesp e.o.
Zowel Weesp-Amsterdam Centraal als Weesp-Duivendrecht zijn beiden slechts dubbelsporig. Op beide trajecten zitten de sprinters en intercity's elkaar flink in de weg, maar is het slechts beperkt mogelijk om uit te breiden, en waar dan kan alleen tegen enorme kosten. Door deze twee stoppatronen uit elkaar te halen, kunnen er in totaal meer treinen gaan rijden, zonder dat er heel veel meer infra aangelegd hoeft te worden. Alleen geldt hier wel sterker dan op de Westtak dat bestemmingen ten noordwesten van Amsterdam hier in reistijd behoorlijk bekaaid vanaf komen. Het enige voordeel is de hogere frequentie, maar op de langere afstand weegt dat niet op tegen de extra rij/reistijd. Om dit nog enigszins te beperken is voorgesteld de sneltreinen via de Zuidtak een extra stop te laten maken op station Weesp.
Wel moet hierbij opgemerkt worden dat de grootste stroom reizigers met een herkomst/bestemming ten noordwesten van Amsterdam en over Amsterdam Centraal heen reizen, dan nu richting Utrecht doen.

Sluiting Amsterdam RAI en Diemen Zuid
Door de sprinters van de Zuidtak te halen zijn er geen treinen meer die stoppen op Amsterdam RAI of Diemen Zuid. Intercity's hier laten stoppen zou direct het beoogde effect teniet doen, sterker nog: dit zou het alleen maar erger maken. Als we echter de reizigersaantallen van beide stations erbij pakken, is te zien dat deze twee stations als uitzondering voor de Amsterdamse regio al jaren niet of nauwelijks reizigersgroei kennen. Amsterdam RAI is bovendien rechtstreeks bereikbaar vanaf beide naastliggende treinstations met de metro. Dit geldt niet door Diemen Zuid, maar ook dit station wordt wel ook bediend door de metro. Als de IJmeerlijn aangelegd gaat worden als metrolijn, is de kans heel groot dat deze ook Diemen Zuid gaat bedienen, evenals een nieuw kruisingsstation "Diemerknoop", met overstapmogelijkheid op de sprinters tussen Amsterdam Centraal en Weesp.
Amsterdam RAI zal overigens wel als evenementenstation behouden worden, maar wordt dus alleen bediend bij grote evenementen in de RAI.

Termijnen
Op relatief korte termijn (drgl 2023) is het de bedoeling met de Airportsprinter te gaan starten. Vooralsnog is het de bedoeling alleen de Thalys en Eurostar ook nog naar Amsterdam Centraal te laten rijden. Hierbij zullen de IC's op de HSL gekoppeld gaan worden aan de IC's richting Almere en Amersfoort (ICNG). Dit moet direct ook voor capaciteitsuitbreiding op de HSL gaan zorgen. Dit zal ook betekenen dat de IC's vanuit Utrecht verder zullen gaan rijden richting Leiden en verder. De sprinters vanuit Leiden worden tijdelijk gekoppeld aan de sprinters via de Zuidas richting Weesp.

De andere wijzigingen staan pas op de lange termijn gepland (2030-2040). Deze liggen nog alles behalve vast.

Conclusie:
De negatieve gevolgen van de gewijzigde lijnvoering vanaf drgl 2023 lijken groter dan ze in werkelijkheid zijn. Daarmee wordt er ruimte gecreëerd voor broodnodige capaciteitsuitbreidingen op de Westtak en de HSL. De gevolgen van de geschetste wijzigingen op langere termijn zijn wel groter, en hopelijk wordt er in de komende periode nog een betere oplossing gevonden aan voornamelijk de oostkant van de stad.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Bemined schreef: zo 17 jan 2021, 20:07
Alargule schreef: zo 17 jan 2021, 19:28 En ik had het nog zo gezegd...
Lees het nou nog eens na voor je weer eens niet inhoudelijk reageert. Jouw disclaimer gaat over lijnvoering, mijn reactie over frequenties. Waar de lijnvoering indicatief is, zijn de frequenties dat niet. Die frequenties zijn namelijk één op één terug te leiden tot de infrastructuur: tussen Almere Centrum en Weesp liggen twee stations, hier haal je maximaal een 7/8 minuut patroon met een IC die kort gevolgd wordt door een SPR. Omdat twee sprinters naar Hilversum en Utrecht afbuigen hou je 15/7/8 over richting Weesp.
Je leest er echt teveel in. Vandaar ook mijn disclaimer, maar ik had al wel kunnen weten dat dat weinig zou uithalen.

Voor een meer inhoudelijke reactie: zie het deel onder mijn citaat. Verder ben ik nog wel benieuwd naar wat voor concrete maatregelen je voor ogen hebt, maar daar blijf je om onbekende redenen maar omheen draaien.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

PHS schreef: zo 17 jan 2021, 19:59 Bron? Want zo werkt argumenteren niet, trolly.
Die bron gaf ik je al in de post waar je aanstoot aan neemt:
trolly schreef: zo 17 jan 2021, 17:05ome Google of de ov-app van je keuze.
Als je van Almere naar de Munt wil, stuurt 9292 je langs Amsterdam Zuid. Dat lijkt me dan de snelste route, maar als jij nog wat wil argumenteren zou ik het vooral niet laten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

NS stuurt me in 39 minuten vanaf Almere Centrum via Amsterdam Centraal en een tram, via Zuid ben ik ondanks N/Z-lijn langer onderweg. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

9292 doet het in 38 minuten via Zuid. Het minieme verschil illustreert mijn punt overigens wel aardig: zelfs voor bestemmingen die dichter bij Centraal dan Zuid liggen, is dat laatste een goed of beter alternatief. Daarmee lijkt mij wel duidelijk dat er niet zoiets is als een absolute noodzaak een groot deel van de IC's de langere route via Centraal te laten rijden, temeer omdat dat ten kostte gaat van de capaciteit en nadelig is voor doorgaande reizigers.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Zo'n ontvlechting kan juist veel voordelen bieden. Afgaand op het schematische overzicht dat ik eerder gepost heb:
  • Hogere frequentie langs de oostkant van Amsterdam, met (veel) vaker stoppende treinen op Diemen, Science Park en Muiderpoort. Kan ook bijdragen aan stedelijke verdichtingsopgaven.
  • Hogere frequentie tussen Amersfoort en Zuid/Schiphol, waar schijnbaar veel vraag naar is.
  • Doorgaande verbindingen tussen Weesp en Haarlem. Vooral voor wie vanuit Weesp en verderweggelegen Sprinterstations naar Sloterdijk wil (kantoren e.d.) is dat een interessante optie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik was niet op de hoogte van beschermde stadsgezichten rond voornoemde stations? Maar inderdaad: met die 'managerial newspeak' bedoel ik iets in de richting van wat jij stelt. Overigens niet zo karikaturaal als jij het nu schetst, maar zeker rond een station als Diemen heb je nog ruimte zat voor meer (en vooral dichtere) bebouwing. Science Park - nomen est omen - ligt in de buurt van een belangrijke bestemming, waar ook nog de nodige groeimogelijkheden bestaan.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: ma 18 jan 2021, 09:56 [*]Doorgaande verbindingen tussen Weesp en Haarlem. Vooral voor wie vanuit Weesp en verderweggelegen Sprinterstations naar Sloterdijk wil (kantoren e.d.) is dat een interessante optie.
Weesp - Sloterdijk is al een doorgaande verbinding, alleen in de reisinformatie is deze nu geknipt om te voorkomen dat reizigers richting Schiphol in de trein blijven zitten en onnodig een rondje Amsterdam maken i.p.v. overstappen op Weesp en via Zuid reizen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

En dan nu de coronakanarie in de mijn-vraag: hoeveel vraag is er voor supercompact wonen in een samenleving waarin meer op afstand vanuit huis gewerkt gaat worden? Als je maar twee keer per week naar kantoor in Amsterdam hoeft, ga je dan op 40 minuten daarvandaan wonen op 40 m2 in Diemen, of 70 minuten daarvandaan in een rijtjeshuis met tuin in Lelystad? Zou de spoordienstregeling er dan niet voor moeten zorgen dat de Lelystedelingen snel en comfortabel naar dat kantoor kunnen, met zo min mogelijk overstappen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat weten we niet. Tegelijkertijd laten mensen zich in hun keuze voor een woonplek niet alleen leiden door de afstand tot het kantoor. Dat steden zo in trek zijn, is ook omdat het voorzieningenniveau er zo hoog ligt, en alles eenvoudiger te bereiken valt want dichterbij.

Ik verwacht dat de verstedelijkingstrend post-corona wel door zal gaan. Het zijn vooral de huizenprijzen die een grote groep zullen afschrikken, waarmee de bevolkingssamenstelling van Amsterdam wat eenzijdiger zal worden (het 'brede middenveld' verdwijnt - tegelijkertijd kun je je afvragen of dat een nieuw fenomeen is).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

In hoeverre is het voorzieningenniveau dan significant beter in Diemen dan in Lelystad, om mensen vrijwillig op 40m2 te laten wonen? Ik noemde Lelystad als een voorbeeld, maar een Hoorn, Alkmaar of Amersfoort hebben toch nauwelijks een voorzieningenniveau dat onder doet aan Amsterdam.

Maar dan alsnog doet dan dit af aan de grote vraag van hoe de mobiliteit zich gaat ontwikkelen ná de coronacrisis. Eerst gaan we nog een recessie door moeten (dat gaat nog jaren duren), en of we daarna weer en masse van negen tot vijf in een vierkante doos bij Sloterdijk gaan werken weet ik zo gek nog niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Z2N schreef: ma 18 jan 2021, 10:55[...]Ik noemde Lelystad als een voorbeeld, maar een Hoorn, Alkmaar of Amersfoort hebben toch nauwelijks een voorzieningenniveau dat onder doet aan Amsterdam.
Euuhhh wat? Hogescholen, universiteiten, uitgaansgelegenheden, het sociale en culturele leven, en dan vooral de diversiteit en concentratie daarvan? Ik vind het wel heel ver gaan om 'een Hoorn, Alkmaar of Amersfoort' on par met Amsterdam te plaatsen, in dat opzicht.

En dan heb ik het nog even niet gehad over de werkgelegenheid...
Z2N schreef: ma 18 jan 2021, 10:55Maar dan alsnog doet dan dit af aan de grote vraag van hoe de mobiliteit zich gaat ontwikkelen ná de coronacrisis. Eerst gaan we nog een recessie door moeten (dat gaat nog jaren duren), en of we daarna weer en masse van negen tot vijf in een vierkante doos bij Sloterdijk gaan werken weet ik zo gek nog niet.
Dat is inderdaad de grote vraag, en dat weten we inderdaad niet. Meest voor de hand liggende is dan uitgaan van pre-coronatrends. De grote vraag wordt dan vooral in hoeverre corona die trends gaat beïnvloeden.

Hadden we maar een kristallen bol...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

On par hoeft het ook niet te zijn om ervoor te kiezen om daar te wonen, toch? Voor dat ene concert kan je gewoon de trein pakken naar Amsterdam, voor een kroegbezoek kun je dichter bij huis naar de lokale kroeg, waar je goedkoper uit bent ook. Alkmaar en Amersfoort hebben bovendien een hogeschool, voor die studenten die aan de UvA of VU zitten heb je geen 10x per uur een trein naar Diemen nodig.

En uitgaan van pré-Coronatrends doe ik ook, maar ik weeg ook wat andere dingen mee. Ik zag namelijk voor 2020 al een verdergaande digitalisering (en dus minder de noodzaak om te forenzen), gecombineerd met andere manieren van werk inrichten (minder 9 tot 5, en trends als Job Crafting), en meer aandacht voor de negatieve effecten van onze reisbewegingen. Om dan een spoorwegnetwerk te bouwen dat grotere pieken aankan, terwijl er voor 2020 al een realisatie was dat die obsessie met piekuurbewegingen ongezond was, lijkt mij niet realistisch. Als 50% van de reizigers twee dagen per week thuis werkt heb je toch al snel 20% minder forenzen in de trein zitten, dat haalt toch echt serieuze druk van de ketel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik denk dat je de aantrekkingskracht van de stad toch wat onderschat, waarbij er bovendien sprake is van veel meer doelgroepen dan alleen studenten. Amsterdam is ook geen Leiden, tenslotte.

In hoeverre de hyperspits een fenomeen uit een ver verleden gaat zijn, valt ook nog maar te bezien. Ik denk toch dat er wat teveel wordt verwacht van thuiswerken in de toekomst. Het gebeurt nu uiteraard vooral omdat het nu eenmaal moet. Maar post-corona zou ik niet inzien waarom veel mensen weer hun oude gewoontes oppakken. En misschien kan de hyperspits 'platgedrukt' worden, maar dan krijg je daar per saldo drukkere treinen in de huidige 'daluren' voor terug. Ook dan heb je baat bij een hoogfrequent netwerk. Al was het maar om een aantrekkelijk alternatief voor die zo verfoeide auto te bieden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten