Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Ik weet niet of er nog andere varianten zijn, maar de variant die ik gezien heb (die ook als nummer 1 naar boven komt in google) bedient slechts een klein deel van Almere. Lijn zou via Pampus en het Beatrixpark lopen en dan pas bij halverwege Muziekwijk en Centrum naast de bestaande spoorlijn komen te liggen. Reistijden worden in dat rapport niet genoemd maar op basis van het tracé en aantal stations schat ik het op 33 minuten van Almere Centrum naar Amsterdam Zuid (22 minuten van Almere Centrum naar Diemen Zuid en dan 11 minuten over het bestaande metronet).

Dat is geen interessant alternatief voor reizigers die van verver dan Almere Centrum komen. Alleen vanuit Pampus is dat aantrekkelijk omdat je anders eerst in de verkeerde richting moet reizen voor je de IC kunt pakken. Vanuit Muziekwijk is het echter wel al sneller via Almere Centrum dan per IJmeermetro (beoogd station in Beatrixpark is circa 31 minuten reizen naar Amsterdam Zuid, naar Almere Centrum en overstappen op IC zou in 26 minuten moeten kunnen bij gunstige overstap). Een sprinter die niet 10 minuten in Weesp zou staan zou Muziekwijk - Amsterdam Zuid trouwens ook in 26 minuten moeten kunnen doen.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik snap dat blindstaren op reistijden niet zo, en dat is denk ik ook niet waar de meeste reizigers vanuitgaan. Die zullen vooral kijken naar factoren als directheid (aantal overstappen) en frequentie. Bedenk daarnaast dat de reistijd inclusief wachttijd sowieso afneemt bij een hogere frequentie.

Bijkomend voordeel is dat je geen sprinters vanuit Almere meer op je spoornet hebt, waarmee je de frequentie richting Hilversum, Utrecht en Amersfoort verder zou kunnen verhogen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Ik ben de draad in deze discussie ondertussen geloof ik ergens kwijtgeraakt, maar als ik het goed lees is de discussie begonnen bij het voornemen om de Noord-Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en is de discussie nu of je wel moet investeren in plannen die gebaseerd zijn op vervoer in de spits en die voor verslechteringen zorgen voor veel/weinig andere reizigers. Kan iemand me uitleggen hoe een doorgetrokken Noord-Zuidlijn een verslechtering is? Volgens mij kun je nog steeds de huidige treindienst rijden, al dan niet met Airportsprinter, op het moment dat je ook een metro naar Schiphol rijdt?
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: ma 18 jan 2021, 18:55Ik snap dat blindstaren op reistijden niet zo, en dat is denk ik ook niet waar de meeste reizigers vanuitgaan.
Bij een klein verschil niet mee, maar hier gaat het om bijna een kwartier.
Alargule schreef: ma 18 jan 2021, 18:55 Bijkomend voordeel is dat je geen sprinters vanuit Almere meer op je spoornet hebt, waarmee je de frequentie richting Hilversum, Utrecht en Amersfoort verder zou kunnen verhogen.
Je reageert steeds maar op halve berichten. Waarom zou je geen sprinters meer hebben? Je hebt immers Muziekwijk en Poort nog waar de IJmeermetro niet komt.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Behalve je duim heb ik nog geen bron die de reistijden met de IJmeerlijn vermeldt.

En vanwaar die bovenmatige focus op Poort? Het is maar één van de zes stations in Almere, dat bovendien bij het theoretisch verdwijnen van sprinters ook door sneltreinen bediend kan worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

PHS schreef: ma 18 jan 2021, 10:09Heel toevallig omdat de Munt aan de as van de N/Z-lijn ligt? Bestemmingen aan die metrolijn in het centrum van Amsterdam zijn inderdaad even snel of zelfs iets sneller via Zuid. Buiten die metrolijn wint Centraal dikwijls wel.

Als Mien met de kleinkinderen van Almere Centrum naar Artis wil:
Via Centraal: 41 minuten
Via Zuid: 48 minuten

Bier drinken op het Leidseplein:
Via Centraal: 38 minuten
Via Zuid: 43 minuten

Avondje André van Duin in het Carré:
Via Centraal: 39 minuten
Via Zuid: 47 minuten
(en via Duivendrecht: 39 minuten)

Naar het Anne Frank House:
Via Centraal: 35 minuten
Via Zuid: 48 minuten

En, als afsluiter, een hapje eten bij de Westergasfabriek:
Via Centraal: 39 minuten
Via Zuid: 50 minuten

Overigens zijn vanuit Amersfoort de reistijden naar deze Amsterdamse bestemmingen via Zuid nog een paar minuten langer ten opzichte van Centraal vanwege de stop op Duivendrecht.
Heerlijke reactie weer. Je verwijt me dat ik een bestemming kies om een gewenst resultaat te bereiken (niet geheel terecht, want het Muntplein ligt echt een stuk dichter bij Centraal dan bij Zuid) en gaat zelf vervolgens los met toeristische bestemmingen in de directe omgeving van Centraal. En daarbij laat je en passant zien dat zelfs voor die bestemmingen het verschil in reistijd niet dramatisch is (soms enkel een kwestie van wat sneller lopen) dus een iets langere reistijd per sprinter zal voor deze dagjesmensen ook vast geen bezwaar zijn. Het is bepaald niet zo, dat er geen enkele trein meer van Almere naar Centraal gaat als de intercity's voortaan de korte route nemen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Bericht door Alargule »

PHS schreef: ma 18 jan 2021, 22:07 In het plan waarin sprinters en intercity's worden ontvlecht gaat de frequentie echter nauwelijks omhoog ten opzichte van de huidige dienstregeling: vanuit Almere slechts 2x/u erbij richting Centraal en 2x/u richting Zuid. Voor zo'n beperkte frequentieverhoging zijn de nadelen behoorlijk, dat is wat bij reizigers de weerstand tegen dit plan veroorzaakt.
Dat zijn toch 4 treinen per uur erbij vanuit Almere. Uit díe richting heb ik dan ook geen klachten gehoord. Het is vooral vanuit de Amersfoortse politiek dat er geklaagd wordt: de frequentie blijft hetzelfde, maar de directe ic-verbinding met Centraal verdwijnt.

Ik vind het zelf een beetje lood om oud ijzer, en het hele verhaal lijkt ook vooral politiek gemotiveerd. Reizigers heb ik nog niet echt horen klagen. Misschien ook omdat deze wijziging pas voor 2029 is voorzien.

Maar goed, deze discussie is al eens gevoerd op dit forum, en hoort ook niet in dit topic thuis.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Bemined schreef: ma 18 jan 2021, 18:00 Een IJmeerlijn is geen vervanging van een spooruitbreiding in Almere.
Wievank schreef: ma 18 jan 2021, 17:33De enorme kosten die bij dit soort kunstwerken horen is nou juist de reden dat bijvoorbeeld de viersporigheid bij Houten Castellum op houdt, en niet t/m Geldermalsen is doorgetrokken.
Je vergeet alleen even dat Utrecht in dit geval aan de kant van de viersporigheid ligt en verdere viersporigheid voorbij Houten Castellum daardoor helemaal niet nodig is voor een maakbare dienstregeling. Met viersporigheid in Almere maar zonder het stuk naar Weesp creëer je weer een extra complexiteit in de dienstregeling en bestaat het risico dat je gewenste dienstregeling ondanks de extra sporen niet maakbaar is.
Het was eigenlijk de bedoeling 6 sprinters per uur t/m Geldermalsen te laten rijden, maar dit was niet in te passen in combinatie met ook 2 goederenpaden per uur. Dus nee, het past dus niet nu.

Dat is direct ook het probleem op het spoor: op de snelweg zie je de files staan, op het spoor zie je ze niet, want dit soort knelpunten worden 'opgelost' door treinen niet in te plannen. Door het gebrek aan zichtbaarheid is er ook lastig politiek draagvlak te creëren.

Met een eventuele viersporigheid van Almere Oostvaarders t/m Almere Poort krijg je een vergelijkbare oplossing als Den Haag HS t/m Delft Campus binnenkort. Je blijft een afhankelijkheid hebben, maar de sprinters en intercity's zitten elkaar lang niet zo erg meer in de weg. In zijn totaliteit levert het dus wel een capaciteitswinst op, maar inderdaad niet zo groot als bij integrale viersporigheid. En dan komen we precies weer uit bij de politieke keuzes: hoeveel geld heb je er voor over? Wat niet strikt noodzakelijk is (of mooie sier mee te maken is), dat wordt bij het OV al heel snel uit een project weg bezuinigd.

Andersom is in beide gevallen een stuk zonder stations met slechts 2 sporen ook een goedkope oplossing voor een ander probleem: in Almere wil je de sprinters liever op de binnensporen hebben om te kunnen keren, terwijl in Weesp de perrons aan de buitenkant liggen. Net zo goed moeten op Den Haag HS de sprinters aan de westkant van de IC's staan om niet onnodig extra te moeten kruisen, terwijl vanaf Rotterdam Centraal ze in het midden moeten zitten. Als je niet extra geld wilt neerleggen om dit soort switches d.m.v. een fly-over of dive-under op te lossen, kan je net zo goed een stukje 2-sporig laten. Zie het als een lange kruising.
Roeland
Berichten: 2249
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Bericht door Roeland »

Volgens mij is de meest efficiënte investering, om station Weesp te voorzien van "buitensporen": inhaalsporen waarmee IC's van/naar de Flevolijn, aan de buitenkant langs Weesp kunnen rijden, terwijl de sprinters op Weesp halteren.
In theorie jun je dan in vier minuten de volgende treinen afwikkelen:
.00-.04: sprinters Hilversum / Almere - CS / Zuidtak halteren op de Weesper perronsporen
.02: IC Amersfoort - CS rijdt door op het Weesper binnenspoor
.02: IC Flevoland - Zuidtak rijdt door op het Weesper buitenspoor

Verder kun je ook heel wat capaciteit in de Schipholtunnel besparen, wanneer de Zuidtak-sprinters tot station Zuid rijden (daarvoor is een keervoorziening ten westen van station Zuid gewenst). Dan krijg je drie hoofdstromen door de Schipholtunnel:
- ICD Rotterdam - Schiphol - Zuidtak - Flevoland
- IC Den Haag - Schiphol - Zuidtak - Utrecht - Nijmegen
- sprinters Leiden - Schiphol - Westtak - CS / Hoorn

De hoeveelheid sprinters die je vanaf de Flevolijn wilt laten rijden, hangt in hoge mate af van de bediening van Buiten en Oostvaarders. Wanneer je die bedient door de niet-doorgaande Flevo-IC's, kun je volstaan met 4 sprinters op de Flevolijn (en hebben de reizigers van die stations een snelle reistijd).
Met Weesper buitensporen kun je tussen Almere Centrum en Weesp 12x/uur rijden: 4x/uur ICD (die in Weesp de sprinter inhaalt, die eveneens 4x/uur rijdt) en 4x/uur zonetrein Oostvaarders - Schiphol (e.v.).
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Bericht door Bemined »

Dat zouden dan 2 treinen minder zijn dan in het voorstel wat er nu ligt ;) Nu gaat men uit van 16 treinen, waarvan er 2 afbuigen richting Hilversum en 14 richting Weesp gaan. Maar niet alleen Weesp is een knelpunt omdat ICs vanuit de Almere de sprinters vanuit Hilversum moeten kruisen, ook het tweesporige baanvak bij Duivendrecht stelt eisen aan de strikte tijdligging. Hier moet straks naast de 8 ICs en de 4 sneltreinen ook het LM van de Thalys/Eurostar overheen van/naar de Watergraafsmeer.

De vergelijking met de oude lijn gaat hier niet op, groot struikelblok is Weesp wat door de intercity's voorbij gereden wordt terwijl het gelijktijdig voor sprinterreizigers de enige mogelijkheid wordt om de Zuidas te bereiken. Daar heb je op de oude lijn geen last van, de laatste stations voor de splitsingen hier zijn intercitystations waardoor je wel altijd voldoende overstapmogelijkheden hebt. Maar rondom Weesp is de capaciteit te laag om zowel hoogfrequent stoppende als snelle doorgaande treinen aan te bieden. En dan krijg je een kwartierdienst die ook nog eens niet elk kwartier goed aansluit in Weesp, niet echt een hoogwaardig product.
Alargule

Re: Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Roeland schreef: di 19 jan 2021, 07:52 Volgens mij is de meest efficiënte investering, om station Weesp te voorzien van "buitensporen": inhaalsporen waarmee IC's van/naar de Flevolijn, aan de buitenkant langs Weesp kunnen rijden, terwijl de sprinters op Weesp halteren. [...]
Leuk, maar onderzocht, en de dienstregeling met gemengde intercity's en sprinters bleek niet haalbaar. Meer info in dit document:

https://www.regiogv.nl/wp-content/uploa ... CHTEND.pdf

De uitvoerige analyse waaruit ik ook het eerder geposte plaatje met de dienstregeling vanaf 2029 heb gehaald, is helaas online niet meer te vinden...
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Doortrekken NZL naar Schiphol / Hoofddorp

Bericht door tjoektjoek »

https://twitter.com/Jorn/status/1380495427418648577

Het Nationale Groeifonds reserveert 1,5 miljard euro voor de doortrekking van de Noord/Zuidlijn richting Schiphol. Niet voor het sluiten van de metroring. Dit is de eerste ronde, dus het kan nog veranderen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten