CitySprinter Oude Lijn Den Haag - Rotterdam - Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
530

CitySprinter Oude Lijn Den Haag - Rotterdam - Dordrecht

Bericht door 530 »

Dienstregeling 2022 markeert de start van de tienminutensprinter tussen Rotterdam en Dordrecht. Deze wordt uiteindelijk uitgebreid naar Den Haag Centraal als de verdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid gereed is. Dit kan worden gezien als de voorloper van de CitySprinter, het S-bahn-concept tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht. In mijn ogen het meest kansrijke project onder de noemer 'lightrail' Leiden-Dordrecht en wordt onderzocht in het Nationaal Groeifonds onder de nomer 'Schaalsprong Metropolitaan OV en Verstedelijking Zuidelijke Randstad'.

Een interessante Quickscan van Prorail/NS had ik gevonden en er zagen best wel interessante inzichten in, zoals nieuwe stations als Rijswijk Zuid, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle, Rotterdam Stadionpark (station Rotterdam Stadion verbouwd) en Dordrecht Leerpark.

Op pagina 20 zie je dat de sprinters naar Leiden niet meedoen met dit project. Er rijdt dat een sprinter 4x/uur van Den Haag C - Leiden - Schiphol en verder. De sprinter naar Haarlem rijdt als intercity tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal.

Verder zie je 12x/uur CitySprinter en 12x/uur IC tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal en 16x/uur een trein over de IC sporen ten zuiden van Rotterdam Centraal. 10x/uur uit Den Haag HS en 6x/uur vanuit Schiphol via de HSL. Dat is wel veel.

Ik ben benieuwd hoe realistisch de IC lijnvoering is.
Plaats reactie