Pagina 1 van 1

Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 09 jun 2021, 20:04
door Daniel
De provincie Utrecht heeft het transitieplan gepresenteerd: https://www.stateninformatie.provincie- ... 2-2025.pdf

Vervoerplannen op basis hiervoor volgen in september en net als voor Corona is daar ook weer inspraak van iedereen op mogelijk.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: do 10 jun 2021, 11:52
door Roeland
20 tot 30% bezuinigen, bovenop de 8% afschaling van dit jaar?
Dat is heftig, en leidt tot een uitgekleed netwerk.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: do 10 jun 2021, 12:30
door Daniel
Niet 20 tot dertig procent, maar maximaal 20 en met een pluspakket naar -10% is wat nu uitgewerkt wordt. Inderdaad bovenop de -8% van dit jaar die eigenlijk maar beperkt gevolgen had.

Het heeft met name effect op frequenties in dalperiodes. Ik heb de uitwerking van het -30% scenario voor de provincie gezien (wat niet wordt uitgevoerd en ik dus ook niet ga delen hier) en zelfs daarin hield elke plaats die nu OV heeft ook gewoon OV.
Plaatselijk namen daarin wel de loopafstanden naar een halte toe, maar het aantal volledig opgeheven lijnen was zeer beperkt.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: do 10 jun 2021, 21:30
door huibf
Veel provincies en vervoerder rekenen de worst-case scenario's door. Maar zoals het er nu voor staat lijkt men de beschikbaarheidsvergoeding te willen behouden voor 2022 waardoor de DRUreductie landelijk rond de 10% komt te liggen.

De reductie is overigens NIET bovenop de DRUreductie die is doorgevoerd eind december 2020 (of in januari of febrauri 2021).
Een aantal provincies en vervoeders (zoals in Limburg) (en in Brabant Zuidoost) hebben toen als stevig gesneden.
Totaal gaat het dus de DRU-reductie tov 2019 !

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: do 10 jun 2021, 21:33
door Daniel
Nee, lees het transitieplan van de provincie Utrecht wat ik hierboven link maar door. Het gaat echt om 10-20% reductie bovenop de 8% die al per januari 2021 is doorgevoerd. Inmiddels is dat overigens -8,5% geworden, maar die halve procent betreft de voorzomerdienstregeling in de Regio Utrecht en een paar kleine uitdunningen in de zomerdienst in de provincie-concessie.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: vr 11 jun 2021, 00:41
door sirvinniei
Daniel schreef: do 10 jun 2021, 12:30
Plaatselijk namen daarin wel de loopafstanden naar een halte toe, maar het aantal volledig opgeheven lijnen was zeer beperkt.
Dus eigenlijk geen grote afwijking met het huidige OV-beleid. Lijn 50 en 195/295 hebben immers ook al minder haltes/snellere routes gekregen.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: di 06 jul 2021, 23:03
door wouter15
Volgens het bestand van de provincie zouden de Vervoersplannen 2022 op 28 juni beschikbaar komen consulatie. Ik heb echter nog niks gezien. Kijk ik dan niet goed? Of is het er gewoon nog niet?

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 07 jul 2021, 05:41
door Daniel
De publieksconsultatie is altijd pas later, het zou nu beschikbaar moeten zijn voor de consultatie door de ROCOVs en dergelijke. Je hebt het document dus niet goed gelezen ;)

En het zou best iets vertraagd kunnen zijn door eventuele bijstellingen i.v.m. de verlenging van de BVOV.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 07 jul 2021, 12:11
door Daniel
Geen extra afschaling komend jaar, hooguit kleine bijstellingen op specifieke lijnen: https://www.ovpro.nl/bus/2021/07/07/afs ... n-de-baan/

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: do 08 jul 2021, 19:34
door Daniel
Daniel schreef: wo 07 jul 2021, 05:41 De publieksconsultatie is altijd pas later, het zou nu beschikbaar moeten zijn voor de consultatie door de ROCOVs en dergelijke.
De consultatieperiode begint nu op 12 juli, dan is ook het vervoerplan te downloaden bij U-OV (en aannemelijk ook Syntus maar die is nog niet gepubliceerd).

Overigens vindt er per komend weekend nog wel een afschalinkje van 2 procent plaats. Dat zijn echter grotendeels uitdunningen op rustige momenten in de zomerdienst. Slechts één aanpassing blijft ook na de zomer van kracht. Dat betreft het vervallen van de verdichtingsritten Utrecht - Driebergen op lijn 50 op zaterdag.
Zou overigens best kunnen dat deze afschaling uiteindelijk wat kleiner uitpakt dan gedacht want ik zie sommige punten uit de adviesaanvraag niet terug in de dienstregeling zoals die nu gepubliceerd is.

Niet doorgevoerd is het vervallen van de verdichtingsritten naar kwartiersdienst op lijn 50 tussen Utrecht en Driebergen in de avonduren, maar extra doorgevoerd is juist het vervallen van twee verdichtingsritten van lijn 82 in de middagspits (die dan een uurdienst blijft rijden).
Ook staat lijn 195 in het weekend nog in de dienstregeling, maar dat lijkt een foutje aangezien hij doordeweeks in de daluren en de avond wel vervalt tijdens de zomer.
Hoewel er wel meer bijzondere situaties ontstaan, zoals dat lijn 70 op zondag vaker tussen Hilversum en Soestdijk rijdt dan op zaterdag.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 14:45
door Meltrain
Het gezamelijke concept-vervoersplan staat hier.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 17:18
door CamilleKreemers
Alleen de koppeling van de sneltram is dut het plan en aanpassing op treinen.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 17:34
door Milco
Zo te lezen wel, en het introduceren van U-flex in Bilthoven.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 17:40
door Daniel
Wel het kortste vervoerplan ooit. Je mag als reiziger inspreken, maar dit is zo weinig concreet dat er eigenlijk amper iets is waarop je kunt reageren in je inspraak.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: di 13 jul 2021, 07:43
door Roeland
Opvallend dat er geen aanpassingen gepland staan op de Amersfoort - Uithof bundel. Op werkdagen is die prima geregeld, maar in het weekend heb je dan twee situaties:
- een deel van de dag 2x/uur lijn 34 en 1x/uur lijn 202
- de rest van de dag geen lijn 34 en 1x/uur lijn 202
Zou daar niet een optimalisatie mogelijk zijn, bijvoorbeeld dat de 202-ritten worden omgezet in 34-ritten, waardoor je bijv. de hele dag 2x/uur lijn 34 hebt tussen Amersfoort en de Uithof? En dat dit (tussen Syntus en U-OV) wordt gecompenseerd door bijv. lijn 258 uit te ruilen?

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: di 13 jul 2021, 09:57
door Meltrain
Ik denk gewoon dat ze zo min mogelijk willen aanpassen.
Maar die 34/202-situatie in het weekend vond ik bij het ingaan van deze dienstregeling ook al vreemd. Doordeweeks kunnen ze prima naast elkaar bestaan, maar in het weekend lijkt lijn 202 nogal overbodig.

Re: Transitieplan 2022-2025 Provincie Utrecht

Geplaatst: di 13 jul 2021, 10:44
door TreinenFreak
Lijn 202 volgt wel een andere route dan lijn 34. De doorgaande reiziger op lijn 202 zou bijna 2x zo lang onderweg zijn als hij lijn 34 moet nemen. Dit lijkt mij niet echt een reëel alternatief. Als je lijn 202 in het weekend opdoekt, denk ik dat je vrij snel de ritten in de avonduren doordeweeks ook op kan doeken en weer terug bij af bent met een spitslijn naar de Uithof, die geen optie is voor bijvoorbeeld personeel van de ziekenhuizen op de Uithof.