R-net

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: R-net

Bericht door Roeland »

Noordwijk - Leiden zie ik op termijn (wanneer de werkzaamheden aan de N206 tussen Leiden en Katwijk klaar zijn) nog wel komen.
De andere twee Noordwijkse wenslijnen zullen (volgens mij) nooit een R-net-achtige frequentie krijgen. Hooguit 4x/uur in de spits en 2x/uur daarbuiten.
Er is zeker een markt voor Noordwijk - Schiphol. Als je Noordwijk beter met Schiphol wilt verbinden, dan moet je volgens mij een rechtstreekse Q-liner over de A44 inleggen, die Noordwijk - Schiphol in ruim een halfuur rijdt. Om te beginnen overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur, en bij voldoende vraag langzaam verder groeien?
Een busrit naar Sassenheim, om daar op de sprinter over te stappen, zal nooit aantrekkelijk genoeg zijn (te langzaam, met overstap) om meer Noordwijkse reizigers via het OV richting Schiphol te krijgen. Dan is (met een R-net Noordwijk - Leiden over de N206) de verbinding Noordwijk - Schiphol via Leiden) bijna nog sneller (en in ieder geval frequenter).
Noordwijk - Den Haag: lijn 385 trekt onvoldoende reizigers om een hogere frequentie te krijgen. Zeker niet nu Arriva deze lijn per december a.s. een langzamere route rond Wassenaar geeft.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: R-net

Bericht door sirvinniei »

Volgens mij wordt Noordwijk-Schiphol tactisch HOV genoemd in plaats van Rnet. Hoog zullen de frequenties dus inderdaad wel niet worden.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: R-net

Bericht door Roeland »

Volgens mij moet je HOV Noordwijk - Schiphol niet in één lijn willen combineren. Los van het feit dat er twee concessies bij betrokken zijn.
Sassenheim en Voorhout hebben hun station, dus er blijven op die corridor eigenlijk twee verbindingen gewenst:
- Lisse / Lisserbroek - Hoofddorp / Schiphol --> hiervoor kun je een deel (de helft?) van de 397-ritten (die nu in Nieuw-Vennep eindigen) door laten rijden naar Lisserbroek en Lisse
- Noordwijk - Schiphol (e.v.) --> hiervoor kun je een snelle Q-liner Noordwijk - A44 Schiphol inleggen
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: R-net

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef: wo 14 jul 2021, 08:02 Noordwijk - Leiden zie ik op termijn (wanneer de werkzaamheden aan de N206 tussen Leiden en Katwijk klaar zijn) nog wel komen.
De andere twee Noordwijkse wenslijnen zullen (volgens mij) nooit een R-net-achtige frequentie krijgen. Hooguit 4x/uur in de spits en 2x/uur daarbuiten.
Er is zeker een markt voor Noordwijk - Schiphol. Als je Noordwijk beter met Schiphol wilt verbinden, dan moet je volgens mij een rechtstreekse Q-liner over de A44 inleggen, die Noordwijk - Schiphol in ruim een halfuur rijdt. Om te beginnen overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur, en bij voldoende vraag langzaam verder groeien?
Een busrit naar Sassenheim, om daar op de sprinter over te stappen, zal nooit aantrekkelijk genoeg zijn (te langzaam, met overstap) om meer Noordwijkse reizigers via het OV richting Schiphol te krijgen. Dan is (met een R-net Noordwijk - Leiden over de N206) de verbinding Noordwijk - Schiphol via Leiden) bijna nog sneller (en in ieder geval frequenter).
Noordwijk - Den Haag: lijn 385 trekt onvoldoende reizigers om een hogere frequentie te krijgen. Zeker niet nu Arriva deze lijn per december a.s. een langzamere route rond Wassenaar geeft.
De ideeen zijn best sluw zoals jij ze voorstelt. Aldus OVpro wordt de 385 maximaal 5 minuten langzamer met de nieuwe route. Aan de andere kant kun je dan wel vanuit Katwijk en Noordwijk rechtstreeks naar Duinrell.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: R-net

Bericht door omaylie »

Op de website van de provincie Zuid-Holland vond ik deze kaart van het R-net netwerk (in de spoiler, klik hier voor een groter formaat). Ook daar zie ik veel fouten. Benieuwd of jullie ze ook kunnen vinden. Veel zoekplezier!
Spoiler: show
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: R-net

Bericht door Meltrain »

Lijn 436 eindigt niet in Dirksland, maar in Stellendam of Ouddorp.
Lijn 437 ontbreekt.
Metrolijnen A, B en C ontbreken.
Metrolijn E is officieel geen R-net.
De route van lijn 173 gaat langs de verkeerde kant van Bleiswijk.
Tramlijn 25 ontbreekt.
Er staat een niet bestaande lijn over de A27 naar Almere Buiten op de kaart.
Er staat een vage lijn bij Krommenie op de kaart.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: R-net

Bericht door Bemined »

Metro E heeft al een tijdje R-Net logo's op de stations, weliswaar is nog niet alle huisstijl vervangen maar R-Net is wel nadrukkelijk aanwezig op deze lijn. Ook op het Haagse deel van lijn E zijn R-Net borden te vinden, al zijn ze daar nog wat schaarser volgens mij.

Wel duidelijk fout is dat station Geldermalsen aan de verkeerde kant van de Linge ingetekend staat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door Suus »

Bij de revisie van de RSG3-stellen zullen deze van buiten alsnog een R-NET huisstijl gaan krijgen. Zal nog wel een paar jaren duren vermoed ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: R-net

Bericht door rooddolfijn »

- Alle bussen uit Waterland eindigen ten noorden van Amsterdam in the middle of niks.
- In Santpoort rijdt lijn 382 vanuit Sloterdijk door naar Haarlem
- Lijn 347 eindigt in Uithoorn niet bij lijn 340.
- Vanaf Badhoevedorp rijdt een lijn over de Ring Amsterdam richting Duivendrecht (en verder?).

Goede kaart dit :N
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: R-net

Bericht door Bemined »

Suus schreef: wo 21 jul 2021, 15:54 Bij de revisie van de RSG3-stellen zullen deze van buiten alsnog een R-NET huisstijl gaan krijgen.
Gelukkig er ook vrijwel dagelijks R-Net metro's op lijn E, al dan niet gekoppeld met een RandstadRail metro. Overigens hangt er boven het ongebruikte tramperron op Den Haag Centraal +2 (het calamiteitenperron wat nog steeds niet gebruikt wordt) ook een R-Net vertrektijdenbord voor de lijnen 3 en 4, terwijl die verder geloof ik nog nergens R-net logo's hebben.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door tsov »

Ik ben ook best benieuwd naar foto's van dat eindpunt in de middenberm van de A27 bij Almere *bus*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: R-net

Bericht door Bemined »

Als je goed kijkt zie je dat het niet de middenberm is maar dat de A27 daar doodloopt, de aansluiting op de A6 mist namelijk ook :D Niet de enige snelweg die doodloopt trouwens, A4 loopt ook dood bij Pernis en de A10 loopt dood bij de Coentunnel (terwijl andere tunnels wel doorgetrokken zijn over het water). En bij de A9 is men zo te zien vergeten de snelweg te verleggen bij Badhoevedorp, maar de buslijn zelf is wel verlegd. Kortom, zelfs de achterliggende kaart is van twijfelachtige kwaliteit, laat staan de ingevulde kaart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net

Bericht door Vinny »

Hier moet ik eventjes wat toelichting op geven:
Wat je ziet is dat de verbindingslussen in knooppunten niet zijn weergegeven op de kaart; in de meeste GIS programma's worden ze als 'oprit' aangemerkt en niet als 'snelweg'. Met de gekozen weergaven probeert de kaartenmaker op verder uitgezoomd niveau de kaart een prettigere visuele aanblik te geven

"It's not a bug, it's a feature'

Het is een beetje suf dat de OV lijn daarover niet wordt doorgetrokken. Dat zou de stagiair van dienst moeten zijn opgevallen bij de datavalidatie. Maar goed, dat proces wordt wel eens overgeslagen :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: wo 21 jul 2021, 15:54 Bij de revisie van de RSG3-stellen zullen deze van buiten alsnog een R-NET huisstijl gaan krijgen.
Mag ik dan aannemen dat het gewoon RET-huisstijl met wat extra stickers wordt, zoals de andere metro's? Vast niet echt de R-NET huisstijl.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door Lijn 45 »

Dat is echt de R-net huisstijl. :Y
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: R-net

Bericht door n-evo »

Het handboek met de productformule kunnen we inmiddels rustig reduceren tot:

Doe maar iets met een roodaccentje ergens, her en der een R-net-logo en wat van die gezellige stipjes en lijntjes.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door tsov »

Gelukkig, kan het GVB gewoon een CSA-I pakken, A4'tje met R-Net achter de ruit en gaan met die banaan *bus*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door Suus »

reisthijs schreef:
Suus schreef: wo 21 jul 2021, 15:54 Bij de revisie van de RSG3-stellen zullen deze van buiten alsnog een R-NET huisstijl gaan krijgen.
Mag ik dan aannemen dat het gewoon RET-huisstijl met wat extra stickers wordt, zoals de andere metro's? Vast niet echt de R-NET huisstijl.
Daarom staat er ook “een R-NET huisstijl”, niet “de R-NET huisstijl” :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: R-net

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: do 22 jul 2021, 11:17 Het handboek met de productformule kunnen we inmiddels rustig reduceren tot:

Doe maar iets met een roodaccentje ergens, her en der een R-net-logo en wat van die gezellige stipjes en lijntjes.
Degene die dat handboek geschreven heeft, had dan ook duidelijk te veel gin-tonics op. :Y
Kom op: zwart met rood. Op een bus gaat dat nog wel, maar op andere modaliteiten is dat geen gezicht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: R-net

Bericht door Alargule »

Klopt. Daar had bruin met paars beter gestaan.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: R-net

Bericht door Visgraatmodel »

Als het ‘merk’ Randstadrail verdwijnt had je het materieel evengoed de huisstijl van de vervoerder zelf kunnen geven. Een doorsnee passagier weet echt niet wat R-Net is en waar het voor staat, het zal die reiziger ook echt weinig boeien. Een algemene huisstijl werkt misschien provinciewijd (BraVO, Rrreis/Breng) maar R-Net is het ‘em net niet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door ArrivaBas »

Als reiziger kijk ik persoonlijk nauwelijks naar wat voor materieeltype mij zal vervoeren. Het maakt mij, behalve ten aanzien van comfort, dan echt niet uit of ik met een SNG in huisstijl Flow naar school reis, of met FLIRT in de huidige huisstijl.

Omdat concurrentie buiten de aanbestedingsprocedure vrijwel niet bestaat heeft een herkenbare huisstijl ook weinig zin. Buiten de bubbel van ons als hobbyisten zal bijna niemand bepaalde naampjes aanprijzen bij hun kennissenkring, zeker nu de huisstijlen zeer regelmatig bepaald worden door de opdrachtgever.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door Suus »

Visgraatmodel schreef: do 22 jul 2021, 20:59 Als het ‘merk’ Randstadrail verdwijnt had je het materieel evengoed de huisstijl van de vervoerder zelf kunnen geven.
Dat merk verdwijnt inderdaad, ten koste van een R-NET HTM/MRDH huisstijl op alle drie series trams die straks in Den Haag rondrijden.
Visgraatmodel schreef: do 22 jul 2021, 20:59Een doorsnee passagier weet echt niet wat R-Net is en waar het voor staat, het zal die reiziger ook echt weinig boeien. Een algemene huisstijl werkt misschien provinciewijd (BraVO, Rrreis/Breng) maar R-Net is het ‘em net niet.
Ik denk dat het ondertussen wel redelijk bekend is bij het publiek dat rood-zwarte bussen snelbussen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door reisthijs »

Eigenlijk krijgt het Randstadrail-materieel dus gewoon de huisstijl van de vervoerders. Waarbij het handig uitkomt dat HTM-huisstijl dankzij het rood eniszins op R-net lijkt.

Maar als alle trams in Den Haag straks deze kleur krijgen, worden alle tramlijn dan ook R-net?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten