Floriade Kabelbaan

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Vinny »

Ik zeg afbreken en de fik er in!

Het is:
- afschuwelijk duur
- biedt geen enkele meerwaarde voor enig welke verplaatsing
- heeft veel te veel belastinggeld gekost
- heel erg oninnovatief: het bestond 100 jaar geleden al, en in Nederland is het ook niet uniek
valt dit wel of niet onder openbaar vervoer?
In bijv. Zwitserland maken sommige kabelbanen onderdeel uit van het OV-netwerk en zijn dagkaarten en abonnementen geldig als vervoersbewijs. Veel anderen worden particulier uitgebaat en dan valt het onder privaat vervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Aking »

Nou schijnt Zwitserland ook wel iets anders in elkaar te steken qua land. Ik kan me voorstellen dat een kabelbaan een berg op goeiekoper is dan een spoorlijn of vliegende bus :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door trolly »

Vinny schreef: wo 04 aug 2021, 22:49 Het is:
- afschuwelijk duur
- biedt geen enkele meerwaarde voor enig welke verplaatsing
- heeft veel te veel belastinggeld gekost
- heel erg oninnovatief: het bestond 100 jaar geleden al, en in Nederland is het ook niet uniek
Het is een kabelbaan. Daarvoor zijn die dingen, dus missie geslaagd *O*
Vinny schreef: wo 04 aug 2021, 22:49 Ik zeg afbreken en de fik er in!
Daar voel ik op zich wel voor, maar ik vraag me af of dat en oplossing biedt voor de geschetste problemen.
Vinny schreef: wo 04 aug 2021, 22:49Veel anderen worden particulier uitgebaat en dan valt het onder privaat vervoer.
Dat is een wat beperkte definitie van OV. Er zijn namelijk nogal wat private bedrijven die openbaar vervoersverbindingen uitbaten. Het is namelijk algemeen bekend dat zulke bedrijven dat véél beter kunnen dan overheidsbedrijven. Hieperdepiep marktwerking enzo *bus* :trein: *bus*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door sirvinniei »

Vinny schreef: wo 04 aug 2021, 22:49
Het is:
- afschuwelijk duur
- biedt geen enkele meerwaarde voor enig welke verplaatsing
- heeft veel te veel belastinggeld gekost
- heel erg oninnovatief: het bestond 100 jaar geleden al, en in Nederland is het ook niet uniek
En wat is dan precies het verschil met ander openbaar vervoer? :X
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door waldo79 »

In dit geval beschouw ik de Floriade als een soort pretpark waar dan als één van de attracties een kabelbaan voor vervoer binnen het park fungeert. Dus de vergelijking met OV in de zin van de Wet Personenvervoer 2000 gaat al mank :Y
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Bemined »

Oorspronkelijk was het idee geloof ik dat de kabelbaan over het Weerwater zou lopen tussen het centrum en de ingang van de Floriade. Maar nu blijft de kabelbaan zo te zien geheel op het Floriadeterrein en is het gewoon een attractie. Dan zouden we ook een "Stoomtreintje Efteling: Alledaagse gebeurtenissen" onderwerp moeten hebben.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door teun »

Ik wist nog niet eens dat ze van dat oorspronkelijke idee afgeweken waren. :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door trolly »

Bemined schreef: do 05 aug 2021, 11:32 Oorspronkelijk was het idee geloof ik dat de kabelbaan over het Weerwater zou lopen tussen het centrum en de ingang van de Floriade. Maar nu blijft de kabelbaan zo te zien geheel op het Floriadeterrein en is het gewoon een attractie. Dan zouden we ook een "Stoomtreintje Efteling: Alledaagse gebeurtenissen" onderwerp moeten hebben.
Hebben we dat niet, dan?

Maar iets serieizer: deze kermisattraktie zie ik ook niet als OV. Alleen niet omdat de vervoerder een private partij is, maar omdat ie van niks naar nergens op een afgesloten terein gaat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Aking »

teun schreef: do 05 aug 2021, 11:46 Ik wist nog niet eens dat ze van dat oorspronkelijke idee afgeweken waren. :')
Nou, heeft deze topik z'n nut toch weer bewezen *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door umbusko »

Ik weet nog steeds niet waar het over gaat. :N Stoeltjeslift? Kabientjes? Heeft er niet iemand een feauteau van dat ding?
Alargule

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Alargule »

Maar nu min of meer vastgesteld is dat we hier niet met OV van doen hebben, kan dit topic ook wel verplaatst worden, toch?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Bemined »

umbusko schreef: do 05 aug 2021, 11:56 Ik weet nog steeds niet waar het over gaat. :N Stoeltjeslift? Kabientjes? Heeft er niet iemand een feauteau van dat ding?
Hierrrrrrrrrrrrrr: https://www.google.nl/maps/@52.3531935, ... 384!8i8192
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door trolly »

Aking schreef: do 05 aug 2021, 11:54Nou, heeft deze topik z'n nut toch weer bewezen *O*
Dat klinkt toch alweer een heel stuk positiever dan dit:
Aking schreef: di 03 aug 2021, 23:37 Ok.

Heb je ook nog iets van details? Of is dit het? :')
't Is een wereldtopic. Bijna net zo tof als het alledaagsegebeurtenisseneftelingstoomtreintjestopic.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Dennenboom »

Ook in 1962, 1972 en 2012 was er een kabelbaan op de Floriade. Die zagen er leuk uit, maar waren geen blijvertjes. Het meest "duurzame" vervoermiddel van de Floriade is toch altijd nog de Amsteltrein. Bovendien met een snelheid van 14,8 kilometer per uur (3,7 kilometer in een kwartier) een stuk sneller dan de 10,2 kilometer per uur (850 meter in 5 minuten) van de kabelbaan in Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door trolly »

Heerlijk, het historisch besef dat achter je link "1972" meegetorst wordt:
OnsAmsterdam schreef:Bezoekers konden met z’n tweeën per gondeltje tussen het Amstelpark en Beatrixpark reizen. En ja, dus over de ringweg zuid (de huidige A10) zweven.
Klein detail: die ringweg zuid moest nog gebouwd worden, en werd pas in 1981 geopend.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Alargule »

_O-
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Durashift »

Dus.. die Amsteltrein rijdt nog steeds rondjes in een park in A'dam Zuid.. met een Porsche motor uit de jaren 60? :shock:

Wordt hoog tijd dat dat ding geëlektrificeerd wordt natuurlijk..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Suus »

Op de Floriade van 1992 in Zoetermeer was er een tramlijntje, hoorde ik vroeger altijd van familie. En gelukkig laat Wikipedia mij weer niet in de steek met een compleet artikel. Volgens Wikipedia is het spoor van die lijn na de Floriade naar het Openluchtmuseum gegaan, en beide trams uit 1929 zijn nu nog in trammusea aanwezig :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_ ... oetermeer)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door ZO6176 »

Toen had je ook sneltreinen op de Zoetermeer stadslijn. Was best wel grappig: sprinter-tweetjes als sneltrein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door Daniel »

Station Zoetermeer blijkt zijn huidige uitvoering ook mede aan de Floriade te danken te hebben lees ik net trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door waldo79 »

Voordat de Floriade 1992 werd georganiseerd was er ook amper sprake van bebouwing van Zoetermeer ten zuiden van de A12.
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Floriade Kabelbaan

Bericht door ArnoArriva »

Hier is een video vanuit

https://youtu.be/NK07YnjCEQU

Ik vond toevallen op youtube!
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten