Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Cas schreef: zo 09 jul 2023, 14:11 Wat er in de provincieconcessie qua lijnesthetiek is gebeurd heb ik niet zo bijgehouden, maar dat patroon is er grotendeels nog steeds, hoor. 2x/3x langs USP, 4x Houten/Wijk, 5x Zeist/Soesterberg, 6x Nieuwegein/Vianen, 7x doorgekoppelde streeklijnen. Ook de nieuwe lijnnummers die zijn geïntroduceerd volgen dat patroon, zoals de 34 en de doorgekoppelde Uithoflijn.
Mwoh, er zijn juist veel van die logische nummeringen per regio verdwenen door de introductie van 7x voor doorgetrokken lijnen. Want die 7x-lijnen konden alle kanten op gaan. Weliswaar gaan alle 5x-lijnen in de provincie nog naar Zeist, maar je mist dan toch wel behoorlijk wat reismogelijkheden als je er op gaat staan wachten. Idem met 6x naar Nieuwegein :mrgreen:
De 74 en 77 hadden dan nog wel enige logica (beide vanuit Nieuwegein door Utrecht richting De Bilt), maar nu hebben we 73 erbij gekregen die juist weer naar Maarssen gaat en dus totaal de andere kant op.
Cas schreef: zo 09 jul 2023, 14:11 Dat het patroon niet aansluit op lijnen in Amersfoort die toch niet in de buurt komen is minder relevant dan de aansluiting op lijnen van naburige concessies die wel tot in Utrecht reiken, zoals 8x voor Gorinchem/Leerdam en 9x voor de Lekdijk.
De overlap in patroon zat er wel degelijk, gezien er lijnen uit Utrecht op Amersfoort CS komen (richting Zeist) en ook in Doorn raken de lijnen uit de twee concessies elkaar. En de uitdaging is natuurlijk om iets te vinden waarmee lijn 56 binnen de esthetiek gaat vallen, als lijn die zowel in Amersfoort, Zeist als Wijk bij Duurstede komt :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door visgraat »

Ik vind vooral gek dat je zowel in Soest als Zeist een lijn 74 hebt. Als je lijn 575 neemt, kan je op 2 verschillende lijnen 74 overstappen.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Buzjevur »

Leuk voor het bedrijf, de opdrachtgever en een paar hobbyisten, maar de gemiddelde passagier kun je drie jaar lang elke dag met de bus laten gaan zonder enig besef van "alle 3x lijnen gaan naar A en alle 9x lijnen zijn van bedrijf B". Het boeit ze niet. Ze willen gewoon naar hun bestemming, niet verder denken dan strikt noodzakelijk en liefst nog minder. Als iemand met lijn 80 moet, pakt ie lijn 80. Of de bus wit, grijs, oranje, geleed, Setra, VDL, aardgas of electrisch is, ze stappen gewoon in het eerste ding wat lijkt op een bus dat voor hun neus stopt. En gaan er dan maar vanuit dat het ook werkelijk lijn 80 is, want als daar toevallig ineens lijn 175 stopt dan zien ze dat niet eens.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door teun »

Heel ankdotisch maar ik ben in Athene met mijn zus en die vond het wel “makkelijk herinneren” dat de lijnbundel die bij onze verblijfplaats langskomt de nummers 1, 5, en 15 draagt als je op een drukke halte in centrum staat waar een hele waslijst aan bussen voorbijkomt. Voor doorsnee reizigers kan het dus best wel handig zijn als er een soort logica of patroon in de nummering zit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Het kan handig zijn maar verwacht geen wonderen... Arriva had destijds in DAV zo'n mooi systeem met 8x naar Kralingse Zoom/Utrecht en 9x naar Zuidplein dat ze gelijk op de eerste dag van de concessie in de knoop raakten met de bus van Utrecht naar Rotterdam Zuidplein die hoe dan ook ergens niet in het systeem paste :mrgreen:

De provincie Utrecht is wat dat betreft nog een stuk complexer om een dergelijk systeem te bedenken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Roeland »

Daniel schreef: vr 07 jul 2023, 12:07 Lijn 87 wordt in 2024 al anders.
Wat wijzigt er precies in 2024? Wat worden de route en frequentie van de 87 in 2024? En vervalt de koppeling met lijn 80?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

De details ken ik ook niet, dit was iets nieuws in het definitieve vervoerplan waarover ook nog een addendum op het ROCOV-advies moet komen.
Maar wat in het vervoerplan staat is dat 87 en de tak naar Rhenen van 280 samen één nieuwe lijn 87 moeten gaan vormen. Mijn input voor het addendum was dan in elk geval op De Klomp niet door te koppelen op 80, want dan ga je weer terug naar de enorme vertragingen vanuit Rhenen die er in het verleden waren (en wellicht nog een tikkeltje erger met de vertraging in Veenendaal Oost erbij).

Frequentie zal wel niet veranderen, want beide te combineren lijnen rijden al 2x/uur in de spits en 1x/uur in dal en weekend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Roeland »

Gaat de 87 in Rhenen de hele 280-route rijden, of vervalt het meest vertragingsgevoelige staartje (tussen Dierenpark en Centrum)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Die details ken ik niet, maar de keuze ligt voor de hand: je kunt bij het station niet keren ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Roeland »

Zitten er in de 280 veel reizigers van/naar station Rhenen? Want rond het station loopt de bus vaak veel vertraging op. Je zou bijv. ook bij de centrum-rotonde kunnen keren, om die files te ontlopen (als er niet veel reizigers in de 280 v/n station Rhenen zitten)?
En gaat de 87 ook 's avonds rijden, of alleen overdag?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sirvinniei »

Kan je niet gewoon een halte aan de sportbaanweg aanleggen en een lusroute rijden?
Begint wel steeds meer op een stadsdienst Veenendaal-Ede-Rhenen-Wageningen te lijken.
Ik heb geen onderschrift
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Jonkervoort »

De vele bushokjes op de "stadsroute" in Rhenen, ook richting Ouwehands, lijkt te suggereren dat er in ieder geval toen de bus nog zelf doorreed naar Wageningen best wat passagiers geweest moeten zijn die kant op. Die zouden hun reismogelijkheid verliezen met een lusroute, maar ik weet niet of er nog steeds daadwerkelijk een significant aantal reizigers is vanuit Rhenen-Noord ri. Wageningen. Op de trein in Rhenen sluit de 280 nu ook al nauwelijks aan, dus dat lijkt me niet bijster relevant.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sirvinniei »

Je kan m natuurlijk ook in de ochtend richting Rhenen het stadsrondje rijden en smiddags in de andere richting.
Ik heb geen onderschrift
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door rm7 »

Buzjevur schreef: di 11 jul 2023, 07:31 Leuk voor het bedrijf, de opdrachtgever en een paar hobbyisten, maar de gemiddelde passagier kun je drie jaar lang elke dag met de bus laten gaan zonder enig besef van "alle 3x lijnen gaan naar A en alle 9x lijnen zijn van bedrijf B". Het boeit ze niet. Ze willen gewoon naar hun bestemming, niet verder denken dan strikt noodzakelijk en liefst nog minder. Als iemand met lijn 80 moet, pakt ie lijn 80. Of de bus wit, grijs, oranje, geleed, Setra, VDL, aardgas of electrisch is, ze stappen gewoon in het eerste ding wat lijkt op een bus dat voor hun neus stopt. En gaan er dan maar vanuit dat het ook werkelijk lijn 80 is, want als daar toevallig ineens lijn 175 stopt dan zien ze dat niet eens.
Een logische nummering is juist niet per sé voor de gemiddelde passagier/forens bedoeld. Het gaat om de incidentele reizigers en reizigers die eens buiten hun standaardroute met het ov reizen. Ook verlaagt het de drempel voor sommige doelgroepen als er enigszins een logica in zit.
Vrokky
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Vrokky »

Kan de provincie wel dezelfde vervoerder kiezen voor Utrecht binnen en Utrecht buiten?
Of is dat ook tegen de spelregels?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door marvinkok »

Vervoerder mag niet beide winnen
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 79
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door erwinraasveld »

Roeland schreef: di 11 jul 2023, 12:06 Gaat de 87 in Rhenen de hele 280-route rijden, of vervalt het meest vertragingsgevoelige staartje (tussen Dierenpark en Centrum)?
Denk dat de 87 vanaf Veenendaal de huidige route van de 280 zal rijden naar Rhenen.
Lijn 280 wordt dan waarschijnlijk ingekort tot station Veenendaal Centrum.
(Net zoals in het begin van de concessie).
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door iamthedutchdude »

marvinkok schreef: do 13 jul 2023, 13:41 Vervoerder mag niet beide winnen
Tenzij er slechts één vervoerder geldig inschrijft voor beide percelen (dus voor zowel Utrecht Binnen als Utrecht Buiten één geldige inschrijving, beide door dezelfde vervoerder). Alleen in die situatie kan één vervoerder beide percelen winnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe groot is die kans?
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door iamthedutchdude »

Nul, aangezien ik sowieso geldige inschrijvingen van Qbuzz en Keolis (als zittende vervoerders) verwacht.
Vrokky
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Vrokky »

Wanneer is de deadline van het inschrijven? En wanneer kunnen we dan op zn vroegst het resultaat verwachten?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Lijn 45 »

De inschrijving sluit op 11 december.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Tjekken »

iamthedutchdude schreef: do 13 jul 2023, 15:56 Nul, aangezien ik sowieso geldige inschrijvingen van Qbuzz en Keolis (als zittende vervoerders) verwacht.
Ik vraag me wel af wat het oplevert qua inschrijvingen. Want zouden vervoerders op beide concessies inschrijven terwijl je er toch maar één kan winnen?

En als een vervoerder beide wint, mag hij dan kiezen welke hij wil rijden (binnen of buiten)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Tjekken schreef: do 13 jul 2023, 17:38Want zouden vervoerders op beide concessies inschrijven terwijl je er toch maar één kan winnen?
Je weet natuurlijk niet van tevoren of je gaat winnen, dus dan is het zonde om als je de ene verliest de andere ook mis te lopen door niet in te schrijven. Al zit je natuurlijk wel met tenderteams met een beperkte capaciteit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Durashift »

^^ de vervoerders (als in: 'de markt') vinden één concessie geheel Utrecht toch te groot?
Suus schreef: di 16 nov 2021, 14:24
sirvinniei schreef: di 16 nov 2021, 13:00 Ik vind het maar opvallend. Het idee was toch juist om de concessies samen te voegen? Nu krijgen ze alleen een andere naam. Door de grote overlap en de ongelijke reizigersverdeling lijkt samenvoegen mij een betere optie.
Zoals ook duidelijk is uitgelegd in de documentatie: een concessie voor de gehele provincie Utrecht wordt door de markt te groot bevonden. Omdat andere indelingsopties ook niet echt voor de hand lagen is voor deze structuur met een concessie voor de centrale kern rondom de stad Utrecht en een concessie voor de buitengebieden van de provincie gekozen.
Dan vind ik het wel apart als er een vervoerder is die op beide concessies gaat inschrijven en de provincie dit toestaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Frank93, Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 173 gasten