Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Lijn 45 »

Ik zit de (concept-)lijntjes te bekijken via de stateninformatie, en het valt me op dat U-bus een gele achtergrond heeft, U-link een groene en U-liner een paarse. Wordt het systeem waarin elke U-link zijn eigen kleur heeft weer losgelaten?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ovVeluwe »

De stijlgids staat ook tussen de bijlagen. Hierin wordt aangegeven dat er totaal 9 lijnkleuren zullen komen om onderscheid te tonen tussen de verschillende formules.

Betreffende de huisstijl op de bussen:
Ubus: geel - warm grijs
Ulink: oranje voor- en achterkant + dakrand. Verder dezelfde kleuren als Ubus
Uliner: "westwood" blauw - warm grijs

Documenten zijn te vinden op https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... documenten

Zo is ook te lezen dat lijn 381 naar Utrecht binnen zal gaan en 56 en 41 naar Utrecht buiten. Ook wordt bij Utrecht buiten een nieuwe lijn genoemd: 207 Oudewater - Rijnsweerd.

Ulink lijnen Utrecht binnen: 3, 28, 29, 34, 73, 77
Ulink lijnen Utrecht buiten: 2, 4, 5, 17, 70
Uliner lijnen Utrecht buiten: 41, 50, 76, 107, 126, 130, 202, 280, 295
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Roeland »

Als ik die fiches goed lees, vraagt de provincie gewoon de dienstregeling 2023, met hier en daar een opgehoogde frequentie.
Er wordt erg weinig ruimte gelaten voor optimalisatie van netwerkdelen die door Syntus toch wel een beetje zijn verwaarloosd (zoals de dunne lijntjes rond Woerden en vertragingskampioen lijn 87 met z'n onlogische slingerroute).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Dat klopt, ze willen expliciet geen big bang met grote wijzigingen waar gemeenten en ROCOV weinig invloed op hebben (omdat er geen regulier adviestraject voor zit bij een nieuwe concessie).
Voor het eerste jaar is daarom de huidige dienstregeling uitgevraagd, maar het jaar daarop mogen er gewoon wijzigingen in het net doorgevoerd worden.

Lijn 87 wordt in 2024 al anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door visgraat »

Daar is wat voor te zeggen, maar aan de andere kant wordt het lastiger te ontdekken welke vervoerder zich het meest onderscheidt als je de dienstregeling al voorkauwt. En ook al verander je niks in jaar 1 maar wel in jaar 2, dan wil je wel weten welke vervoerder dan met de beste oplossingen komt. Dat moet je dan van te voren toetsen… Daarnaast moet een vervoerder ook een aantal bussen bestellen, dus ben je beperkter wendbaar als jaar 1 al voorgeschreven is. Gemeenten en ROCOV kunnen toch prima inbreng leveren op de kaders? En je kan toch ook een deel vastleggen met routes en frequenties en deels nog wel vrijheid geven aan de vervoerder. Als een vervoerder met een voorstel komt waar een gemeente of ROCOV echt niet blij mee is, dan kunnen ze altijd later nog wel in gesprek om het in jaar 2 anders te doen, maar dan maak je wel veel meer gebruik van de expertise van een vervoerder.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Mdk »

ovVeluwe schreef: vr 07 jul 2023, 01:29 De stijlgids staat ook tussen de bijlagen. Hierin wordt aangegeven dat er totaal 9 lijnkleuren zullen komen om onderscheid te tonen tussen de verschillende formules

Documenten zijn te vinden op https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... documenten
De lijnkleuren geven natuurlijk het verschil aan tussen de verschillende u-link en u-liner lijnen, waarbij de tramlijnen alledrie oranje behouden. Interessant overigens dat de gewone bussen het gele kleurvak bij het lijnnummer verliezen en dat bij u-liners de gehele bestemmingsaanduiding in de lijnkleur uitgevoerd moet worden. Ik ben benieuwd hoe leesbaar een turqouise tekst 'Wijk bij Duurstede' gaat zijn op afstand.
Ook een goede zaak dat de U-liner nu qua uitstraling goed aansluit bij de snelbuzz in DMG en binnenkort ZHN, gezien het vergelijkbare formules zijn.
Bij twijfel altijd klagen
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sirvinniei »

ovVeluwe schreef: vr 07 jul 2023, 01:29 De stijlgids staat ook tussen de bijlagen. Hierin wordt aangegeven dat er totaal 9 lijnkleuren zullen komen om onderscheid te tonen tussen de verschillende formules.

Betreffende de huisstijl op de bussen:
Ubus: geel - warm grijs
Ulink: oranje voor- en achterkant + dakrand. Verder dezelfde kleuren als Ubus
Uliner: "westwood" blauw - warm grijs
Ulink en Ubus gaan zo wel erg op elkaar lijken.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Meltrain »

Alleen aan de zijkant; U-link is aan de voor- en achterkant volledig oranje.
Ik snap alleen niet dat ze er niet voor hebben gekozen om de zijkant dan ook maar oranje te maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sirvinniei »

Ik betwijfel of dat iemand opvalt die kleurenblind is.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Durashift »

Denk dat het in de huidige kleurstelling al mis gaat: dochter vertelde mij dat ze van de week in een oranje bus had gezeten vanaf Utrecht CS.
Aan het bijbehorende verhaal te horen was dat een U-OV bus op Driebergen-Zeist.. en is dat in mijn ogen gewoon een geel/misschien iets lichtgroene kleur.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door CamilleKreemers »

Moet je de huidige lijnnummering hanteren of mag je dat ook aanpassen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Z2N »

Waarom zou je de lijnnummering aanpassen, als je op een later moment het net kan aanpassen (waarbij de nummering ook aangepast wordt)?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door CamilleKreemers »

Om elke productformule in een lijnnummering te stoppen, bijvoorbeeld :
Stadsdienst 0-100
Streeknet : 100-200
U-liner : 200-300
Ulink: 300-400
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door rooddolfijn »

Zo veel lijnen kent Utrecht nou ook weer niet. Persoonlijk zou ik eerder gaan voor:

1-19: Stadsdienst Utrecht
1-19: Stadsdienst Amersfoort
1-9: Stadsdienst Woerden
20-29: Tram en U-link
30-39: Science Park lijnen
40-199: Streeklijnen
200-299: Spitsbussen
300-399: U-liner
500-599: Buurtbussen
N01-N99: Nachtbussen

Hiermee loopt het meer gelijk met het landelijke nummeringssysteem en U-link en tram beginnen allebei met 2.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sirvinniei »

Doe dan ook meteen 1-9 voor de gecombineerde stadsdienst Veenendaal/Ede.
Denk dat 10 nummers voor alle (toekomstige) U-links ook een beetje weinig is.
Volgens het netwerkperspectief worden lijn 4 (Amersfoort), 5/7 (Amersfoort), 6, 17, 70, 31, 77, 34, 3 (Utrecht), 38, 28, 29 en 77 U-link
Laatst gewijzigd door sirvinniei op za 08 jul 2023, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door rooddolfijn »

7 zelfs maar, aangezien 20, 21 en 22 tramlijnen zijn. Een deel van de U-link lijnen rijden over het Science Park, waardoor deze U-link lijnen een 3x nummer kunnen krijgen, zodat je meer U-link lijnen kunt maken. Als er dan nog lijnen over zijn die via het Science Park gaan, kunnen die een 4x nummer krijgen, aangezien 41 vrijkomt, doordat dat 341 dan zou worden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Cas »

Met de introductie van U-link en U-liner zou je inderdaad de lijnnummer kunnen herschikken, maar achter het huidige systeem zit wel een soort van planning: klik. Die pagina is wel uit 2017, en er zijn altijd uitzonderingen geweest, maar in het algemeen zit er wel een idee achter.

Ik weet ook niet of de U-link-lijnen bijvoorbeeld nou echt apart moeten staan van de andere lijnen die in dezelfde richting gaan.
請勿靠近車門
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sirvinniei »

De 80- en 90-series worden gebruikt door Arriva in deze regio.
:')
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Z2N »

Ik hoor eigenlijk geen argumenten waarom het zo nodig zou zijn om zonder reorganisatie de lijnnummers overboord te gooien, anders dan nummerestethiek. De gewone reiziger heeft daar volgens mij niets aan, zeker ook omdat in Utrecht-stad de stads- en streekdiensten op een aantal plekken best redelijk in elkaar verwoven zitten en plaatsen als De Bilt, Maarssen en Zeist OV-technisch feitelijk opereren als buitenwijken van Utrecht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door waldo79 »

En vaak brengen de bestaande lijnnummers ook een stuk herkenbaarheid voor de reiziger.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef: zo 09 jul 2023, 00:08
De 80- en 90-series worden gebruikt door Arriva in deze regio.
:')
Het is een pagina uit 2017....
Verder ben ik het wel met Z2N eens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sirvinniei »

Ook toen reed er een lijn 80 Amersfoort-Rhenen.

Op zich denk ik dat het herordenen van lijnen nog best wel zinvol kan zijn, vooral op binnenstedelijke trajecten. Zo werkt het ook in Groningen: 1 en 2 rijden samen een traject met vergelijkbare lijnkleuren, 3 en 4 rijden samen een traject met vergelijkbare lijnkleuren enzovoort.
Ik denk niet dat mensen het OV niet meer gebruiken als hun lijnnummer verandert, maar het maakt het (binnenstedelijk) OV wel toegankelijker.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Utrecht, of meer het BRU, heeft zijn nummerestethiek juist al jaren geleden overboord gegooid. Er zat immers ooit een systeem in met de 4x-nummers naar het zuidoosten vanuit Utrecht (Wijk bij Duurstede/Houten), 5x-nummers naar het oosten (Zeist/Amersfoort/Woudenberg) en 6x-nummers naar het zuiden (Nieuwegein/Vianen).
De 7x-nummers waren destijds rond Amersfoort in gebruik en de 8x-nummers rond Veenendaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Cas »

Wat er in de provincieconcessie qua lijnesthetiek is gebeurd heb ik niet zo bijgehouden, maar dat patroon is er grotendeels nog steeds, hoor. 2x/3x langs USP, 4x Houten/Wijk, 5x Zeist/Soesterberg, 6x Nieuwegein/Vianen, 7x doorgekoppelde streeklijnen. Ook de nieuwe lijnnummers die zijn geïntroduceerd volgen dat patroon, zoals de 34 en de doorgekoppelde Uithoflijn.

De enige lijnen die dat echt doorbreken zijn 38 en 55, juist omdat ze ouder zijn dan dat patroon, en de mini-lijntjes 24 en 46.

Dat het patroon niet aansluit op lijnen in Amersfoort die toch niet in de buurt komen is minder relevant dan de aansluiting op lijnen van naburige concessies die wel tot in Utrecht komen, zoals 8x voor Gorinchem/Leerdam en 9x voor de Lekdijk.
Laatst gewijzigd door Cas op zo 09 jul 2023, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Meltrain »

Cas schreef: zo 09 jul 2023, 14:11 De enige lijnen die dat echt doorbreken zijn 38 en 55, juist omdat ze ouder zijn dan dat patroon, en de mini-lijntjes 24 en 46.
Het lijnnummer 55 bestaat juist pas sinds december 2013, dus ruim ná de introductie van het patroon. Destijds was het echter een logisch lijnnummer, omdat de lijn in het centrum enigszins hetzelfde rijdt als de lijnen 50 en 51 en er een grote samenloop was met (toen) lijn 5 naar Tuindorp.
Voor lijn 46 had ik zelf het nummer 66 gekozen en ik weet dat er ook plannen zijn geweest om de lijnen 24 en 38 te vernummeren, al weet ik niet meer welke ideeën daarvoor bestonden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 172 gasten