Pagina 2 van 9

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 nov 2021, 11:09
door Lijn 45
Rond Amersfoort wil men weer de doorgaande verbinding Leusden - Soest als U-link terugbrengen, waarbij wat nu lijn 70 is de knoop Soestdijk lijkt te verlaten. Niet optimaal voor overstapverbindingen als een vervoerder dat zo zou aanbieden. (Het lijntje Hilversum-Soest lijkt vervolgens in Amersfoort wel weer tevoorschijn te komen als verbinding over De Isselt, dat zou een oude gewenste verbinding weer herstellen)
Volgens mij willen ze beide verbindingen ver U-linken maar niet koppelen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 nov 2021, 12:17
door Daniel
De tekst heeft het over koppelen.

@Roeland: via Google maps gemeten inderdaad. In hoeverre je een beetje kunt doorrijden in Scherpenzeel varieert nogal: ook met winkels open kan het vlot gaan, maar de volgende dag kan je zomaar vast staan achter een lossend voertuig.
Bij via de N224 erlangs rijden zal je trouwens wel wat tijd voor extra haltes moeten rekenen (en wellicht even heen en weer langs De Voorposten rijden)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 nov 2021, 12:24
door Roeland
Bij een route over de N224 zou ik liever een ander lusje door Scherpenzeel zien: halte Pluimenweg (en dan via Industrielaan naar de N224).
Met de haltes Pluimenweg en N224/Barneveldsestraat heeft een fors deel van het dorp een 80-halte op loopafstand, en vermijd je die lastige Dorpsstraat.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 nov 2021, 12:32
door Daniel
De Voorposten is een van de drukste instaphaltes in het dorp en zonder door de Dorpsstraat in te komen prima te bedienen (keren op de rotonde). Halte Barneveldsestraat is meer een alternatief voor halte Kerk en ook nog wel gedeeltelijk voor Holevoetplein en Doornboomspark, maar vergis je vooral niet in hoeveel dorp er nog ten zuiden van de Dorpsstraat ligt. Daarvoor ligt de Barneveldsestraat best ver weg.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 nov 2021, 13:15
door Roeland
Het bedienen van de huidige halte Voorposten (met keren op die nogal krappe rotonde; weet niet of bussen daar fatsoenlijk kunnen keren) kost, vanaf de N224, zeker 2 minuten reistijd. Dan zou je beter een vervangende halte Voorposten kunnen aanleggen aan de N224 bij de rotonde.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 nov 2021, 13:44
door sirvinniei
Voor 2050 zijn er wel hele rare lijnen gepland, bijvoorbeeld een lijn Vathorst-Hilversum en Leidsche Rijn-Amstelveen.
Beide bijna volledig over de snelweg.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 nov 2021, 14:37
door bartjemestrom
Spoorlijnvervangende/ontlastende lijnen?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 nov 2021, 14:56
door Roeland
sirvinniei schreef: wo 17 nov 2021, 13:44 Voor 2050 zijn er wel hele rare lijnen gepland, bijvoorbeeld een lijn Vathorst-Hilversum en Leidsche Rijn-Amstelveen.
Beide bijna volledig over de snelweg.
Bij een rechtstreekse snelbus Leidsche Rijn - Amstelveen kan ik me nog wel wat voorstellen. Je verbindt dan twee grote kernen, die geen rechtstreekse spoorverbinding hebben, met elkaar. Die reis is waarschijnlijk aantrekkelijker (sneller?) dan bus - trein - bus.
Vergelijk het met lijn 80 die tussen Amsterdamse en Haarlemse wijken rijdt, die beiden wat verder bij het station vandaan liggen. Of lijn 356, die Amstelveen met Haarlem verbindt.
Wat ik bijv. ook wel zou zien zitten in de Utrechtse regio is een rechtstreekse buslijn vanaf Hilversum Kerkelanden, via Nieuw-Loosdrecht (via Rading, Noodweg en N417) naar Rijnsweerd en USP.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 22:57
door TLP
Ik zie de voorgestelde busverbindingen die sirvinniei noemt eerlijk gezegd niet zomaar komen, juist omdat ze (grotendeels) over de snelweg min of meer parallel aan het spoor rijden. In het geval van de verbinding tussen Leidsche Rijn en Amstelveen rijden er frequente en snelle feederlijnen vanuit beide locaties naar het meest logische station, en tussen beide stations rijdt een directe intercity. In zoverre vind ik de 80, 346 en 356 tussen Amsterdam en Haarlem niet helemaal vergelijkbaar omdat die lijnen ook tussenliggende plaatsen of wijken die ver van de stations afliggen bedienen. Daarbij is het voor de verkeersdruk volgens mij ook beter als zoveel mogelijk mensen via het spoor vervoerd worden, want grotere voertuigen.
Tussen Vathorst en Hilversum bestaat nota bene een directe treinverbinding welke je wellicht zou kunnen versterken door de intercity Schothorst naar Vathorst door te trekken.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 23:58
door CamilleKreemers
Ik denk dat je moet kijken naar de rijtijd en wenselijkheid. De Groningse 309 is bijvoorbeeld heel snel, maar Kloosterveen - Groningen is gelijkwaardig qua snelheid en toch om. Welke verbindingen zijn gelijkwaardig aan dit type verbindingen en hebben profijt ervan?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 20 nov 2021, 06:39
door Suus
Er was vroeger een lijn 125 Amstelveen - Utrecht die grotendeels over de A2 reed. Die lijn is opgeheven toen Connexxion de Provincie Utrecht-concesssie won, want met de Zuidtangent en dan de intercity was je ongeveer even snel in Utrecht.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 22 nov 2021, 09:16
door Roeland
Klopt, maar die 125 reed vanaf Utrecht CS, en voegde daardoor niets toe voor Utrechtenaren die relatief ver bij CS vandaan wonen. Wellicht zou Leidsche Rijn - Amstelveen met een rechtstreekse snelbus sneller zijn dan een overstap-reis bus-trein-bus?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 22 nov 2021, 21:56
door Pascal1998
Wat mij in dit ontwerp opvalt is: R-Net, iets wat ooit bedacht is om de verbindingen in de Randstand met elkaar te verbinden, gaat dus nooit in Utrecht gebruikt worden, daarin tegen kom ik wel weer een variant op de Q-liner tegen, de U-liner, dus in de basis staat Qbuzz dus nu al voor op Keolis, juist omdat Qbuzz met dit soort merknamen zoals U-link (wat de Utrechtse versie van Q-link is), U-bus en U-tram goede marketing kan maken en HOV heel netjes apart houd van de rest van het netwerk. Dus mijn mening is, kijkend naar het ontwerp van deze visie, dat Keolis wegvalt en Qbuzz er mee heen gaat

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 22 nov 2021, 22:16
door nvdw
Zo eenvoudig is het niet. U-OV als merk en al de zaken die erbij horen (U-link, U-liner, kleurgebruik, lettertypes etc) is allemaal vastgelegd in een ‘huisstijl’ die de vervoerder gewoon heeft uit te voeren, of het nu Qbuzz is, Keolis of Lev Davidovitsj Much Comfortable Marshrutka Inc.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 22 nov 2021, 22:27
door Daniel
Wat vooral interessant kan worden: lukt het hier wel om echt te integreren ondanks twee verschillende vervoerders in beide concessies. In Brabant doen ze al een beetje alsof, maar als je een dienstregeling wilt bekijken wordt je op bravo.info gewoon weer verwezen naar de sites van Arriva of Hermes.
En de provincie Utrecht is nu exact hetzelfde van plan met u-ov.info.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 22 nov 2021, 22:41
door CamilleKreemers
Pascal1998 schreef: ma 22 nov 2021, 21:56 Wat mij in dit ontwerp opvalt is: R-Net, iets wat ooit bedacht is om de verbindingen in de Randstand met elkaar te verbinden, gaat dus nooit in Utrecht gebruikt worden, daarin tegen kom ik wel weer een variant op de Q-liner tegen, de U-liner, dus in de basis staat Qbuzz dus nu al voor op Keolis, juist omdat Qbuzz met dit soort merknamen zoals U-link (wat de Utrechtse versie van Q-link is), U-bus en U-tram goede marketing kan maken en HOV heel netjes apart houd van de rest van het netwerk. Dus mijn mening is, kijkend naar het ontwerp van deze visie, dat Keolis wegvalt en Qbuzz er mee heen gaat
Arriva begon anders met de Qliner en Aggloliner als alternatief voor Interliner. Dat had er dus niks mee te maken. En daarnaast is Qbuzz/Keolis de huidige vervoerder, dus kan de inbreng van die bedrijven het grootst zijn.

Ik zie U-link wel uit Qbuzz komen, maar U-liner en U-bus klinken als varianten op de Regio linker van CXX en Qliner van meerdere bedrijven.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 22 nov 2021, 22:48
door nvdw
U-bus is feitelijk de ‘gewone’ gele bus, zoals-ie dat al was sinds Connexxion met de gele Ambassadors ging rijden. Die had voor de komst van U-link geen aparte behandeling nodig want elke stads- of streekbus van U-OV was immers geel ;)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 17:36
door Daniel
De provincie Utrecht heeft het definitieve ontwerp van de NvU en het netwerkperspectief vastgesteld. Dit moet nu alleen nog door PS worden vastgesteld.

- Nota van uitgangspunten
- OV Netwerkperspectief
- Nota van beantwoording

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 22:11
door Cas
Interessant leesvoer! Ben nu het OV-netwerkperspectief door aan het lezen, een paar observaties:
- De Van Zijstweg-corridor (Utrecht CS - Kanaleneiland - Papendorp over de nieuwe busbaan) is drukbezet (23.000 reizigers per etmaal), niet bijster ver van het niveau van de binnenstadscorridor (30.000 p/e). De SUNIJ-lijn blijft daar ver op achter met 14.000 reizigers :') Dat krijg je als de bus sneller is vanuit de meeste wijken.
Ter vergelijking: Randstadrail Zoetermeer heeft 20.000 reizigers, de Zuidtangent 15.000, maar de Haagse tramtunnel dan weer 50.000.
- Er wordt gesproken over een tweede OV-corridor door het USP, waarbij flink wordt geïmpliceerd dat de bussen iets noordelijker opschuiven (Leuvenlaan-Universiteitsweg, dus voor de Botanische Tuinen en het David de Wiedgebouw langs) om de trambaan te ontlasten.

Verder nog een heleboel mooie verre toekomstideeën qua tramlijnen, waar ik me grotendeels wel in kan vinden (zoals versnelling Nieuwegein-CS, tramtunnel in de binnenstad). Ik snap dat er dan iets met het tramstompje over de Europalaan moet gebeuren, maar dat afschepen als 'ja die gaat wel door naar Papendorp en daar zitten dan wat mensen in' (schatting ~10.000 per etmaal) vind ik karig gezien die eerdere cijfers op de Van Zijstweg. De tram langs het Merwedekanaal ontlast dat gebied niet, want in dat gebied stoppen de bussen momenteel niet; die reizigers komen grotendeels uit Papendorp, Kanaleneiland en Transwijk (en uit de 295). Met zulke reizigersaantallen verdient dat gebied meer aandacht.

Die aandacht is er gelukkig wel in de nabijere plannen: opwaardering van de 107 en doorkoppeling door het centrum (met lijn 50), nieuwe busafrit op de A2 zodat 295 en de A2/A27-bussen soepeler Papendorp op komen. Verder staat er trouwens nog veel meer interessants in, maar dit was het interessantst als ex-Kanaleneilander (A)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 05 apr 2022, 11:11
door Suus
Ik heb inderdaad gemerkt dat sommige chauffeurs het niet fijn vinden om bij knooppunt Oudenrijn vlak achter elkaar twee keer door verkeer heen moeten om op de juiste plek te komen, die rijden daardoor de A.C.Verhoefweg af tot de op- en afrit N210 van de A2. Kost ongeveer twee minuten extra rijtijd.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 05 apr 2022, 11:40
door Cas
Ik ben het zelf nog niet tegengekomen, het is een tijd geleden dat ik regelmatig de 295 of de 90 nam, en de 387 rijdt nog altijd via de Graadt van Roggenweg. Ik geef ze echter geen ongelijk, zoveel in/uitvoegen is geen pretje, zeker niet met een bus.

Wel vraag ik me af wat er gaat gebeuren met de bediening van CS - Papendorp-Zuid. Door de verschuivingen de afgelopen jaren is de bediening daar grotendeels bij de 295 komen te liggen, met bijrollen voor 285 (alleen in de spits), 90 (lage frequentie) en 388 (touringcar). Dat zorgt nu al voor flinke druk op de 295: die bussen zaten rond het spitsuur vaak overvol met reizigers van/naar Papendorp (in de tegenspits van de normale verbinding). Als de 295 ook naar Papendorp-Noord omklapt om daar via de nieuwe oprit de A2 op te rijden, moet er wel iets anders gevonden worden. Terugkeer van de oude spitslijn 29/95 wellicht?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 05 apr 2022, 13:49
door Roeland
In het verleden had U-OV toch plannen om lijn 77 via Papendorp te laten rijden?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 03 jun 2022, 10:14
door Lijn 45
Het NvU is definitief en er zijn meer documenten vrijgegeven mbt de nieuwe concessies. link

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 03 jun 2022, 12:10
door Daniel
NvU is dat, het PvE is nog niet eens een concept van momenteel (voor de nieuwe concessie dan, voor de verlenging staat 'ie op de gelinkte pagina)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 03 jun 2022, 13:02
door Lijn 45
Oeps. :oops: