BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door Gamma »

Het CROW heeft vandaag een interessant rapport gepubliceerd over een BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem. Variant 2B is de voorkeursoptie.

Zie https://www.crow.nl/downloads/pdf/colle ... arlem.aspx
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door CamilleKreemers »

Ik kan het niet openen
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door TomSteyl »

Bij BRT moet ik toch eerst denken aan de Belgische omroep 8-)

Maar dit is toch gewoon het herstellen (globaal) van de oude lijn 140 in dat gebied?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door Cas »

Bij het lezen van het rapport kan ik het gevoel toch niet van me afschudden dat bijna alle winst wordt geboekt bij het overslaan van de terugsteek via Utrecht Centraal. Zodra je in de buurt van Centraal bent, kan je namelijk net zo goed met de IC naar Bijlmer ArenA, waarvandaan al meer dan genoeg verbindingen met Amstelveen en Haarlem zijn. Om nou een hele snelwegbus Leidsche Rijn/Overvecht - Haarlem op te zetten voor die ene terugsteek...
請勿靠近車門
PHS

Re: BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door PHS »

Bij het lezen van het rapport vraag ik mij vooral af hoeveel mensen er van station Utrecht Leidsche Rijn naar het busstation van Amstelveen en van daar naar station Haarlem willen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door Roeland »

Wie is eigenlijk de opdrachtgever van dit rapport?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door sirvinniei »

Roeland schreef: ma 16 mei 2022, 19:26 Wie is eigenlijk de opdrachtgever van dit rapport?
Opdrachtgever:
CROW-KpVV en Samenwerkingsverband DOVA
alsmede Provincie Utrecht, Vervoerregio
Amsterdam, Provincie Noord-Holland en
Rijkswaterstaat
PHS schreef: ma 16 mei 2022, 18:01 Bij het lezen van het rapport vraag ik mij vooral af hoeveel mensen er van station Utrecht Leidsche Rijn naar het busstation van Amstelveen en van daar naar station Haarlem willen.
Volgens mij is het toekomstige plan om van Leidse Rijn in de toekomst een IC-station te maken. De voorkeursvariant rijdt overigens door naar Overvecht en Nieuwegein. Langs plekken die geen directe verbindingen met omgeving Amsterdam hebben.
Waarschijnlijk wordt het inderdaad dakpanvervoer: niemand zal het hele traject afleggen, maar verder lijkt het me wel een nuttige toevoeging. Vanuit het oosten naar de onderwijsinstellingen in Haarlem is er nu bijvoorbeeld geen directe verbinding.
Cas schreef: ma 16 mei 2022, 17:00 Bij het lezen van het rapport kan ik het gevoel toch niet van me afschudden dat bijna alle winst wordt geboekt bij het overslaan van de terugsteek via Utrecht Centraal. Zodra je in de buurt van Centraal bent, kan je namelijk net zo goed met de IC naar Bijlmer ArenA, waarvandaan al meer dan genoeg verbindingen met Amstelveen en Haarlem zijn. Om nou een hele snelwegbus Leidsche Rijn/Overvecht - Haarlem op te zetten voor die ene terugsteek...
Mee eens, voor nu is het een beetje overkill. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat deze lijn, lijn 356 vervangt, die rijdt op 1 halte na parallel aan lijn 300 tussen Bijlmer-ArenA en Amstelveen.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door Roeland »

Dan zou ik eerder denken aan een rechtstreekse snelwegbus vanuit Nieuwegein (of vanuit Leidsche Rijn) via de A2 naar Amstelveen (route lijn 300) en dan naar eindpunt Schiphol Oost (een werklocatie die nu qua OV een beetje in een uithoek ligt).
Amstelveen - Haarlem wordt inderdaad al voldoende bediend met lijn 356. Wanneer daar meer vraag naar komt, kan Connexxion de 356 desgewenst vaker laten rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door reisthijs »

Het wordt ook gewoon vermeld in het rapport, de voorgestelde lijnen vallen deels samen met bestaande lijnen, en kunnen deze dan ook deels vervangen. Of de frequentie kan worden verlaagd. Het is dus niet per se de bedoeling dat er meer bussen gaan rijden op trajecten die nu al voldoende bediend worden.
Lijn 356 rijdt het traject Haarlem – Amstelveen – Amsterdam Zuidoost en heeft overlap met de BRT tussen Haarlem en Amstelveen. Tussen Amstelveen en Amsterdam Zuidoost rijdt lijn 356 parallel aan lijn 300. Er is aangenomen dat de frequentie daardoor ook wat omlaag kan. Er is uitgegaan van een besparingsmogelijkheid van 4 ritten per uur per richting in de spits op lijn 356.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: BRT Utrecht - Amstelveen - Haarlem

Bericht door sirvinniei »

In het document wordt gesproken over frequentieverlaging, ik denk dat beide lijnen naast elkaar geen bestaansrecht hebben, zeker als er ook in Badhoevedorp gestopt wordt.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten