Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Betrouwbaarheid en voorspelbaarheid staan voorop bij nieuwe dienstregeling Utrechtse OV
Vanaf 10 december 2023 gaat de nieuwe dienstregeling voor het Utrechtse openbaar vervoer (OV) in. U-OV en Syntus Utrecht voeren dan verschillende wijzigingen door in het OV. Met de nieuwe dienstregeling rijden bussen vaker op tijd en wordt de overstap tussen bus, tram en trein beter. Op meerdere plaatsen ontstaan vroegere en latere reismogelijkheden én zijn de nachtbussen van Syntus Utrecht in het weekend weer volledig terug. Het tekort aan buschauffeurs en bestuurders blijft echter hardnekkig.
Door het aanhoudende personeelstekort en het hoge ziekteverzuim onder chauffeurs is U-OV genoodzaakt om tijdelijk met een uitgeklede dienstregeling te blijven rijden, die waarschijnlijk nog meer afgeschaald wordt. Dat betekent dat op bepaalde lijnen minder vaak bussen rijden dan dat de reiziger gewend is. op drukke plaatsen en momenten blijven voldoende bussen rijden om iedereen te kunnen vervoeren. Zodra er weer voldoende chauffeurs zijn, kunnen de bussen weer vaker gaan rijden zoals is afgesproken met de provincie.
André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit: "Bij de nieuwe dienstregeling zetten we met name in op een betrouwbare, voorspelbare dienstregeling met zo min mogelijk rituitval, ook als dat betekent dat er op een aantal buslijnen minder vaak gereden kan worden. Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om extra te gaan rijden waardoor reizigers niet met te drukke bussen worden geconfronteerd."
Syntus Utrecht heeft voldoende personeel om de voorgestelde plannen uit te voeren en zal vaker rijden dan nu. Wel blijft het personeelstekort ook bij hen een zorgpunt. Rituitval kan daardoor helaas voor blijven komen.
Lees verder
- Definitief vervoerplan U-OV
- Definitief vervoerplan Syntus Utrecht (wat ik wel wat warrig vind, gezien enkele zaken die de reactienota op het concept bevestigde hier nog als te bepalen staan)
Vanaf 10 december 2023 gaat de nieuwe dienstregeling voor het Utrechtse openbaar vervoer (OV) in. U-OV en Syntus Utrecht voeren dan verschillende wijzigingen door in het OV. Met de nieuwe dienstregeling rijden bussen vaker op tijd en wordt de overstap tussen bus, tram en trein beter. Op meerdere plaatsen ontstaan vroegere en latere reismogelijkheden én zijn de nachtbussen van Syntus Utrecht in het weekend weer volledig terug. Het tekort aan buschauffeurs en bestuurders blijft echter hardnekkig.
Door het aanhoudende personeelstekort en het hoge ziekteverzuim onder chauffeurs is U-OV genoodzaakt om tijdelijk met een uitgeklede dienstregeling te blijven rijden, die waarschijnlijk nog meer afgeschaald wordt. Dat betekent dat op bepaalde lijnen minder vaak bussen rijden dan dat de reiziger gewend is. op drukke plaatsen en momenten blijven voldoende bussen rijden om iedereen te kunnen vervoeren. Zodra er weer voldoende chauffeurs zijn, kunnen de bussen weer vaker gaan rijden zoals is afgesproken met de provincie.
André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit: "Bij de nieuwe dienstregeling zetten we met name in op een betrouwbare, voorspelbare dienstregeling met zo min mogelijk rituitval, ook als dat betekent dat er op een aantal buslijnen minder vaak gereden kan worden. Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om extra te gaan rijden waardoor reizigers niet met te drukke bussen worden geconfronteerd."
Syntus Utrecht heeft voldoende personeel om de voorgestelde plannen uit te voeren en zal vaker rijden dan nu. Wel blijft het personeelstekort ook bij hen een zorgpunt. Rituitval kan daardoor helaas voor blijven komen.
Lees verder
- Definitief vervoerplan U-OV
- Definitief vervoerplan Syntus Utrecht (wat ik wel wat warrig vind, gezien enkele zaken die de reactienota op het concept bevestigde hier nog als te bepalen staan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Ik zat eens te kijken of lijn 280 (Veenendaal - Amersfoort) een alternatief is voor de trein als de aansluitingen op de trein in Veenendaal Centrum worden verbeterd, maar de trein blijft sneller.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Ligt er natuurlijk wel aan waar je exact moet zijn. Van centrum tot centrum is 280 waarschijnlijk sneller voor Veenendaal-Amersfoort.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Zo te zien wil Philip dan vanuit/naar Rhenen overstappen en zit het verschil 'm in de overstaptijd. Vanaf station Veenendaal Centrum ben je namelijk met de 280 in 48 minuten in Amersfoort terwijl de snelste verbinding per trein er 54 minuten over doet volgens de planner.
Echt langzamer zijn alleen enkele spitsritten die een behoorlijke hoeveelheid buffertijd in de dienstregeling hebben zitten, maar die blijkt in de praktijk niet altijd nodig.
De rijtijden worden komend jaar ook bijgesteld, dus wellicht krijgen die ritten dan ook wat minder buffer, en een 280 vanaf Veenendaal Centrum levert aannemelijk vertrek van het Stationsplein op dus een snellere overstap en geen last van de overweg bij vertrek.
Echt langzamer zijn alleen enkele spitsritten die een behoorlijke hoeveelheid buffertijd in de dienstregeling hebben zitten, maar die blijkt in de praktijk niet altijd nodig.
De rijtijden worden komend jaar ook bijgesteld, dus wellicht krijgen die ritten dan ook wat minder buffer, en een 280 vanaf Veenendaal Centrum levert aannemelijk vertrek van het Stationsplein op dus een snellere overstap en geen last van de overweg bij vertrek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Ik kom vanuit Veenendaal West trouwens en wil in Amersfoort door richting Harderwijk. Maar als de buffertijd wordt ingekort, kan het weleens aantrekkelijker worden. Een beetje extra reistijd vind ik niet zo erg, want qua ritprijs scheelt het veel vergeleken met de trein. Dan zou ik 8.10 willen vertrekken uit Veenendaal West en 9.12 vanaf Amersfoort de sprinter willen kunnen nemen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Ah, voor jou dus eigenlijk jammer dat de 83 en 280 elkaar nergens tegenkomen. Zo'n overstap zou weleens tijd kunnen schelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Er zou toch ook worden onderzocht of lijn 80 op Woudenberg - Amersfoort de snelle route, en lijn 82 de langzame route zou gaan rijden? Daar lees ik niets meer over...
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Is er over de nieuwe lijn 87 naar Rhenen al iets bekend over frequenties en of deze lijn ook op zondag gaat rijden?
(Doet lijn 87 nu niet, maar 280 wel tussen Veenendaal en Rhenen).
(Doet lijn 87 nu niet, maar 280 wel tussen Veenendaal en Rhenen).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Ook op zondag ja, dat staat in het vervoerplan. En als ik me niet vergis stond daar ook 2x/uur doordeweeks en 1x/uur in het weekend in. Dus conform huidige frequentie 87 en 280.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Ook 's avonds? Want daar hebben ze wel extra DRU voor nodig.
Ik heb geen onderschrift
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Dan wordt die 87 wel een potentiële vertragingskampioen: zowel op de N225 t.h.v. station Rhenen als op de N233 bij Veenendaal-oost is de doorstroming in de spits ronduit belabberd.
Zit er nou zoveel vervoer op dat vertragingsgevoelige staartje tussen Rhenen Centrum en Dierenpark, dat het de moeite is om nu met de 280 (en straks met de 87) daar in de file aan te sluiten?
Zit er nou zoveel vervoer op dat vertragingsgevoelige staartje tussen Rhenen Centrum en Dierenpark, dat het de moeite is om nu met de 280 (en straks met de 87) daar in de file aan te sluiten?
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Vermoedelijk gebeurt dat omdat keren op station Rhenen lastig is.
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Mijn vraag was niet of keren op station Rhenen lastig is, maar of er tussen Rhenen Centrum en Dierenpark veel reizigers in de 280 zitten.
Indien de 280 daar in de praktijk vaak leeg in de file staat, zou de 87 wellicht al bij de rotonde Herenstraat kunnen keren? Daarmee voorkom je hopelijk forse vertragingen, die doorwerken op het verdere traject.
Indien de 280 daar in de praktijk vaak leeg in de file staat, zou de 87 wellicht al bij de rotonde Herenstraat kunnen keren? Daarmee voorkom je hopelijk forse vertragingen, die doorwerken op het verdere traject.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Wel een flinke vooruitgang als 's avonds en op zondag ook de gehele route wordt gereden.
(De Klomp - Oost - Petenbos - Rhenen).
Andere vraag: Komt lijn 87 straks nu wel of niet langs station Centrum in Veenendaal?
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Als ik het kaartje van het routevoorstel zo zie (p. 43 vervoersplan) lijkt het niet het geval te zijn (bij Grote Pekken slaat de bus vanuit De Klomp gezien linksaf). Maar dit lijkt me ook logisch aangezien de 50 V'daal Station Centrum wel aandoet en de vervoersvraag vanuit Rhenen per bus richting Stat. Centrum mij nihil lijkt (De Klomp lijkt mij dan, zeker voor V'daal Oost, belangrijker). Dit zou ook per bus een betere verbinding vanuit Rhenen richting Amersfoort in de avonduren/weekenden opleveren (indien de bus een redelijke aansluiting heeft op de Klomp). Lijkt mij ook een positieve ontwikkeling en een nuttigere verbinding.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Zowel via Petenbos als via Veenendaal Centrum gaat ook niet, dat zou een stukje heen en weer rijden nodig maken. Maar vanaf Rhenen Hoog kan je natuurlijk de bus naar station Rhenen pakken als je persé op de stoptrein wilt overstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Ik gok dat het vooral om de aansluiting richting Kesteren gaat, dat gaat wel om behoorlijke aantallen passagiers. En keren bij het station is nu eenmaal onmogelijk, tenzij je wil gaan straatje keren.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Nee lijk mij ook dat dat niet gaat, vond het alleen een vreemde tekst op de website van Syntus Utrecht.
"En lijn 87 gaat op ma t/m zon rijden tussen Veenendaal De Klomp – Veenendaal Oost (Petenbos) - Centrum/NS – Rhenen Dierenpark"
(https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... f-10-decem)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Veenendaal Oost en Petenbos zijn daarnaast ook verschillende wijken, dus die volgorde klopt al niet. (Ze liggen toevallig beide aan de oostkant van Veenendaal, maar daar houdt de overeenkomst ook op
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Extra bus naar Zegveld, maar kan dat wel? Buurtbus kampt met tekort aan vrijwilligers: ‘Serieus probleem’
Buurtbus van lijn 524 doet vanaf december ook Zegveld aan. Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling van vervoersmaatschappij Syntus. Maar kan dat wel? De buurtbus (van Breukelen naar Woerden en terug) kampt met een groot tekort aan vrijwilligers. ,,Met de huidige bezetting lukt het niet.”
Het gaat een serieus probleem worden om nieuwe vrijwilligers te vinden, zegt voorzitter Peter de Vries van de vereniging Buurtbus Lijn 524. Op dit moment zijn er dertig vrijwillige chauffeurs die de dagelijkse ritten verzorgen tussen Woerden en Breukelen. In december rijdt de bus van lijn 524 door naar Zegveld. Omdat de ritten langer worden zijn er ook meer vrijwilligers nodig. De Vries schat in dat er tien tot vijftien chauffeurs extra nodig zijn.
Lees meer
Buurtbus van lijn 524 doet vanaf december ook Zegveld aan. Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling van vervoersmaatschappij Syntus. Maar kan dat wel? De buurtbus (van Breukelen naar Woerden en terug) kampt met een groot tekort aan vrijwilligers. ,,Met de huidige bezetting lukt het niet.”
Het gaat een serieus probleem worden om nieuwe vrijwilligers te vinden, zegt voorzitter Peter de Vries van de vereniging Buurtbus Lijn 524. Op dit moment zijn er dertig vrijwillige chauffeurs die de dagelijkse ritten verzorgen tussen Woerden en Breukelen. In december rijdt de bus van lijn 524 door naar Zegveld. Omdat de ritten langer worden zijn er ook meer vrijwilligers nodig. De Vries schat in dat er tien tot vijftien chauffeurs extra nodig zijn.
Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Dat is het probleem met het feit dat het vrijwilligers zijn: Als het betaald was zou ik daar, als ik terug ben van mijn semester in het buitenland studeren, zo solliciteren als bijbaantje, maar omdat het onbetaald is zoek ik liever naar iets anders.
zij/haar/hen/hun
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Dat is het nadeel van buurtbussen. Als je die lijnen als lijntaxi rijdt ben je veel flexibeler. Je kan parttimers inzetten die een dag in de week wat anders willen, studenten (zo doe ik het ook m'n studie combineren met de bus) en ga zo maar door maar als je moet teren op een paar bejaarden dan kom je niet ver. Gewoon weer lijn 124 van maken en door Pouw laten rijden met zo'n lagevloers crafter
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
En op welke "grote" lijn gaan we beknibbelen om dat te bekostigen?
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Tsja... Lijn 124 is niet voor niets opgeheven natuurlijk. Strikt noodzakelijk is de lijn niet: Kockengen heeft al lijn 127 en Kamerik lijn 123. Een nieuwe lijn 124 zal binnen no-time weer sneuvelen. Het probleem voor de buurtbus zit m trouwens vooral in de uitbreiding naar Zegveld, daarvoor heb je in één klap een handvol nieuwe vrijwilligers nodig, en zonder noemenswaardige publiciteit is dat lastig.busfanNL schreef: ↑di 07 nov 2023, 10:33 Dat is het nadeel van buurtbussen. Als je die lijnen als lijntaxi rijdt ben je veel flexibeler. Je kan parttimers inzetten die een dag in de week wat anders willen, studenten (zo doe ik het ook m'n studie combineren met de bus) en ga zo maar door maar als je moet teren op een paar bejaarden dan kom je niet ver. Gewoon weer lijn 124 van maken en door Pouw laten rijden met zo'n lagevloers crafter
Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht
Inmiddels is de data voor de nieuwe dienstregeling van Qbuzz ingeladen in de apps zoals OVinfo.
Naast Utrecht is ook de data voor DMG en Groningen-Drenthe in te zien.
Naast Utrecht is ook de data voor DMG en Groningen-Drenthe in te zien.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten