OV SAAL

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
MarkSmit
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 21 jun 2023, 14:55

OV SAAL

Bericht door MarkSmit »

Ik vroeg mij een aantal dingen af na het lezen van de volgende zaken:
- ICNG wordt vanaf HSL doorgetrokken naar Groningen/Leeuwarden en Enschede
- Binnen OV SAAL zullen alleen maar sprinters richting Amsterdam Centraal rijden en intercitys via Amsterdam Zuid.

Nu vroeg ik mij af:
- Aan welke verbindingen zullen die naar het noorden en Enschede gekoppeld worden? Betekent dat bijvoorbeeld vaker een intercity tussen het oosten en Amsterdam, of rijden sommigen nog steeds alleen tussen Amsterdam en Amersfoort?
- Wat betekent het voor de bediening van Diemen Zuid en Amsterdam RAI?
- Zou de IC Berlijn dan ook via Zuid rijden en vanaf daar door naar Schiphol en verder...?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Milco »

Ik begreep dat de HSL-verbinding Breda - Rotterdam - Schiphol doorgaat richting Groningen en Leeuwarden en dat de intercity's Schiphol - Enschede worden verlengd vanaf Den Haag. Diemen Zuid en Amsterdam RAI zullen bediend worden door sprinters, zoals nu. De Intercity Berlijn zal vermoedelijk gewoon de huidige route blijven rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MarkSmit
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 21 jun 2023, 14:55

Re: OV SAAL

Bericht door MarkSmit »

Zal Schiphol - Enschede dan dus niet over de HSL gaan?

Op termijn is het wel het idee om sprinters en intercitys te scheiden (https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 2ee38b/pdf), alleen op dat moment vraag ik mij af wat er met Diemen Zuid en Rai zal gebeuren. Aangezien dan alle intercitys naar Zuid rijden en dat sowieso het punt wordt voor internationale treinen lijkt het mij logisch dat de IC Berlijn dat ook doet. Misschien wel ook tot aan Den Haag dan.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: OV SAAL

Bericht door Matt5154 »

Milco schreef: za 06 jan 2024, 18:41 Ik begreep dat de HSL-verbinding Breda - Rotterdam - Schiphol doorgaat richting Groningen en Leeuwarden en dat de intercity's Schiphol - Enschede worden verlengd vanaf Den Haag.
Die IC vanuit Enschede/Amersfoort Schothorst naar Schiphol ((1)1600) zal niet naar Den Haag maar naar Rotterdam rijden via de HSL. IC vanaf Nijmegen naar Schiphol (3100) zal verlengd worden naar Den Haag had ik begrepen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Daniel »

Ik had juist wel begrepen dat doorgereden zou worden naar Den Haag door de (1)1600. Die past qua paden sowieso al goed aan het restant van de huidige ICs Groningen/Leeuwarden - Den Haag vast wat je over houdt als die over de HSL door gaan rijden naar Breda.
Zodoende is het ook niet logisch om de (1)1600 de HSL op te sturen tenzij je ergens iets een kwartier omklapt, want Groningen/Leeuwarden - Breda zou er dan vlak achter zitten.
De (1)1700 zou dan juist vanuit Amersfoort via Utrecht naar Rotterdam moeten gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV SAAL

Bericht door MetroRET »

Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OV SAAL

Bericht door Bemined »

MarkSmit schreef: za 06 jan 2024, 18:23- ICNG wordt vanaf HSL doorgetrokken naar Groningen/Leeuwarden en Enschede
- Binnen OV SAAL zullen alleen maar sprinters richting Amsterdam Centraal rijden en intercitys via Amsterdam Zuid.
Dit zijn verschillende productstappen. Eerste is per dienstregeling 2025, in Schiphol worden de 900 en 1000 vanuit Rotterdam doorgekoppeld aan de 700/1800/2400 richting de Flevolijn. Enschede doet in 2025 nog niet mee, dat is met minstens een jaar uitgesteld, op zijn vroegst met dienstregeling 2026 zullen de 1600/11600 ook via de HSL naar Rotterdam gaan doorrijden als 5e en 6e IC Schiphol - Rotterdam. Op de Oude Lijn worden de 700/1800 en 2400 dan vervangen door respectievelijk de 3100 en 3500.

Het tweede punt, alleen nog maar sprinters naar Centraal, speelt pas op zijn vroegst in 2030 na de uitrol van ERTMS. Het klopt overigens niet dat er alleen maar intercity's naar Zuid komen te rijden, er is ook een sneltrein voorzien met stops te Almere Buiten en Weesp. Die sneltrein kan ook Diemen Zuid en/of Amsterdam RAI bedienen, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd, in het dienstregelingmodel was geen ruimte om alle drie de stations tussen Weesp en Amsterdam Zuid te bedienen maar slechts maximaal twee. Duivendrecht zal een van die twee stops opeisen, dus is voor de andere stations de keuze of een halfuurdienst i.p.v. kwartierdienst accepteren, of een van de twee stations sluiten. Maar daar kan men nog zeker 5 jaar over doorvechten.

Voetnoot 1: ik heb de huidige treinserienummers gebruikt om verwarring via de mouseovers te voorkomen, dit zijn niet per se de treinseries waar daadwerkelijk onder gereden gaat worden.
Voetnoot 2: Beschikbaarheid ICNG blijft onzeker, dus per welk wijzigingsblad men Groningen en Leeuwarden daadwerkelijk zal bereiken is onzeker.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV SAAL

Bericht door dennistd »

Volgens mij las ik laatst ergens dat het Enschede-Eindhoven zou worden. Dan zou ik zeggen na Schiphol via Den Haag gezien de eindbestemming.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OV SAAL

Bericht door Bemined »

Dat is weer iets heel anders, namelijk het versnellen van de Hanzelijn tot 180/200km/u waardoor de paden van de 700/1800 en 1600/11600 omgewisseld worden. Overigens zal ook die verbinding gewoon via de HSL lopen en zeker niet via Den Haag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten