Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Een nieuwe topic voor de geplande samenvoeging van de concessies Haarlem-IJmond (2017-2027+1) en Noord-Holland Noord (2018-2028) tot de nieuwe concessie NoordWest Noord-Holland van Provincie Noord-Holland
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... punten.pdf
De Concept Nota van Uitgangspunten is inmiddels gepubliceerd. Op pagina 5 staat de geplande doorlooptijd van voorbereiding tot aanbesteding en gunning. Ze gaan dus uit van juli 2028 wanneer NHN afloopt.
Interessant is de koppeling met de onlangs verschenen Visie Publieke Mobiliteit. Tegelijkertijd staat erin dat Flexvervoer gedurende de looptijd mogelijk uit de concessie gehaald kan worden en dat deelmobiliteit geen onderdeel wordt van de concessie. Wat is dan nog over van je koppeling met je Visie Publieke Mobiliteit denk ik dan. En benieuwd hoe marktpartijen denken over het basisbeginsel van 'flexibel contract met meerdere herijkingsmomenten.' Zou dat niet mogelijke inschrijvers kunnen afschrikken zoals in Zeeland?
De Concept Nota van Uitgangspunten is inmiddels gepubliceerd. Op pagina 5 staat de geplande doorlooptijd van voorbereiding tot aanbesteding en gunning. Ze gaan dus uit van juli 2028 wanneer NHN afloopt.
Interessant is de koppeling met de onlangs verschenen Visie Publieke Mobiliteit. Tegelijkertijd staat erin dat Flexvervoer gedurende de looptijd mogelijk uit de concessie gehaald kan worden en dat deelmobiliteit geen onderdeel wordt van de concessie. Wat is dan nog over van je koppeling met je Visie Publieke Mobiliteit denk ik dan. En benieuwd hoe marktpartijen denken over het basisbeginsel van 'flexibel contract met meerdere herijkingsmomenten.' Zou dat niet mogelijke inschrijvers kunnen afschrikken zoals in Zeeland?
- ThatPCDude
- Donateur
Mooi, des te minder van dat publieke mobiliteitsgezeik - dwz flexvervoer, deelmobiliteit, et cetera - des te beter. Het gaat hier immers over OV.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Naar verwachting zal een OV-Ontwikkelperspectief doorontwikkeling concessie Zuid Kennemerland-IJmond voorgelegd worden in de provinciale commissie Ruimte van juni 2025. Deze moet samen met het OV-Ontwikkelperspectief Noord-Holland Noord de basis vormen voor de aanbesteding van NWNH. Richting Q4-2025 zou dan een concept Programma van Eisen moeten (voor)liggen.
-
Ik heb het idee dat Flexvervoer van openbaar vervoerders over het algemeen beter functioneert dan bijvoorbeeld de regiotaxi.ThatPCDude schreef: ↑ma 15 jul 2024, 00:10 Mooi, des te minder van dat publieke mobiliteitsgezeik - dwz flexvervoer, deelmobiliteit, et cetera - des te beter. Het gaat hier immers over OV.
Vooral omdat er van taxivervoer verwacht wordt dat veel gecombineerd wordt, terwijl o bedrijven meestal hun eigen flexmateriaal en personeel hebben.
Ik heb geen onderschrift
-
Heb je een link naar het (concept) document?OV-Ambtenaar schreef: ↑di 13 mei 2025, 09:48 Naar verwachting zal een OV-Ontwikkelperspectief doorontwikkeling concessie Zuid Kennemerland-IJmond voorgelegd worden in de provinciale commissie Ruimte van juni 2025. Deze moet samen met het OV-Ontwikkelperspectief Noord-Holland Noord de basis vormen voor de aanbesteding van NWNH. Richting Q4-2025 zou dan een concept Programma van Eisen moeten (voor)liggen.
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
OV Ontwikkelperspectief ZKLIJ staat nog niet online (ik vermoed over een week of 4), maar zodra die beschikbaar is komt ie hier te staan: https://noordholland.bestuurlijkeinform ... 4efcf2d18b.
OV Ontwikkelperspectief Noord-Holland Noord is onder deze link te vinden https://noordholland.bestuurlijkeinform ... ac0266f0c3
OV Ontwikkelperspectief Noord-Holland Noord is onder deze link te vinden https://noordholland.bestuurlijkeinform ... ac0266f0c3
-
Wel lekker zinvol 2x een visie maken voor 1 concessie.... De concessie is juist gebaat bij 1 visie en meer samenhang in het lijnennet.
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Ik vermoed dat beide onderzoeken al gestart waren voordat er een besluit is gekomen om beide concessies samen te voegen. Maar inderdaad, erg onhandig.
-
Er is weer wat leesvoer:.
Ontwerp programma van eisen:
https://www.noord-holland.nl/bestanden/ ... 0Eisen.pdf
Uitslag denk mee over het ov:
https://www.noord-holland.nl/bestanden/ ... 202025.pdf
Ontwerp programma van eisen:
https://www.noord-holland.nl/bestanden/ ... 0Eisen.pdf
Uitslag denk mee over het ov:
https://www.noord-holland.nl/bestanden/ ... 202025.pdf
-
- ThatPCDude
- Donateur
Lijnbundels niet toegestaan. Dat gaat op sommige plekken dan best een rommeltje worden op een lijnennetkaart 

Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
-
Gaan de mogelijke aankomende bezuinigingen nog iets veranderen in het PvE? Kan dat überhaupt?
-
R-Net mag gereden worden als Stadsprinters. Klinkt aan een kant als een verslechtering, maar kan ook beter worden hierdoor qua wagenpool.
Moeten die Amsterdam lijnen apart rijden of ook als verlenging op een Stadssprinter? Voorbeeld 385 door naar Schiphol?
Waar is Haarlem Busstation Nieuw-Zuid?
Moeten die Amsterdam lijnen apart rijden of ook als verlenging op een Stadssprinter? Voorbeeld 385 door naar Schiphol?
Waar is Haarlem Busstation Nieuw-Zuid?
-
Haarlem busstation Nieuw-Zuid gaat nog komen op een stuk N205 tussen de brug over het Spaarne en de kruising met de Europaweg.
Hopelijk gaan ze dan lijn 80 eindelijk opwaarderen tot R-net lijn aangezien vrijwel alle bushaltes in Haarlem langs de route van lijn 80 toch al R-net bushokjes hebben.
Hopelijk gaan ze dan lijn 80 eindelijk opwaarderen tot R-net lijn aangezien vrijwel alle bushaltes in Haarlem langs de route van lijn 80 toch al R-net bushokjes hebben.
-
Knooppunt Nieuw-Zuid is de kruising Europaweg/Schipholweg (net als de gelijknamige bushalte).
De lijn naar Schiphol mag doorgekoppeld worden aan een lijn die níét R-net of Stadsprinter is.
Lijn 244 mag doorgekoppeld worden aan een R-netlijn of Stadsprinter, of mag los uitgevoerd worden als Stadsprinter of zonder formule. In de praktijk is doorkoppeling aan een R-netlijn een tegenstrijdige eis, want het maximale aanbod op 244 is Stadsprinter, wat lager is dan het minimale aanbod van R-net. Dat mag op een uitloper van een R-netlijn, maar alleen op maximaal 15% van het traject. Met hoe ver 244 buiten de concessie komt, haal je dat nooit.
De lijn naar Schiphol mag doorgekoppeld worden aan een lijn die níét R-net of Stadsprinter is.
Lijn 244 mag doorgekoppeld worden aan een R-netlijn of Stadsprinter, of mag los uitgevoerd worden als Stadsprinter of zonder formule. In de praktijk is doorkoppeling aan een R-netlijn een tegenstrijdige eis, want het maximale aanbod op 244 is Stadsprinter, wat lager is dan het minimale aanbod van R-net. Dat mag op een uitloper van een R-netlijn, maar alleen op maximaal 15% van het traject. Met hoe ver 244 buiten de concessie komt, haal je dat nooit.
-
Wat vervelend, mijn koppelingen kunnen dan niet
-
Wat een bende van "productformules" zeg....
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Dank voor het overzicht. Erg fijn dit!
Wat mij verder ook opvalt is dat ze voor HOV-haltes haltecirkels van 600m rekenen ipv de gebruikelijke 800m. Daarmee is het verschil tussen HOV en regulier (600/400) wel relatief klein. Enerzijds wel fijn, omdat de 800m cirkels in de praktijk tot daadwerkelijke loopafstanden tot 1200m kunnen betekenen, maar ik vraag me wel af wat het betekent voor je HOV-kwaliteit voor de doorgaande reiziger (vaker stoppen?)
Overigens ook eens met @omaylie dat je lijn 80 zou willen Ver-R-netten. Vraag is wel of dat voor de gehele lijn geldt of dat de lijn evt. ingekort moet worden. Zandvoort ziet geen frequentieverhoging zitten van lijn 80 (want dan rijden de bussen de auto's in de weg) en Heemstede wil van hun station een superknooppunt maken. Daarnaast is het de vraag of Haarlem nog wel een doorgaande lijn wil hebben als Nieuw-Zuid is opgeleverd. En binnen Amsterdam is de route totaal niet HOV-waardig natuurlijk. Dan zou een '380' alleen zin hebben tussen Nieuw-Zuid en De Vlugtlaan denk ik.
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Lijkt erop dat een OV-hobbyist bij de provincie iets te veel tijd over heeft gehad inderdaad

-
Graag gedaan

Ik denk dat het vooral zal betekenen dat er relatief meer fijnmazig ontsloten wordt, zoals bijvoorbeeld lijnen 2 en 14 in Haarlem-Noord. De halteafstand is op de meeste R-netlijnen kort genoeg dat je weinig ontsluiting kan winnen met het verdichten van de haltes (omdat de haltecirkels al overlappen).OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33 Wat mij verder ook opvalt is dat ze voor HOV-haltes haltecirkels van 600m rekenen ipv de gebruikelijke 800m. Daarmee is het verschil tussen HOV en regulier (600/400) wel relatief klein. Enerzijds wel fijn, omdat de 800m cirkels in de praktijk tot daadwerkelijke loopafstanden tot 1200m kunnen betekenen, maar ik vraag me wel af wat het betekent voor je HOV-kwaliteit voor de doorgaande reiziger (vaker stoppen?)
Voor R-net zou je inderdaad de spitsfrequentie iets moeten verhogen op lijn 80. Ik vraag me wel af of dat een doel op zich moet zijn, want lijn 80 rijdt erg parallel aan de treinverbinding. Tussen Haarlem en Amsterdam is Oranje Nassaulaan de enige halte die niet bij een treinstation ligt, en de bediening in Amsterdam is allemaal goed bereikbaar met 1 overstap vanaf Sloterdijk.OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33 Overigens ook eens met @omaylie dat je lijn 80 zou willen Ver-R-netten. Vraag is wel of dat voor de gehele lijn geldt of dat de lijn evt. ingekort moet worden. Zandvoort ziet geen frequentieverhoging zitten van lijn 80 (want dan rijden de bussen de auto's in de weg) en Heemstede wil van hun station een superknooppunt maken. Daarnaast is het de vraag of Haarlem nog wel een doorgaande lijn wil hebben als Nieuw-Zuid is opgeleverd. En binnen Amsterdam is de route totaal niet HOV-waardig natuurlijk. Dan zou een '380' alleen zin hebben tussen Nieuw-Zuid en De Vlugtlaan denk ik.
Let wel, de meeste namen gaan alleen over de bedieningseisen. Stadsprinter is de enige die voor de reiziger een eigen productformule krijgt (naast R-net).OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:34Lijkt erop dat een OV-hobbyist bij de provincie iets te veel tijd over heeft gehad inderdaad![]()
-
- Donateur
Lijkt mij wel. Ik heb nergens een plan gezien waarin zo'n absolute knip wordt voorgesteld en het zou dan ook een bijzonder slecht idee zijn om alle doorgaande reizigers te forceren om over te stappen.OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33 Daarnaast is het de vraag of Haarlem nog wel een doorgaande lijn wil hebben als Nieuw-Zuid is opgeleverd.
-
In Noord-Holland Noord zijn er een boel haltes waar de loopafstand extreem is, als gevolg van een kanaalOV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33
Wat mij verder ook opvalt is dat ze voor HOV-haltes haltecirkels van 600m rekenen ipv de gebruikelijke 800m. Daarmee is het verschil tussen HOV en regulier (600/400) wel relatief klein. Enerzijds wel fijn, omdat de 800m cirkels in de praktijk tot daadwerkelijke loopafstanden tot 1200m kunnen betekenen, maar ik vraag me wel af wat het betekent voor je HOV-kwaliteit voor de doorgaande reiziger (vaker stoppen?)

Zeker rond de N9/Noordhollands Kanaal zijn de afgelopen jaren veel haltes geruimd die vroeger theoretisch best veel bediening hadden maar praktisch gezien 2 kippen en een halve paardenkop aan reizigerspotentieel opleverden.
-
Het schijnt dat ze de 80 destijds wilden ver-R-netten, maar toen station Halfweg werd geopend daalde het aantal reizigers tot een niveau waarbij 6x/uur in de spits niet meer realistisch werd.OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33 Overigens ook eens met @omaylie dat je lijn 80 zou willen Ver-R-netten. Vraag is wel of dat voor de gehele lijn geldt of dat de lijn evt. ingekort moet worden. Zandvoort ziet geen frequentieverhoging zitten van lijn 80 (want dan rijden de bussen de auto's in de weg) en Heemstede wil van hun station een superknooppunt maken. Daarnaast is het de vraag of Haarlem nog wel een doorgaande lijn wil hebben als Nieuw-Zuid is opgeleverd. En binnen Amsterdam is de route totaal niet HOV-waardig natuurlijk. Dan zou een '380' alleen zin hebben tussen Nieuw-Zuid en De Vlugtlaan denk ik.
-
Ik vraag me af of er genoeg budget is als met die lijnen verplicht moet doortrekken