Pagina 1 van 2
Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 15:51
door OV-Ambtenaar
Een nieuwe topic voor de geplande samenvoeging van de concessies Haarlem-IJmond (2017-2027+1) en Noord-Holland Noord (2018-2028) tot de nieuwe concessie NoordWest Noord-Holland van Provincie Noord-Holland
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 16:00
door OV-Ambtenaar
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... punten.pdf
De Concept Nota van Uitgangspunten is inmiddels gepubliceerd.
Op pagina 5 staat de geplande doorlooptijd van voorbereiding tot aanbesteding en gunning. Ze gaan dus uit van juli 2028 wanneer NHN afloopt.
Interessant is de koppeling met de onlangs verschenen Visie Publieke Mobiliteit. Tegelijkertijd staat erin dat Flexvervoer gedurende de looptijd mogelijk uit de concessie gehaald kan worden en dat deelmobiliteit geen onderdeel wordt van de concessie. Wat is dan nog over van je koppeling met je Visie Publieke Mobiliteit denk ik dan. En benieuwd hoe marktpartijen denken over het basisbeginsel van 'flexibel contract met meerdere herijkingsmomenten.' Zou dat niet mogelijke inschrijvers kunnen afschrikken zoals in Zeeland?
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 00:10
door ThatPCDude
Mooi, des te minder van dat publieke mobiliteitsgezeik - dwz flexvervoer, deelmobiliteit, et cetera - des te beter. Het gaat hier immers over OV.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: di 13 mei 2025, 09:48
door OV-Ambtenaar
Naar verwachting zal een OV-Ontwikkelperspectief doorontwikkeling concessie Zuid Kennemerland-IJmond voorgelegd worden in de provinciale commissie Ruimte van juni 2025. Deze moet samen met het OV-Ontwikkelperspectief Noord-Holland Noord de basis vormen voor de aanbesteding van NWNH. Richting Q4-2025 zou dan een concept Programma van Eisen moeten (voor)liggen.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: di 13 mei 2025, 09:54
door sirvinniei
ThatPCDude schreef: ↑ma 15 jul 2024, 00:10
Mooi, des te minder van dat publieke mobiliteitsgezeik - dwz flexvervoer, deelmobiliteit, et cetera - des te beter. Het gaat hier immers over OV.
Ik heb het idee dat Flexvervoer van openbaar vervoerders over het algemeen beter functioneert dan bijvoorbeeld de regiotaxi.
Vooral omdat er van taxivervoer verwacht wordt dat veel gecombineerd wordt, terwijl o bedrijven meestal hun eigen flexmateriaal en personeel hebben.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: di 13 mei 2025, 10:42
door Roeland
OV-Ambtenaar schreef: ↑di 13 mei 2025, 09:48
Naar verwachting zal een
OV-Ontwikkelperspectief doorontwikkeling concessie Zuid Kennemerland-IJmond voorgelegd worden in de provinciale commissie Ruimte van juni 2025. Deze moet samen met het OV-Ontwikkelperspectief Noord-Holland Noord de basis vormen voor de aanbesteding van NWNH. Richting Q4-2025 zou dan een concept Programma van Eisen moeten (voor)liggen.
Heb je een link naar het (concept) document?
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: di 13 mei 2025, 11:32
door OV-Ambtenaar
OV Ontwikkelperspectief ZKLIJ staat nog niet online (ik vermoed over een week of 4), maar zodra die beschikbaar is komt ie hier te staan:
https://noordholland.bestuurlijkeinform ... 4efcf2d18b.
OV Ontwikkelperspectief Noord-Holland Noord is onder deze link te vinden
https://noordholland.bestuurlijkeinform ... ac0266f0c3
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: wo 14 mei 2025, 12:31
door CSA2
Wel lekker zinvol 2x een visie maken voor 1 concessie.... De concessie is juist gebaat bij 1 visie en meer samenhang in het lijnennet.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: wo 14 mei 2025, 14:49
door OV-Ambtenaar
Ik vermoed dat beide onderzoeken al gestart waren voordat er een besluit is gekomen om beide concessies samen te voegen. Maar inderdaad, erg onhandig.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: do 22 mei 2025, 21:01
door CSA2
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 18:51
door Dionysusnu
Enkele punten die mij opvallen in het Ontwerp-PvE:
Lijnennet en bediening:
- Spoiler: show
- Ingroeiperiode: Het eerste jaar mag het lijnennet van de vorige concessie niet veranderd worden, en mogen frequenties/bedieningstijden niet verslechteren. Opschalen/nieuwe lijnen toevoegen mag wel vanaf het begin van de concessie.
- Een hoop verschillende lijntypes qua eisen: R-net, Stadsprinter, Streeksprinter, Wijkverbinder, Basisverbinder, Maatwerkverbinder, Buurtbus, en Overige Lijnen (scholieren- en nachtlijnen).
- R-net en Stadsprinters mogen niet meer dan 2km éénrichtingstraject hebben.
- Bestaande R-netlijnen moeten behouden blijven met bestaande routes. Daarbij is 382 uitgezonderd van de normale R-neteisen wat betreft de frequentie op zaterdag (mag 2x/u zijn, ipv 4), en de bediening van IJmuiden aan zee (daarvoor zijn de frequentie en bedieningstijden van 2025 verplicht).
- Voor de meeste trajecten is een minimaal lijntype gedefiniëerd.
- Buurtbuslijnen worden grotendeels door de provincie bepaald.
- Nachtlijnen N30, N60, N80 blijven verplicht. N50 is optioneel.
- Als buurtbussen gebruikt worden voor ontsluitingseisen, moet vervoerder bedrijfspersoneel inzetten bij tekort vrijwilligers.
- Nieuwbouwwijken moeten vanaf 500 inwoners ontsloten worden.
- Lijnen mogen geen frequentie van minder dan 1x/uur hebben, uitgezonderd Overige Lijnen.
- Lijnen naar kustplaatsen mogen in de vakantiedienstregeling niet afschalen, behalve de spitsfrequentie.
Uitvoering:
- Spoiler: show
- Bij een frequentie van minder dan 2x/uur is vervangend vervoer verplicht bij achterblijvers of rituitval.
- Zitplaatsgarantie in daluren, in de spits maximaal 20 minuten staan.
- Capaciteit van ingezette materieel is onderdeel van het vervoerplan en mag alleen met ontheffing naar beneden bijgesteld worden.
- Tijdhaltes zijn verplicht, tenminste iedere 20 minuten rijtijd.
- Punctualiteit tenminste 85%, zowel totaal als per lijn, gemeten als: niet te vroeg vertrekken, binnen 120s vertrekken van beginhaltes, binnen 180s vertrekken van knooppunten en tijdhaltes, en niet eerder óf later dan 180s aankomen op tijdhaltes, knooppunten en eindhaltes.
- Maximum rituitval 0,2%, zowel totaal als per lijn.
- Verplichte wachttijdenregeling, inclusief verwerking in reisinfo (voor de kenners: EarliestExpectedDepartureTime).
Materieel:
- Spoiler: show
- ZE-Materieel uit huidige concessies moet worden overgenomen, al is er geen verplichting om het voor de nieuwe concessie te gebruiken.
- 2/3 van dienstregelingskilometers moet met ZE-materieel uitgevoerd worden.
- Maximale leeftijden: 15,5 jaar voor ZE-bussen, 10,5 jaar voor andere bussen, 6 jaar voor klein materieel.
- Dubbeldekkers zijn niet toegestaan.
- Eisen aan inrichting: USB-poort bij iedere stoel, minimaal 2 resp. 3cm bekleding op rug en zitting, minimaal 74cm ruimte tussen stoelleuningen
- Rolstoelplank mag handmatig, elektrisch, of met allebei bedienbaar zijn.
- Stadsprinters wordt een herkenbare productformule. R-netlijnen mogen gereden worden als R-net, of als de formule van Stadsprinters.
- Reclame op het materieel is toegestaan, behalve op buurtbussen. Deuren en ramen moeten vrij blijven, behalve de achterruit, daar mag wel reclame op.
- Kaartverkoop moet in materieel mogelijk zijn, in ieder geval enkele reiskaartjes.
Reisinfo en haltes:
- Spoiler: show
- Verplichte lijnennetkaarten: Geografisch van het hele gebied, en van iedere kern met 15000+ inwoners, en schematische in een aantal vormen.
- De lijndikte geeft op alle kaarten de frequentie aan. Lijnbundels op een samenlooptraject zijn niet toegestaan, lijnen moeten altijd apart ingetekend worden.
- Alle haltes zijn rookvrij.
- Abris moeten zowel een schematische als geografische lijnennetkaart hebben.
- Tijdelijke haltes van >1 maand moeten voorzien worden van juiste halteinfo.
- Bij vervallen haltes is een kaart en routebeschrijving naar vervangende haltes verplicht.
- Drie reisinfodisplays in iedere bus, bij gelede bussen vier, bij klein materieel 1.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 19:08
door ThatPCDude
Lijnbundels niet toegestaan. Dat gaat op sommige plekken dan best een rommeltje worden op een lijnennetkaart

Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 21:01
door BusOV40
Gaan de mogelijke aankomende bezuinigingen nog iets veranderen in het PvE? Kan dat überhaupt?
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 23:00
door CamilleKreemers
R-Net mag gereden worden als Stadsprinters. Klinkt aan een kant als een verslechtering, maar kan ook beter worden hierdoor qua wagenpool.
Moeten die Amsterdam lijnen apart rijden of ook als verlenging op een Stadssprinter? Voorbeeld 385 door naar Schiphol?
Waar is Haarlem Busstation Nieuw-Zuid?
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 23:47
door omaylie
Haarlem busstation Nieuw-Zuid gaat nog komen op een stuk N205 tussen de brug over het Spaarne en de kruising met de Europaweg.
Hopelijk gaan ze dan lijn 80 eindelijk opwaarderen tot R-net lijn aangezien vrijwel alle bushaltes in Haarlem langs de route van lijn 80 toch al R-net bushokjes hebben.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 23:54
door Dionysusnu
Knooppunt Nieuw-Zuid is de kruising Europaweg/Schipholweg (net als de gelijknamige bushalte).
De lijn naar Schiphol mag doorgekoppeld worden aan een lijn die níét R-net of Stadsprinter is.
Lijn 244 mag doorgekoppeld worden aan een R-netlijn of Stadsprinter, of mag los uitgevoerd worden als Stadsprinter of zonder formule. In de praktijk is doorkoppeling aan een R-netlijn een tegenstrijdige eis, want het maximale aanbod op 244 is Stadsprinter, wat lager is dan het minimale aanbod van R-net. Dat mag op een uitloper van een R-netlijn, maar alleen op maximaal 15% van het traject. Met hoe ver 244 buiten de concessie komt, haal je dat nooit.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 02 jun 2025, 00:00
door CamilleKreemers
Wat vervelend, mijn koppelingen kunnen dan niet
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 02 jun 2025, 16:56
door Styyx
Wat een bende van "productformules" zeg....
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 02 jun 2025, 17:33
door OV-Ambtenaar
Dionysusnu schreef: ↑zo 01 jun 2025, 18:51
Enkele punten die mij opvallen in het Ontwerp-PvE:
Lijnennet en bediening:
- Spoiler: show
- Ingroeiperiode: Het eerste jaar mag het lijnennet van de vorige concessie niet veranderd worden, en mogen frequenties/bedieningstijden niet verslechteren. Opschalen/nieuwe lijnen toevoegen mag wel vanaf het begin van de concessie.
- Een hoop verschillende lijntypes qua eisen: R-net, Stadsprinter, Streeksprinter, Wijkverbinder, Basisverbinder, Maatwerkverbinder, Buurtbus, en Overige Lijnen (scholieren- en nachtlijnen).
- R-net en Stadsprinters mogen niet meer dan 2km éénrichtingstraject hebben.
- Bestaande R-netlijnen moeten behouden blijven met bestaande routes. Daarbij is 382 uitgezonderd van de normale R-neteisen wat betreft de frequentie op zaterdag (mag 2x/u zijn, ipv 4), en de bediening van IJmuiden aan zee (daarvoor zijn de frequentie en bedieningstijden van 2025 verplicht).
- Voor de meeste trajecten is een minimaal lijntype gedefiniëerd.
- Buurtbuslijnen worden grotendeels door de provincie bepaald.
- Nachtlijnen N30, N60, N80 blijven verplicht. N50 is optioneel.
- Als buurtbussen gebruikt worden voor ontsluitingseisen, moet vervoerder bedrijfspersoneel inzetten bij tekort vrijwilligers.
- Nieuwbouwwijken moeten vanaf 500 inwoners ontsloten worden.
- Lijnen mogen geen frequentie van minder dan 1x/uur hebben, uitgezonderd Overige Lijnen.
- Lijnen naar kustplaatsen mogen in de vakantiedienstregeling niet afschalen, behalve de spitsfrequentie.
Uitvoering:
- Spoiler: show
- Bij een frequentie van minder dan 2x/uur is vervangend vervoer verplicht bij achterblijvers of rituitval.
- Zitplaatsgarantie in daluren, in de spits maximaal 20 minuten staan.
- Capaciteit van ingezette materieel is onderdeel van het vervoerplan en mag alleen met ontheffing naar beneden bijgesteld worden.
- Tijdhaltes zijn verplicht, tenminste iedere 20 minuten rijtijd.
- Punctualiteit tenminste 85%, zowel totaal als per lijn, gemeten als: niet te vroeg vertrekken, binnen 120s vertrekken van beginhaltes, binnen 180s vertrekken van knooppunten en tijdhaltes, en niet eerder óf later dan 180s aankomen op tijdhaltes, knooppunten en eindhaltes.
- Maximum rituitval 0,2%, zowel totaal als per lijn.
- Verplichte wachttijdenregeling, inclusief verwerking in reisinfo (voor de kenners: EarliestExpectedDepartureTime).
Materieel:
- Spoiler: show
- ZE-Materieel uit huidige concessies moet worden overgenomen, al is er geen verplichting om het voor de nieuwe concessie te gebruiken.
- 2/3 van dienstregelingskilometers moet met ZE-materieel uitgevoerd worden.
- Maximale leeftijden: 15,5 jaar voor ZE-bussen, 10,5 jaar voor andere bussen, 6 jaar voor klein materieel.
- Dubbeldekkers zijn niet toegestaan.
- Eisen aan inrichting: USB-poort bij iedere stoel, minimaal 2 resp. 3cm bekleding op rug en zitting, minimaal 74cm ruimte tussen stoelleuningen
- Rolstoelplank mag handmatig, elektrisch, of met allebei bedienbaar zijn.
- Stadsprinters wordt een herkenbare productformule. R-netlijnen mogen gereden worden als R-net, of als de formule van Stadsprinters.
- Reclame op het materieel is toegestaan, behalve op buurtbussen. Deuren en ramen moeten vrij blijven, behalve de achterruit, daar mag wel reclame op.
- Kaartverkoop moet in materieel mogelijk zijn, in ieder geval enkele reiskaartjes.
Reisinfo en haltes:
- Spoiler: show
- Verplichte lijnennetkaarten: Geografisch van het hele gebied, en van iedere kern met 15000+ inwoners, en schematische in een aantal vormen.
- De lijndikte geeft op alle kaarten de frequentie aan. Lijnbundels op een samenlooptraject zijn niet toegestaan, lijnen moeten altijd apart ingetekend worden.
- Alle haltes zijn rookvrij.
- Abris moeten zowel een schematische als geografische lijnennetkaart hebben.
- Tijdelijke haltes van >1 maand moeten voorzien worden van juiste halteinfo.
- Bij vervallen haltes is een kaart en routebeschrijving naar vervangende haltes verplicht.
- Drie reisinfodisplays in iedere bus, bij gelede bussen vier, bij klein materieel 1.
Dank voor het overzicht. Erg fijn dit!
Wat mij verder ook opvalt is dat ze voor HOV-haltes haltecirkels van 600m rekenen ipv de gebruikelijke 800m. Daarmee is het verschil tussen HOV en regulier (600/400) wel relatief klein. Enerzijds wel fijn, omdat de 800m cirkels in de praktijk tot daadwerkelijke loopafstanden tot 1200m kunnen betekenen, maar ik vraag me wel af wat het betekent voor je HOV-kwaliteit voor de doorgaande reiziger (vaker stoppen?)
Overigens ook eens met @omaylie dat je lijn 80 zou willen Ver-R-netten. Vraag is wel of dat voor de gehele lijn geldt of dat de lijn evt. ingekort moet worden. Zandvoort ziet geen frequentieverhoging zitten van lijn 80 (want dan rijden de bussen de auto's in de weg) en Heemstede wil van hun station een superknooppunt maken. Daarnaast is het de vraag of Haarlem nog wel een doorgaande lijn wil hebben als Nieuw-Zuid is opgeleverd. En binnen Amsterdam is de route totaal niet HOV-waardig natuurlijk. Dan zou een '380' alleen zin hebben tussen Nieuw-Zuid en De Vlugtlaan denk ik.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 02 jun 2025, 17:34
door OV-Ambtenaar
Styyx schreef: ↑ma 02 jun 2025, 16:56
Wat een bende van "productformules" zeg....
Lijkt erop dat een OV-hobbyist bij de provincie iets te veel tijd over heeft gehad inderdaad

Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 02 jun 2025, 19:29
door Dionysusnu
OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33
Dank voor het overzicht. Erg fijn dit!
Graag gedaan
OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33
Wat mij verder ook opvalt is dat ze voor HOV-haltes haltecirkels van 600m rekenen ipv de gebruikelijke 800m. Daarmee is het verschil tussen HOV en regulier (600/400) wel relatief klein. Enerzijds wel fijn, omdat de 800m cirkels in de praktijk tot daadwerkelijke loopafstanden tot 1200m kunnen betekenen, maar ik vraag me wel af wat het betekent voor je HOV-kwaliteit voor de doorgaande reiziger (vaker stoppen?)
Ik denk dat het vooral zal betekenen dat er relatief meer fijnmazig ontsloten wordt, zoals bijvoorbeeld lijnen 2 en 14 in Haarlem-Noord. De halteafstand is op de meeste R-netlijnen kort genoeg dat je weinig ontsluiting kan winnen met het verdichten van de haltes (omdat de haltecirkels al overlappen).
OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33
Overigens ook eens met @omaylie dat je lijn 80 zou willen Ver-R-netten. Vraag is wel of dat voor de gehele lijn geldt of dat de lijn evt. ingekort moet worden. Zandvoort ziet geen frequentieverhoging zitten van lijn 80 (want dan rijden de bussen de auto's in de weg) en Heemstede wil van hun station een superknooppunt maken. Daarnaast is het de vraag of Haarlem nog wel een doorgaande lijn wil hebben als Nieuw-Zuid is opgeleverd. En binnen Amsterdam is de route totaal niet HOV-waardig natuurlijk. Dan zou een '380' alleen zin hebben tussen Nieuw-Zuid en De Vlugtlaan denk ik.
Voor R-net zou je inderdaad de spitsfrequentie iets moeten verhogen op lijn 80. Ik vraag me wel af of dat een doel op zich moet zijn, want lijn 80 rijdt erg parallel aan de treinverbinding. Tussen Haarlem en Amsterdam is Oranje Nassaulaan de enige halte die niet bij een treinstation ligt, en de bediening in Amsterdam is allemaal goed bereikbaar met 1 overstap vanaf Sloterdijk.
OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:34
Styyx schreef: ↑ma 02 jun 2025, 16:56
Wat een bende van "productformules" zeg....
Lijkt erop dat een OV-hobbyist bij de provincie iets te veel tijd over heeft gehad inderdaad
Let wel, de meeste namen gaan alleen over de bedieningseisen. Stadsprinter is de enige die voor de reiziger een eigen productformule krijgt (naast R-net).
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 02 jun 2025, 20:04
door Marijnvdm
OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33
Daarnaast is het de vraag of Haarlem nog wel een doorgaande lijn wil hebben als Nieuw-Zuid is opgeleverd.
Lijkt mij wel. Ik heb nergens een plan gezien waarin zo'n absolute knip wordt voorgesteld en het zou dan ook een bijzonder slecht idee zijn om alle doorgaande reizigers te forceren om over te stappen.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 02 jun 2025, 20:22
door IIVQ
OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33
Wat mij verder ook opvalt is dat ze voor HOV-haltes haltecirkels van 600m rekenen ipv de gebruikelijke 800m. Daarmee is het verschil tussen HOV en regulier (600/400) wel relatief klein. Enerzijds wel fijn, omdat de 800m cirkels in de praktijk tot daadwerkelijke loopafstanden tot 1200m kunnen betekenen, maar ik vraag me wel af wat het betekent voor je HOV-kwaliteit voor de doorgaande reiziger (vaker stoppen?)
In Noord-Holland Noord zijn er een boel haltes waar de loopafstand extreem is, als gevolg van een kanaal
Zeker rond de N9/Noordhollands Kanaal zijn de afgelopen jaren veel haltes geruimd die vroeger theoretisch best veel bediening hadden maar praktisch gezien 2 kippen en een halve paardenkop aan reizigerspotentieel opleverden.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 02 jun 2025, 21:31
door Roeland
OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 02 jun 2025, 17:33
Overigens ook eens met @omaylie dat je lijn 80 zou willen Ver-R-netten. Vraag is wel of dat voor de gehele lijn geldt of dat de lijn evt. ingekort moet worden. Zandvoort ziet geen frequentieverhoging zitten van lijn 80 (want dan rijden de bussen de auto's in de weg) en Heemstede wil van hun station een superknooppunt maken. Daarnaast is het de vraag of Haarlem nog wel een doorgaande lijn wil hebben als Nieuw-Zuid is opgeleverd. En binnen Amsterdam is de route totaal niet HOV-waardig natuurlijk. Dan zou een '380' alleen zin hebben tussen Nieuw-Zuid en De Vlugtlaan denk ik.
Het schijnt dat ze de 80 destijds wilden ver-R-netten, maar toen station Halfweg werd geopend daalde het aantal reizigers tot een niveau waarbij 6x/uur in de spits niet meer realistisch werd.
Re: Concessie NoordWest Noord-Holland (2028-2038)
Geplaatst: ma 02 jun 2025, 23:09
door CamilleKreemers
Ik vraag me af of er genoeg budget is als met die lijnen verplicht moet doortrekken