Pagina 1 van 1
Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: wo 14 mei 2025, 12:05
door iamthedutchdude
Op Tenderned trof ik een
marktconsultatie voor de concessie Busvervoer Almere 2028-2037. Onderdeel daarvan: een Ontwerp-PvE.
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: wo 14 mei 2025, 12:20
door teun
Heel spannend ziet het er niet uit, het meest opmerkelijke vind ik dat (als de concessiehouder er voor kiest R-net lijnen te rijden; niet verplicht dus!) streeklijnen die niet aan R-net eisen voldoen moeten gaan rijden met R-net kleuren maar zonder R-net logo's.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: wo 14 mei 2025, 18:04
door Lijn 45
Ik had verwacht dat deze concessie onder RRReis zou gaan vallen. Kennelijk niet dus.
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: wo 14 mei 2025, 18:08
door Daniel
RRReis is het merk van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel, deze concessie valt onder de gemeente Almere. Wel uniek, want dat is de laatste gemeente die zelf z'n OV aanbesteedt.
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: wo 14 mei 2025, 18:40
door Lange_Dre
teun schreef: ↑wo 14 mei 2025, 12:20
Heel spannend ziet het er niet uit, het meest opmerkelijke vind ik dat (als de concessiehouder er voor kiest R-net lijnen te rijden; niet verplicht dus!) streeklijnen die niet aan R-net eisen voldoen moeten gaan rijden met R-net kleuren maar zonder R-net logo's.
Deze vond ik ook zeer opmerkelijk en die keuze begrijp ik ook eigenlijk niet.
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: do 15 mei 2025, 08:45
door Milco
Inderdaad opmerkelijk. Verder niet al te schokkende plannen t.o.v. nu voor zover ik heb gelezen.
Ik had eerder juist de allGo-formule voor de Metrobuslijnen uitgebreid naar een allGo Metrobus-formule en een andere, eventueel huidige, allGo-formule (met een naam als allGo streek o.i.d.) voor de minder-frequente stads- én streeklijnen zoals nu lijn 22, 24, 322 en 326.
Maar goed, we zullen zien wat het gaat worden.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: za 24 mei 2025, 18:14
door Dionysusnu
Enkele dingen die mij opvallen in het PvE:
- Op vrijdag mag de vakantiedienstregeling gereden worden.
- De streekdienst bedient in ieder geval station Amstel, station Holendrecht, en Blaricum P+R, met de mogelijkheid om verder te rijden van Blaricum naar Hilversum of Utrecht Science Park.
- In de stadsdienst moeten fietsen toegestaan worden tussen 19:00 en 06:00.
- Chauffeurs behouden de "veiligheidsdeur", om los van reizigers in en uit de bus te kunnen (ik wist niet dat dat bestond).
- Bussen moeten telsensors hebben voor in- en uitstappers.
- Vooralsnog moeten alle bussen ZE zijn vanaf start concessie, maar een onderzoek loopt nog naar de netcongestie. Ook voor buurtbussen geldt de eis ZE, maar alleen als de wetgeving op tijd is aangepast om dat met rijbewijs B mogelijk te maken.
- Rolstoelplank moet zowel handmatig als elektrisch bedienbaar zijn.
- Bij uitval laatste rit is vervangend vervoer verplicht.
- Punctualiteit wordt gemeten met -15 tot +120 seconden vanaf beginpunt.
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: za 24 mei 2025, 18:24
door dylanwild94
Dionysusnu schreef: ↑za 24 mei 2025, 18:14
Enkele dingen die mij opvallen in het PvE:
- Chauffeurs behouden de "veiligheidsdeur", om los van reizigers in en uit de bus te kunnen (ik wist niet dat dat bestond)
Dit bestaat ook alleen maar in Almere.
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: za 24 mei 2025, 18:25
door Milco
Chauffeurs behouden de "veiligheidsdeur", om los van reizigers in en uit de bus te kunnen (ik wist niet dat dat bestond).
Dat hebben de huidige MAN stadsbussen inderdaad ook al. De voordeur bestaat eigenlijk uit twee afzondelijke deuren: het deurtje van de cabine kan tegen het middenpaneel vastgemaakt worden zodat de chauffeur een vrije uitgang heeft. Zie een uitleg vanaf 1:12 op
https://www.youtube.com/watch?v=DCzdxIsdqMI
De 12 meter MAN's hadden dit uiteraard ook, maar daar is inmiddels de situatie bij de voordeur aangepast bij de verhuizing naar Amersfoort.
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: zo 25 mei 2025, 10:35
door Marijnvdm
Dionysusnu schreef: ↑za 24 mei 2025, 18:14
- De streekdienst bedient in ieder geval station Amstel, station Holendrecht, en Blaricum P+R, met de mogelijkheid om verder te rijden van Blaricum naar Hilversum of Utrecht Science Park.
Inderdaad opvallend dat station Holendrecht wel genoemd staat maar Bijlmer ArenA dan weer niet. Zou dit een foutje kunnen zijn of verwachten ze dat er doorgereden wordt naar Holendrecht zoals EBS dat nu ook doet?
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: zo 25 mei 2025, 11:09
door Milco
Bijlmer ArenA is te druk om te worden overgeslagen. Ik vermoed dat de bussen weer naar Holendrecht gaan rijden net als vroeger. Al hoop ik dan wel dat het rondje busstation Bijlmer vervangen wordt door een stop op de Hoogoorddreef, net als EBS dat doet.
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: ma 26 mei 2025, 08:11
door BusOV40
De minimale bedieningstijden liggen wel flink lager dan nu het geval is. Momentele eindigt de laatste bus rond 2.30u en in het PvE staan dat dit mag rond 24.00u. Ook de aanvangstijden liggen later. Kunnen we verwachten dat de bussen later beginnen en eerder eindigen?
Re: Concessie Busvervoer Almere (2028-2037)
Geplaatst: di 27 mei 2025, 07:22
door CamilleKreemers
Als een vervoerder er geld en winst in ziet, wel.