Pagina 1 van 1

Spoorverdubbeling Woerden-Alphen a/d Rijn komt

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 13:00
door Geert
Spoorverdubbeling komt
Door MARCO GERLING
ALPHEN - Dubbelspoor op de lijn tussen Woerden en Alphen is een kwestie van tijd.
De komende jaren neemt de groei van het aantal reizigers op deze spoorlijn verder toe, waardoor spoorverdubbeling onontkoombaar is. Dat is de stellige overtuiging van Herman van Tongeren, NS-regiodirecteur Randstad Zuid.

Van Tongeren noemt enkelspoor absoluut niet meer van deze tijd en typeert de lijn tussen Woerden en Leiden als ‘archaïsch.’ ,,Zeker voor een spoorlijn met daaraan Utrecht en Leiden, het tweede en vijfde station van Nederland.’’ De regiodirecteur stelt dat de grond die nodig is om het spoor te kunnen verdubbelen, inmiddels is gereserveerd.

Spoorverdubbeling is nodig om vertragingen beter op te kunnen vangen en meer treinen te kunnen laten rijden. Dat het traject toch niet direct op de schop gaat, komt doordat het ministerie van Verkeer en Waterstaat hiervoor nog geen geld heeft gereserveerd. Volgens Van Tongeren krijgen vooralsnog andere knelpunten op het spoor voorrang. Maar hij is overtuigd dat op termijn volledig dubbelspoor onontkoombaar is. Nu liggen alleen tussen Woerden en Utrecht en tussen Zoeterwoude en Leiden meerdere sporen.

Van Tongeren schaart zich ook volledig achter de brief die een aantal gemeenten begin vorig jaar heeft gestuurd aan de NS-directie en spoorbeheerder Prorail. Alphen, Bodegraven, Leiden en Utrecht pleitten in deze brief voor dubbelspoor en een betere dienstregeling. Ook Woerden is het hiermee eens.

,,Die brief hebben NS en Prorail dankbaar ontvangen. We voelen ons erdoor gesteund. We hopen dat de gemeenten hun oproep meermaals herhalen.’’

Van Tongeren verwacht dat dergelijke oproepen helpen het ministerie ertoe te bewegen over de brug te komen.

,,Tel bij het al toenemende aantal treinreizigers de toename van verkeer op de N11 en de grootscheepse opknapbeurten voor de stationsomgevingen van Bodegraven en Alphen en het is duidelijk dat de interesse in de trein alleen maar verder gaat toenemen.’’

De regiodirecteur durft nog geen datum te noemen voor de spoorverdubbeling. Behalve dubbelspoor heeft de NS meer opties om de dienstverlening te verbeteren op de lijn, zoals langere en meer treinen en een sprinterverbinding.

Bron: Algemeen Dagblad

Re: Spoorverdubbeling Woerden-Alphen a/d Rijn komt

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 13:08
door Doc Zenith
Deze verdubbeling kan natuurlijk ook het product 'intercity' beter waarmaken op deze lijn ;)

Re: Spoorverdubbeling Woerden-Alphen a/d Rijn komt

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 14:37
door Wubbo
[droom]2x per uur een Intercity Utrecht - Woerden - Alphen aan den Rijn - Leiden Centraal, en 2x per uur een Sprinter Utrecht - Leiden die op alle tussengelegen stations stopt. Verder nog 2x per uur een Sprinter Utrecht - Woerden, in de spitsuren door naar Leiden.[/droom]

Zo, nu eerst maar eens geld gaan zoeken ;-)

Re: Spoorverdubbeling Woerden-Alphen a/d Rijn komt

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 15:23
door Ruben
Kwartierdiensten naar Leiden worden vast om zeep geholpen door de RGL, die ook zijn capaciteit gaat nodig hebben. Overigens zou een redelijk IC product op die lijn wel mogen, ipv dat huidige veredelde IRM-ding wat gewoon een stopper is.

Re: Spoorverdubbeling Woerden-Alphen a/d Rijn komt

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 21:30
door Vinny
Het ding rijdt tussen Alphen a/d Rijn en Leiden Lammerschans anders non-stop. Men wil hem ook laten stoppen in Hazerswoude Rijndijk en Alphen-West, als daar nieuwe stations worden gerealiseerd... :(

Re: Spoorverdubbeling Woerden-Alphen a/d Rijn komt

Geplaatst: di 18 mar 2008, 19:15
door Suus
Vinny schreef:Het ding rijdt tussen Alphen a/d Rijn en Leiden Lammerschans anders non-stop. Men wil hem ook laten stoppen in Hazerswoude Rijndijk en Alphen-West, als daar nieuwe stations worden gerealiseerd... :(
Die twee stations/haltes zijn toch alleen bedoeld voor de Rijngouwelijn. Er zijn overigens zelfs vier stations/haltes geplanned tussen Alphen en Lammenschans: Alphen West, Hazerswoude Rijndijk, Zoeterwoude Rijndijk en Leiden transferium A4. Een combinatie met een intercity wordt het erg krap.