Pagina 1 van 1

Busstation Gouda blijft waar het is

Geplaatst: di 23 dec 2008, 22:40
door Daniel
Busstation blijft waar het is
GOUDA - De verplaatsing van het busstation van de zuidzijde naar de noordzijde van het NS-station is definitief van de baan.

Er is geen ruimte voor haltes aan die kant van het station, concluderen b en w na een studie. Dat er straks een grote oversteek nodig is tussen de RijnGouwelijn op de Burgemeester Jamessingel naar het busstation nemen ze voor lief.

Eerder al zag de provincie een probleem in de verplaatsing, die oorspronkelijk wel in het plan zat voor de metamorfose van het gebied aan de noordzijde van de spoorlijn.De Burgemeester Jamessingel oogt breed, maar met alle nieuwbouwplannen voor het gebied blijft er weinig ruimte over. Het leidt tot extra vertragingen (filevorming) voor het busverkeer en daar hebben alle passagiers last van. Als de bushaltes op hun huidige plek blijven is er alleen sprake van extra overstaptijd en dus vertraging voor de mensen die van de RijnGouwelijn overstappen op de bus en omgekeerd. En dat zijn er in aantal minder, leert het onderzoek. Een vrije busbaan zou de situatie verbeteren, maar daar is in het gebied al helemaal geen ruimte voor.

Het Reizigersoverleg Midden-Holland (ROM) heeft bij de gemeente nog een alternatief op tafel gelegd. Dat voorziet in het doortrekken van de RijnGouwelijn naar het Albert Plesmanplein, zodat kan worden overgestapt op de bussen die via de Ridder van Catsweg en de spoortunnel rijden. Met het doortrekken, aldus b en w, is financieel geen rekening gehouden en het benodigde geld zal er niet meer komen. Wel wordt bezien of de huidige bushalte op de Ridder van Catsweg in de richting van het Albert Plesmanplein kan opschuiven, zodat die dichter bij het station komt.

Een groot busstation aan de noordkant van het station was al eerder een onmogelijk opgave gebleken. De voorziening zou dan net zo groot moeten worden als die aan de zuidzijde. Op verzoek van de gemeenteraad hebben b en w gekeken of een ‘dynamisch busstation’ mogelijk is. De bussen wachten dan elders op het terrein en rijden vlak voor vertrek naar gemeenschappelijke haltes toe. Voor Gouda komt dat op basis van berekeningen neer op acht haltes. Daarnaast is een grote centrale wachtruimte nodig voor passagiers. Al met al betekent dit alternatief een fors ruimtebeslag, leert onderzoek van bureau Movares. En dat is de reden dat ook deze mogelijkheid in de prullenbak is verdwenen.

Bron: Algemeen Dagblad

Re: Busstation Gouda blijft waar het is

Geplaatst: wo 24 dec 2008, 00:42
door Suus
Een wachtruimte die groter is dan de twee NZH-abri's achter het laatste perron is natuurlijk altijd welkom als je het mij vraagt. Het originele dak of iets nieuws in zo'n vorm zou niet verkeerd zijn.