'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Cookie »

'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

AMSTERDAM
- Nu accepteert niemand nog parkeer- of stallingsgeld voor de fiets. Maar over vijf of tien jaar moet hiervoor bij NS-stations worden betaald. Dat zegt directeur Herman Gelissen van NS Fiets in het blad van de Fietsersbond, De Vogelvrije Fietser.
"Gratis stallen kost veel geld en ruimte, nu is het vaak een rommeltje." De ruimte rond stations is schaars en met stallen belast je de ruimte en de maatschappij, zegt Gelissen.

Inefficiënt

Veel parkeerruimte voor fietsen zou nu inefficiënt worden gebruikt, namelijk voor afgedankte fietsen en fietsen die er tijden blijven staan. "Met betaald parkeren kun je met stallingen volstaan die twintig of dertig procent kleiner zijn." Dat scheelt volgens Gelissen miljoenen.

De missie van de NS is om zo veel mogelijk mensen op de fiets naar het station te laten komen. Volgens Gelissen hoeft betaald parkeren niet in strijd te zijn met die doelstelling.

"Een groot voordeel van betaald parkeren is dat met de opbrengsten middelen vrijkomen om grote en kwalitatief hoogwaardige stallingen te bouwen." Hoeveel de NS extra gaat investeren, kan de directeur nog niet zeggen.

Stapelen

Vier van de tien treinreizigers komen op de fiets naar het station. "Wij moeten kostendekkend bewaakte stallingen voor trein- en ov-reizigers aanbieden. Dat betekent fietsen stapelen."

Gelissen voorspelt dat de exploitatie van stallingen een bedrijfstak wordt. "Als je zoiets wilt invoeren, moet je beginnen met een gratis bewaakte stalling." Voor 'langstallers' en 'weesfietsen' zoekt de NS met gemeenten en spoorbeheerder ProRail naar oplossingen.

"Je zou kunnen voorstellen dat de eerste dag gratis is, en voor elke volgende dag zou je dan een euro moeten betalen. Als de OV-chipkaart eenmaal is ingevoerd, kun je dat prima regelen."

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/1892813/fiets ... osten.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Suus »

Voor grote stations is een betaalde fietsenstalling nog wel begrijpelijk, maar voor kleine stations lijkt het mij onzin.

Daarnaast, er zullen altijd mensen zijn die hun fiets gewoon maar ergens neerkwakken, het liefst op het perron zelf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Vinny »

Fietsen de eerste dag gratis laten stallen is een optie die ik steeds vaker terugzie in Amsterdam bij de door de gemeente ge-exploiteerde fietsenstallingen. Een goed idee m.i. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Caspar »

Ik ga ook echt niet betalen om mijn fiets te stallen zeg. Als dat moet gebeuren neem ik hem iedere dag de trein mee in en zet ik hem op het werk wel neer 8-)
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door bassie92 »

Tja, als het beveiligd wordt zou ik het niet erg vinden, maar waarschijnlijk zal dat, ook zeker bij de kleine stations, niet gebeuren.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Caspar »

Valt vast wel te combineren met Servex.
Reiziger: Hallo ik kom mijn fiets stallen.
Servex medewerker: Wilt u daar nog iets lekkers te eten of te drinken bij...

Beetje offtopic; ik ken een paar medewerkers van C'est du pain van gezicht die bovenstaande zin standaard uitkramen. Laatst was ik er eentje voor, doordat ik zei: een koffie graag, EN IK HOEF ER NIETS LEKKERS BIJ TE ETEN!!! Hij snapte het meteen 8-)
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door bassie92 »

Haha zie je het voor je :lol: maar helemaal bestrijden kan je die fietsen toch niet bij het station, boetes geven kan je toch bijna niet omdat fietsen meestal niet op naam staan, toezichthouders zijn er toch weer te duur voor en ga zo maar door
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Suus »

Steeds meer plaatsen controleren wekelijks of zelfs dagelijk op wrakken. Vaak wordt er een sticker op geplakt die je er weer makkelijk af kan halen. Komen ze na een bepaalde periode terug, dan wordt je in afgelegen rekken (bijvoorbeeld Leiden) geplaatst of wordt de fiets naar timboektoe (westelijk havengebied in Amsterdan) gebracht. Zelfs in kleine plaatsen is zo'n controle werkzaam. Ik heb hier dan ook wel eens de wijkbeheer gebeld om de vele wrakken op het station weg te laten halen, mensen begonnen die in de struiken te gooien en toen werd het een varkensstal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door dvdhoven »

Caspar schreef:Ik ga ook echt niet betalen om mijn fiets te stallen zeg. Als dat moet gebeuren neem ik hem iedere dag de trein mee in en zet ik hem op het werk wel neer 8-)
Als het geen vouwfiets is, kost dat € 6,-- per dag. Kun je hem ook voor stallen denk ik.
Dick van den Hoven
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door IC3 »

In grote steden met fietsproblematiek vind ik het nog wel acceptabel, maar om dat nu op kleine stations in de regio te doen? Zo ontmoedig je het openbaar vervoer alleen maar meer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Vinny »

Je moet als gemeente gewoon alle fietsen wegknippen die illegaal geparkeerd worden of er veel te lang staan. Mensen die hun fiets willen stallen en hem terug willen vinden zorgen er heus wel voor om een plekje te vinden waar ze zeker weten dat dat kan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door treinbruno »

in belgie is het leuk dat als je moet betalen het spoorbedrijf dan verantwoordelijk is voor jouw fiets en het hun schuld is dat hij gestolen wordt 8-)

(ook al staat er een briefje: wij zijn niet verantwoordelijk, ze zijn toch verantwoordelijk :) )
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Linkerspoor »

Cookie-O-Fiel schreef:'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

AMSTERDAM
- Nu accepteert niemand nog parkeer- of stallingsgeld voor de fiets.
Proest. Alsof er nog geen betaalde bewaakte stallingen bij stations zijn. Ik zie daar toch regelmatig mensen naar binnen gaan om hun fiets tegen betaling te stallen... :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Suus »

Ik kan er zo dertig noemen volgens mij, maar het zijn wel vooral werkenden, ouderen en verwende tieners volgens mij, studenten e.d. zie je er amper.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Vinny »

Misschien een idee om betaald fietsparkeren alleen voor studenten in te voeren. Die betalen toch niets voor hun OV verplaatsing, rijden veelal op krotten rond en hebben op elk station wel een stationsfiets (die ze eens in de twee weken eens ophalen) :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Daan »

Voer de "witte fietsen" maar weer in, ben je ook van het probleem af dat iedereen z'n fiets overal maar neergooit...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Linkerspoor »

Vinny schreef:Misschien een idee om betaald fietsparkeren alleen voor studenten in te voeren. Die betalen toch niets voor hun OV verplaatsing,
Ow, bedankt voor de tip. Ik dacht dat ik in het weekend moet betalen voor mijn "ov verplaatsing", maar blijkbaar niet. :)
Vinny schreef:rijden veelal op krotten rond
Omdat de niet-betaalde fietsenstallingen meestal niet bewaakt zijn... :roll:
Vinny schreef:en hebben op elk station wel een stationsfiets (die ze eens in de twee weken eens ophalen) :evil:
Nee.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Misschien een idee om betaald fietsparkeren alleen voor studenten in te voeren. Die betalen toch niets voor hun OV verplaatsing, rijden veelal op krotten rond en hebben op elk station wel een stationsfiets (die ze eens in de twee weken eens ophalen) :evil:
De enige fiets die ik heb staat thuis in de fietskelder en ik heb sinds een paar dagen een OV-fietsabonnement, waar heb je het over? :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Vinny »

LOL wat gaat iedereen toch weer serieus in op mijn cynische opmerking :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Caspar »

Er zit een kern van waarheid in. Toen ik een half jaar geleden een nieuwe fiets heb aangeschaft, was mijn oude barrel dusdanis afgefietst, dat ik hem op het station achter heb gelaten. En het kettingslot heb meegenomen. Is vast weer een andere student blij mee.
Het verhaal van Vinny geldt niet echt voor een plaats als Hoorn/Alkmaar en dat soort stations, waar na de laatste trein bijna geen fiets meer staat. Maar in echte studentensteden kan er zo 30 procent van de fietsen worden uitgevist die er onnodig al weken staan. Daar zijn de studenten de boosdoeners van het probleem.
En tot slot krijg je met betaald fietsen stallen in sommige situaties ook aparte toestanden. Zo zijn er genoeg stations waar je nog gratis kan parkeren met je auto, en als je dan voor je fiets wel moet betalen lijkt me dat wat krom.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Vinny »

Ik wordt ook wel eens bedroefd als ik vijf minuten loop te zoeken naar een legale (gratis) fietsparkeerplek bij een station, en daarna is er een stickeractie en dan blijkt dat één op drie fietsen een sticker hebben gekregen omdat ze er te lang staan of in een zodanig verval zijn geraakt dat deze fietsen spoedig worden weggehaald. Dat betekent dat al die tijd mensen een fietsplek bezet houden terwijl ze er geen gebruik van maken en degenen die er normaal gebruik van wensen te maken in de weg zitten. Natuurlijk zal het niet zo zijn dat alleen studenten dit gedrag vertonen, maar het is in studentensteden opmerkelijk een vaker voorkomend verschijnsel dan in andere steden. Een systeem waarbij wangedrag beloond wordt en mensen die zich aan de regels houden worden afgescheept met hun fiets op vijf minuten lopen stallen of het betalen van fietsparkeergeld lijkt me niet de juiste oplossing. Ik heb liever dat mensen die parasiteren op het systeem worden aangepakt, terwijl normaal gedrag beloond wordt. Bewaakte fietsenstallingen die de eerste dag gratis zijn is m.i. dan ook een heel goed idee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Daniel »

Tja, maar om het nu een specifiek probleem van de studentensteden te noemen... in Dordrecht (nou niet echt een studentenstad) bijvoorbeeld is nog vrij recent het aantal gratis stallingsplekken voor de fiets uitgebreid, maar desondanks staan die plekken om 6.45 uur 's ochtends al grotendeels vol!
Dat zullen vast niet allemaal fietsen zijn van de reizigers die sinds de eerste trein op het station aangekomen zijn. Na een opruimactie is het dan ook zo'n beetje gelijk leeg en kan je weer fatsoenlijk van bus- naar treinstation lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Caspar »

Maar ook daar zit je met het probleem, na hoeveel tijd je een krot/fiets wegknipt. Als iemand na een paar weken denkt van tsja eigenlijk staat mijn barrel daar nog, maar als ik hem ophaal kost me dat intussen 25 euro, en bij een junk heb ik voor een 10tje en nieuwe barrel, dan zal de keuze snel gemaakt zijn.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:Het verhaal van Vinny geldt niet echt voor een plaats als Hoorn/Alkmaar en dat soort stations, waar na de laatste trein bijna geen fiets meer staat. Maar in echte studentensteden kan er zo 30 procent van de fietsen worden uitgevist die er onnodig al weken staan. Daar zijn de studenten de boosdoeners van het probleem.
In Alkmaar wordt er dan ook vrij actief gemodereerd in de stallingen bij het station. Regelmatig worden fietsen voorzien van mooie oranje plakkertjes. =)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'

Bericht door Vinny »

De Pers schreef:Speciaal team voor weesfiets

Een speciaal 'weesfietsteam' moet gemeenten ondersteunen bij de aanpak van weesfietsen: fietsen die bij een station staan en niet meer door hun eigenaar worden opgehaald. Het team wordt in het leven geroepen door staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) en de Nederlandse Spoorwegen.

Weesfietsen dienen niet te worden verward met wrakken, waar niet meer op te fietsen valt, die verwaarloosd zijn en die een 'geringe economische waarde' hebben, en zwerffietsen. Dat zijn tweewielers die buiten de rekken zijn gestald. Weesfietsen staan in onbewaakte stallingen en worden niet meer opgehaald door de eigenaar.

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie is gebleken dat het percentage weesfietsen in openbare stallingen kan oplopen tot twintig procent van de capaciteit. Strikte handhaving, toezicht of bewaking zou dat aantal kunnen reduceren tot maximaal vijf procent. Gemeenten spelen hierbij een belangrijke rol, zo luidt de aanbeveling.

Het gros van de gemeenten hanteert een termijn van 28 dagen voordat weesfietsen mogen worden verwijderd. Gemeenten vinden die termijn te lang, zo blijkt uit het onderzoek. Veel gemeenten weten echter niet of er een wettelijke minimumtermijn is.

De staatssecretaris kondigde maandag verder aan te komen met een standaardaanpak voor gemeenten. Daarin zouden onder meer de juridische procedures en mogelijkheden voor gemeenten moeten komen te staan om de weesfietsproblematiek aan te pakken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten