Utrecht: "Nieuwe bus veel smeriger"
Geplaatst: za 03 jan 2009, 17:36
Komitee: Nieuwe bus veel smeriger
Door HANS-PAUL ANDRIESSEN
UTRECHT - De 144 ‘schone’ Connexxionbussen, die sinds vorige maand door de stad rijden, zijn veel smeriger dan de gemeente Utrecht laat weten.
Dit zegt het Wijk C Komitee dat zich baseert op TNO-onderzoek naar de stikstofdioxide-uitstoot van dit type bus. Verkeerswethouder De Weger kon gisteren niet reageren op de beschuldiging.
Gemeente Utrecht en het regiobestuur zagen in de nieuwe bus het zogenoemde ei van Columbus. Stad en regio willen al jaren bouwen in het stationsgebied, maar die megaplannen botsen met de strenge Europese regels voor luchtkwaliteit. Een groot deel van de bezoekers van dat nieuwe gebied komt immers per auto.
Om die voorziene verslechtering van de lucht te compenseren, hebben Utrecht en het regiobestuur vorig jaar 144 ‘schone’ bussen gekocht, die geleased worden aan Connexxion.
Maar, zo blijkt uit het door het Wijk C Komitee opgediepte onderzoek uit 2008, die nieuwe bus (VDL, type Ambassador) scoort weliswaar goed op het gebied van fijnstof, maar niet op gebied van stikstofdioxide. Dit spul dringt door tot in de kleinste vetakkingen van de longen en kan tot allerlei klachten leiden.
,,De NO2-emissie bedraagt 1,8 gram per kilometer, terwijl Utrecht in zijn berekeningen uitgaat van 0,2 gram per kilometer,’’ zegt woordvoerder Ben Nijssen van het Komitee. ,,Ook de stikstofoxidenuitstoot is 40 procent hoger, dan waar de gemeente mee rekent. Kortom op deze punten lijkt de nieuwe bus eerder vuiler dan schoner.’’
Nijssen weet niet of de gemeente bewust onjuiste gegevens verspreidt. De gemeente komt begin volgende week met een reactie, zo liet een woordvoerder van wethouder De Weger gisteren weten.
Bron: Algemeen Dagblad
Door HANS-PAUL ANDRIESSEN
UTRECHT - De 144 ‘schone’ Connexxionbussen, die sinds vorige maand door de stad rijden, zijn veel smeriger dan de gemeente Utrecht laat weten.
Dit zegt het Wijk C Komitee dat zich baseert op TNO-onderzoek naar de stikstofdioxide-uitstoot van dit type bus. Verkeerswethouder De Weger kon gisteren niet reageren op de beschuldiging.
Gemeente Utrecht en het regiobestuur zagen in de nieuwe bus het zogenoemde ei van Columbus. Stad en regio willen al jaren bouwen in het stationsgebied, maar die megaplannen botsen met de strenge Europese regels voor luchtkwaliteit. Een groot deel van de bezoekers van dat nieuwe gebied komt immers per auto.
Om die voorziene verslechtering van de lucht te compenseren, hebben Utrecht en het regiobestuur vorig jaar 144 ‘schone’ bussen gekocht, die geleased worden aan Connexxion.
Maar, zo blijkt uit het door het Wijk C Komitee opgediepte onderzoek uit 2008, die nieuwe bus (VDL, type Ambassador) scoort weliswaar goed op het gebied van fijnstof, maar niet op gebied van stikstofdioxide. Dit spul dringt door tot in de kleinste vetakkingen van de longen en kan tot allerlei klachten leiden.
,,De NO2-emissie bedraagt 1,8 gram per kilometer, terwijl Utrecht in zijn berekeningen uitgaat van 0,2 gram per kilometer,’’ zegt woordvoerder Ben Nijssen van het Komitee. ,,Ook de stikstofoxidenuitstoot is 40 procent hoger, dan waar de gemeente mee rekent. Kortom op deze punten lijkt de nieuwe bus eerder vuiler dan schoner.’’
Nijssen weet niet of de gemeente bewust onjuiste gegevens verspreidt. De gemeente komt begin volgende week met een reactie, zo liet een woordvoerder van wethouder De Weger gisteren weten.
Bron: Algemeen Dagblad