Schippers Fast Ferry RET winnen Reizigersprijs

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Schippers Fast Ferry RET winnen Reizigersprijs

Bericht door Daniel »

Schippers Fast Ferry RET winnen Reizigersprijs

In Nijkerk is vandaag de ROVER Reizigersprijs 2008 uitgereikt. De prijs had dit jaar als thema 'de mens maakt het verschil'. De 5 genomineerden waren dan ook allemaal OV-personeelsleden: een NS-informatrice, twee buschauffeurs (Zuidtangent en Arriva), Fast Ferry-schippers (RET) en NS-conducteurs. De prijs ging uiteindelijk naar de Fast Ferry-schippers. Zij kregen uit handen van jury-voorzitter Ernst Cramer de felbegeerde prijs, die dit keer de vorm had van een vuurtoren: symbool van een rots in de branding, dat OV-personeel soms is voor reizigers als ze als mens, bijvoorbeeld wanneer het systeem faalt, het verschil maken.

De jury koos voor de schippers omdat zij gemiddeld genomen op alle criteria het hoogst scoorden. Alle vaste klanten van de Fast Ferry (ca. 30 personen) wordt de mogelijkheid geboden om hun mobiele nummer door te geven aan de RET en als de Ferry door weersomstandigheden of vanwege een technische storing niet kan varen, krijgen deze reizigers van de Centrale Verkeersleiding een SMS-je met de reden van verhindering en het vervangende vervoer dat beschikbaar is (meestal een taxi-busje). Zodra de storing verholpen is, krijgen deze reizigers ook een berichtje. De kosten van deze SMS-jes zijn voor rekening van de RET. Deze service begon als een informele afspraak tussen enkele vaste reizigers en de bemanning van de veerboot. De reizigers belden als de trein vertraagd was, en de kapiteins wachtten dan nog even, zodat reizigers niet een uur hoefden te wachten op de volgende verbinding. Omgekeerd lieten de reizigers het ook weten als ze een vrije dag hadden, zodat de bemanning niet tevergeefs wachtte. Naar het oordeel van de jury een goed voorbeeld van een prettige interactie tussen reizigers en personeel. Het betreft woon-werkverkeer, dan is het extra belangrijk dat je op het OV aan kunt. Een dergelijk initiatief zou vaker genomen mogen worden, aldus de jury. Het geeft blijk van een goede verstandhouding tussen reizigers en personeel, dat vervolgens door het vervoerbedrijf gehonoreerd wordt - buiten alle gebaande paden om. Een navolgbaar voorbeeld voor (bijvoorbeeld) het vervoer in de regio, daar waar aansluitend openbaar vervoer niet zo frequent rijdt, of als het de laatste aansluiting betreft.

De jury bestond dit jaar uit Ernst Cramer (Tweede Kamer, ChristenUnie), Liesbeth Alferink (vice-voorzitter ROVER), Roel Berghuis (Vakbondsbestuurder, FNV Bondgenoten) en Hans Ridder (oud-directeur 9292).

Bron: Rover
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten