Den Haag houdt schone bus tegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Den Haag houdt schone bus tegen

Bericht door Geert »

Den Haag houdt schone bus tegen
door Harry van Gelder
EINDHOVEN (DFT) - De nieuwste dieselbussen staan klaar. Ze zijn schoner, per stuk een halve ton goedkoper en direct leverbaar. Ze komen ook nog eens van VDL, een van de weinige industriële conglomeraten die Nederland nog rijk is. Toch geven politici in het Haagse de voorkeur aan buitenlandse busbouwers als Man, Mercedes en Volvo. Rara, hoe kan dat?

Nederland lijkt zijn interesse in de eigen industrie te hebben verloren. De verantwoordelijke politici in Den Haag en omstreken weren VDL bij een aanbesteding van 300 nieuwe bussen. De Haagse regio, met portefeuillehouder verkeer Peter Smit (VVD) voorop, eist vanwege het feit dat het beter zou zijn voor het milieu bussen op aardgas.

Vreemd, want aardgas is zijn voorsprong op diesel inmiddels volledig kwijtgeraakt. Bovendien kosten de aardgasbussen, volgens een berekening van busbedrijf Connexxion, €60 miljoen extra, omdat aardgas nieuwe tankstations en werkplaatsen vereist.

Door de keuze van Haaglanden wordt het Eindhovense VDL uitgesloten van het leveren van bussen. Dat scheelt VDL 600 manjaren aan Nederlands werk. De busbouwer is bang dat dankzij een politieke hype de verkeerde visie op aardgasbussen zich als een olievlek verspreidt over ons land.

Haagse politici weren eigen industrie
VDL wil dat de Haagse regio stopt met het bevoordelen van de grote buitenlandse busbouwers. Het bedrijf wil dat er milieunormen worden gesteld voor de luchtverontreiniging van bussen en niet dat aardgas boven diesel wordt verheven. „Laat de techniek aan de industrie over”, zegt VDL-directeur Jan Mooren. „Dan volgt er vanzelf een eerlijke aanbieding en vrije concurrentie.”

Het Eindhovense conglomeraat is langzamerhand een grote verzameling van 75 bedrijven geworden. Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of ze maken het; van asbakken tot milieuvriendelijke autobussen, van de bekende oranje brievenbussen tot koffers voor op het dak van de auto. Voor 95% gebeurt de productie binnen Nederland. Want dat is de wil van eigenaar Wim van der Leegte, die zich heeft opgewerkt tot baas van ruim 7000 werknemers, met een omzet van €1,5 miljard en een winst vorig jaar van €91 miljoen.

Jaren geleden voorzag VDL al dat de milieuwinst vooral te halen viel bij de bouw van dieselbussen. In nauwe samenwerking met Daf besloot VDL zich daar op te richten. Dat pakte goed uit, want vrijwel alle deskundigen zijn het er nu over eens dat de huidige diesels veel schoner zijn dan de aardgasbussen. Op het gebied van de uitstoot van CO2, fijnstof en koolwaterstoffen scoort VDL’s nieuwste lichtgewicht dieselbus, de Ambassador, beduidend beter, blijkt uit een recent rapport van TNO. Alleen op het gebied van de NOx is de emissie iets hoger, maar nog altijd 28% onder de norm die in 2012 van kracht wordt. Bovendien raken de aardgasbussen de voorsprong bij NOx totaal kwijt, als over twee jaar de euro 6-bussen op de markt komen.

Toch deinst regiobestuurder Smit, tevens wethouder van Den Haag, terug voor deze feiten. Vorige week schreef Smit aan VDL dat hem geen enkele informatie had bereikt dat de bussen van VDL substantiële voordelen hebben. ,,Als je alle facetten bekijkt, is de dieselbus niet schoner”, zegt wethouder Smit ook nu, via zijn woordvoerster. Om er later aan toe te voegen dat TNO het rapport heeft genuanceerd. Navraag bij TNO wijst echter uit dat „ons rapport nog steeds staat”, aldus een zegsman.

De VDL-top is verbijsterd. Een paar maanden geleden heeft VDL, op verzoek van wethouder Smit, nog een voorstel gedaan: het bedrijf wilde per direct 300 bussen leveren met de emissienorm euro 5 EEV. Na twee jaar, als de spiksplinternieuwe euro 6-bussen op de markt zijn, zullen deze de euro 5 vervangen. Er moet dan slechts €10 miljoen worden bijbetaald. „Dan maak je twee enorme milieustappen. Je vervangt meteen de huidige, veel vuilere euro 2- en euro 3-bussen en na twee jaar heb je de schoonste euro 6-bussen”, zegt Jan Mooren. De onafhankelijke milieudeskundige Maurits Groen vindt de conclusie van Smit ’verbijsterend’. „Aardgas heeft zitten slapen. De nieuwste dieselbussen zijn by far schoner dan aardgas.”

Bron: De Financiële Telegraaf
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Den Haag houdt schone bus tegen

Bericht door deadlock »

Ik kan janken van dit soort berichtgeving :(
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Den Haag houdt schone bus tegen

Bericht door Ruben »

Het stikt van de Ambassador's in Nederland en omdat we ze in Den Haag eens een keer niet krijgen blijkt heel Nederland plotsklaps haar interesse in de Nederlandse busindustrie verloren. Doe nog eens wat van die rampjournalistiek deze kant op zeg. :neg:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Den Haag houdt schone bus tegen

Bericht door deadlock »

Mwoah, er is wel iets te zeggen voor de kritiek. 60 miljoen is nogal een investering.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Den Haag houdt schone bus tegen

Bericht door Chauf21 »

Er is wellicht hoop.
Charlie Aptroot van de VVD heeft kamervragen gesteld over de aanbestedingseisen:
Uit het krantenbericht en nadere informatie die Aptroot zelf onlangs zelf inwon, blijkt dat bij de aanbesteding van bussen in de regio Haaglanden waarschijnlijk in strijd met de aanbestedingsregels wordt gehandeld. De stadsregio Haaglanden sluit bij voorbaat bussen uit die niet op aardgas rijden. Dit terwijl deskundigen aangeven dat al lang niet meer vaststaat dat aardgas schoner is dan diesel. ‘Dat kan dus niet. Openbare aanbesteding moet op basis van objectieve criteria geschieden, zoals emissiewaarden en investerings- en exploitatiebedragen. De regio moet zich niet met de techniek bemoeien, en mag niet bij voorbaat bepaalde oplossingen en potentiële aanbieders uitsluiten' aldus Aptroot.

De vragen die Aptroot stelde, luiden als volgt:
  • 1. Bent u bekend met het artikel* "Den Haag houdt schone bus tegen"?
  • 2. Bent u het met de VVD eens dat bij openbare aanbesteding sprake moet zijn van objectieve eisen en criteria, zoals emissienormen en investerings- en exploitatiebedragen?
  • 3. Is daarmee de aanbesteding van bussen in de regio Haaglanden, waarbij voor één soort brandstof is gekozen ongeacht de emissies en kosten niet in strijd met de aanbestedingsregels en de gewenste objectiviteit?
  • 4. Wat vindt de minister er van dat Nederlandse leveranciers bij voorbaat zijn uitgesloten van deze aanbesteding?
  • 5. Welke conclusies trekt de minister als er inderdaad sprake is van uitsluiting van de eigen industrie, terwijl daardoor bussen worden aangeschaft die duurder en vervuilender zijn dan de eigen industrie kan leveren?
  • 6. Is de minister bereid om deze aanbesteding van bussen voor de Haagse regio te onderzoeken en in te grijpen?
  • 7. Is het niet de hoogste tijd, zoals eerder door de VVD voorgesteld, om onafhankelijk toezicht op de aanbestedingen en onafhankelijke klachtenbehandeling te realiseren?
Bron: http://www.minderregels.nl/index.php?id ... ews_id=212" onclick="window.open(this.href);return false;, 2 april 2008.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 102 gasten