Pagina 1 van 1

Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: ma 16 feb 2009, 22:33
door Daniel
Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12
ZOETERMEER - Over een paar jaar krijgt Zoeterneer een derde openbaarvervoerknooppunt. Na Centrum-West en de Mandelabrugwordt dat het nieuwe NS-station Bleizo. Dat verrijst aan de oostkant van de stad, bij de snelweg A12.

Lees verder op de site van het Algemeen Dagblad.

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: ma 16 feb 2009, 22:49
door Wubbo
Ik heb kennelijk het bericht gemist dat dat station definitief is? Ik heb het nog niet in allerlei plannen voorbij zien komen namelijk...

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: ma 16 feb 2009, 23:02
door Geert
Kennelijk is het toch definitief:
AD schreef:Eerst wordt de grond langs het tracé bouwrijp gemaakt. Ondergrondse kabels en leidingen in het gebied worden verlegd. De verwachting is dat de aannemer nog dit jaar kan beginnen met de aanleg van een viaduct ter hoogte van de Van der Hagenstraat en een viaduct over de Bleiswijkseweg. Hier komt ook een nieuwe halte voor Randstadrail-lijn 4, bedoeld voor bezoekers van het Van Tuyllpark.

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: ma 16 feb 2009, 23:06
door Wubbo
Daar lees ik niks over het station (het treinstation dan he ;-)).

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: di 17 feb 2009, 09:47
door Justin
Gaat leuk worden dan, een derde station langs de Goudse lijn, I assume? Is Ztmo niet genoeg?

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: di 17 feb 2009, 11:15
door Suus
Oosterheem is best een grote wijk, het doortrekken van de RandstadRail naar het spoor zou dus best een hoop reizigers kunnen aantrekken. Of het station ook in de dienstregeling past is een ander verhaal, er zijn al vier stations tussen Den Haag en Gouda en bij aankomst in Gouda wordt de sprinter vaak al op de hielen gezeten door de NoordOost. Veel eerder kan de sprinter ook niet weg uit Den Haag, want die vertrekt al twee minuten na de s2000. (en de s19800 vertrekt twee minuten na de NoordOost).

En zijn ook al jaren schimmige plannen voor een station Zevenhuizen-Moerkapelle, maar dat gaat voorlopig ook niet door om diverse redenen die mij ook lijken te spelen bij Zoetermeer-Bleiswijk.

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: di 17 feb 2009, 13:22
door Chauf21
Wubbo schreef:Ik heb kennelijk het bericht gemist dat dat station definitief is? Ik heb het nog niet in allerlei plannen voorbij zien komen namelijk...
Zie bv.: http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/article1883414.ece

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: di 17 feb 2009, 14:23
door reisthijs
Bee schreef:Of het station ook in de dienstregeling past is een ander verhaal, er zijn al vier stations tussen Den Haag en Gouda en bij aankomst in Gouda wordt de sprinter vaak al op de hielen gezeten door de NoordOost.
Misschien dat het net wel past als in beide series hier consequent SLT gaat rijden, wat sowieso al het plan is? Dat is immers het hele idee van de nieuwe Sprinters, meer stations kunnen aandoen in dezelfde tijd (of dezelfde stations in minder tijd).

Of anders zou dit nieuwe station misschien ten koste van Zoetermeer Oost moeten gaan (de huidige twee stations liggen ook wel erg dicht bij elkaar).

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: di 17 feb 2009, 15:27
door Chauf21
Of de intercity krijgt op het gedeelte Den Haag - Gouda een lagere gemiddelde snelheid. En met de komst van station Binckhorst is een gehele verandering in de infrastructuur ook niet ondenkbaar ;)

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: di 17 feb 2009, 16:11
door Geert
Wellicht is een inhaalspoor bij Den Haag Ypenburg te realiseren?

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: di 17 feb 2009, 16:25
door Vinny
Misschien is het eens een idee om niet bij elke molshoop een station aan te leggen? :twisted:

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: di 17 feb 2009, 16:39
door Chauf21
Misschien is het een idee om juist nóg meer stations aan te leggen en een koppeling tussen trein en sneltram-/metronetwerk te gaan maken :idea:

Motie Roemer schreef:De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat er nu een sterke scheiding is tussen metrovervoer en light-rail, terwijl een combinatie hiervan goede kansen biedt om gebieden rondom grote steden rechtstreeks te verbinden met de grote stad;

verzoekt de regering, te onderzoeken welke kansen het samengaan van metrovervoer met light-rail kan bieden, en nog dit jaar met voorstellen hiertoe te komen,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Roemer. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 110 (31305).
Staatssecretaris Huizinga-Heringa schreef:In de motie-Roemer op stuk nr. 110 wordt de regering verzocht "te onderzoeken welke kansen het samengaan van metrovervoer met light-rail kunnen bieden en nog dit jaar met voorstellen hiertoe te komen". De kansen bij het samengaan van metrovervoer en lightrail wil ik zeker onderzoeken. Waar het ov nu een lappendeken is en wij moeten bekijken hoe wij er een samenhangend systeem van kunnen maken, wil ik juist om die lappendeken te voorkomen dat onderzoek naar het samengaan van metrovervoer en lightrail betrekken bij de visie op het regionaal vervoer waarmee ik in de zomer van 2010 kom. Dan kan het in een overzichtelijk geheel worden gezet.
Dus kansen bekijken, ja. Nog dit jaar met voorstellen komen, nee.

VERSLAG VAN NOTAOVERLEG MobiliteitsAanpak 16 februari 2009

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: di 17 feb 2009, 17:37
door mb90
Op de InfraTech in Ahoy afgelopen januari vond ik op de stand van Stadsgewest Haaglanden deze folder over station BleiZo. Volgens die folder moet het in 2012 klaar zijn:
http://www.freewebs.com/ovopzuid/BleiZo.pdf

Er zat ook een folder van de nieuwe tramlijn 19 bij, dus mocht er interesse zijn, dan kan ik die ook wel uploaden. :wink:

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: wo 18 feb 2009, 19:32
door Bastiaan
Reiziger Ddrs schreef:Na Centrum-West en de Mandelabrug wordt dat het nieuwe NS-station Bleizo. Dat verrijst aan de oostkant van de stad, bij de snelweg A12.
Ik mag hopen dat 'Bleizo' (Bleiswijk-Zoetermeer) niet de echte naam van het station wordt. Of gaan we alle dubbele stationsnamen voortaan zo afkorten? Station Edwa, Gilrij, Driezei, Koumol, Hoosap, etc. :roll:

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: za 21 feb 2009, 17:26
door Wubbo
Bleizo is nog niet definitief. Zie daarvoor bijvoorbeeld deze reactie van minister Eurlings op de initiatiefnota "Nieuwe stations, nieuwe passagiers" van de ChristenUnie. ProRail is nog bezig met een kosten/batenanalyse (projectnota). Uitwerking daarvan is eind 2009 voorzien. Dan wordt ook het kostenplaatje duidelijk.

Re: Met Randstadrail lijn 4 tot aan de A12

Geplaatst: za 07 mar 2009, 20:17
door Melvin
Misschien ook handig: http://bleizo.nl/