Pagina 1 van 1

Randstadrail

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 20:04
door racingweirdo
als ik wat google en wat wiki, dan zie ik dat een deel van de rr de status lokaalspoorweg heeft gekregen.


iets verder op lees ik dat een van de eisen van lokaalspoor is dat er niet harder word gereden dan 30 km/h.

dit rijmt toch niet met elkaar? rr rijd toch veel harder?

Re: Randstadrail

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 21:47
door Jurjen
Wat is de bron van die snelheidslimiet dan? Volgens de Spoorwegwet wordt een spoorweg 'als lokale spoorweg aangewezen, indien de spoorweg uitsluitend of overwegend bestemd is voor vervoer per metro of tram of voor het verrichten van ander openbaar personenvervoer over lokale verbindingen'. Voorts wordt nog gesteld dat:
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen met het oog op het veilig
gebruik van bijzondere en lokale spoorwegen, ten aanzien van die
spoorwegen regels worden gesteld over:
a. technische eigenschappen van de spoorweginfrastructuur;
b. veiligheidsvoorzieningen en -maatregelen;
c. seingeving;
d. opening van spoorwegbruggen;
e. technische eigenschappen alsmede goedkeuring en toelating tot het
verkeer van spoorvoertuigen;
f. verkeersgedrag en voorwaarden waaronder het gebruik van
spoorwegen is toegestaan;
g. rijvaardigheid en rijbevoegdheid.
Een algemene snelheidsbeperking haal ik hier dus nog niet uit...

Re: Randstadrail

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 21:49
door Geert
In de Locaalspoor- en Tramwegwet staat ook geen specifieke snelheidsbeperking genoemd.

Re: Randstadrail

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 21:52
door Jurjen
Geert schreef:In de Locaalspoor- en Tramwegwet staat ook geen specifieke snelheidsbeperking genoemd.
Dank, die kon ik zo snel dus niet vinden. ;-)

Re: Randstadrail

Geplaatst: di 19 mei 2009, 14:19
door racingweirdo
In 1878 werd het dankzij de Wet omtrent regeling van de dienst op Locaalspoorwegen mogelijk om ook spoorwegen te kunnen aanleggen waaraan minder hoge eisen worden gesteld op het gebied van beveiliging (spoorwegovergangen hoefden niet bemand te zijn) en maximale aslast. De maximumsnelheid op een locaalspoorweg is wel lager, maximaal 30 km per uur. Door de lagere eisen was de aanleg goedkoper, zodat de locaalspoorweg een nieuwe spoorcategorie werd tussen de bestaande categorieën hoofdspoorweg en tramweg in.

Re: Randstadrail

Geplaatst: di 19 mei 2009, 14:47
door Wubbo
Bron?

Re: Randstadrail

Geplaatst: di 19 mei 2009, 14:59
door Daan
Als ik even Google, http://nl.wikipedia.org/wiki/Locaalspoorweg.
racingweirdo schreef:als ik wat google en wat wiki, dan zie ik dat een deel van de rr de status lokaalspoorweg heeft gekregen.
Welke delen precies, en waar staat dat?

Re: Randstadrail

Geplaatst: di 19 mei 2009, 15:07
door Ruben
Een locaalspoorweg zit tussen een tram en hoofdspoor in. Als voor stadstrams al geen maximumsnelheid is bepaald, en voor hoofdspoor dit ook niet wettelijk is bepaald, waarom zou voor locaalspoor dan 30km/h gelden? Dit wordt gewoon plaatselijk bepaald.

Re: Randstadrail

Geplaatst: di 19 mei 2009, 15:50
door reisthijs
Daan schreef:Welke delen precies, en waar staat dat?
De oorspronkelijke Hofplein- en Zoetermeerlijn, dus alleen de delen die tot 2006 hoofdspoorweg waren, zijn aangewezen als locaalspoorweg. Dat maak ik tenminste op uit deze bepaling in het Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen:
RandstadRail: de ingevolge artikel 1, eerste lid, van de Locaalspoor- en Tramwegwet aangewezen locaalspoorweg Den Haag Centraal – Den Haag Laan van NOI – Zoetermeer, met de zijtak Leidschendam – Rotterdam;
Datzelfde reglement weet ook te vertellen dat per spoorweg wordt bepaald wat de maximumsnelheid is. Het is dus niet zo dat voor alle lokaalspoorwegen dezelfde snelheid geldt.

Re: Randstadrail

Geplaatst: di 19 mei 2009, 19:59
door Karl
Wubbo schreef:Bron?
Dat staat zo op Wikipedia, waar overigens ook naar een bron wordt gevraagd.

Als ik even Google kom ik op de volgende alinea uit:
Na 1870 bleek het wenselijk het spoorwegnet aan te vullen met eenvoudiger, goedkopere lijnen. Aanvankelijk gold voor deze lijnen een maximumsnelheid van 30 km per uur, maar deze werd enige malen verhoogd en daarna per geval vastgesteld. De maximum asbelasting was eerst 10 ton, doch ook deze norm verdween later geheel uit de wet. De beperkingen boden het voordeel dat de rails minder zwaar konden zijn en het beveiligingsstelsel eenvoudiger.
http://www.encyclopediedrenthe.nl/Lokaalspoorweg

Niet dat dit heel betrouwbaar is, maar ik vind het wel plausibel klinken.

Re: Randstadrail

Geplaatst: di 19 mei 2009, 21:36
door racingweirdo
n 1878 werd het dankzij de Wet omtrent regeling van de dienst op Locaalspoorwegen mogelijk om ook spoorwegen te kunnen aanleggen waaraan minder hoge eisen worden gesteld op het gebied van beveiliging (spoorwegovergangen hoefden niet bemand te zijn) en maximale aslast. De maximumsnelheid op een locaalspoorweg is wel lager, maximaal 30 km per uur. Door de lagere eisen was de aanleg goedkoper, zodat de locaalspoorweg een nieuwe spoorcategorie werd tussen de bestaande categorieën hoofdspoorweg en tramweg in.

hier is een bron voor en bij jouw niet :pos:

Re: Randstadrail

Geplaatst: di 19 mei 2009, 21:41
door Wubbo
Die wet is al aangehaald, daar staat geen maximumsnelheid in vermeld.

Re: Randstadrail

Geplaatst: di 19 mei 2009, 21:56
door Geert
racingweirdo schreef:n 1878 werd het dankzij de Wet omtrent regeling van de dienst op Locaalspoorwegen mogelijk om ook spoorwegen te kunnen aanleggen waaraan minder hoge eisen worden gesteld op het gebied van beveiliging (spoorwegovergangen hoefden niet bemand te zijn) en maximale aslast. De maximumsnelheid op een locaalspoorweg is wel lager, maximaal 30 km per uur. Door de lagere eisen was de aanleg goedkoper, zodat de locaalspoorweg een nieuwe spoorcategorie werd tussen de bestaande categorieën hoofdspoorweg en tramweg in.

hier is een bron voor en bij jouw niet :pos:
Zet er volgende keer ook zelf even bij wat je bron is. Overigens klopt de bron in dit geval niet, lees de wet er maar zelf op na ;)

Re: Randstadrail

Geplaatst: wo 20 mei 2009, 01:20
door Jurjen
Ergo:

- De voormalige Zoetermeer Stadslijn én de Hofpleinlijn zijn inderdaad aangemerkt als lokaalspoorweg. (Bron)
- De maximumsnelheid op lokaalspoorwegen ten minste 80 kilometer per uur bedraagt, gezien het Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen in artikel 53 'Remmen' tot die snelheid bij lokaalspoorwegen een maximale remweg voorschrijft. (Bron)