Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
Geplaatst: ma 31 mar 2008, 10:58
Hoekse Lijn zeker halfjaar plat;
Bussen en mogelijk fast ferry alternatieven
SCHIEDAM - HOEK VAN HOLLAND - Als gevolg van de ombouw tot metrolijn wordt de spoorlijn tussen Hoek van Holland en Schiedam in 2010 gedurende zes tot negen maanden buiten gebruik gesteld. Reizigers zijn in die periode aangewezen op vervangend vervoer.
Waarschijnlijk wordt de dienstregeling tijdelijk overgenomen door bussen. Mogelijk wordt ook vervoer over water ingezet. RET en Stadsregio Rotterdam werken daar momenteel plannen voor uit. Van de spoorlijn maken dagelijks vele duizenden inwoners van Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen gebruik. Zij pendelen met de trein van en naar hun werk.
De NS staakt de exploitatie van de Hoekse Lijn in 2010, omdat die onrendabel is. De Stadsregio (als toekomstig beheerder) voegt de lijn toe aan het metronet van de RET.
NS-station Schiedam Centraal wordt het nieuwe eindpunt. Reizigers uit de richting Hoek van Holland kunnen op dit station overstappen op een trein of verder reizen per metro naar Rotterdam.
Het grote voordeel van de ombouw is volgens de Stadsregio dat bestemmingen als het Dijkzigtziekenhuis, de Koopgoot en Brainpark/Rivium voortaan beter bereikbaar zijn voor reizigers uit de Waterwegsteden.
Bij de ombouw worden de stations aangepast voor het in- en uitstappen in metrovoertuigen. De perrons worden ingekort tot een lengte van 90 meter én ze worden 30 centimeter opgehoogd. Ook de stroomspanning wordt aangepast.
Ondertunneling
Met het oog op de veiligheid wordt het spoor bij meerdere stations ondertunneld. Maassluis krijgt een nieuw station in de Steendijkpolder en Hoek van Holland krijgt er een station bij in de Oranjebuitenpolder. Bij het strand komt een nieuwe eindhalte die zo'n 800 meter dichter bij zee ligt dan het huidige NS-station Hoek van Holland Strand.
De Stadsregio verwacht dat het aantal passagiers op de lijn in 2020 met 33 procent zal zijn gegroeid. Het Vlaardingse college van B en W is enthousiast. "Dit is een belangrijke impuls voor het openbaar vervoer", aldus wethouder Jan Robberegt.
Frequentie
Reizigersorganisatie Rover is ook geestdriftig, omdat een metro frequenter rijdt dan een trein en meer bestemmingen aandoet.
"Het wordt in dat halve jaar van de ombouw even kiezen op elkaar, maar we krijgen er een betere voorziening voor terug", aldus Rover-woordvoerder Rikus Spithorst.
Rover dringt er bij de Stadsregio wel op aan de overlast voor de passagiers zo kort mogelijk te laten duren.
Bron: Telegraaf, 27-3-2008 (papieren editie)
Vlaardingen wil aanblik van oude stations handhaven
VLAARDINGEN - De gemeente Vlaardingen heeft bij de Stadsregio Rotterdam een extra wensenlijstje neergelegd over de ombouw van de Hoekse Lijn van treinverbinding naar lightrail. De Stadsregio heeft de lijn overgenomen van Verkeer en Waterstaat.
Bij alle stations in Vlaardingen moet een tunnel komen voor voetgangers en fietsers, zegt het Vlaardings college in het wensenlijstje. Hierdoor hoeven ze niet te wachten als de spoorbomen naar beneden gaan.
Daarnaast wil Vlaardingen dat het stationsgebouw van Vlaardingen-Oost - dat gebouwd is in de jaren '50 van de vorige eeuw - gehandhaafd blijft.
Het station moet van binnen wel worden opgeknapt. Zo moet er een mindervalidentoegang komen. Ook zal de buitenruimte opnieuw moeten worden ingericht. Verder wil het Vlaardings college dat er een goede uitgang komt voor Vijfsluizen.
Ook voor station Vlaardingen-Centrum heeft het college wensen. De stationskap, die zeer herkenbaar is, blijft onveranderd. Daarnaast willen burgemeester en wethouders dat alle ruimtes onder de kap worden aangepakt.
De buitenruimte, die nu sterk verwaarloosd is, moet opnieuw worden ingericht.
Dan Station West. Dit station wordt vernieuwd, inclusief de opbouw zodat de reiziger niet meer natregent terwijl ook de buitenruimte veel aandacht krijgt. Bij het Lickebaertgebied ten slotte, wil Vlaardingen verder een goede spoorwegovergang.
Het is de bedoeling dat de nieuwe lightrailverbinding per 1 januari 2011 van start kan gaan. De Vlaardingers gaan er met deze verbinding absoluut op vooruit, meent verkeerswethouder Jan Robberegt (GroenLinks). Zo zullen de metrovoertuigen veel vaker stoppen dan de huidige treinstellen, zegt hij. Elke tien minuten kunnen reizigers voortaan instappen.
Verder hoeven automobilisten straks minder lang te wachten bij de spoorwegovergangen. Dit komt, legt Robberegt uit, omdat de metrostellen veel sneller optrekken dan een gewone trein.
Verder wordt de verbinding met het strand van Hoek van Holland flink verbeterd omdat het extra station daar dichter aan zee zal komen te liggen.
Uit berekeningen blijkt dat de metrovariant in 2020 33 procent meer reizigers zal opleveren.
Bron: AD/Rotterdams Dagblad, 28-3-08 (papieren editie)
Bussen en mogelijk fast ferry alternatieven
SCHIEDAM - HOEK VAN HOLLAND - Als gevolg van de ombouw tot metrolijn wordt de spoorlijn tussen Hoek van Holland en Schiedam in 2010 gedurende zes tot negen maanden buiten gebruik gesteld. Reizigers zijn in die periode aangewezen op vervangend vervoer.
Waarschijnlijk wordt de dienstregeling tijdelijk overgenomen door bussen. Mogelijk wordt ook vervoer over water ingezet. RET en Stadsregio Rotterdam werken daar momenteel plannen voor uit. Van de spoorlijn maken dagelijks vele duizenden inwoners van Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen gebruik. Zij pendelen met de trein van en naar hun werk.
De NS staakt de exploitatie van de Hoekse Lijn in 2010, omdat die onrendabel is. De Stadsregio (als toekomstig beheerder) voegt de lijn toe aan het metronet van de RET.
NS-station Schiedam Centraal wordt het nieuwe eindpunt. Reizigers uit de richting Hoek van Holland kunnen op dit station overstappen op een trein of verder reizen per metro naar Rotterdam.
Het grote voordeel van de ombouw is volgens de Stadsregio dat bestemmingen als het Dijkzigtziekenhuis, de Koopgoot en Brainpark/Rivium voortaan beter bereikbaar zijn voor reizigers uit de Waterwegsteden.
Bij de ombouw worden de stations aangepast voor het in- en uitstappen in metrovoertuigen. De perrons worden ingekort tot een lengte van 90 meter én ze worden 30 centimeter opgehoogd. Ook de stroomspanning wordt aangepast.
Ondertunneling
Met het oog op de veiligheid wordt het spoor bij meerdere stations ondertunneld. Maassluis krijgt een nieuw station in de Steendijkpolder en Hoek van Holland krijgt er een station bij in de Oranjebuitenpolder. Bij het strand komt een nieuwe eindhalte die zo'n 800 meter dichter bij zee ligt dan het huidige NS-station Hoek van Holland Strand.
De Stadsregio verwacht dat het aantal passagiers op de lijn in 2020 met 33 procent zal zijn gegroeid. Het Vlaardingse college van B en W is enthousiast. "Dit is een belangrijke impuls voor het openbaar vervoer", aldus wethouder Jan Robberegt.
Frequentie
Reizigersorganisatie Rover is ook geestdriftig, omdat een metro frequenter rijdt dan een trein en meer bestemmingen aandoet.
"Het wordt in dat halve jaar van de ombouw even kiezen op elkaar, maar we krijgen er een betere voorziening voor terug", aldus Rover-woordvoerder Rikus Spithorst.
Rover dringt er bij de Stadsregio wel op aan de overlast voor de passagiers zo kort mogelijk te laten duren.
Bron: Telegraaf, 27-3-2008 (papieren editie)
Vlaardingen wil aanblik van oude stations handhaven
VLAARDINGEN - De gemeente Vlaardingen heeft bij de Stadsregio Rotterdam een extra wensenlijstje neergelegd over de ombouw van de Hoekse Lijn van treinverbinding naar lightrail. De Stadsregio heeft de lijn overgenomen van Verkeer en Waterstaat.
Bij alle stations in Vlaardingen moet een tunnel komen voor voetgangers en fietsers, zegt het Vlaardings college in het wensenlijstje. Hierdoor hoeven ze niet te wachten als de spoorbomen naar beneden gaan.
Daarnaast wil Vlaardingen dat het stationsgebouw van Vlaardingen-Oost - dat gebouwd is in de jaren '50 van de vorige eeuw - gehandhaafd blijft.
Het station moet van binnen wel worden opgeknapt. Zo moet er een mindervalidentoegang komen. Ook zal de buitenruimte opnieuw moeten worden ingericht. Verder wil het Vlaardings college dat er een goede uitgang komt voor Vijfsluizen.
Ook voor station Vlaardingen-Centrum heeft het college wensen. De stationskap, die zeer herkenbaar is, blijft onveranderd. Daarnaast willen burgemeester en wethouders dat alle ruimtes onder de kap worden aangepakt.
De buitenruimte, die nu sterk verwaarloosd is, moet opnieuw worden ingericht.
Dan Station West. Dit station wordt vernieuwd, inclusief de opbouw zodat de reiziger niet meer natregent terwijl ook de buitenruimte veel aandacht krijgt. Bij het Lickebaertgebied ten slotte, wil Vlaardingen verder een goede spoorwegovergang.
Het is de bedoeling dat de nieuwe lightrailverbinding per 1 januari 2011 van start kan gaan. De Vlaardingers gaan er met deze verbinding absoluut op vooruit, meent verkeerswethouder Jan Robberegt (GroenLinks). Zo zullen de metrovoertuigen veel vaker stoppen dan de huidige treinstellen, zegt hij. Elke tien minuten kunnen reizigers voortaan instappen.
Verder hoeven automobilisten straks minder lang te wachten bij de spoorwegovergangen. Dit komt, legt Robberegt uit, omdat de metrostellen veel sneller optrekken dan een gewone trein.
Verder wordt de verbinding met het strand van Hoek van Holland flink verbeterd omdat het extra station daar dichter aan zee zal komen te liggen.
Uit berekeningen blijkt dat de metrovariant in 2020 33 procent meer reizigers zal opleveren.
Bron: AD/Rotterdams Dagblad, 28-3-08 (papieren editie)