Treinbotsing bij Barendrecht
Treinbotsing bij Barendrecht
Dit topic maakt onderdeel uit van het onderwerp Aanrijding Barendrecht - 24 september 2009.
BARENDRECHT - Bij Barendrecht zijn donderdagavond rond half elf twee goederentreinen op elkaar gebotst. Dat heeft de politie gemeld. Het ongeval vond plaats bij de Lorentzweg.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen/2088959/aanri ... recht.html
Verdere informatie ontbreekt op dit moment nog.
BARENDRECHT - Bij Barendrecht zijn donderdagavond rond half elf twee goederentreinen op elkaar gebotst. Dat heeft de politie gemeld. Het ongeval vond plaats bij de Lorentzweg.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen/2088959/aanri ... recht.html
Verdere informatie ontbreekt op dit moment nog.
Re: Aanrijding goederentreinen bij Barendrecht
Er zouden hierbij drie treinen (twee goederentreinen en één passagierstrein) betrokken zijn. Een van de machinisten zou gewond zijn. Een woordvoerder meldt dat een van de goederenwagons naar beneden is gevallen en dat een passagierstrein hier tegenaan is gereden. Het treinverkeer is volledig stilgelegd (zie http://www.nrc.nl/binnenland/article236 ... arendrecht).
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Pieter van Vollenhoven en z'n team kan weer aan de slag.
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Inmiddels is de mcn van de Railion 6400 trein overleden. De cabine van z'n loc is helemaal fijngedrukt door de ERS Class 66. Triest dit. Pieter van Vollenhoven was vannacht al ter plaatse en zei dat de schade nog groter had kunnen zijn als de passagierstrein (een Benelux) met volle snelheid had gereden. Als ik de foto's zo bekijk is het een gigantische ravage.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Ja, in het Journaal vanochtend was ook gemeld dat de Beneluxtrein een draaistel geraakt had (met lage snelheid door de ingezette snelremming). Je moet er toch niet aan denken wat er was gebeurd als de machinist niet bijtijds had geremd... :?
Desalniettemin erg triest natuurlijk dat een van de machinisten overleden is. De andere machinist (van de andere goederentrein) ligt nog zwaargewond in het ziekenhuis.
Kennelijk is er sinds twee minuten weer treinverkeer mogelijk:
Desalniettemin erg triest natuurlijk dat een van de machinisten overleden is. De andere machinist (van de andere goederentrein) ligt nog zwaargewond in het ziekenhuis.
Kennelijk is er sinds twee minuten weer treinverkeer mogelijk:
Dordrecht-Rotterdam Centraal
Melding vrijdag 25 september 2009, 08:21 uur:
Oorzaak: aanrijding
De beperkingen tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht als gevolg van een aanrijding zijn voorbij.
Houdt u nog rekening met een langere reistijd.
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Wat een gigantische klapper moet dat geweest zijn zeg In ieder geval sterkte aan alle betrokkenen.
EDITje met wat nummertjes:
Betrokken locomotieven zijn ERS 6616 en RN 6414 en 6415, de laatste twee waren de trekkrachten van trein 61300 On - Kfh...
EDITje met wat nummertjes:
Betrokken locomotieven zijn ERS 6616 en RN 6414 en 6415, de laatste twee waren de trekkrachten van trein 61300 On - Kfh...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Van Vollenhoven: geluk dat machinist passagierstrein remde
Van Vollenhoven: geluk dat machinist passagierstrein remde
Geplaatst op: vrijdag 25 september 2009 om 8:17
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 september 2009 om 8:59
Barendrecht - Nog voor de rampenbestrijding kan zeggen wat er gebeurd is bij Barendrecht, liep Pieter van Vollenhoven al op het spoor. Van Vollenhoven is de voorzitter van de Onderzoeksraad voor veiligheid. Bij rampen als deze doet die raad onderzoek. „De treinen reden elkaar tegemoet op hetzelfde spoor. Ze reden niet op gescheiden banen.” Hoe kan het dat twee treinen elkaar tegemoet rijden op een spoor? „Theoretisch is het mogelijk dat dat gebeurt als twee treinen elkaar passeren. Het kan ook zijn dat een wissel verkeerd stond. Er kan ook sprake zijn van een ontsporing.”
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 25 september 2009 om 8:17
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 september 2009 om 8:59
Barendrecht - Nog voor de rampenbestrijding kan zeggen wat er gebeurd is bij Barendrecht, liep Pieter van Vollenhoven al op het spoor. Van Vollenhoven is de voorzitter van de Onderzoeksraad voor veiligheid. Bij rampen als deze doet die raad onderzoek. „De treinen reden elkaar tegemoet op hetzelfde spoor. Ze reden niet op gescheiden banen.” Hoe kan het dat twee treinen elkaar tegemoet rijden op een spoor? „Theoretisch is het mogelijk dat dat gebeurt als twee treinen elkaar passeren. Het kan ook zijn dat een wissel verkeerd stond. Er kan ook sprake zijn van een ontsporing.”
Lees verder
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Het viaduct zelf is ook beschadigd en deels omhoog gekomen. Daarom was de A15 gisteravond en vannacht afgesloten.
Opruimwerk Barendrecht gaat nog dagen duren
Opruimwerk Barendrecht gaat nog dagen duren
Geplaatst op: vrijdag 25 september 2009 om 11:43
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 september 2009 om 11:47
BARENDRECHT - Het gaat nog dagen duren voordat de ravage is opgeruimd van de treinbotsing bij Barendrecht. Donderdagavond botsten daar twee goederentreinen op elkaar. De machinist van een van de treinen kwam om het leven, de andere machinist raakte gewond.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 25 september 2009 om 11:43
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 september 2009 om 11:47
BARENDRECHT - Het gaat nog dagen duren voordat de ravage is opgeruimd van de treinbotsing bij Barendrecht. Donderdagavond botsten daar twee goederentreinen op elkaar. De machinist van een van de treinen kwam om het leven, de andere machinist raakte gewond.
Lees verder
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Ik wil wel een weddenschap aan gaan dat de eerste partij die hierover vragen gaat stellen in de tweede kamer de SP is
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Beetje zinloos he, niemand gaat er wat over zeggen voordat het IVW-rapport er is. En dat gaat zeker wel een half jaar duren :)JWM schreef:Ik wil wel een weddenschap aan gaan dat de eerste partij die hierover vragen gaat stellen in de tweede kamer de SP is
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Als je op elkaars spoor zit, dan moet je de ander toch ruim van te voren zien aankomen? zodat je meteen een snelremming kan uitvoeren.
Daarmee was geen ongeluk voorkomen maar wel een dode.
Daarmee was geen ongeluk voorkomen maar wel een dode.
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Als Van Vollenhoven met pensioen gaat, dan ben jij zeker zijn opvolger? Zullen de onderzoeken wel een stuk sneller gaan. :pos:
Het is een spectrum.
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
@ racingweirdo: Dit traject ligt precies tussen een boog en de overkapping van Barendrecht, dus het zicht is dan minder. Bovendien was het ook nog eens donker, dus dan zie je sowieso minder. Maar, laten we nu niet speculaas gaan eten, dat heeft toch geen zin.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Mogen er eigenlijk goederentreinen door de reizigersbuizen bij Barendrecht? Andersom mag het niet omdat er minder nooduitgangen in de goederenbuis zitten, maar je zit waarschijnlijk ook nog met de veiligheidsmaatregelen die nodig zijn?
Niet dat dat efficiënt zou werken: je moet dan ergens kop gaan maken met die treinen om ze via IJsselmonde alsnog in de haven te krijgen.
Niet dat dat efficiënt zou werken: je moet dan ergens kop gaan maken met die treinen om ze via IJsselmonde alsnog in de haven te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Zelfs als er een snelremming wordt ingezet sta je nog niet meteen stil. Een beetje goederentrein kan zomaar een remweg van een kilometer hebben. En zoals anderen al zeiden: laten we niet al te veel speculeren.racingweirdo schreef:Als je op elkaars spoor zit, dan moet je de ander toch ruim van te voren zien aankomen? zodat je meteen een snelremming kan uitvoeren.
Daarmee was geen ongeluk voorkomen maar wel een dode.
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Ik had gehoord van een botsing, maar de ravage op de foto's is gigantisch
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Nog wat foto's, voor de geïnteresseerden: http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... tsing.html
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Volgens het NOS-journaal van 18u, reden de goederentrein die op elkaar zijn geklapt resp 30km/h en 80km/h.
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Hier nog een plaatje van de RN 6415 in betere tijden
http://www.rolandrail.net/nieuws/09/fp_02481.htm
http://www.rolandrail.net/nieuws/09/fp_02481.htm
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
En is er waarschijnlijk, heel origineel :? , een onveilig sein gepasseerd...playertwo schreef:Volgens het NOS-journaal van 18u, reden de goederentrein die op elkaar zijn geklapt resp 30km/h en 80km/h.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Schade treinbotsing Barendrecht nog onduidelijk
Schade treinbotsing Barendrecht nog onduidelijk
Geplaatst op: vrijdag 25 september 2009 om 20:37
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 september 2009 om 21:53
BARENDRECHT - Het is nog onduidelijk hoe groot de schade exact is na de grote treinbotsing die donderdagavond bij Barendrecht plaatsvond. Het gaat nog dagen duren voordat de totale ravage is opgeruimd onder het viaduct waar de A15 overheen loopt.
De goederentrein van vervoerder ERS Railways die bij het ongeval betrokken was, is volgens een zegsman ''voor een groot deel total loss''. In de containers zaten consumentengoederen, zoals huishoudelijke elektronica. Zeker drie wagons zijn totaal verloren.
Het goederenvervoer dat gebruik maakt van de havenlijn langs Barendrecht wordt met onmiddellijke ingang voor een deel omgeleid via Gouda en Utrecht. Daartoe wordt regulier onderhoud aan de lijn tussen Gouda en Rotterdam uitgesteld. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) stelde vrijdag erg geschrokken te zijn van het ongeval. Hij wacht de onderzoeken af.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 25 september 2009 om 20:37
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 september 2009 om 21:53
BARENDRECHT - Het is nog onduidelijk hoe groot de schade exact is na de grote treinbotsing die donderdagavond bij Barendrecht plaatsvond. Het gaat nog dagen duren voordat de totale ravage is opgeruimd onder het viaduct waar de A15 overheen loopt.
De goederentrein van vervoerder ERS Railways die bij het ongeval betrokken was, is volgens een zegsman ''voor een groot deel total loss''. In de containers zaten consumentengoederen, zoals huishoudelijke elektronica. Zeker drie wagons zijn totaal verloren.
Het goederenvervoer dat gebruik maakt van de havenlijn langs Barendrecht wordt met onmiddellijke ingang voor een deel omgeleid via Gouda en Utrecht. Daartoe wordt regulier onderhoud aan de lijn tussen Gouda en Rotterdam uitgesteld. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) stelde vrijdag erg geschrokken te zijn van het ongeval. Hij wacht de onderzoeken af.
Lees verder
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Er bestaat inderdaad een vermoeden, maar totdat de onderzoeksraad is gekomen met een rapport / (voorlopige) conclusie is dat niet met zekerheid te stellen.Dubbele P schreef:En is er waarschijnlijk, heel origineel :? , een onveilig sein gepasseerd...playertwo schreef:Volgens het NOS-journaal van 18u, reden de goederentrein die op elkaar zijn geklapt resp 30km/h en 80km/h.
Re: Treinbotsing bij Barendrecht
Op de portal staan ondertussen nog veel meer krantenartikelen over dit ongeval.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Leopardtanks trekken treinen uit elkaar
Leopardtanks trekken treinen uit elkaar
Geplaatst op: zaterdag 26 september 2009 om 12:10
Laatst bijgewerkt: zaterdag 26 september 2009 om 12:10
Leopardtanks van het leger gaan vanochtend de restanten van de goederentreinen uit elkaar trekken die eergisteravond bij Barendrecht op elkaar botsten. Dat heeft een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond vanochtend vroeg gezegd.
De tanks zijn rond acht uur op de plaats van het ongeval, het is de bedoeling dat zij tegen tien uur met het karwei beginnen. De Leopards zijn nodig omdat het uit elkaar halen van de brokstukken niet lukt met hoogwerkers.
Lees verder
Overigens rijden er momenteel om logistieke redenen geen treinen tussen Beesd en Geldermalsen, dat heeft ongetwijfeld te maken met de vele omgeleide goederentreinen.
Geplaatst op: zaterdag 26 september 2009 om 12:10
Laatst bijgewerkt: zaterdag 26 september 2009 om 12:10
Leopardtanks van het leger gaan vanochtend de restanten van de goederentreinen uit elkaar trekken die eergisteravond bij Barendrecht op elkaar botsten. Dat heeft een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond vanochtend vroeg gezegd.
De tanks zijn rond acht uur op de plaats van het ongeval, het is de bedoeling dat zij tegen tien uur met het karwei beginnen. De Leopards zijn nodig omdat het uit elkaar halen van de brokstukken niet lukt met hoogwerkers.
Lees verder
Overigens rijden er momenteel om logistieke redenen geen treinen tussen Beesd en Geldermalsen, dat heeft ongetwijfeld te maken met de vele omgeleide goederentreinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten