Ik ben niet tegen een extra metrolijn in Rotterdam maar ik zie veel meer in een Rotterdams versie van de zuid tangent.
Concreet bedoel ik daarmee dat ik liever busbanen zie die parallel lopen aan de volgende rijkswegen.
A15 Oostendam-Rotterdamse haven/Spijkenissen
A16 Dordrecht -Kralingse zoom
A29 Heidenoord-Zuidplein
(en deze met elkaar verbinden)
Ik zou graag in Oostendam/Hendrik Ido Ambacht tussen de brug en de snelweg een busstation voor de Drechtsteden en de Alblasserwaard plaatsen(zie
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=7&t=2155)
Dus dan kan er met snelbussen vanaf de stations in Spijkenissen, Heidenoord en Oostendam de streek een snellere verbinding met hoge frequentie krijgen.
Naast de gebruikelijke plaatsen zoals kr zoom en Zuidplein kan ook het havengebied en Spijkenissen file vrij benaderd worden.
Ik weet dat Spijkenissen een goede metroverbinding heeft met het centrum maar het havengebied en kr zoom kan veel sneller bereikt worden met een bus.
Naast de bussen die van naar busstations gaan kan er voor wijken in Rotterdam zuid, Zwijndrecht, Dordrecht Ridderkerk Barendrecht snelbussen gerealiseerd worden die in de spits niet in de file hoeven te staan.
Ik weet dat het nieuwe Feyenoord stadion belangrijk is maar de busbanen gaat voor veel meer mensen in de regio meer betekenen en de gemeente kan altijd nog een busbaan aanleggen tussen een metrostation en de kuip.