Uitganspunt bij het GVB is volgensmij om zo min mogelijk informatie op de bewegwijzering te zetten. De meeste Amsterdamse metrostations hebben 1 perron dus dan kan je het ook lekker minimalistisch houden. Welke lijnen er op het station stoppen staat dan ook nergens op de bewegwijzering van stations met 1 perron aangegeven.
CS vlak voor de poortjes
Perronopgang Sloterdijk, achter de poortjes
Op een station als Spaklerweg komt men er niet omheen om iets meer aan bewegwijzering te doen:
Alleen eindbestemmingen en spoornummers(?) worden hier aangegeven:
Op v/d Madeweg een andere variant dan op Spaklerweg met lijnnummers en via's.
Op Duivendrecht zorgt de NS voor de metrobewegwijzering door het te integreren in haar eigen bordjes.
Een weinig geslaagd exemplaar. Moet je voor de metro richting CS nu ook dit perron hebben? En iets als de lijnnummers ontbreken ook hier in het geheel.
Op Amstel ziet het er een stuk beter uit.
RAI:
Waarom ook niet TREIN erbij?
Amstelveenseweg:
En hier is de tram bewegwijzeren niet nodig? En voor de bus zowel linksaf als rechtsaf? Vervolgens is pas bij de uitgang aangegeven welke richting de bus uitgaat.
Het jammere hiervan is dat als je deze uitgang neemt dat je voor de bushalte richting Amsterdam Centrum de 8 stroken tellende Amstelveenseweg over moet steken. De andere uitgang is toch echt logischer.
Lelylaan:
Het Andreasziekenhuis is in 1996 al gefuseerd tot het Sint Lucas Andreas en heeft haar oude locatie niet ver van station Lelylaan al in 2004 verlaten.. 5 jaar later staat het nog steeds op de borden.
Overigens laat het GVB op station Zuid zien hoe het wél moet. Lijnnummers, kleuren en eindbestemmingen. Jammergenoeg is dat echt nog een uitzondering in het Amsterdamse metronet.