GVB-bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door tsov »

Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Apart, in de 133 zit de display nog. De 135 staat te koop zonder displays :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: GVB-bussen

Bericht door willy84 »

Strengere uitstooteisen Amsterdamse stadsbussen
AMSTERDAM De uitstooteisen voor bussen in Amsterdam worden gelijkgesteld aan die van vrachtwagens. Dit is dinsdag besloten door college van B&W, nadat minister Camiel Eurlings van Verkeer kritiek had geleverd op de scheve regelgeving.

"Het kan niet zo zijn dat de gemeente wat uitstooteisen betreft strenger is voor vrachtwagens dan voor de eigen stadsbussen", verklaarde Eurlings onlangs in antwoord op Kamervragen.

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITI ... ssen.dhtml

Even centraal hier geplaatst. Lijkt me niet meer dan terecht. Heb me altijd verbaasd over het feit dat de gemeente andere in de hoek zet en hoge eisen stelt maar er zelf een potje van maakt. Als er in 2014 nieuwe metro's en bussen rijden ziet het park er heel anders uit. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 17 feb 2010, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright artikel ingekort
immer kwaliteits posts
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: GVB-bussen

Bericht door FLJ »

Bij deze mijn eerste post op dit forum, en ik zal meteen maar met een vraag beginnen:

Om welke bussen gaat het dan die vervroegd afgeschreven zullen worden (de 41 stuks waarover in het artikel geschreven wordt)? Zullen tegen die tijd alle Jonckheeren vervangen zijn of gaat het om een deelserie die dan niet meer aan de eisen milieu-eisen voldoet?

Op zich terecht dat de gemeente Amsterdam stopt met het meten met twee maten, wel jammer om steeds vaker materieel te zien dat vroegtijdig wordt afgeschreven door nieuwe milieu- en concessie-eisen (de Jonckheerbroertjes in Nijmegen en Eindhoven, het DM'90 dieselmaterieel van de NS etc. etc.).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Zoals ook in het nieuwsonderwerp gaat het zeer vermoedelijk om de bussen 101 tot 155. Daarvan is al een heel zooitje afgevoerd naar Womy (zie eerder dit topic) of bij ongelukken onherstelbaar beschadigd geraakt. Dan houd je er nog steeds aardig wat over, die een Euro 2 moter uit 1997 hebben. Ik denk dat deze bussen ondertussen tot de oudste rijdende bussen in Nederland behoren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: GVB-bussen

Bericht door --Stefan-- »

Ze zijn wel oud ja, en dat was gisteren ook te merken hoor :O.
Lijn 33 naar Buikslotermeerplein genomen met bus 108. Als de bus stilstond rammelde ALLE glasplaten die erin zaten en als de bus reed rammelde de bak waar de motor in zat weer heel erg, t was niet om aan te horen :P
3 0 7 9
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: GVB-bussen

Bericht door willy84 »

Uit het artikel blijkt dat het naast de Euro 2 nu ook om de Euro 3 motoren gaat. Dat betekent dus alle Jonkheeren, dus ook de geledes. Want er is geen enkele Jonkheer die een minder vuile motor dan dat heeft. Enkel de Citaro's zijn EEV
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

--Stefan-- schreef:Ze zijn wel oud ja, en dat was gisteren ook te merken hoor :O.
Lijn 33 naar Buikslotermeerplein genomen met bus 108. Als de bus stilstond rammelde ALLE glasplaten die erin zaten en als de bus reed rammelde de bak waar de motor in zat weer heel erg, t was niet om aan te horen :P
bus 108 op lijn 33 :shock: Dat is een Zuidbus, en lijn 33 rijdt ook nog geleed :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: GVB-bussen

Bericht door --Stefan-- »

Jaa ik had ook een gelede verwacht. Alle bussen die we tegemoet kwamen waren geleed, behalve die :P
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: GVB-bussen

Bericht door Ardan »

Het was ook niet bus 108, maar 180 :wink: Maar hij was nog steeds niet geleed. Heel erg nokkievol zat-ie nou ook weer niet, goed gevuld eerder. Was trouwens ook de enige niet-gelede op de lijn, voor zover ik zag. Dus het zal wel een vergissinkje zijn geweest.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Kijk, dat klinkt al een stuk logischer :P

Misschien wel handig om uit te leggen: Het GVB heeft drie busstallingen: Noord, West en Zuid (was: Oost) en elke stalling heeft een eigen lijnenpakket. Een lijn wordt altijd door dezelfde stalling gereden. Er wordt wel materieel uitgewisseld, maar dat gebeurt vooral rondom vakanties en wijzigingen in de dienstregeling. In de meeste gevallen heeft Zuid het oudste spul en West het nieuwste spul.

op de wikipediapagina Amsterdams Busmaterieel wordt minitieus bijgehouden welke wijzigingen er zijn in het wagenpark.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: GVB-bussen

Bericht door --Stefan-- »

Ooow dan heb ik het verkeerd onthouden -O-
Het lijkt er wel op xD
3 0 7 9
Oud forumgebruiker

Re: GVB-bussen

Bericht door Oud forumgebruiker »

--Stefan-- schreef:Lijn 33 naar Buikslotermeerplein genomen met bus 108. Als de bus stilstond rammelde ALLE glasplaten die erin zaten en als de bus reed rammelde de bak waar de motor in zat weer heel erg, t was niet om aan te horen :P
Dta is juist het mooie aan die dingen. Moet je eens over de busbaan op de Johan Huizingalaan rijden met die dingen, geweldig geluid! Jammer dat ze weg moeten, maar begrijpelijk.

En: in welke bussen zit nou een TV_scherm met camerabeelden voorin de bus? Sowieso bi de 264 zag ik het laatst weer, maar niet alle bussen hebben het.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Sowieso de 263 en 264 dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: GVB-bussen

Bericht door willy84 »

Huh? Heeft het GVB nu ook camera's waarvan de beelden live in de bus worden afgespeeld?? Heb ik wat gemist. Heb je bij XX Almere toch ook.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Ja, het GVB heeft die bussen, maar ze zijn zeldzaam, en op het tv-scherm zijn alleen camerabeelden te zien, en niets anders. Het scherm hangt helemaal aan de voorwand, boven de voorruit.

Overigens hebben de Citaro's ook tv-schermpjes voor de camera, maar alleen voor de chauffeur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jeff
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 20:03

Re: GVB-bussen

Bericht door Jeff »

Bee schreef:Sowieso de 263 en 264 dus.
De laatste serie jonckheers-bussen 265-267 zie ik vaker rijden op de bijlmerlijnen,, zijn stabiele bussen en motorgeluid is zwaarder. ze rijden prettiger dan de overige serienummer- bussen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Die zijn officieel voor lijn 66, eigenlijk rijden alleen die bussen op lijn 66. Volgens de schrijver van de Amsterdams busmaterieel wikipedia komt dat omdat ze sneller zijn dan de overige zuidbussen :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jeff
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 20:03

Re: GVB-bussen

Bericht door Jeff »

Bee schreef:Die zijn officieel voor lijn 66, eigenlijk rijden alleen die bussen op lijn 66. Volgens de schrijver van de Amsterdams busmaterieel wikipedia komt dat omdat ze sneller zijn dan de overige zuidbussen :|
Jah zoiets las ik ook op amsterdams busmaterieel. die bussen rijden ook op andere zuidlijnen.

die bussen hebben ook een zwaarder motorgeluid, is t' je nooit opgevallen als je een rit maakt met een van die laatste serie jonckheersbussen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Ze maken allemaal een hoop herrie :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door STF »

De oudere bussen uit die serie:
RDW schreef:Uitvoering
Omschrijving van de inrichting bus
Aantal zitplaatsen 24
Aantal staanplaatsen 61
Kleur(en) N.v.t.
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud Niet geregistreerd
Vermogen 160 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 11.048 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 18.000 kg
Massa rijklaar 11.148 kg
Algemeen
Brandstof Diesel
G3 Installatie N.v.t.
Brandstofverbruik
- stad Niet geregistreerd
- buitenweg Niet geregistreerd
- gecombineerd Niet geregistreerd
Milieu
Roetfilter Nee
CO2 uitstoot gecombineerd Niet geregistreerd
Euroklasse 2
Zuinigheidslabel Niet geregistreerd
De nieuwere bussen uit die serie:
RDW schreef:Uitvoering
Omschrijving van de inrichting bus
Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen 0
Kleur(en) N.v.t.
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud Niet geregistreerd
Vermogen 188 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 11.036 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 17.800 kg
Massa rijklaar 11.136 kg
Algemeen
Brandstof Diesel
G3 Installatie N.v.t.
Brandstofverbruik
- stad Niet geregistreerd
- buitenweg Niet geregistreerd
- gecombineerd Niet geregistreerd
Milieu
Roetfilter Nee
CO2 uitstoot gecombineerd Niet geregistreerd
Euroklasse 3
Zuinigheidslabel Niet geregistreerd
Oud forumgebruiker

Re: GVB-bussen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wat doet deze (incl. GVB-logo) op Schiphol-Noord? :shock:
Afbeelding
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door tsov »

Volgens mij is die 431 van de MUSA.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: GVB-bussen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ah, dat verklaart al een boel... :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Ik had de 207 eigenlijk nog nooit gezien, maar ik zag hem vorige week op de 136 en deze week op de 44, en die heeft een ander soort lettertype op de film aan de voorkant ofzo :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten