Pagina 1 van 2
Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 09:56
door iljitsch
In Amsterdam kan je op Sloterdijk, Zuid, Duivendrecht en Bijlmer overstappen van de trein op de metro, wat een stuk handiger kan zijn dan naar Amsterdam CS gaan en dan met de metro de hele stad door als je aan de rand van de stad moet zijn. In Den Haag is er minder metro, maar heb je nog Laan van NOI. In Rotterdam Alexander en Schiedam, maar in Rotterdam Zuid heb je een probleem: het grote knooppunt is Zuidplein met z'n busstation en de aansluiting op de metro. Rotterdam Lombardijen heeft geen aansluiting op de metro en heeft dus maar zeer beperkte waarde als overstapstation. Rotterdam Blaak sluit wel aan op de metro en is wat handiger als je de oost-westlijn moet hebben dan CS, maar heeft geen toegevoegde waarde richting Rotterdam Zuid.
Is dit een weeffout in het Rotterdamse OV-netwerk? Of valt het wel mee? Wat zou de oplossing moeten zijn? Lijkt me moeilijk om de trein naar Zuidplein te trekken. Metro naar Lombardijen? Een nieuw station in Rotterdam Zuid?
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 10:33
door Daniel
Mwoh, je hebt ook nog genoeg bussen richting Zuidplein die ook bij Rotterdam Lombardijen stoppen. En anders is de omweg nog redelijk beperkt: wil je overstappen op 'n trein ri. een plek ten noorden van Rotterdam dan kan je met de metro vanaf Zuidplein het centraal station bereiken zonder dat je echt een omweg maakt.
Wil je richting het zuiden met de trein verder dan kan je vanuit een groot deel van de plaatsen die bussen naar het Zuidplein hebben simpelweg de bus de andere kant op (of evt een andere lijn) nemen en in Dordrecht, Zwijndrecht of Barendrecht de trein nemen. En dit geldt natuurlijk ook andersom.
Voor dit doel rijden er ook heel wat snelbussen richting Zuidplein en Kralingse Zoom waarmee je er sneller bent als bv. per stoptrein van Zwijndrecht naar Rotterdam gevolgd door de metro naar de Kralingse zoom. Dat geldt al helemaal als je vanaf een plek zonder treinstation vertrekt.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 12:23
door Justin
Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk bijvoorbeeld ;)?
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 17:04
door Dexter
Ik zou het geen weeffout noemen, er waren genoeg (concrete) plannen voor een metroverbinding Zuidplein-Lombardijen-Ridderkerk. Onder de stationshal van Lombardijen is zelfs ruimte gereserveerd voor een metrostation en als ik me niet vergis, is er meteen met de bouw van het nieuwe station een stuk tunnel in ruwbouw meegebouwd.
Dat er vandaag de dag geen metrolijn ligt, is te danken aan de omwonenden van het traject en de Ridderkerkse politiek, die wilden een peperdure geheel ondergrondse lijn en anders niet. Rara wat het is geworden...

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 20:44
door Geert
Ridderkerk wilde zelfs geen tram. Bekijk het dan maar hoor. :N
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 21:10
door Stefan
Kan me het enigsinds voorstellen. Als je kijkt hoe Carnisselande achteruit is gegaan sinds dat de tram er is, dan vind ik de reactie best begrijpelijk.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 21:20
door mb90
Bovendien hebben de meeste wijken al een snelle verbinding met Rotterdam, dus dan zou de tram alleen voor een overstapvrije verbinding zorgen, terwijl het nu alleen maar om een simpele overstap op het Zuidplein gaat. In mijn ogen is dat een flinke verspilling van geld.
En over de verbinding Zuidplein - Lombardijen. Hier rijden nu genoeg bussen, dus een echte weeffout wil ik het niet noemen. Vanaf het Zuidplein richting Dordrecht en verder is het ook met de metro via Rotterdam Centraal net zo snel of soms zelfs sneller dan de buslijnen via Lombardijen. Alleen voor Barendrecht en Zwijndrecht is het sneller om vanaf het Zuidplein via Lombardijen te reizen, maar naar die stations rijden ook zoals gezegd rechtstreekse (snel)bussen van en naar het Zuidplein of de Kralingse Zoom.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 22:34
door Suus
Stefan schreef:Kan me het enigsinds voorstellen. Als je kijkt hoe Carnisselande achteruit is gegaan sinds dat de tram er is, dan vind ik de reactie best begrijpelijk.
Die begrijp ik niet. Een woonwijk gaat er op achteruit door de aanleg van een tramlijn?
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 22:40
door Daniel
De busverbindingen naar de woonwijk zullen erop achteruit gegaan zijn

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 22:45
door Karl
Persoonlijk ben ik wel van mening dat het voor Rotterdam Zuid jammer is dat een volwaardige knoop ontbreekt, waar ook relaties mogelijk zijn tussen stad, regio en landelijke systemen. Dat je vanaf Rotterdam Zuidplein naar Dordrecht het snelst bent via Rotterdam C. is, qua afstand, toch eigenlijk van de zotte? Dat men dan nu Rotterdam stadion als extra station wil gaan bijbouwen is opzich een goed idee, mits het echt IC-waardig is en er dan - gezien de stationsdichtheid - een station wordt opgeheven.
In Amsterdam heeft men dat met fatsoenlijke stations als Schiphol (in het zuidwesten), Bijlmer of wellicht Duivendrecht in het zuidoosten mijn inziens beter aangepakt.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 22:49
door Chauf21
Bee schreef:Stefan schreef:Kan me het enigsinds voorstellen. Als je kijkt hoe Carnisselande achteruit is gegaan sinds dat de tram er is, dan vind ik de reactie best begrijpelijk.
Die begrijp ik niet. Een woonwijk gaat er op achteruit door de aanleg van een tramlijn?
Ook gehoord: "het tuig" uit "de stad" zou daarmee naar Ridderkerk toekomen.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 23:05
door Geert
En waarom zou 'het tuig' dan wel niet de moeite nemen om naar Ridderkerk te gaan? Ik vind dat altijd een beetje gekke redeneringen, je kunt ze net zo goed omdraaien (het tuig van Ridderkerk dat juist naar de stad gaat). :?
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 23:32
door Meltrain
Karl schreef:Dat men dan nu Rotterdam stadion als extra station wil gaan bijbouwen is opzich een goed idee, mits het echt IC-waardig is en er dan - gezien de stationsdichtheid - een station wordt opgeheven.
En als tegen die tijd (rond 2018) ook de metrolijn Kralingse Zoom - Zuidplein is aangelegd, is de situatie helemaal perfect. :D
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 23:45
door Daniel
Karl schreef:Dat je vanaf Rotterdam Zuidplein naar Dordrecht het snelst bent via Rotterdam C. is, qua afstand, toch eigenlijk van de zotte?
Da's overigens iets dat niet helemaal klopt...
- Zuidplein - Rotterdam C. - Dordrecht kost je 41 minuten (met overstap op een IC op Rtd)
- Zuidplein - Lombardijen - Dordrecht kost je 33 minuten (met overstap op de sneltrein, ironisch genoeg vertrek je dan met de bus naar Dordrecht van het Zuidplein

) of 37 minuten (met overstap op de stoptrein)
- Zuidplein - Dordrecht rechtstreeks met lijn 176 kost je 54 minuten
- Zuidplein - Dordrecht met lijn 164/166/167 en overstap op 168 kost je 47 minuten
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 23:49
door Meltrain
En Zuidplein - Dordrecht met 92?
(Of eventueel Zuidplein - Dordrecht met 144/145 en in Ridderkerk overstap op 140?)
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: ma 08 mar 2010, 23:54
door Daniel
Met lijn 92 kost het je 1 uur en 4 minuten, via Ridderkerk is zowiezo geen enorm snelle verbinding.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 00:42
door Ardan
Reiziger Ddrs schreef:Met lijn 92 kost het je 1 uur en 4 minuten (...)
Eén keer gedaan. Nooit van mijn leven weer, jemig ik heb heel dat fokking Hendrik-Ido-Ambacht kunnen zien.
Enniewee, de Rotterdamse en Amsterdamse
Schienennetze verschillen heel erg van elkaar, omdat de 'zware' sporen heel anders liggen. In Amsterdam heb je veel spoorlijnen lopen, het metronet is er meer een aanvulling op. Op gedeelde stations zie je echt gigantisch veel mensen overstappen, juist omdat er op bijna alle stations overstapmogelijkheden zijn. Een Amsterdamse equivalent van Zuidplein is niet nodig, omdat alle stadsdelen (okee, Noord uitgezonderd) vanuit de trein zo goed te bereiken zijn, met de metro als aanvulling. Het zwaartepunt voor de stadsverplaatsingen ligt meer op de tram. In Rotterdam is het metronet (als losstaand systeem) meer bedoeld voor verplaatsingen binnen de agglomeratie, hetgeen dan juist weer komt omdat plaatsen als Hoogvliet en Spijkenisse geen zwaar spoor hebben.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 02:24
door Dexter
Ardan schreef:In Amsterdam heb je veel spoorlijnen lopen, het metronet is er meer een aanvulling op. Op gedeelde stations zie je echt gigantisch veel mensen overstappen, juist omdat er op bijna alle stations overstapmogelijkheden zijn. [...]In Rotterdam is het metronet (als losstaand systeem) meer bedoeld voor verplaatsingen binnen de agglomeratie, hetgeen dan juist weer komt omdat plaatsen als Hoogvliet en Spijkenisse geen zwaar spoor hebben.
Die (op heel veel plaatsen) parallelle ligging van de Amsterdamse metro aan spoorlijnen heb ik eigenlijk nooit begrepen, maar kennelijk voorziet het in een behoefte (als je kijkt naar de reizigersaantallen).
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 02:29
door Ardan
Aanvoer van en naar de treinstations. Dat is in Rotterdam dus minder.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 02:34
door Dexter
Die aanvoer heb je in Rotterdam ook, maar dan vanuit andere richtingen en naar een beperkter aantal stations in vergelijking met Amsterdam. Ik bedoelde meer dat de Amsterdamse metro op veel trajecten een verdubbeling van spoorlijnen is en een verdichting van het aantal stations, dat snap ik niet.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 02:41
door Ardan
De reden dat de Amsterdamse Oostlijnen er nu zo liggen is omdat dat het kortste ondergrondse traject had, en zodat de toen ook in aanbouw zijnde Bijlmermeer meteen op het metronet aangesloten werd, dat kon dan in één keer gebouwd worden en hoefde dus niet later alsnog te gebeuren.
Van de oorspronkelijk geplande metrolijnen zijn alleen die langs het zware spoor gebouwd - hier zullen financiële overwegingen een rol in hebben gespeeld. De overig geplande lijnen zouden voor een groot deel ondergronds lopen, en aangezien het woord 'metro' nogal taboe is geweest in Amsterdam (en ik vrees dat het dan nu ook weer gaat worden) zijn die tot nu toe niet aangelegd. Overstapstations waren bijvoorbeeld de Lelylaan, de Jan van Galenstraat, Diemen Zuid en Weesperplein, alleen laatstgenoemde is in ruwbouw gereed als kruisingsstation.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 09:07
door Vinny
De oude Oostlijn is gewoon als stadsspoor gepland, vergelijkbaar met de Zoetermeer-Stadslijn. Er zouden ook sprinters op rijden.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 10:29
door Ardan
Jep, volgens het eerste PvE voor de Sprinters moesten ze dan ook voorzien zijn van een derde-rail-stroomafnemer.
Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 15:20
door Vinny
Het zou echt fantastisch geweest zijn. Dan hadden we in de jaren '70 al een perfect werkend lightrailsysteem rondom Amsterdam gehad. Maar ja, de NS mocht niet met het GVB concurreren.

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?
Geplaatst: di 09 mar 2010, 15:35
door Dexter
Een zelfde scenario lag er klaar voor de Rotterdamse ex-Oost-Westlijn, ex-Calandlijn, nu lijn A-B-C. Door de tunnel zouden ook NS-treinen gaan rijden, die ergens voor Alexander en na Schiedam-Centrum van het hoofdspoor zouden aftakken. De RET heeft moeten praten als Brugman om het te voorkomen en pas toen men kon aantonen dat een onregelmatige treindienst de regelmaat van de metrodiensten teveel zou verstoren, heeft men er vanaf gezien.
En het al met de bouw van de ex-Noord-Zuidlijn, ex-Erasmuslijn, nu metrolijn D (straks ook E) meegebouwde tunnelgedeelte met de kruising bij station Beurs was al op metroformaat gebouwd, daar passen echt geen Sprinters in.
