Lightrail neemt in de toekomst plek van bussen in
Geplaatst: za 03 apr 2010, 14:50
Lightrail neemt in de toekomst plek van bussen in
De RijnGouweLijn krijgt in de toekomst mogelijk vertakkingen naar Zoetermeer, Leiderdorp en Voorschoten. Vrije busbanen moeten Leiden verbinden met deze drie plaatsen en in een later stadium kan dit asfalt vervangen worden door een spoorlijn voor de lightrail.
Dat is het ideaalbeeld, alsdus een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland. Wie denkt dat het bij een proefballonnetje blijft, heeft het mis. Projectdirecteur Peer Rooijmans van de RijnGouweLijn: "De bevolking en bedrijvigheid neemt hier toe. Daar past snel openbaar vervoer bij, gericht op afstanden van 10 tot 40 kilometer."
[..]
Rooijmans stelt dat de lightrail makkelijk mensen het openbaar vervoer in kan lokken. "Het is het ontbrekende stukje tussen de stoptreinen en intercity's en de lokale bussen. De stadsbus is niet sexy. Op het moment dat je dus een tram aanbiedt, zullen meer mensen kiezen voor deze vorm van vervoer."
Bron: Alphen Dichtbij, AD/Groene Hart zaterdag 3 april 2010.
De RijnGouweLijn krijgt in de toekomst mogelijk vertakkingen naar Zoetermeer, Leiderdorp en Voorschoten. Vrije busbanen moeten Leiden verbinden met deze drie plaatsen en in een later stadium kan dit asfalt vervangen worden door een spoorlijn voor de lightrail.
Dat is het ideaalbeeld, alsdus een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland. Wie denkt dat het bij een proefballonnetje blijft, heeft het mis. Projectdirecteur Peer Rooijmans van de RijnGouweLijn: "De bevolking en bedrijvigheid neemt hier toe. Daar past snel openbaar vervoer bij, gericht op afstanden van 10 tot 40 kilometer."
[..]
Rooijmans stelt dat de lightrail makkelijk mensen het openbaar vervoer in kan lokken. "Het is het ontbrekende stukje tussen de stoptreinen en intercity's en de lokale bussen. De stadsbus is niet sexy. Op het moment dat je dus een tram aanbiedt, zullen meer mensen kiezen voor deze vorm van vervoer."
Bron: Alphen Dichtbij, AD/Groene Hart zaterdag 3 april 2010.