Busbanen in Almere in slechte staat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Daniel »

Busbanen in Almere in slechte staat
Geplaatst op: dinsdag 4 mei 2010 22:27
Laatst bijgewerkt: dinsdag 4 mei 2010 22:29


ALMERE - Slechte wegen in Almere dwingen vervoersmaatschappij Connexxion het onderhoudsschema voor de bussen aan te passen. „We zijn bezig met een inhaalslag”, liet een woordvoerder van Connexxion woensdag weten. Hij reageerde daarmee op een recente handtekeningenactie onder buschauffeurs.
De chauffeurs klagen over rugpijn en willen dat de gemeente Almere groot onderhoud aan wegen en busbanen gaat doen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Suus »

Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de de relatief slechte onderhoudstoestand van de bussen in Almere?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door fogeltje »

Ik heb er niets van gemerkt toen ik in Almere was, zowel weg als bus. Maar dat was ook maar 1 dagje met twee ritten waaronder een rit van twee minuten, dus oordelen kan ik er niet over.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Klaasje »

Er zitten zeker een aantal slechte plekken op de busbanen. Bijvoorbeeld tussen Stedenwijk-Midden en Stedenwijk-Zuid zit een soort van gat in de weg. Bij een aantal viaducten zijn de wegen op de aanlopende hellingen ook verzakt. Al vraag ik me zelf ook wel af voor hoeverre de chauffeurs op sommige plekken niet iets rustiger kunnen doen. Staat er bij een verzakt gedeelte (10 meter lang) een bordje "15", jagen ze er vervolgens doodleuk met 60 km/h overheen :X
De gemeente is hier voor de winter gestart met het groot onderhoud van een aantal busbanen. Volgens mij wordt er nu aan ongeveer 5 a 6 kilometer busbaan gewerkt en een kilometertje of 4 is net af.
Nu wordt er wel geklaagd over de Almeerse busbanen.. maar... de Maxisweg in Muiden is toch echt veel slechter. Chauffeurs zouden beter een handtekeningenactie kunnen houden voor de Maxisweg is mijn eigen mening.
Bee schreef:Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de de relatief slechte onderhoudstoestand van de bussen in Almere?
Gelukkig heeft CXX in Almere na de concessiewijziging haar leven gebeterd....
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Milco »

Ik vind dat dit probleem ook een beetje bij de chauffeurs ligt. Zoals Klaasje zegt, rijden sommige chauffeurs est hard, soms zó hard dat je in een hobbel zowat uit je stoel gelanceerd wordt... Als de chauffeurs eerst eens beginnen met zich aan de maximumsnelheid te houden, en het liefste nog langzamer te rijden als dat genoodzaakt is, dan is er al een deel van het probleem opgelost...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door midnet »

maar juist op busbanen is vrijwel onvermijdelijk dat al snel spoorvoriming ontstaat. Dan waren die dingen die ze ooit met een soort trolley's in Duitsland heben geprobeerd-2 betonnen baantjes met geleidekantjes -misschien beter. Maar dan gaan in de drassige polder die betonnen dingen weer onderling verzakken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Klaasje »

Volgens mij gaat het hier over een ander probleem dan spoorvorming..... (Ja spoorvorming komt wel veel voor, vooral bij bushalten.) Spoorvorming heeft trouwens grotendeels te maken met de fundering van de weg. Een iets dikker laagje asfalt of wat meer puin onder de weg doet wonderen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Suus »

Ik heb overigens wel eens gedacht aan het vertrammen van sommige lijnen in Almere. De vervoerswaarde van enkele lijnen is bijzonder hoog, de halteafstanden zijn ideaal en bij grootschalig onderhoud van de busbaan is het alvast aanleggen van rails in de busbaan nog maar een kleine stap (de busbaan is tenslotte toch al afgesloten).

De aanlegkosten en exploitatiekosten zijn hoger, daartegenover staat dat het in het verleden in binnen- en buitenland regelmatig bewezen is dat tramlijnen meer reizigers trekken dan buslijnen, dat de capaciteit van de trams ook hoger is dan de gelede bussen, en de overstap op groene energiebronnen als windmolens en zonne-energie eenvoudiger te realiseren is dan bij bussen met een verbrandingsmotor.

(Maar misschien ben ik wel een te grote tramfan en moet ik deze plannen maar heel snel vergeten)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Ik heb overigens wel eens gedacht aan het vertrammen van sommige lijnen in Almere. ......
De aanlegkosten en exploitatiekosten zijn hoger, daartegenover staat dat het in het verleden in binnen- en buitenland regelmatig bewezen is dat tramlijnen meer reizigers trekken dan buslijnen, dat de capaciteit van de trams ook hoger is dan de gelede bussen, en de overstap op groene energiebronnen als windmolens en zonne-energie eenvoudiger te realiseren is dan bij bussen met een verbrandingsmotor.

(Maar misschien ben ik wel een te grote tramfan en moet ik deze plannen maar heel snel vergeten)
Je bent zeker niet de eerste met de gedachte. De ruimte in het netwerk is er ook zeker voor. :pos:

Ik zelf vind het altijd een beetje een lastige discussie. In 2004 zijn de Kostenkengetallen OV opgesteld door Transtec voor het KPVV. Ik heb die een keer doorgelezen en daaruit kwam naar voren (in mijn herinnering..) dat de exploitatiekosten van trams bijna 2x zo hoog liggen dan die van gelede bussen. Dan zou je dus ook 1 op 1 twee keer zo hoge reizigersaantallen moeten realiseren wil je op een fatsoenlijke manier de huidige frequentie kunnen handhaven. Het klopt dat trams meer reizigers trekken maar twee keer zoveel vind ik wel wat veel. Zeker als je bedenkt dat er nu al veel reizigers zijn.

Een groot voordeel van trams is dat je geen last hebt van raar uitzwenkende delen zoals bij een bus maar dat probleem is in Almere natuurlijk niet echt aan de orde door de vrijliggende busbanen. Een ander voordeel met betrekking tot de luchtkwaliteit mag er ook zeker wezen met trams. Als je echter kijkt naar hoe weinig bussen in Almere hoeven te remmen vraag ik me alleen wel af hoe groot de winst van trams nou echt zou wezen.
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door someone-unreal »

Ik denk dat trams op dit moment erg ver gegrepen zijn. Er is nog een tussenstap: Dubbelgelede bussen. Die hebben bijna dezelfde capaciteit als een tram (afhankelijk van de lengte van de tram natuurlijk). En ik weet dat er al proeven zijn geweest met dubbelgelede bussen, maar als het zo is dat er misschien hier en daar een bocht te krap is of een stuk weg niet geschikt is. Pas het dan aan. De evenaar was als ik me niet vergis een knelpunt voor die bussen. Er zijn ook drempels die inzakken als er een bus overheen rijdt maar bij een auto niet. Of maak een bussluis en laat autos er omheen rijden. Dus ik denk dat ze zeker die optie open moeten houden.

Om nog even terug te komen op het artiekel. Ik denk niet alleen dat het de busbanen zijn die in slechte staat verkeren, maar de evenaar is ook slecht voor die bussen. Net voor waterwijk oost (gezien vanuit Almere Centrum) heb je een brug die zowat functioneert als een drempel. Als een bus te hard daar overheen gaat (met de nadruk op geledes) dan wordt gelanceerd op de achterbank. Nu vind ik dat niet zo heel erg omdat ik daar nooit zit, maar het tuig wat daar zit is dan wel meteen stil:D
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Chauf21 »

someone-unreal schreef:Ik denk dat trams op dit moment erg ver gegrepen zijn. Er is nog een tussenstap: Dubbelgelede bussen. Die hebben bijna dezelfde capaciteit als een tram (afhankelijk van de lengte van de tram natuurlijk). En ik weet dat er al proeven zijn geweest met dubbelgelede bussen, maar als het zo is dat er misschien hier en daar een bocht te krap is of een stuk weg niet geschikt is. Pas het dan aan. De evenaar was als ik me niet vergis een knelpunt voor die bussen. Er zijn ook drempels die inzakken als er een bus overheen rijdt maar bij een auto niet. Of maak een bussluis en laat autos er omheen rijden. Dus ik denk dat ze zeker die optie open moeten houden.
Dubbelgelede bussen... is er in Almere dan zo'n behoefte aan meer capaciteit?
Bee schreef:De aanlegkosten en exploitatiekosten zijn hoger, daartegenover staat dat het in het verleden in binnen- en buitenland regelmatig bewezen is dat tramlijnen meer reizigers trekken dan buslijnen, dat de capaciteit van de trams ook hoger is dan de gelede bussen, en de overstap op groene energiebronnen als windmolens en zonne-energie eenvoudiger te realiseren is dan bij bussen met een verbrandingsmotor.
Die regel dat de tram als factor meer reizigers genereert, ken ik ook wel. Je moet je alleen wel bedenken dat dergelijke uitspraken zijn gedaan ten opzichte van conventionele busdiensten. De stadsdienst van Almere is dat duidelijk niet. Ik vraag me dan ook af of de tram daar zo veel meerwaarde zal bieden. Zeker als je je bedenkt dat een tram veel meer investeringen (en onderhoud) vergt. Ik denk niet dat een tram het dat kan afleggen tegen het bestaande of een verbeterd busnet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Milco »

Lijn 1 vervoert zo'n 10 miljoen reizigers per jaar. Lijn 1 rijdt 22 uur per dag (doordeweeks), de 1e rit start om 4:37 uur en de laatste rindigd om 2:26 uur. (Zie ook lijn 1 op de wiki.)
25 meters zijn echt een uitkomst voor lijn 1 alleen je hebt dan problemen:
- De Evenaar is te klein. Dit zou opgelost kunnen worden door een busbaan in het midden ofzo. Of waar ik soms aan denk is in het midden van de Evenaar een busbaan op een brug, dan gaat de brug over al die wegen heen die je tussen de Evenaar hebt. Alleen dat kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
- De haltes op Station Centrum en Oostvaarders zijn alleen geschikt voor 18 meter bussen.

Maar als er 25 meters komen (ik reken nergens op!) kunnen de overige 8 geledes die dan vrijkomen verdeeld worden over de andere lijnen. Dan kunnen de 8117, 8120, 9111, 9112 en 9151 ook weg.

En ik heb gehoort dat het GVU andere bussen wil, dan kunnen er, als het aan mij ligt, 10 dubbelgeledes naar Almere voor lijn 1, en de overige 15 bussen naar de Zuidtangent ofzo.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Klaasje »

Dubbelgelede bussen in Almere *bus*
Ik denk toch echt dat ze dat niet gaan doen. De drukste lijnen hebben eigenlijk alleen capaciteitsproblemen in de spits wanneer de temperatuur onder de grofweg 10 graden ligt. Daarvoor ga je echt geen, veel te dure, dubbelgelede bussen inzetten. Zeker niet als er nu met een 7,5 minuten interval gereden wordt. De frequentie kan nl. nog makkelijk omhoog. 4 extra geledes die alleen op de drukste lijn in de spits rijden zijn nog altijd goedkoper dan dubbelgeledes die buiten de spits veel te groot zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door fogeltje »

Milco1995 schreef:Als de chauffeurs eerst eens beginnen met zich aan de maximumsnelheid te houden, en het liefste nog langzamer te rijden als dat genoodzaakt is, dan is er al een deel van het probleem opgelost...
Alleen beginnen dan passagiers weer te klagen over vertraging. Ik denk niet dat Almere anders is dan andere busconcessies, dus rijtijden zullen wel vaak krap zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Klaasje »

In tegendeel.. De rijtijden zijn meer dan rijkelijk ruim.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door fogeltje »

Dat in combinatie met te hard rijden verklaart dan wel waarom die ene keer, dat ik in Almere was, de bus naar station Muziekwijk (volgens mij...het eerste station vanuit Amsterdam/Utrecht gezien) zo belachelijk vroeg was bij de halte voor het station (waardoor ik hem dus misgelopen had). Verder vind het systeem van vrije busbanen en frequente bussen wel fijn, moet zeggen dat het een plezante ervaring was. Ik heb hem toen de andere kant op gepakt om naar Centrum te gaan (daar stoppen meer treinen) en hij kon lekker doorrijden. De stoplichten stonden netjes op tijd op groen.
"Een touringcar is geen bus"
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Jurjen »

Dubbelgelede bussen in Almere lijkt me niet nodig, wat wel belangrijk is dat op lijn 1 consequent gelede bussen ingezet worden en niet, zoals nu vaak wel het geval is, Amba's verdwalen. Als gelede bussen nog steeds niet genoeg capaciteit bieden, is het m.i. een goede oplossing om wat stoelen weg te slopen: capaciteitsproblemen ontstaan meestal doordat er 4 kinderwagens per bus mee willen, waardoor beide balkons ontoegankelijk worden. Sloop wat stoelen weg en die krengen kunnen uit de weg staan, en mensen kunnen gewoon in- en uitstappen. Staan is op de stadsdienst Almere wat mij betreft geen bezwaar, de meeste ritten gaan over 1-5 haltes volgens mij, en de gemiddelde leeftijd in Almere lijkt me erg laag. (Enorm veel 'jonge gezinnen' ook, hence de kinderwagenproblematiek.)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Milco »

Als straks bij de concessiewisseling van de concessie Zaanstreek andere bussen komen voor de lijnen naar Amsterdam, is er grote kans dat de 9101, 9166, 9168 - 9175 vrijkomen. Misschien kunnen die naar Almere toe voor misschien een frequentieverhoging voor lijn 1 ofzo. Dan hebben we weer wat geledes erbij, en als dan de 9111, 9112 en 9151 ook blijven... Zou perfect zijn. De lijnen 1 en 5 rijden met bijna allemaal geledes, de lijnen 4 en 6 worden ook vaak met geledes gereden.
En straks als de concessie IJsselmond overgaat en de concessie rondom Zwolle, komen misschien de 9104, 9162 - 9164 vrij.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Etienne »

Milco1995 schreef:Als straks bij de concessiewisseling van de concessie Zaanstreek andere bussen komen voor de lijnen naar Amsterdam, is er grote kans dat de 9101, 9166, 9168 - 9175 vrijkomen. Misschien kunnen die naar Almere toe voor misschien een frequentieverhoging voor lijn 1 ofzo. Dan hebben we weer wat geledes erbij, en als dan de 9111, 9112 en 9151 ook blijven... Zou perfect zijn. De lijnen 1 en 5 rijden met bijna allemaal geledes, de lijnen 4 en 6 worden ook vaak met geledes gereden.
En straks als de concessie IJsselmond overgaat en de concessie rondom Zwolle, komen misschien de 9104, 9162 - 9164 vrij.
Op die manier kun je het gehele gelede wagenpark uit de 9100-serie wel naar Almere sturen :lol:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Klaasje »

Ennn.. De busbanen zijn weer in het nieuws:

Raadsleden uit Almere hebben donderdag meegereden met buschauffeurs van Connexxion. Zij klagen over de slechte staat van de busbanen in Almere.
Lees verder en kijk het filmpje.
Trouwens wel opvallend.. Meneer de Buschauffeur die twee keer onder het mes is geweest, rijdt best wild is mijn ervaring -O- .
Laatst gewijzigd door Klaasje op vr 11 jun 2010, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Milco »

50 km per uur is de maximumsnelheid, niet de minimumsnelheid. Het is dus niet zo dat je per se 50 of harder moet rijden. Bij gaten en kuilen kun je best even afremmen, vooral als je zoveel passagiers vervoert. Het lijkt me raar dat die chauffeur 2 keer geopereerd is door een paar flinke hobbels, dan heeft-ie zeker wel 80 ofzo gereden... :roll:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Klaasje »

Ach.. ze rijden op rechte stukken ook vaak genoeg 30 km/h hoor :wink: Bij de Judy Garlandbrug rijden de meesten ook maar 20 km/h. Ze kiezen trouwens wel het type bus om opnames in te maken zeg..... :X Grotere stuiterbakken dan Citaro's bestaan niet :neg:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Klaasje »

Nog een nieuwsbericht:

busbanen zitten vol gaten
almere/jitske bokhoven - Na ongeveer drie meter stort de bus in een eerste gat. ,,Zie je, we rijden nu over een enorm wasbord heen'', zegt Ton van den Berg, woordvoerder namens de Almeerse buschauffeurs en kaderlid van FNV Bondgenoten. ,,En dit is niet eens het slechtste stuk, dat komt straks. De busbanen zitten vol gaten.''
lees verder
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door waldo79 »

Heb er niet teveel verstand van, maar hoe is die busbaan aangelegd?
[Wat zit er onder de, neem ik aan, betonnen verharding?]

En de afgelopen winter heeft behoorlijke vorstschade opgeleverd. Niet zo vreemd als het netwerk aan Almeerse busbanen daardoor is getroffen :idea:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Bericht door Klaasje »

Het busbanennetwerk in Almere is grotendeels het oudste wegennet van de stad. Vroeger zijn het de bouwwegen geweest. Allemaal gefundeerd op zand boven op de zeeklei net als alle andere wegen in de stad. De zeebodem heeft de nare gewoonte wat meer te verzakken dan de betonnen bruggetje(gefundeerd op palen) e.d. Dat veroorzaakt de grootste problemen.
Daar komt bij dat de Gemeente net met groot onderhoud is begonnen omdat het asfalt bij nogal wat busbanen bijna versleten was. Jammer genoeg zijn die werkzaamheden onderbroken door de vorst. Dat die vorst meteen de slechtste stukken helemaal afmaakt maakt het er niet veel beter op. De grootste gaten in het asfalt vindt je trouwens bij de bushaltes van asfalt die allemaal compleet kapotgereden zijn. Die korte stukjes asfalt worden allemaal van beton *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 75 gasten