Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Waar ik me toch wel een beetje over begin te verbazen nu ik erover na heb gedacht.. Lijn 101 rijdt in de huidige situatie in de ochtendspits 6x per uur... Net als de Almeerse 152, 153, 157 en 158.. Maar die 101 zit lang niet zo vol als de Almeerse lijnen terwijl er nu dus een minimumfrequentie van 8 x per uur geeist is.. -O- Zeker als je bedenkt dat de 102 hiervoor stevig uitgekleed wordt vraag ik me af of dit wel een goed idee is... :@
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Niet helemaal logisch nee. De bussen uit Almere zijn altijd drukker. Bedenk daarbij ook dat deze nu met 15 meter bussen rijden en de 101 gaat dat straks dus ook doen alleen 8x per uur. Iets wat onlogisch idd.

De provincie Noord-Holland moet trouwens iets van 40 miljoen per jaar bezuiningen. Ice save bedankt! Wat slim om ons geld daar op te zetten, nu zitten we met de gevolgen..

Is het eigenlijk goed gebruik dat een winnaar zijn plannen bekent maakt binnenkort?
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Als ik kijk hoe het in Almere ging.. Connexxion was tot eind mei in conclaaf met de gemeente over dienstregeling.. (alles in 2009 voor de DRGL 2010)
In Juni ging een voorlopig dienstregelingsontwerp naar de "consumentenorganisaties" voor het verplichte advies.
in Augustus kwam daar een reactie op.. en was het definitief. Vervolgens kwamen de details in november pas naar buiten.
Dus.. :wink: Zaanstreek gaat nu vast ook ongeveer zo.. hoeveel hebben we daar van gehoord?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Meltrain »

Wat me ook opvalt in het PvE is dat er vrij veel buslijnen worden ingekort, bijvoorbeeld 101, 105, 106 en 109, waarbij een deel dan weer vervangen wordt door een andere lijn (zoals 116 of 119). :?
Waar lijn 20 en 21 voor zijn, begreep ik eerst ook niet, maar nadere bestudering leert mij dat lijn 110 niet meer door Naarden rijdt en daar dus vervangen wordt door 20/21. De rechtstreekse verbinding Naarden - Weesp vervalt dan dus wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Ja dat viel me ook op. Dat gaat onder het mom van "ondernemersvrijheid" dan kunnen ze zelf met een plan komen. Opzch een leuk idee natuurlijk maar wat heeft het voor zin om een lijn te laten eindigen op punten waar geen keervoorziening is en waar ook geen plaats is om er één aan te leggen.

Ook het inkorten van de 102 tot het Ziekenhuis Tergooi is in zekere zin onzin. Die ritten moeten toch uit Hilversum of Huizen komen. Daar staan die bussen namelijk geparkeerd dus waarom dan niet op het Huizer bussation laten beginnen?
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Ik snap niet waarom Naarden/Bussum een stadsdienst moet krijgen, als de stadsdienst in Blaricum (117) vrij recentelijk wegens groot succes (*kuch*) is opgeheven. En zomer vorig jaar waren de busjes op lijn 302 in Naarden ook niet bepaald vol (en dat waren Fryskers).

Ook typisch dat er vier stadslijnen voor Hilversum uitgewerkt zijn, terwijl er ook daar vrij recentelijk een geschrapt is (116).

Over die rare ritjes van de stadslijnen 114 en 115 in Huizen hebben we het dan nog niet eens gehad...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

In de "stadsdienst" van Huizen zit geen hond. Kan gewoon met Fryskers gereden worden of zelfs 8 persoons busjes zodat je er met een B rijbewijs op kan rijden.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Ik vraag me af waarom je een stadsbus zou willen als je door verschillende streeklijnen een andere route te laten rijden ook de hele stad aandoet. Aan de reizigersaantallen zal het niet liggen. Aanvullende oppervlakteontsluiting vind ik daarentegen wel zinvol mits er ook gebruik van gemaakt wordt.

Ik wil nog even terugkomen op lijn 320 en 202.. Door lijn 102 grotendeels op te heffen en lijn 320 daarvoor in de plaats te laten rijden loop je wel het risico dat je reizigers uit lijn 102 gaat verliezen waarbij het de vraag is of je die wel kan compenseren door de hogere frequentie van de 320. Ik kan me zo voorstellen dat zoiets de concessie nou niet bepaald populairder heeft gemaakt. (Bovenop de eerder genoemde punten.)
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Klaasje schreef:Ik vraag me af waarom je een stadsbus zou willen als je door verschillende streeklijnen een andere route te laten rijden ook de hele stad aandoet. Aan de reizigersaantallen zal het niet liggen.
Om passagiers op die streeklijn een snelle, rechtstreekse verbinding te bieden.

Ik heb er ook een hard hoofd in dat de reizigers uit de 102 overstappen op de 101. Daarbij moet wel worden verteld dat je vanuit Huizen op dit moment beter de 101 kunt nemen en in Muiderberg overstappen. Stap je in Huizen op de 102 dan krijg je een ritje Naarden kado (of je betaald ervoor met je OV chip). In Muiderberg heb je dan de overstap op de 102 of een lijn uit Almere naar de Bijlmer.

Een overstap zal met name niet-dagelijkse reizigers, keuzereizigers en mensen die meer dan die ene keer moeten overstappen, afschrikken. Mensen houden namelijk niet van overstappen en vaker dan 2 x al helemaal niet.
immer kwaliteits posts
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Jurjen »

Hangt er vanaf hoe je het organiseert, natuurlijk. Op de Almeerse lijnen stapt rustig de helft van de bus over op Muiden P&R: 152 en 158 bieden daar een gegarandeerde overstap.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Bluearrow »

Bee schreef:Ik snap niet waarom Naarden/Bussum een stadsdienst moet krijgen, als de stadsdienst in Blaricum (117) vrij recentelijk wegens groot succes (*kuch*) is opgeheven. En zomer vorig jaar waren de busjes op lijn 302 in Naarden ook niet bepaald vol (en dat waren Fryskers).

Hallo allen,
Wie de bijlage van lijnprofielen leest kan daar vinden dat er niet persé een stadsdienst in Bussum/Naarden zal worden opgestart (lijn 20/21). Deze routes kunnen ook worden opgenomen in de streeklijnen (quote: Ritten hoeven niet te worden aangeboden als een andere buslijn op deze route voorziet in de vereiste bedieningstijden en frequenties), kortom, op het traject waar dit voorzien is, zal het mogelijk zijn dat de huidige lijn 110 (Weesp - Muiden - Naarden - Bussum) gewoon zijn dagelijkse rondjes blijft rijden, en dan is er dus geen lijn 20/21 nodig. Persoonlijk denk ik dat Connexxion gewoon de huidige lijn 110 laat bestaan.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Zestig chauffeurs weg bij Connexxion Gooi
Zestig Gooise buschauffeurs moeten vrezen voor hun baan. Dat is deze week meegedeeld door werkgever Connexxion. De kwaliteit van het busvervoer in het Gooi en de Vechtstreek staat zwaar onder druk als gevolg van de nieuwe vervoersconcessie van de provincie.

De Connexxion-top is in een juichstemming over het verkrijgen van het Gooise vervoersrecht voor 2011 tot 2019, bleek donderdag op een bijeenkomst voor de chauffeurs in De Witte Bergen. Volgens een daar aanwezige chauffeur werd er op veel te luchtige toon aan toegevoegd dat als onderhandelingen met de provincie Noord-Holland niets extra's opleveren, een derde van de chauffeurs moet vertrekken. ,,Heel wat chauffeurs werken met een jaarcontract. We weten nu al dat die niet verlengd worden tot na 1 juli 2011 als de nieuwe vergunning ingaat. Uitzendkrachten vliegen er nu al uit'', aldus de zegsman, die uit angst voor represailles van de werkgever anoniem wil blijven.
Bron: De Gooi- en Eemlander
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Het is voor die chauffeurs toch te hopen dat in omliggende gebieden (Utrecht/Amstelland-Meerlanden/Almere/IJsselmond) wat pensioengevalletjes en dienstregelingsuitbreidingen zijn. Het aparte is trouwens dat Connexxion in Almere net een hele hoop nieuw personeel aangenomen heeft de afgelopen paar maanden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Ronald »

Dienstregelinguitbreidingen in omliggende regio's lijken me ook niet echt voor de hand liggen. Aangezien de provincies de komende jaren fors moeten bezuiningen, lijkt mij dat er (weer) een flinke kaalslag in het busvervoer aan zit te komen. Dus de versobering van Gooi- en Vechtstreek lijkt me niet de laatste in ieder geval ...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Dat denk ik helaas ook.

Hoe kan dat met de ambitie om ieder jaar 5% extra reizigers te trekken..?? Dat klopt dan toch niet. Mij hoor je niet klagen want ik gebruik alleen de 101 en 100. Dus ik vind het wel prima. Overal moet bezuinigd worden en het OV moet meedoen. Dan kan ik opzich wel begrijpen. Wellicht dat de afzonderlijke gemeentes nog wat extra vervoer inkopen maar dat is ook maar hoop hoor..
immer kwaliteits posts
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Chauf21 »

willy84 schreef:Dat denk ik helaas ook.

Hoe kan dat met de ambitie om ieder jaar 5% extra reizigers te trekken..??
Bedenk dat niet alleen aanbod en prijs de reizigersaantallen bepalen. Juist ook zaken als 'waar bouw je nieuwe kantoren of woningen?' zijn van belang bij de sturing van de vervoervraag. Dat neemt niet weg dat bezuinigingen het OV niet zullen treffen. Zelf verwacht ik dat het OV op minder rendabele plekken gaat verdwijnen, maar juist beter gaat worden op 'dikke' vervoerstromen. Reizigersgroei is dan nog steeds haalbaar, te meer omdat je bestaande sterkten en kansen beter gaat benutten.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Gekko123 »

Dan zullen de reizigers van de onrendabele lijnen straks misschien geen OV meer hebben, waardoor die mensen de auto ingepest worden. Vaak zorgen die ook nog eens voor de toevoer van de grote reizigersstromen en probeer dan meer eens groei te creëren...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Bussen verdwijnen definitief
WIJDEMEREN - Bewoners van Nederhorst den Berg waren er al bang voor. En nu is het zeker. De loop van de buslijnen van Connexxion voor aankomend jaar zijn bekend en de bewoners kunnen vanaf 2011 niet meer met de bus naar Hilversum.

Een groot probleem voor de vele scholieren die dagelijks met het openbaar vervoer naar hun middelbare school gaan. Voor de bewoners van Kortenhoef is er een klein lichtpuntje, zij kunnen nog eens per uur naar Hilversum met de bus.

Buurmannen Victor van Dijk en Jeff Graham waren het totaal niet eens met dit vooruitzicht en zetten een aantal maanden geleden een protestwebsite op. Met gemende gevoelens kijken zij naar de uiteindelijke beslissing van Connexxion. 'Het is een forse achteruitgang op de huidige situatie. Vooral de buslijn die alleen nog tussen Weesp en Nederhorst den Berg gaat rijden is jammer. Toch zijn we blij dat er in elk geval nog een bus blijft rijden in Kortenhoef. Dat is dan een klein succesje', zegt Victor van Dijk. De buurmannen zijn niet van plan om nog eens in actie te komen. 'Het plan staat nu vast en is onomkeerbaar helaas.'
Lees meer op de Gooi en Eembode
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Zelf verwacht ik dat het OV op minder rendabele plekken gaat verdwijnen, maar juist beter gaat worden op 'dikke' vervoerstromen. Reizigersgroei is dan nog steeds haalbaar, te meer omdat je bestaande sterkten en kansen beter gaat benutten.
Met maatschappelijke verantwoordelijkheid en verzorgende streekfunctie heeft dat allemaal weinig te maken natuurlijk. Wel met pure zakkenvullerij. Maar goed, ook dat is een keuze he :pos:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Chauf21 »

Gekko123 schreef:Dan zullen de reizigers van de onrendabele lijnen straks misschien geen OV meer hebben, waardoor die mensen de auto ingepest worden. Vaak zorgen die ook nog eens voor de toevoer van de grote reizigersstromen en probeer dan meer eens groei te creëren...
De lijnen die verdwijnen zijn lijnen waar amper reizigers in zitten, de toevoer op andere lijnen zal dus ook niet heel groot zijn.
Fles schreef:Met maatschappelijke verantwoordelijkheid en verzorgende streekfunctie heeft dat allemaal weinig te maken natuurlijk. Wel met pure zakkenvullerij. Maar goed, ook dat is een keuze he :pos:
Ik zeg ook niet dat dit mijn ideaalmodel is, maar het is met de huidige kosten- en besparingsfocus wel een logische uitkomst. Als de sociale functie van het OV daardoor ondermijnt wordt, is het aan de vervoerders, de politiek, de burger of andere partijen om daar op in te springen.
Je kan het ook andersom stellen: waarom moet iedereen een goedkope busverbinding in de buurt hebben? Bussen worden, zeker in landelijke gebieden, voornamelijk met gemeenschapsgeld betaald. Dan is het ook eerlijk om te stellen dat die uitgaven aan zo veel mogelijk burgers tegemoet moeten komen. Die enkeling waarvoor lege bussen moeten rijden, kan ook prima met een taxi. (even de discussie uitlokken...)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Je kan het ook andersom stellen: waarom moet iedereen een goedkope busverbinding in de buurt hebben? Bussen worden, zeker in landelijke gebieden, voornamelijk met gemeenschapsgeld betaald. Dan is het ook eerlijk om te stellen dat die uitgaven aan zo veel mogelijk burgers tegemoet moeten komen. Die enkeling waarvoor lege bussen moeten rijden, kan ook prima met een taxi. (even de discussie uitlokken...)
Nou ja, op zich verbaast het me niet hoor, dat er in een dorp als Nederhorst, waar je voor onder de 500.000 Euro nog geen parkeerplaats kunt kopen, geen markt is voor openbaar vervoer. Ieder gezin van 4 personen heeft daar gemiddeld 6 of 7 auto's. En dat is niet eens heel erg overdreven. Dan kun je stellen dat een bus daar wel een beetje voor Jan Lul rond zou rijden ja. En als die hoeveelheid scholieren eenmaal per werkdag naar Hilversum moet en eenmaal per werkdag terug, dan kan je dat ook wel met taxibusjes regelen lijkt me. Geld is er zat daar, dat zal het punt niet zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Ik denk dat het een vicieuze cirkel is. Aanbod creëert vraag en vraag creëert aanbod. Ik gebruik Diemen en Culemborg even als voorbeeld, maar er zijn wel meer voorbeelden te noemen.

In Diemen wonen zo'n 24.000 mensen. De belangrijkste buslijn in Diemen is de 44, die maandag tot zaterdag elk kwartier rijdt ('s avonds en in het weekend elk halfuur). De meeste bussen zitten misschien halfvol (1 persoon op elk rijtje stoelen), maar bij bijna alle haltes staat er wel iemand op de bus de wachten. Voor het aantal mensen wat vervoerd wordt is elk kwartier een bus overdreven, het past ook makkelijk in twee bussen. In een andere, willekeurige plaats in Nederland, met een groter inwonersaantal: Culemborg, rijdt er ook een bus, lijn 46. Deze lijn rijdt slechts 1x per uur, terwijl ik mij kan voorstellen dat er binnen die plaats ook veel vraag is naar vervoer van en naar het centrum of het treinstation (die drie haltes zijn het drukste bij de buslijn in Diemen). Als een bus slechts 1x per uur rijdt, ga je daar minder snel op rekenen, want als je hem mist zit je misschien wel 59 minuten lang in een bushokje duimen te draaien.

Natuurlijk zit je in Het Gooi wel met een bepaald clientèle dat waarschijnlijk gemiddeld iets minder vaak met het OV gaat dan in andere landsdelen. Maar om meteen maar dat vooroordeel te bevestigen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Fles »

Bee schreef:Natuurlijk zit je in Het Gooi wel met een bepaald clientèle dat waarschijnlijk gemiddeld iets minder vaak met het OV gaat dan in andere landsdelen. Maar om meteen maar dat vooroordeel te bevestigen :?

Nou ja vooroordeel bevestigen dat is het niet eens. Het is heus niet uit snobisme dat gooi-bewoners het OV links laten liggen. Ze hebben het gewoon ECHT niet nodig. Dat kan ook he.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Geert »

Ik denk dat aanbod/vraag van OV in een plaats niet alleen afhankelijk is van het aantal inwoners. Zoals al eerder in deze discussie gezegd is inkomen waarschijnlijke een belangrijke determinant, maar ik kan me voorstellen dat ook andere factoren zoals aanwezigheid van alternatieven, mate van verstedelijking, etc. meespelen.

@Bee: Wat je beschrijft is een typisch vraag/aanbod kip/ei-verhaal, lijkt me. Meer aanbod creëert hogere vraag, hogere vraag leidt tot meer aanbod.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Fles »

Geert schreef:@Bee: Wat je beschrijft is een typisch vraag/aanbod kip/ei-verhaal, lijkt me. Meer aanbod creëert hogere vraag, hogere vraag leidt tot meer aanbod.
Bee heeft het zelf ook al over vicieuze cirkel. Alleen is daarmee niet alles gezegd. Dat ding kan je namelijk twee kanten op bewandelen:

Minder aanbod > Minder vraag > Nog minder aanbod etc

maar ook

Meer aanbod > Meer vraag > Nog meer aanbod etc.

En dan is het Gooi misschien niet zo'n hoopgevend voorbeeld, van ons uit gezien.. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten