Pagina 1 van 2

Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: za 29 mei 2010, 21:54
door Wubbo
Vrouw gewond door val van perron
Geplaatst op: zaterdag 29 mei 2010 21:53
Laatst bijgewerkt: zaterdag 29 mei 2010 21:54


Een 22-jarige vrouw uit Utrecht is zaterdagochtend zwaargewond geraakt nadat zij op station Naarden-Bussum tussen het perron en een trein viel. Vermoedelijk wilde de vrouw de trein halen, maar de deuren van de trein waren al gesloten. Toen zij de deuren toch probeerde te openen viel zij tussen het perron en de trein. De trein reed weg.
Lees verder

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 10:03
door Daan
En da's nummer twee in één week tijd... -O-

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 10:49
door Caspar
Aangezien dit gedrag is wat je volgens mij toch niet kan afleren, zou het niet een optie zijn om met camera beelden te gaan werken bij de vertrekprocedure?

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 11:20
door Jurjen
Ja hoor, laat een machinist de beelden van 13* camera's maar continu in de gaten houden bij de toch al ingewikkelde vertrekprocedure. Graag ook even voor zo'n schijnvertreksein zorgen, waarbij het volgende sein weer op rood staat.

* 12 bakken IRM, waarbij beelden door gebrek aan ruimte dusdanig klein zullen zijn, dat je slechts de deur waar de camera hangt, en die direct ernaast, in de volgende bak goed kan zien. Je hebt 11 van die plekken waar je met 1 camera 2 deuren in de gaten kan houden, plus dan nog 2 voor de eerste en laatste deur.

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 11:21
door Jurjen
Ik opteer voor de Belgische S-Bahn stijl: perronopzichters! Zij kunnen dan mooi het vertreksein geven als alle deuren gesloten zijn, en op een noodknop drukken als er toch nog iets mis gaat. ;)

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 11:51
door Vinny
Een veel betere oplossing, die ook goedkoper is: een bordje neerzetten met: betreden trein na fluitsignaal op eigen risico. We leven te veel in een pampermaatschappij. Ook hier mis ik iedere verwijzing naar iets als "eigen verantwoordelijkheid"

(maar goed, dat zal wel weer veel te rechts klinken)

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 12:39
door Suus
Dat hele bordje lijkt mij niet nodig, dan kan ik wel het hele station volhangen met bordjes.

Gebruik van de trap en de trapleuning is op eigen risico.
Gebruik van de rookzuil is op eigen risico.
Gebruik van de lift is op eigen risico.
Gebruik van de deur van de kiosk is op eigen risico.
Gebruik van de kaartautomaat is op eigen risico.

Overigens, als je op een knopje van een trein drukt hoef je er toch niet zo dicht op gaan staan dat de bodem onder je voeten verdwijnt? Beetje rare actie dit.

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 12:51
door Geert
Vinny schreef:Een veel betere oplossing, die ook goedkoper is: een bordje neerzetten met: betreden trein na fluitsignaal op eigen risico. We leven te veel in een pampermaatschappij. Ook hier mis ik iedere verwijzing naar iets als "eigen verantwoordelijkheid"

(maar goed, dat zal wel weer veel te rechts klinken)
In de trein hangen al huisregels waarop staat dat je niet meer in mag stappen na het fluitsignaal...

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 14:15
door robert55
Jurjen schreef:Ik opteer voor de Belgische S-Bahn stijl: perronopzichters! Zij kunnen dan mooi het vertreksein geven als alle deuren gesloten zijn, en op een noodknop drukken als er toch nog iets mis gaat. ;)
Maar juist in Belgie is er veel kritiek op de vertrekprocedure. Als ik het goed begrijp moet de conducteur een apparaat bedienen dat op het perron staat en dan terug naar zijn trein. Dan zijn er dus reizigers die nog bij die deur proberen in te stappen. Het is zelfs gebeurd dat niet alleen de reiziger naar ook de conducteur tussen perron en trein belandde !

Overigens: als ik het bericht nog eens lees, heb ik niet de indruk dat het hier om een niet goed uitgevoerde vertrekprocedure gaat

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 16:17
door find_your_spot
robert55 schreef:
Jurjen schreef:Het is zelfs gebeurd dat niet alleen de reiziger naar ook de conducteur tussen perron en trein belandde !

Overigens: als ik het bericht nog eens lees, heb ik niet de indruk dat het hier om een niet goed uitgevoerde vertrekprocedure gaat
In belgie staan de condcuteurs vaak nog 40 seconden lang in een openstaande deur opening tijdens een optrekkende/vertrekkende trein met 40 km/u....

Voor zover ik weet kan de machinist in Belgie gewoon beginnen met rijden, nergens deurbeveiliging (althans niet op de deuren van de conducteursluitdeur)

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 18:57
door iljitsch
Ik ben ooit een keer in Leiden in een al rijdende trein gesprongen, achteraf gezien geen verstandige actie. Ook al omdat ik de conducteur omkegelde bij de landing en er twee stuks spoorwegpolitie in de aangrenzende coupé zaten die maar al te graag een fikse bon uitschreven.

Is het niet handig om de aansluiting tussen de deur en het perron strakker te maken? Dan kan je er niet tussen vallen.

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 19:02
door Daniel
Dat gaat zo makkelijk niet: kom je in de knoop met perrons in een bocht of zelfs al als de perronrand verzakt. Heb je ook nog de optie van uitschuivende treeplankjes zoals bij de GTW's maar die schuiven juist bij vertrek in en dat is het moment waarop dit ongeval plaatsvond.

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 20:40
door Geert
Mensen moeten gewoon niet instappen als de deuren sluiten. Jammer, dan ben je een keertje wat later, maar liever dat dan zwaargewond tussen perron en trein vallen lijkt me...

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 20:46
door Chauf21
robert55 schreef:
Jurjen schreef:Ik opteer voor de Belgische S-Bahn stijl: perronopzichters! Zij kunnen dan mooi het vertreksein geven als alle deuren gesloten zijn, en op een noodknop drukken als er toch nog iets mis gaat. ;)
Maar juist in Belgie is er veel kritiek op de vertrekprocedure. Als ik het goed begrijp moet de conducteur een apparaat bedienen dat op het perron staat en dan terug naar zijn trein. Dan zijn er dus reizigers die nog bij die deur proberen in te stappen. Het is zelfs gebeurd dat niet alleen de reiziger naar ook de conducteur tussen perron en trein belandde !
Bij de Duitse S-bahn-methode is er geen conducteur die na het indrukken van een knop op het perron weer terug de trein in moet: de perronopzichter blijft op het perron. Op die manier is de vertrekprocedure mogelijk wel veiliger, maar houd je nog steeds dat mensen na het sluiten van de deuren proberen in te stappen.

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 21:28
door Fles
Vinny schreef:Een veel betere oplossing, die ook goedkoper is: een bordje neerzetten met: betreden trein na fluitsignaal op eigen risico. We leven te veel in een pampermaatschappij. Ook hier mis ik iedere verwijzing naar iets als "eigen verantwoordelijkheid"

I'm not saying there should be capital punishment for stupidity. But why don't we just rip the safety labels off of everything and have the problem solve itself? :idea:

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 21:50
door iljitsch
Laten we niet het perspectief verliezen: volgens mij zijn dit soort ongelukken erg zeldzaam. Consequent de deuren sluiten en dan pas iets later wegrijden (wat volgens mij is wat er nu gedaan wordt) zou reizigers moeten leren dat als de deuren eenmaal dicht zijn er verder niks meer aan te doen is.

Maar als je hier echt wat aan wilt doen moet je de deur open knoppen aan de buitenkant afschaffen (en dus automatisch alle deuren bij aankomst openen).

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 22:45
door robert55
Helemaal eens met het perspectief
iljitsch schreef:Laten we niet het perspectief verliezen: volgens mij zijn dit soort ongelukken erg zeldzaam. Consequent de deuren sluiten en dan pas iets later wegrijden (wat volgens mij is wat er nu gedaan wordt) zou reizigers moeten leren dat als de deuren eenmaal dicht zijn er verder niks meer aan te doen is.

Maar als je hier echt wat aan wilt doen moet je de deur open knoppen aan de buitenkant afschaffen (en dus automatisch alle deuren bij aankomst openen).
Daar wordt je 's winters niet populair mee, en is 's zomers bij een 'airco'-trein ook niet zo handig. Maar met een bewgingssensor aan de buitenkant die een vrijgegeven deur opent.

Waar ik aan zat te denken is dat het merendeel van de reizigers niet ziet of een deur 'gesloten maar nog te openen' of 'gesloten en vergrendeld' is. Bij SGMm en Slt sluit een deur geloof ik 10 sec nadat de sensor geen passage meer registreert. Bij een wat langer stationnement zijn de deuren dus meestal dicht, maar nog wel te openen. Bij de SLT branden er dan groene ledjes rond de knop [weet ik niet zeker, kan je nagaan hoeveel indruk dat maakt] maar een teken [een rode streep of zo] dat je te laat bent is er niet.

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 22:57
door Suus
SGMm-II heeft ook groene lichtjes rondom de drukknoppen buiten, SGMm-III dan weer niet.

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 00:38
door VIRM
Dat gaf ook wat verwarring bij de introductie van de SGMm. :D Ik zag aan het begin vaak verwarde mensen die niet realiseerde dat je de deuren kon openen. :P Maar dat is een kwestie van wennen. :)

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 02:47
door Jurjen
Chauf21 schreef: Bij de Duitse S-bahn-methode is er geen conducteur die na het indrukken van een knop op het perron weer terug de trein in moet: de perronopzichter blijft op het perron. Op die manier is de vertrekprocedure mogelijk wel veiliger, maar houd je nog steeds dat mensen na het sluiten van de deuren proberen in te stappen.
Tuurlijk, maar je hebt wel iemand die het overzicht houdt, en dus op een noodknop kan drukken zodra het mis gaat, in plaats van te wachten op huisvrouwtjes in de trein die eerst in paniek rondjes gaan rennen, dan op de lege achterste cabine gaan kloppen en dan eens aan de noodrem gaan hangen ofzo. :')

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 07:28
door robert55
Ik weet niet of jullie beschrijvingen van het [oude] Duitse systeem kloppen. Het is ook maar de vraag of iemand op het perron een beter overzicht heeft dan een conducteur. Vanaf het perron kan je ook maar zeer beperkt ingrijpen, een conducteur kan dat veel directer.

Verder wordt bij DB steeds meer overgegaan op 'Technikbasiertes Abfertigungsverfahren" [zie hier: http://de.wikipedia.org/wiki/TAV. SLT is daarop voorbereid, maar het systeem is in Nederland nog niet toegelaten

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 07:56
door reisthijs
find_your_spot schreef:In belgie staan de condcuteurs vaak nog 40 seconden lang in een openstaande deur opening tijdens een optrekkende/vertrekkende trein met 40 km/u....

Voor zover ik weet kan de machinist in Belgie gewoon beginnen met rijden, nergens deurbeveiliging (althans niet op de deuren van de conducteursluitdeur)
Zoals je dit beschrijft lijkt het of dit een hele vreemde procedure is, terwijl het eigenlijk heel normaal is in veel landen, niet alleen in België. Ook in Nederland was dit tot een paar jaar terug de normaalste zaak van de wereld.

Helaas worden de Nederlandse treinreizigers steeds ongeduldiger en egoïstischer (iederen lijkt te denken "ik moet met deze trein mee" koste wat kost) waardoor er blijkbaar dus steeds strengere veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden. Die vroeger, toen meer reizigers zich nog een beetje normaal konden gedragen, helemaal niet nodig waren.

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 10:23
door find_your_spot
reisthijs schreef: Helaas worden de Nederlandse treinreizigers steeds ongeduldiger en egoïstischer (iederen lijkt te denken "ik moet met deze trein mee" koste wat kost)
Gek heh als je vroagah ruim 6 minuten had om de trein in te gaan. Tegenwoordig is dit vaak verkort tot 1 minuut waarbij de conducteurs al beginnen met fluiten als er nog niet eens iemand in is gestapt...

Ik schuif de bal terug naar NS... :Y

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 14:10
door Suus
Je overdrijvingen stijgen tot enorme hoogtes. Treinen staan eigenlijk altijd lang genoeg stil om alle reizigers uit en in te laten stappen, conducteurs hebben ook wel oog voor het menselijke bij het instappen, zeker op kleinere stations zoals Naarden-Bussum. De reiziger moet gewoon accepteren dat de trein op een gegeven moment toch een keer zal moeten vertrekken om op het volgende station aan te komen.

Ik heb één keer meegemaakt op Leiden Centraal dat het fout ging met het fluitsignaal, maar dat was door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De conducteur had totaal geen overzicht door de enorme drukte, de trein stond grotendeels langs een perron wat maar een meter breed was en de trein was veel te kort voor het grote aantal passagiers wat het in- en uitstappen enorm vertraagde.

Re: Vrouw gewond door val van perron

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 14:42
door AppleMoose
find_your_spot schreef:
Gek heh als je vroagah ruim 6 minuten had om de trein in te gaan. Tegenwoordig is dit vaak verkort tot 1 minuut waarbij de conducteurs al beginnen met fluiten als er nog niet eens iemand in is gestapt...

Ik schuif de bal terug naar NS... :Y
Dat je dit 1x hebt zien gebeuren, betekent nog niet dat dit altijd gebeurt!
Soms wordt een fluitsignaal ook gebruikt als signaal *snel instappen a.u.b.* (gebeurt veel bij situaties waarbij 10 man voor 1 deur staan te dringen, en alle andere deuren "leeg" zijn)