Pagina 1 van 1
NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: do 10 jun 2010, 21:53
door Wubbo
NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst op: donderdag 10 juni 2010 21:52
Laatst bijgewerkt: donderdag 10 juni 2010 21:53
De NS wil toch meer treinen laten rijden tussen Leiden en Utrecht. De bedoeling is om in de ruime ochtend- en avondspits twee intercity's en twee sprinters per uur in te zetten. De sneltram Rijn Gouwe Lijn wordt niet langer gezien als serieuze concurrent voor een kwartierdienst van de NS.
Lees verder
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: do 10 jun 2010, 22:10
door Suus
Gaan we het weer proberen? De vorige keer is de kwartierdienst "stiekem" afgevoerd met als smoes dat er lange tijd slechts 80 km/h gereden mocht worden tussen Alphen en Bodegraven door de Zwammerdamontsporing in 2006.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 14:54
door Meltrain
En hoe wil de NS dat dan doen?
Ik zeg: de Intercity stopt alleen in Leiden Centraal, Alphen a/d Rijn, Woerden en Utrecht Centraal en de sprinter stopt overal (dus ook in Vleuten en Terwijde).
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 17:29
door Geert
Dat laatste zal wel niet gebeuren voordat de viersporigheid Utrecht - Woerden helemaal gereed is.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 17:31
door M57
Sinterklaas heeft het ongetwijfeld genoteerd.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 21:26
door Wubbo
Waar staat dat het 2x Sprinter en 2x IC wordt? 4x IC kan ook, en sowieso is dat laatste tweesporige stuk niet echt een knelpunt. De perroncapaciteit en mogelijkheden van Utrecht Centraal zijn dat veel meer.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 23:28
door Geert
Dat staat in het artikel:
De NS wil toch meer treinen laten rijden tussen Leiden en Utrecht. De bedoeling is om in de ruime ochtend- en avondspits twee intercity's en twee sprinters per uur in te zetten. De sneltram Rijn Gouwe Lijn wordt niet langer gezien als serieuze concurrent voor een kwartierdienst van de NS.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 23:45
door Meltrain
Geert schreef:Dat laatste zal wel niet gebeuren voordat de viersporigheid Utrecht - Woerden helemaal gereed is.
Dat bedoelde ik ook.
De Randstadspoor-Sprinter Houten - Woerden zou dan twee keer per uur kunnen doorrijden naar Leiden Centraal.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: di 15 jun 2010, 09:43
door webguy
Duurt nog jaren voordat dit zover denk ik. Want het probleem zit momenteel tussen Bodegraven en Woerden en het ontbreken van kruisingsmogelijkheden dacht ik... Wat is daar? Alleen maar open weilanden, heerlijk stevige ondergrond dus...
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: di 15 jun 2010, 11:17
door Suus
Er is lang een 2/4 dienstregeling geweest tijdens de spits, dat paste wel.
Zodra er een trein aankomt in Woerden meteen een trein richting Bodegraven sturen. Woerden - Alphen is 15 (8 + 7) minuten, in Bodegraven kunnen treinen kruisen, kortom, past allemaal precies.
Trein vertrekt in Leiden, komt de tegentrein tegen bij Zoeterwoude, in Alphen, in Bodegraven en bij Woerden. Punt blijft dat het wel ontzettend strak op elkaar zit, er is echt geen millimeter speling over, maar het kan wel.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: di 15 jun 2010, 18:05
door Dexter
Als een trein uit Ldl of Apn al met één luttele minuut vertraging vertrekt, staat de tegentrein bij Zoeterwoude Oost of - West al stil. Die vliegende kruising daar is ontzettend krap bemeten. Gelukkig verdwijnt het enkelspoor daar.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: wo 16 jun 2010, 19:27
door Vinny
Dan maar even het favorite land van Fles in herinnering roepen: De S10 tussen Zurich en Uetliberg rijdt in de spits in een magistrale frequentie. Eens in de acht minuten op het hoogtepunt. Daar zitten ook wat vliegende kruisingen in, aangezien delen van het spoor enkelspoors zijn. Nou dat is ook wel strak gepland hoor. Petje af voor de treindienstleiders...

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: wo 16 jun 2010, 19:29
door Suus
Dexter schreef:Als een trein uit Ldl of Apn al met één luttele minuut vertraging vertrekt, staat de tegentrein bij Zoeterwoude Oost of - West al stil. Die vliegende kruising daar is ontzettend krap bemeten. Gelukkig verdwijnt het enkelspoor daar.
Het enkelspoor verdwijnt niet tussen ongeveer de A4 en Leiden Centraal, dus richting Leiden kan je alsnog in de remmen, zelfs met doorgaand dubbelspoor.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: wo 16 jun 2010, 20:36
door Wubbo
Als Syntus een kwartierdienst kan rijden op Ah - Dtc, als Veolia een kwartierdienst kan rijden tussen Nm en Vry, als Connexxion een kwartierdienst kan rijden op Amf - Bnc, waarom kan NS dan geen kwartierdienst rijden op Ut - Ledn? Ja, dan heb je geen uitwijkmogelijkheden meer en ben je kwetsbaar, maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: wo 16 jun 2010, 22:51
door MdJ
Dan moet je wel je leuke spitsslagen Ledn-Apn-(Gd) opheffen.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: wo 16 jun 2010, 22:55
door Suus
Het aantal doorgaande reizigers tussen Leiden Lammenschans en Boskoop (iig de reizigers over Alphen heen) in de s19500 past in een SGM-II. Klinkt heel bot, maar de overstap in Alphen is goed te doen, zeker met de opening van De Verbinding.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: do 17 jun 2010, 08:08
door Daniel
Trouwens, die doorgaande treinen Gd-Ledn waren er toch ook toen er nog een scheve kwartiersdienst Ut-Ledn reed?
Met als voordeel natuurlijk dat de spitsrichtingen tegengesteld waren en er dus sneltreinen Ledn -> Ut reden terwijl in tegengestelde richting de trein Gd -> Ledn de kwartiersdienst Apn - Ledn v.v. vormde.
Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst: do 17 jun 2010, 09:14
door Suus
Ja, het verschil is dat tot afgelopen dienstregeling de spitstreinen van de s19500 in de spits slechts een richting op reden. Tegenwoordig rijden ze in beide richtingen tijdens de spitsuren.