Pagina 1 van 1

Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 15 jun 2010, 14:22
door VIRM
Amsterdam-Almere-Lelystad kan beginnen. Minister Eurlings van Verkeer geeft spoorbeheerder ProRail 600 miljoen euro voor de uitvoering van het eerste deel.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=109956

Uhm, twee vragen komen er dan bij mij op:
1. Kost het aanpassen en verdubbelen van het spoor tussen de aansluiting met de Westtak en de aansluiting met de Utrechtboog echt 600 miljoen euro? Lijkt me wel heel erg veel voor zo'n stukje...
2. Hoe gaat de verdubbelde aansluiting op de Westtak (richting Schiphol) werken? Is daar uberhaupt genoeg ruimte voor?

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 15 jun 2010, 14:31
door Suus
In de verdubbeling zitten ook een beweegbare brug over de Schinkel, een enorme verbouwing voor station Amsterdam RAI en een vaste brug over de Amstel. Zijn allemaal flinke kostenposten...

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 15 jun 2010, 17:34
door VIRM
Maar gaat de ondertunneling van het tracé dan niet door? Laatst wat ik hoorde zou een deel van de A10-Zuid en de metro/trein onder de grond komen in het kader van een heel plan met betrekking tot de Zuidas.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 15 jun 2010, 18:02
door Dexter
Hoera! *O* Dat wordt stukken minder hinder tussen Shl en Dvd / Asb. Nu maar hopen dat ze zo slim zijn om de Riekerpolder Aansluiting om te bouwen naar een dubbele vork-aansluiting zoals bij Gaasperdammerweg Aansluiting en dat Rai perrons krijgt aan alle vier de sporen.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 15 jun 2010, 18:22
door Ruben
Hoe gaat het na Gaasperdammerweg Aansluiting, wordt dat 6-sporig tot en met de Vechtbrug? Of blijft ook de dive-under naar Almere 2-sporig?

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 15 jun 2010, 19:59
door reisthijs
VIRM schreef:Maar gaat de ondertunneling van het tracé dan niet door? Laatst wat ik hoorde zou een deel van de A10-Zuid en de metro/trein onder de grond komen in het kader van een heel plan met betrekking tot de Zuidas.
Daar is nog geen besluit over genomen, en dat is dan ook geen onderdeel van deze plannen (het heeft niet direct iets met capaciteitsuitbreiding te maken, alleen maar een prestigeobject). Station Zuid en een deel van het spoor voor en na het station zijn al viersporig en daar verandert voorlopig niets aan. Ondertunnelen kan altijd nog.
Dexter schreef:Nu maar hopen dat ze zo slim zijn om de Riekerpolder Aansluiting om te bouwen naar een dubbele vork-aansluiting zoals bij Gaasperdammerweg Aansluiting en dat Rai perrons krijgt aan alle vier de sporen.
Dat is inderdaad nog steeds het plan volgens het tracébesluit. :pos:
Dat overigens te vinden is hier op de Prorail-website.
NS-Reiziger schreef:Hoe gaat het na Gaasperdammerweg Aansluiting, wordt dat 6-sporig tot en met de Vechtbrug? Of blijft ook de dive-under naar Almere 2-sporig?
Dat gedeelte blijft voorlopig zoals het is. De plannen die er nu liggen betreffen alleen de spoorverdubbeling tussen Riekerpolder Aansluiting en Duivendrecht, en een gedeeltelijke verdubbeling in Almere.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 15 jun 2010, 22:47
door Klaasje
die 600 miljoen zou genoeg zijn om het hele project te doen (incl. gedeeltelijke verdubbeling flevolijn). Omdat het in Almere wat duurder lijkt uit te vallen is het (ontwerp-)tracebesluit voor dat gedeelte nog niet genomen terwijl die voor het stuk op de zuidtak wel is genomen.
De kosten schijnen op te lopen doordat er te dicht op het spoor is gebouwd. Daarnaast moeten er door héél Almere geluidsschermpjes komen. Daarbovenop mogen de vogels in de Oostvaardersplassen tegenwoordig geen last meer hebben van het geluid van een trein :neg: . Dat maakt het geheel er niet echt goedkoper op. -O-

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: wo 16 jun 2010, 00:41
door Dexter
Je zou toch voor een nieuw geplande en ruim opgezette stad als Almere verwachten dat daar rekening is gehouden met een spoorverdubbeling. Overigens zou het qua ruimte wel makkelijk passen (vooral het nieuwere gedeelte tussen Parkwijk en Buiten en Buiten en Oostvaarders, maar waarschijnlijk zijn de milieunormen ondertussen aangescherpt.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: wo 16 jun 2010, 01:07
door Geert
Ik denk inderdaad dat het vooral de milieunormen zijn die hier roet in het eten gooien. Wat men 25 jaar geleden nog een acceptabele afstand van het spoor vond is anders dan tegenwoordig.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 19:44
door Klaasje
Het gaat goed goed met het project.... Lees ik in een weblog van de gedeputeerde van verkeer en vervoer in Flevoland het volgende:
OV SAAL blijft een zorgenkindje. Prorail zegt spoorboekloos te kunnen verwerken op het dubbelspoor, door de treinen korter achter elkaar te laten rijden. Dit is nog niet eerder gedaan in Nederland We zijn voor vernieuwing, maar willen geen slachtoffer worden van een mislukt experiment.
Bron

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 20:09
door Wubbo
Spoorboekloos (6/6 of 6/4) kun je er ook best op verwerken, de snelheidsverschillen zijn namelijk niet groot gegeven de inhaalmogelijkheden. Je zit alleen verschrikkelijk vast aan de capaciteit van Weesp, en je kunt het vergeten dat je er nog een goederentrein doorheen kan fietsen want dat haal je nooit meer.
Of je de s4900 dan nog kan rijden is trouwens ook een vraagteken.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 20:23
door Klaasje
Ik denk dat hij doelt op het feit dat de gedeeltelijke spoorverdubbelingen op de Flevolijn mogelijk niet doorgaan en dat Prorail denkt nog 2 intercity's extra over de Flevolijn denkt te kunnen gaan pompen. Het project loopt op het Almeerse gedeelte niet bepaald goed.
Nou denk ik.. Als het niet lijkt te kunnen lukken.. Waarom dan niet een iets langer vier-sporig gedeelte bij Almere Centrum dan de huidige situatie + ERMTS L2 met miniblokken (meer snelheidsstappen, dus kleinere blokken mogelijk) Sowieso moet bij Almere Poort een viersporig station komen.. Ook hier liggen kansen.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 20:45
door Klaasje
Nou bedenk ik mezelf dat 4 sporigheid bij een ic-station natuurlijk geen zin heeft omdat je niets kan inhalen... :mrgreen:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 20:48
door Geert
Ik zat ook al te denken :P Voor sommige stations (Gouda bijvoorbeeld) zou dat best nuttig zijn, omdat je dan zowel uit de stoptrein -> IC als andersom goede aansluitingen kan bieden. Maar in het geval van Almere (en zeker met elke 10 minuten een trein) is dat denk ik niet zo hard nodig, de meeste treinen stoppen toch wel op de belangrijkste Almeerse stations en de reistijden zijn wel te overzien...

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 20:50
door iljitsch
Dat zou ik niet zeggen, met vier sporen hoeft een intercity niet vast te zitten achter een stoptrein.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 20:55
door Klaasje
Wat ik bedoel.. is dat een 4 sporig IC station op een dubbelsporige lijn stukken minder nuttig is dan een 4 sporig stoptrein-station omdat een stoppende trein inhalen wat sneller gaat met een rijdende trein dan met een stoppende trein :mrgreen:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 20:59
door Suus
Abcoude was vroeger viersporig. Dat was nuttig, de stoptrein werd aan de kant gezet, de intercity komt als een gek voorbij scheuren en daarna rijdt de stoptrein weer verder. Bij een IC-station met extra sporen komt de stoptrein binnen en komt vervolgens de intercity binnen. Vervolgens moet die intercity iedereen in- en uit laten stappen, en nog eens een keer vertrekken. Reken zo maar op een minuut of zeven dat die stoptrein aan de kant staat. Makkelijk overstappen, maar voor reizigers van de ene kant van het IC-station naar de andere kant van het IC-station behoorlijk vervelend. Stel je voor dat Almere Muziekwijk - Almere Parkwijk opeens 13 minuten duurt terwijl dat nu iets is wat in 6 minuten kan.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 21:05
door Wubbo
Zonder inframaatregelen ga je wel naar die situatie toe... Met de huidige infra en elke 10 minuten een trein moet je wel gaan inhalen op Almere Centrum omdat het anders niet past (inhalen in Weesp is niet mogelijk op die infra daar, dat kost je Knoop Weesp en daar wordt niemand gelukkiger van). Dat betekent dus inderdaad lange inhalingen, waardoor de s4900 niet meer op Almere Centrum kan rijden.

Als Almere Poort open gaat en gelijk viersporig wordt uitgevoerd kun je je inhaling daar doen met de volgende inhaling op Almere Oostvaarders. Dat past net maar het houdt niet over. Je s4900 kun je dan net zo net rijden (eindigend in Almere Centrum) maar een goederentrein of iets anders extra's kun je vergeten: past niet. Als het op de Flevolijn al past raakt het zonder enige twijfel hopeloos verstrikt in Weesp.

Kortom: infra bijbouwen daar blijft noodzakelijk. Volgens mij zijn alle partijen daar ook wel van overtuigd, maar er gaan inderdaad stemmen op om een soort tijdelijke 10minutendienst te gaan rijden totdat de infra klaar is. Geen idee hoe wenselijk je dat moet vinden...

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 21:07
door Geert
Bee schreef:Abcoude was vroeger viersporig. Dat was nuttig, de stoptrein werd aan de kant gezet, de intercity komt als een gek voorbij scheuren en daarna rijdt de stoptrein weer verder. Bij een IC-station met extra sporen komt de stoptrein binnen en komt vervolgens de intercity binnen. Vervolgens moet die intercity iedereen in- en uit laten stappen, en nog eens een keer vertrekken. Reken zo maar op een minuut of zeven dat die stoptrein aan de kant staat. Makkelijk overstappen, maar voor reizigers van de ene kant van het IC-station naar de andere kant van het IC-station behoorlijk vervelend. Stel je voor dat Almere Muziekwijk - Almere Parkwijk opeens 13 minuten duurt terwijl dat nu iets is wat in 6 minuten kan.
Maar - om weer op het voorbeeld van Gouda terug te komen - nu mis je in Gouda altijd de IC naar Rotterdam vanuit de stoptrein uit Utrecht. Met een spoor extra (en wellicht wat minuten langer stationnement van de stoptrein) kun je die reistijd behoorlijk verkorten (~10 minuten). Dat is die paar minuutjes langer wachten van de stoptrein het misschien wel waard :)

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 21:22
door Klaasje
Met de oorspronkelijke plannen is dat sowieso mogelijk (4 sporig Muziekwijk-centrum + 4 sporig Buiten-Oostvaarders) Mogelijkerwijs gaat dat niet door. Hopen dat ze uiteindelijk met een goede oplossing kunnen komen. De vraag is nu wel hoe het opgelost gaat worden voor de reizigers Groningen-Amsterdam CS. In de oorspronkelijke plannen zouden die moeten overstappen op Almere centrum waarna de IC naar Amsterdam 3 minuten later zou vertrekken.. (A)
Over Weesp: is het niet mogelijk om buiten-inhaalsporen bij Weesp aan te leggen? of maak ik het dan wel erg lastig? (A)

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 22:09
door iljitsch
Dit laat weer eens zien dat het hele idee van 6 treinen per uur totaal onrealistisch is. Wat heb ik aan 6 ipv 4 treinen per uur als ze nu 13 ipv 6 minuten (terwijl 6 ook al veel te lang is) stil moeten staan op een IC-station?

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 22:10
door Geert
Dat is niet gezegd, dat is een mogelijke uitwerking van het plan...

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 22:47
door Suus
Sowieso is het niet goed gelezen, ik heb het over 13 minuten reistijd tussen Almere Muziekwijk en Almere Parkwijk waarvan 6 minuten stilstaan op station Almere Centrum.

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Geplaatst: di 20 jul 2010, 22:49
door Wubbo
iljitsch schreef:Dit laat weer eens zien dat het hele idee van 6 treinen per uur totaal onrealistisch is. Wat heb ik aan 6 ipv 4 treinen per uur als ze nu 13 ipv 6 minuten (terwijl 6 ook al veel te lang is) stil moeten staan op een IC-station?
Ik dacht dat jij zo'n fan was van snelle IC-treinen? Komt er een uitwerking met vaak een snelle IC, is het weer niet goed ;-)

Overigens heb ik nergens het getal van 13 minuten aan de kant gaan genoemd. Bij een 10minutendienst is dat ook totaal onrealistisch: na 10 minuten is de volgende trein er immers al, dus kun je ook na 3 minuten weg.