Pagina 1 van 1
'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 09:45
door Suus
'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Het GVB spant een rechtszaak aan tegen de bouwers van de Amsterdamse metrostellen. Dit meldt dagblad De Telegraaf.
Zo'n 37 metrostellen die zijn geleverd in 1996 en 1997 zijn volgens het GVB nodig aan vervanging toe. De voertuigen rijden op lijn 50 en gaan al dertig jaar mee. Volgens het GVB gaan de motoren van de metro's vaak kapot. Hierdoor verwacht het vervoersbedrijf dat de komende maanden veel treinstellen op lijn 50 zullen uitvallen.
Fabrikanten CAF uit Spanje en Alstom uit Frankrijk hebben in 2005 de voertuigen gecontroleerd, maar de problemen zijn daarna niet verholpen. Het GVB zegt dat de problemen komen door een ontwerpfout. Volgens CAF gebruikt het GVB verkeerde olie.
Bron: AT5
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 10:00
door Reiziger Delft
Bee schreef:Zo'n 37 metrostellen die zijn geleverd in 1996 en 1997 zijn volgens het GVB nodig aan vervanging toe. De voertuigen rijden op lijn 50 en gaan al dertig jaar mee.
Dit was waarschijnlijk een typfoutje, want op de AT5 site is het inmiddels aangepast. Bedoeld wordt een levensduur van 30 jaar.
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 10:27
door willy84
Ik wist niet dat het zo erg was. Vind het altijd wel lache stelletjes maar zijn zo vaak defect. Net als die BN stellen overigens. Er wordt structureel te weinig materieel aangeschaft.
Ik zeg: tijdens de instroom van het NZ materieel het oude materieel laten rijden en BN en CAF meterieel reviseren bij een externt bedrijf net als met de Utrechtse sneltram is gebeurd.
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 11:55
door find_your_spot
willy84 schreef:Ik wist niet dat het zo erg was. Vind het altijd wel lache stelletjes maar zijn zo vaak defect. Net als die BN stellen overigens.
Wat is er mis met de BN sneltrams? Die dingen vertonen nauwlijks tot geen storingen als ik ze met de CAF vergelijk...
Heb altijd graag een LHB richting Ietsjelaterweg zodat je in ieder geval verzekerd bent van aankomst...
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 12:10
door willy84
Ik weet niet wat er precies mis is met BN trams. Wel dat er vaak een tekort is omdat er stellen defect zijn. Don't no why..
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 12:49
door find_your_spot
willy84 schreef:Ik weet niet wat er precies mis is met BN trams. Wel dat er vaak een tekort is omdat er stellen defect zijn. Don't no why..
Ik denk dat je de CAF stellen bedoelt... Van de BN sneltrams zijn er amper wagens kapot.
Anders moet je je argument maar onderbouwen dat het wel de BN's zijn...
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 22:22
door willy84
Waarom hoor ik dan zo vaak: "op lijn 51 ri Westwijk is een metro uitgevallen, de tijden op de displays zijn aangepast"
en dan nog met zo'n domme verbaase ondertoon alsof het een verrassing is. Vaak wordt er ook solo gereden waarna op de Spaklerweg wordt kopgemaakt. Dat is er dus materieel te kort. Dat komt dan toch door defect materieel.
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: do 01 jul 2010, 17:45
door Oud forumgebruiker
Er zijn enkele CAF-stellen die op de 51 horen te rijden, misschien moeten die dan invallen op lijn 50, waardoor de 51 minder stellen heeft? Vroeger hadden de BN's nogal te maken met deurstoringen, maar dat zal met die nieuwe deuren wel opgelost zijn.
@FYS: LHB naar Isolatorweg? Het enige waar ik van te voren aan kan zien dat er een LHB rijdt is de treinaanwijzer boven het perron... de minuten tikken weg...
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: do 01 jul 2010, 21:52
door Dexter
Wat ik altijd raar heb gevonden is dat de CAF-jes maar 2 i.p.v. 3 deuren per zijde per wagenbak hebben. Voor een metro is dat al ongewoon (ik heb dat eigenlijk alleen in Hamburg en Kopenhagen gezien) maar voor een van Amsterdams drukste metrolijnen is dat wel een hele opmerkelijke keuze.

Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: do 01 jul 2010, 21:53
door willy84
Mwah dat is waar maar de Cafjes zijn wel smaller natuurlijk.
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: do 01 jul 2010, 21:56
door Dexter
Smaller is geen bezwaar, de VAL in o.a. rijdt met treinen van maar 2,06 m breed en die hebben 3 deuren per bak per zijde. De lengte van een wagenbak kan wel een bezwaar zijn, maar de CAF-jes zijn dan nog lang genoeg. Die VAL-treinen hebben rijtuigen van slechts 13 meter per bak. En in Berlijn hebben ze nog kortere rijtuigen, ook met 3 deuren per zijde.
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: do 01 jul 2010, 22:06
door Suus
Het is een bewuste keuze geweest om het aantal zitplaatsen te verhogen...
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: do 01 jul 2010, 23:19
door reisthijs
Dexter schreef:Voor een metro is dat al ongewoon (ik heb dat eigenlijk alleen in Hamburg en Kopenhagen gezien) maar voor een van Amsterdams drukste metrolijnen is dat wel een hele opmerkelijke keuze.

Voor een metro is het misschien ongewoon, maar dit is eigenlijk stiekem een sneltram

En voor een sneltram is het niet zo ongewoon om minder deuren te hebben.
De CAF-jes werden ook niet besteld voor 'een van de drukste metrolijnen' maar voor een lijn waarvan het nog afwachten was, hoe druk die zou worden. Kennelijk is men er toen van uit gegaan dat het (in vergelijking met de Oostlijn) wel mee zou vallen met de drukte. Wat dus achteraf gezien een foute onderstelling was.
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: vr 02 jul 2010, 12:29
door Oud forumgebruiker
Ze hebben voor die lijn wel een treinstation gesloten, dus de drukte was te verwachten lijkt me. Afijn, ben benieuwd wat de uitslag van het proces is.
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: vr 02 jul 2010, 19:21
door robert55
Als je de Vlugtlaan bedoelt: dat station is pas in 2000 [drie jaar na de opening van de ringlijn] gesloten toen de bouw van de Hemboog begon. Beschikbaarheid van een redelijk alternatief in de vorm van de ringlijn speelde wel mee
ziggy schreef:Ze hebben voor die lijn wel een treinstation gesloten, dus de drukte was te verwachten lijkt me. Afijn, ben benieuwd wat de uitslag van het proces is.
Als het echt een proces wordt -partijen kunnen op elk moment een schikking treffen en stoppen- kan dat nog wel een tijdje duren, denk maar in jaren.
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: za 03 jul 2010, 11:56
door Vinny
Beschikbaarheid van een redelijk alternatief in de vorm van de ringlijn speelde wel mee
Ringlijn een alternatief? :X
Alleen op de relatie Vlughtlaan - Corn. Lelylaan biedt de ringlijn een alternatief voor de trein. De verbinding naar Schiphol of het Centraal Station lijkt me veel belangrijker, en daar biedt de ringlijn 0,0 aan toegevoegde waarde voor mensen die in de buuurt van of aan de Vlughtlaan wonen...
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: za 03 jul 2010, 19:13
door Oud forumgebruiker
De Vlugtlaan is zonder H. En ik vind het wel degelijk een alternatief, je bent binnen enkele minuten op de Lelylaan waar zes maal per uur een trein richting Schiphol vertrekt. Naar Centraal Station zou in de eerste instantie doorgereden worden door de ringlijn, maar kennelijk is dit doorgeschoven op de lange baan. In elk geval ben je er met bus 21 ook vrij snel.
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: za 03 jul 2010, 19:23
door Dexter
Dat is wel een groot gapend gat in het netwerk, men zou er goed aan doen om de Ringlijn door te trekken van Isolatorweg naar CS. En (vanuit exploitatief oogpunt) zou het dan het mooiste zijn als ze die daar aansluiten op de Zuid-Oost-metrolijnen, zodat er een echte ringlijn ontstaat. Misschien een lijn Gein - Zuid - Sloterdijk - CS - Gaasperplas? *O*
Re: 'GVB daagt metrobouwer voor rechter'
Geplaatst: za 03 jul 2010, 20:25
door robert55
Isolatorweg heeft niet zoveel vervoerswaarde, er was daar plaats voor een keergelegenheid plus emplacement. Van Sloterdijk is voldoende treinaanbod naar Sloterdijk
De gemeente heeft wel eens gedroomd van een verlenging via een tunnel met een station in het Westerpark. Er is zelfs in een dolle bui wel eens geopperd dat zes sporen voor treinen wel minder kon.
De huidige natte droom van de ambtenaren is geloof ik een vloeiend getrokken slinger via de Houthavens en/of de NDSM naar de aftakking die in de NZ lijn mogelijk is bij de Sixhaven.
Gelukkig is de gemeente voorlopig meer dan blut [of moet je dan zeggen: minder dan blut?].